سبک زندگی و موفقیت

اختلال شخصیت وسواسی اجباری

اختلال شخصیت وسواسی اجباری نوعی اختلال روانی به شمار می‌رود که باعث کمال گرایی و مشغله ذهنی زیاد برای نظم و مدیریت کارها است. این افراد زمانی که متوجه می‌شوند دیگران کارشان را درستی انجام نمی‌دهند یا سهل انگاری می‌کنند به شدت عصبانی می‌شوند و شدیداً خواهان آن هستند که همه چیز طبق برنامه و نظم کامل پیش برود. برای آشنایی با اختلال شخصیت وسواسی اجباری و دلایل آن ادامه مقاله را مطالعه کنید.

 

اختلال شخصیت وسواسی اجباری چیست؟

این اختلال نوعی اختلال شخصیتی محسوب می‌شود که شامل کنترل گرایش و نظم و ترتیب و کمال گرایی است . چنین افرادی معیارها و استانداردهای خاصی برای شرایط محیط بیرونی در نظر می‌گیرند. آنها برای هر کاری نظم و جدیت زیادی دارند ر صورتی که کوچک‌ترین مشکل یا خللی در برنامه‌ریزی‌ها و وظایفشان به وجود بیاید به هم ریخته و آشفته می‌شوند. معمولاً قانون‌های سخت و غیر قابل انعطافی وضع می‌کنند  و همه را ملزم به رعایت آنها می‌کنند. این افراد تصور می‌کنند که فقط افکار و عقاید آنها صحیح است بنابراین هیچگونه مخالفتی را نمی‌پذیرند. کسانی که درگیر شخصیت وسواسی اجباری هستند می‌توانند رابطه مناسبی با دیگران برقرار کرده و احساسات خود را بروز دهند. این افراد پشتکار زیادی داشته اما وسواس زیاد در کارها می‌تواند از آنها افرادی ناکارآمد بسازد. اختلال شخصیت وسواسی اجباری می‌تواند افراد را مستعد اختلالات اضطرابی و افسردگی نماید. در این زمینه می‌توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

علت ایجاد اختلال شخصیت وسواسی اجباری

دلیل ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی عوامل گوناگونی است که شامل موارد زیر می‌شود:

عوامل ژنتیکی: طبق تحقیقات مختلف کسانی که در اقوام نزدیک آنها یا اعضای خانواده اختلال شخصیت دارند بیشتر مستعد این نوع اختلال می‌باشند.

عوامل بیولوژیکی: تغییراتی که در عملکرد اتفاق می‌افتد می‌تواند سبب اختلال شخصیت وسواسی اجباری شود. علاوه بر این احتمال دارد ناهنجاری‌های شیمیایی مخصوصاً در سیستم سراتونین سبب ایجاد وسواس گردد.

تجربیات دوران کودکی: کسانی که در محیط‌هایی پرورش یافتند که پدر و مادر سختگیر بودند یا برای تایید و موفقیت فرزندشان معیارهای بالایی طبق مقایسه با دیگران تعیین می‌کردند. به نوعی کمال گرایی و انتظارات و توقعات نامعقول والدین می‌تواند در ایجاد اختلال شخصیت وسواسی نقش داشته باشد. در این زمینه می‌توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

عوامل روانشناختی: برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند کمال گرایی و نیاز به مدیریت و نظم زیاد می‌تواند در بروز این اختلال سهیم باشد.

توجه کنید که اختلال شخصیت وسواسی نتیجه ترکیب چندین عوامل گوناگون محیطی شخصیتی یا ژنتیکی و غیره می‌باشد.

 

روش‌های درمان اختلال شخصیت وسواسی

مهمترین روش‌های درمان اختلال شخصیت وسواسی موارد زیر را دربر می‌گیرد:

روان درمانی

یکی از راهکارهای مناسب برای درمان اختلال شخصیت وسواسی اجباری روان درمانی است که با توجه به شرایط هر فردی متفاوت و خاص می‌باشد. معمولا جلسات درمان توسط روانشناس مشخص می‌شود و ممکن است چندین جلسه به طول بیانجامد. البته این را در نظر بگیرید که کلاً درمان اختلالات شخصیت پیشیده و زمانبر است و فرد به چندین ماه جلسه نیاز دارد. در این روش باورهای نادرست فرد در مورد توانمندی‌ها و کارهایش کنار گذاشته می‌شود و روانشناس سعی می‌کند افکار و رفتارهای صحیح را به جای باورهای ناکارآمد تغییر دهد. اینو بدانید که کمال گرایی افراد شخصیت وسواسی زمانی مناسب است که باعث رشد و پیشرفت آنان شود در غیر این صورت می‌تواند به عنوان یک چالش و مانع جدی بر سر راه هدف‌هایشان باشد.برای درمان این اختلال می‌توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

درمان روان پویایی

در این نوع درمان و ریشه‌های روانی و تجربیات گذشته فرد از لحاظ عاطفی و روحی تاکید می‌شود. درمان‌های روان پویایی معمولاً بر تجربیات و الگوهای تکراری که از دوران کودکی به وجود آمده است معطوف هستند و به مراجع کمک می‌کنند تا این الگوهای رفتاری آزاردهنده را شناسایی کند. با این نوع درمان می‌توان در شخصیت وسواسی تغییراتی ایجاد کرد.

درمان شناختی رفتاری

در این نوع درمان به مراجعان کمک می‌شود تا بتوانند احساسات و افکار خود که مربوط به شخصیت وسواسی است را شناسایی کنند و متوجه تاثیرات مستقیم آنان بر رفتارهایشان شوند. با شناسایی افکار و هیجانات منفی می‌توان الگوهای سالم و عادات فکری مناسبی را ایجاد کرد. این را بدانید که تغییرات فکار و باورها یا شناسایی ریشه‌های نادرست آنان کار راحتی نیست و حتماً باید با کمک یک روانشناس بالینی جلسات تراپی را طی کرد.

طرحواره درمانی

در این روش با استفاده از تکنیک‌هایی می‌توان شخصیت وسواسی را مورد بررسی قرار داد. به بیان دیگر تمام عوامل تاثیرگذار بر ویژگی‌های شخصیتی همچون شکست‌ها، از خود گذشتگی‌ها، باورهای نادرست و نقایص و هر عامل دیگری ارزیابی می‌شود.

دارودرمانی

پزشک متخصص معمولاً داروهای مهار کننده سراتونین ا ضد افسردگی و ضد اضطراب را تجویز می‌نماید. هرچند هنوز هیچ نوع داروی خاصی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای این اختلال تایید کاملی ندارد. این نوع داروها لازم است حتماً توسط روانپزشک با تجربه و کارآمد تجویز گردد. این مورد مهم توجه کنید که دارو به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و حتماً باید در کنار آن از درمان‌های مشاوره و روان درمانی هم استفاده کرد.

چگونه با فرد دچار اختلال شخصیت وسواسی رفتار کنید؟

اگر تصور می‌کنید که یکی از افراد خانواده درگیر این اختلال شخصیت است به رفتارهای او با دقت توجه نمایید. این افراد تمایل خاصی به رفتن نزد مشاور یا تغییر رفتارهایشان ندارند و دیگران را ناکارآمد و نالایق می‌دانند. بهتر است توجه کنید که نشانه‌ها و علائم این افراد را با سایر اختلالات دیگر اشتباه نگیرید. معمولا کسانی که برای شخصیت وسواسی اجباری تحت درمان هستند توسط یکی از عزیزان خود تشویق شده یا حتی به اجبار مجبور به درمان شدند. این اختلال مانند دیگر اختلالات حتماً باید زیر نظر یک روانشناس و روانپزشک درمان شود. در صورت عدم درمان فرد نمی‌تواند با دیگران رابطه سالم و سازگاری داشته باشد و اگر متاهل باشد زندگی او به شکست می‌انجامد. اگر همسر شما هم درگیر ختلال شخصیت وسواسی است می‌توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

کلام پایانی

اختلال شخصیت وسواسی اجباری نشانه‌هایی دارد که ممکن است با سایر اختلالات همپوشانی داشته باشد. لذا مشاهده چند علامت و نشانه نمی‌تواند مهر تایید قطعی بر این اختلال باشد. کسانی که درگیر اختلال شخصیت وسواسی هستند در کار، رابطه با دیگران ، تحصیل و سایر جنبه‌های زندگی آنها مشکلات اساسی به وجود می‌آید مخصوصاً اگر به دنبال تغییر و درمان نباشند اگر شما هم مشکوک به این اختلال در خودتان یا اطرافیان هستید توصیه می‌شود که برای اطمینان حتماً از روانشناس بالینی سعادت آباد مشاوره بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت