سبک زندگی و موفقیت

ازدواج بعد از فوت همسر

ازدواج در هر مرحله‌ای از زندگی امری بسیار حساس و سرنوشت ساز است مخصوصاً اگر برای بار دوم می‌خواهید این کار را انجام دهید. فرقی نمی‌کند که زن باشید یا مرد یا چقدر از فوت همسرتان گذشته باشد در هر حال تصمیم منطقی برای این امر مهم ضرورت دارد. اگر شما هم مدتی است که همسرتان را از دست داده‌اید و یا در حال آشنایی با فردی هستید، جهت موفقیت در ازدواج دوم خواندن این مقاله توصیه می‌شود.

 

بهترین زمان برای ازدواج بعد از فوت همسر

ممکن است به تازگی همسرتان را از دست داده باشید یا چندین سال از فوت او گذشته باشد و بخواهید برای ازدواج دوباره اقدام کنید. در این زمینه توصیه می‌شود شرایط روحی و روانی خود را در نظر بگیرید و ببینید که چقدر توانسته‌اید با فقدان همسرتان کنار بیایید. گاهی برخی از اطرافیان فوراً پس از فوت همسرتان کس دیگری را به شما معرفی می‌کنند تا حالتان بهتر شود در حالی که قصد آنها صرفاً دلسوزی برای شما است اما منطق چیز دیگری می‌گوید. ازدواج مجدد نیاز به انگیزه و آمادگی و بلوغ کافی دارد. یک سری علائم وجود دارند که به شما نشان می‌دهند آماده ازدواج مجدد هستید:

پذیرش فقدان

ابتدا بهتر از شما با مرگ همسرتان کنار آمده باشید و قبول کنید که او دیگر برنمی‌گردد. هر چند پذیرش فقدان او کار راحتی نیست. مخصوصاً اگر رابطه خوبی با او داشته‌اید. گاهی برخی از افراد وقتی به خانه برمی‌گردند هنوز منتظر دیدار همسرشان هستند یا دوست دارند با او حرف بزنند و نتوانستند غم نبودن او را تحمل کنند. در این شرایط لازم است که کمی به خود زمان بدهند و مراحل سوگواری را طی کنند تا بتوانند آماده ورود به بخش دیگری از زندگی‌شان شوند.

نمی‌خواهید کسی را جایگزین همسرتان کنید

اگر می‌خواهید با کس دیگری آشنا شوید تا جایگزینی برای همسرتان باشد اشتباه می‌کنید. این یعنی اینکه شما هنوز با فوت همسرتان کنار نیامده‌اید و می‌خواهید با استفاده از این کار راهی برای کم کردن غم و اندوه خود پیدا کنید. با این کار شما به خودتان و فرد مقابل ظلم کرده‌اید به این دلیل که رابطه شما بر اساس شناخت و پختگی نیست و هدفی هم ندارد.

گذشته با همسرتان را رها کرده‌اید

این کاملاً طبیعی است که گاهی اوقات شما به گذشته برگردید و خاطرات شیرین خاصی که با همسرتان داشته‌اید را به یاد بیاورید. اما اگر صرفاً در همان گذشته مانده باشید و غرق خاطرات شده باشید و تصاویر همسرتان را در گوشه اتاق گذاشته باشید یا لباس‌هایش را نگه داشته باشید یعنی اینکه اصلاً آماده ازدواج جدید نیستید. وقتی که شما یاد می‌گیرید به مرور زمان باید یادگاری‌های همسرتان را رها کنید و خانه را از هر آنچه که او را یادتان می‌اندازد پاکسازی کنید، یعنی آماده ورود به مرحله جدیدی از زندگی هستید. هرچند اگر که فرزندی دارید می‌توانید چند تصویر از همسرتان را در خانه نگه دارید و به خواسته او هم احترام بگذارید اما حواستان باشد در این کار زیاده‌روی نکنید چرا که فرزند شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نمی‌تواند با شرایط فعلی کنار بیاید.

دائم در مورد همسرتان صحبت نمی‌کنید

اگر کسی به تازگی فوت کرده باشد صحبت در مورد او امری کاملاً طبیعی است اما چنانچه از فوت او مدت زمان گذشته است و همچنان در موردش حرف می‌زنید یا خاطرات با همسر سابقتان را با اطرافیانتان مرور می‌کنید یعنی آماده ازدواج مجدد نیستید.

مقایسه نمی‌کنید

خیلی از افراد که هنوز سوگوار غم از دست دادن همسرشان هستند ممکن است او را با فرد جدیدی که در رابطه هستند مقایسه کنند. این موارد هم نشان می‌دهد که هنوز شما شرایط لازم را برای ازدواج ندارید. اما اگر حین آشنایی با فرد جدید او را تمام و کمال قبول کنید حتی در ذهنتان هم مقایسه‌ای انجام ندهید یعنی اینکه می‌توانید روی ازدواج جدید خودتان حساب کنید.

احساس گناه ندارید

 

برخی از افراد ممکن است بعد از فوت همسرشان هنوز احساس عذاب وجدان و گناه داشته باشند از اینکه شاید در حقش به اندازه کافی محبت نکردند یا فوت او را به هر دلیلی تقصیر خودشان بدانند. در این شرایط است که آنها باید به درمانگر مراجعه کنند تا این احساسات را مدیریت کنند. احساس گناه یعنی اینکه شما برای رابطه بعدی آمادگی ندارید و نمی‌توانید با شریک جدید خود رابطه ای سرشار از شادی و لذت بیافرینید.

به خودتان اجازه شادی می‌دهید

اگر بتوانید با فوت همسرتان کنار بیایید راحت‌تر می‌توانید احساس شادی آرامش تفریح و گشت و گذار را وارد زندگیتان کنید. در غیر این صورت شما با هر اتفاق خوبی هم حالتان مساعد نیست و انگیزه زندگی و تفریح ندارید.

برای درمان تلاش می‌کنید

نشانه اینکه شما می‌توانید بعد از فوت همسرتان دوباره ازدواج کنید این است که سراغ درمان‌های مختلف روان درمانی رفته‌اید. یادتان باشد که بهبودی خود به خود اتفاق نمی‌افتد و شما نیاز به گذشت زمان و همراهی با یک درمانگر بالینی دارید. شما لازم است دوره‌های آموزشی و جلسات تراپی را برای بهبود وضعیت خود بگذرانید.

به فرد مشابه همسرتان علاقمند نشده‌اید

یکی از اشتباهاتی که معمولاً در رابطه‌های بعدی رخ می‌دهد این است که افراد به فردی همانند همسر سابقشان علاقه‌مند می‌شوند و این می‌تواند خطرناک باشد. شما ممکن است با فردی آشنا شده باشید که از لحاظ ظاهری و ویژگی‌های شخصیتی مثل همسر سابقتان باشد اما بدانید این یعنی اینکه شما هنوز درگیر گذشته هستید و می‌خواهید جای خالی همسرتان را پر کنید نه اینکه یک رابطه جدید با فرد جدید آغاز کنید.

شرایط فرزندان را در نظر گرفته‌اید

یکی از مواردی که لازم است قبل از ازدواج مجدد در نظر بگیرید فرزندان خودتان و فرد مقابل است. مخصوصاً اگر فرزندان شما وابسته به همسرتان بوده‌اند و هنوز نتوانستند با فقدان او کنار بیایند لازم است که ابتدا جلسات مشاوره و روان درمانی را بگذرانند و پس از آن در مورد ازدواج مجددتان تصمیم بگیرید. اگر هم فرزند شما کم سن و سال است می‌توانید از مشاوران کودک بگیرید تا با انجام تست‌ها و بازی‌های مختلف آمادگی او را برای فرد جدید بسنجند. همچنین اگر فردی که با او قصد ازدواج دارید فرزند دارد، بهتر است این نکات را به او هم یادآور شوید.

برنامه‌های قبلی را ندارید

شما اگر در حال طی کردن مراحل آشنایی با یک فرد جدید هستید لازم است که زندگی تازه‌ای برای خودتان آغاز کنید و همه چیز را از نو با او بسازید. بهتر است بدانید که هر برنامه قبلی که با همسرسابقتان داشته‌اید مربوط به گذشته است و دیگر آن را رها کنید. اگر نمی‌توانید آن کارهایی را که در گذشته با همسرتان داشته‌اید را کنار بگذارید و می‌خواهید آنها را وارد زندگی جدیدتان کنید پس آماده ازدواج مجدد نیستید.

از ازدواج مجدد خجالت نمی‌کشید

متاسفانه در برخی از فرهنگ‌های سنتی ازدواج مجدد بعد از فوت همسر را مخصوصاً برای زنان عیب می‌دانند در حالی که در هیچ دین و مذهبی مجرد ماندن بعد از فوت یا متارکه توصیه نشده است. پس بهتر است باورهای خود را هم به روز کنید و بدانید که ازدواج هیچ اشکالی ندارد و شما قرار نیست که برای همیشه قربانی فوت همسرتان شوید. اگر فردی هستید که از ازدواج دوباره خجالت می‌کشید و رویتان نمی‌شود آن را به دیگران بگویید پس هنوز شرایط لازم را ندارید. یادتان باشد که ممکن است با ازدواج مجدد از سوی خانواده همسر سابقتان مورد قضاوت قرار بگیرید اما بدانید که این باورها از اساس نادرست است و شما هم مثل بقیه انسان‌ها حق زندگی دوباره دارید.

دلیل ازدواجتان فرار از تنهایی نیست

فرار از تنهایی حتی اگر بار اولتان است که می‌خواهید ازدواج کنید دلیل مناسبی نیست. انسان سالم کسی است که ابتدا بتواند با تنهایی خودش کنار بیاید و از آن لذت ببرد تا بتواند رابطه مناسبی هم برقرار کند. گاهی ممکن است پس از مرگ همسرتان آنقدر تنهایی شما را بترساند که مجبور باشید به هر رابطه‌ای حتی سمی تن دهید. برخی از افراد هم ممکن است به انواع مشروبات الکلی و مواد مخدر رو بیاورند. این امر سبب می‌شود که تنهایی‌شان را با هر کسی پر کنند. بنابراین ابتدا با خود بیندیشید که دلیل ازدواج مجددتان چیست و چقدر توانسته‌اید بعد از فوت همسرتان با تنهایی خود کنار بیایید.

دلیل ازدواجتان مسائل جنسی نیست

متاسفانه برخی از افراد تنها دلیل ازدواج مجددشان فقط مسائل جنسی است و فشاری که به دلیل آن احساس می‌کنند ممکن است آنان را به سوی هر رابطه‌ای بکشاند. هرچند نیاز جنسی نیاز غریزی و ذاتی انسان است اما بهتر است ابتدا مدیریت شود و در راه صحیح خود ارضا شود. نیاز جنسی دلیلی نمی‌شود تا بخواهید وارد رابطه بدون آگاهی و شناخت با هر کسی شوید. هرچند برخی از افراد هم ممکن است که بالعکس پس از فوت همسرشان از لحاظ جنسی سرد شوند که آنها هم بهتر است پیش از ازدواج مجدد از یک درمانگر متخصص در این زمینه مشورت بگیرند.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه شده‌اید که ازدواج بعد از فوت همسر شرایطی دارد که لازم است آنها را رعایت کنید. هرچند از آنجا که این ازدواج برای بار دوم رخ می‌دهد بهتر است حساس‌تر و موشکافانه‌تر با آن برخورد کنید در غیر این صورت گذشته حل نشده شما می‌تواند روی رابطه فعلی‌تان تاثیرات منفی بگذارد. اگر شما هم در حال آشنایی با فرد جدیدی هستید و یا مدتی است که از فوت همسرتان گذشته و در مورد شروع کردن رابطه دوباره تردید دارید، می توانید از مشاوران و متخصصان ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت