سبک زندگی و موفقیت

اختلال پارانوئید چیست؟

یکی از اختلالات شخصیت پارانوئید نام دارد که باعث شک و تردید نسبت به دیگران شرایط و محیط بیرونی می‌شود. کسانی که مبتلا به این اختلال هستند هر چیزی را سوء برداشت می‌کنند و قادر به اعتماد کردن نیستند و نیت‌های دیگران را شوم می‌دانند. برای آشنایی بیشتر با اختلال پارانوئید و راه‌های درمان آن ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

تشخیص اختلال پارانوئید

پارانوئید باعث می‌شود که افراد نتوانند به دیگران و حتی آشنایان و عزیزان خود اعتماد کنند و همیشه می‌خواهند هنوز رفتار و حرکات دیگران را بد برداشت کنند. کسانی که دچار پارانوئید هستند افکاری با مضمون سوءظن نسبت به هر کسی دارند. شاید شما هم در اطراف خود کسانی رو دیده باشید که نسبت به هر چیزی مشکوک هستند یا حرکات و رفتارهای غیر عادی دارند. هر چقدر هم که می‌خواهید اعتماد آنها را جلب کنید باز هم ناموفق هستید. مهمترین علائمی که افراد پارانوئید دارند شامل:

آنها تصور می‌کنند که هر کسی می‌خواهد آسیب برساند یا اذیتشان کند

به وفاداری و تعهد دیگران مشکوک هستند

در همکاری و مشارکت با دیگران مسائل جدی دارند

نسبت به انتقادات دیگران بسیار حساس هستند

خیلی زود از هر موضوع یا بحث کینه به دل می‌گیرند یا فوراً عصبانی می‌شوند

با دیگران برخورد سردی دارند

نسبت به هر کسی حسادت گونه برخورد می‌کنند

از لحاظ اجتماعی دوری گزین هستند

معمولاً در بحث‌ها حالت تدافعی و حق به جانب می‌گیرند

آرام و قرار ندارند

اصلاً قبول نمی‌کنند که اختلالی دارند

 

دلایل ایجاد اختلال پارانوئید

 

طبق نظر محققان و روانشناسان ترکیب مختلفی از عوامل محیطی و بیولوژیکی می‌تواند باعث ایجاد پارانوئید شود. پارانوئید معمولاً در افرادی که سابقه اختلال اسکیزوفرنی یا هذیانی دارد بیشتر به چشم می‌خورد. آسیب‌های دوران کودکی از نوع جنسی عاطفی یا هر مسئله دیگری می‌تواند در ایجاد این اختلال قطعاً نقش داشته باشد مخصوصاً اگر شخص برای آن تجربیات  دردناک هنوز درمانی نرفته باشد. معمولاً کسانی که در خانواده‌های با وضعیت مالی ضعیف زندگی می‌کنند یا والدین آنها از یکدیگر جدا شده‌اند مستعد اختلال پارانوئید هستند. ( در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.) علاوه بر این افرادی که بیوه هستند یا تازه به مکان‌ها و شهر یا کشور جدیدی مهاجرت کردند، مشکل شنوایی دارند، در محیط‌های آشفته‌ای بزرگ شدند و یا سابقه خانوادگی دارند می‌توانند دچار این اختلال شوند.

همچنین طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است که کسانی که جزو گروه‌های اقلیت هستند مانند برخی سیاه پوستان در ایالت‌های مختلف آمریکا بیشتر نشانه‌های پارانوئید را بروز می‌دهند. در هر حال هنوز تحقیقات بیشترین نیاز است در مورد اینکه چرا بین برخی گروه‌های نژادی یا اقوام خاص این اختلال بیشتر وجود دارد. مثلاً احتمال ایجاد اختلال پارانوئید در بومیان آمریکایی یا آمریکایی‌های اسپانیایی و آفریقایی‌تبار بیشتر از سایر ملیت‌ها است.

تشخیص اختلال پارانوئید

کاملاً متوجه باشید که هنوز تشخیص آزمایشی برای این اختلال نیست اما در صورت مشاهده نشانه‌های جسمی و روانی بعد از بررسی پیشینه برای تشخیص این اختلال استفاده کرد. اگر دلایلی برای نشانه‌های جسمی و فیزیکی این اختلال یافت نشود می‌توان شخص را به متخصصان روانشناس یا روانپزشک ارجاع داد. یک روانشناس یا روانپزشک کارآمد می‌تواند با استفاده از مصاحبه و سایر ابزارهای مناسب دیگر اختلا پارانوئید را در فرد تشخیص دهد.

پارانوئید و ازدواج

ارتباط با یک فرد پارانوئید کار آسانی نیست به این دلیل که شما باید دائماً خودتان را به همسرتان ثابت کنید به دلیل آن احتمال دارد هر نوع صحبت یا رفتار شما را حمل بر بی‌اعتمادی کند و حتی تهمت خیانت یا بی‌تعهدی بزند. علاوه بر این چنین اشخاصی مدام در شک یا خشونت هستند شما در ارتباط با آنها احساس راحتی و امنیت نمی‌کنید. کسی که همسر پارانوئید دارد حتی احتمال دارد در هر جمع و مهمانی نتواند حضور یابد به علت آنکه نسبت به رفتارها و دیگران بی‌اعتماد است و به این باور دارد که بهتر است تا جای امکان از دیگران فاصله بگیرید. شخص پارانوئید می‌تواند حتی به علت شک و سوءظن بیش از حد همسرش را مورد ضرب و شتم جدی قرار دهد. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

روش‌های درمان اختلال شخصیت پارانوئید

 

از راه‌های مختلفی می‌توان برای درمان این اختلال اقدام کرد. در کل مراجعه فرد شخصیت پارانوئید به روانشناس چندان زیاد نیست به این دلیل که آنها حتی به متخصص هم نمی‌توانند اعتماد کنند یا خودشان را دچار مشکل نمی‌دانند. اگر این افراد بتوانند در جلسات مشاوره و روان درمانی شرکت کنند می‌توانند به تدریج با دیگران ارتباط برقرار کرده و به آنها اعتماد کنند. رایج‌ترین راه‌های موثر برای درمان این اختلال عبارت است از:

دارودرمانی

اگر فرد علاوه بر پارانوئید مسائل مختلفی چون استرس یا افسردگی یا سایر اختلالات روانی را دارد دارو درمانی نقش موثری در بهبود او خواهد داشت. داروهایی که برای این اختلال مصرف می‌شوند ضد روان پریشی یا ضد استرس هستند مخصوصاً اگر شخصی افکار هذیانی هم داشته باشد این داروها مفید هستند. بهترین داروهای لازم توسط یک پزشک یا روانپزشک متخصص تجویز می‌شود. برای دریافت مشاوره از بهترین روانپزشک سعادت آباد کلیک کنید.

روان درمانی

با روش‌های درمانی و آموزش مهارت‌های ارتباطی همچون همدلی، ارتباط موثر با دیگران، افزایش عزت نفس و همچنین اصلاح افکار و باورها می‌توان به شخص در مسیر درمان کمک کرد. درمان شناختی به افراد کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را تغییر داده و بیاموزند که چگونه آن الگوهای نامطلوب را رها کرده و افکار و باورهای سالمی را انتخاب کنند. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

سبک زندگی مناسب

برای تغییر و اصلاح شخصیت پارانوئید فرد لازم است در افکار و عقاید خود تغییراتی ایجاد کند و در مورد نگرانی‌هایش با اشخاص مورد اعتماد صحبت کند. همچنین اگر کسی بتواند به تدریج ارتباطات خودش را با دیگران بهبود ببخشد و با آنها در کارهای مشارکتی چون تفریح یا سفر یا هر برنامه دیگری همکاری کند به تدریج می‌تواند به اطرافیان خود اعتماد کرده و متوجه شود که همه غیر قابل اعتماد نیستند.

 

کلام پایانی

یکی از اختلالاتی که می‌تواند آسیب جدی در ارتباط با دیگران ایجاد کند پارانوئید است. برخی اوقات شخص در شرایط و وضعیتی رشد می‌کند که می‌تواند عامل این اختلال باشد. به هر حال شخصیت پارانوئید خود به خود درمان نمی‌شود و لازم است که شخص حتماً از متخصص کمک بگیرد. برای دریافت مشاوره می‌توانید به بهترین روانشناس سعادت آباد مراجعه کنید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت