ازدواج

ازدواج سفید

در همه دوره های زندگی بشر ازدواج یکی از از پایه های تشکیل خانواده بوده است. با این حال امروزه برخی ها نام ازدواج سفید را شنیده اند اما نمی دانند که روابط آن چگونه است و چه دیدگاه هایی در موردش وجود دارد. جوانان زیادی این روزها با توجه به اوضاع اقتصادی و مشکلاتی که بر سر راه ازدواج شان وجود دارد این نوع سبک زندگی را می پسندند. اما سوال این است که ازدواج سفید چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ ادامه مقاله را دنبال کنید.

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید نوعی همزیستی می باشد که بر اساس میل دو جانبه زن و مرد خارج از چهارچوب ازدواج سنتی رخ میدهد. این سبک از همزیستی با نامهای متفاوت این روزها یکی از روش‌های رایج زندگی در خیلی از نقاط جهان میباشد.  در این نوع ازدواج اطلاعات مربوط به آن در هیچ دفتر ثبت اسناد ای مکتوب نمیشود. بهتر است بدانید که این نوع ازدواج در جامعه غرب سالهاست که وجود دارد اما در ایران با توجه به فرهنگ و دین افراد جامعه موضوع ازدواج سفید تبدیل به یک معضل شده است. دختر و پسر بدون برگزاری مراسم عقد گل و به علت منافع اقتصادی و عاطفی خود در یک مقطع زمانی خاص ای با هم زندگی می کنند. در چنین ارتباطی افراد هیچگونه تعهد قانونی به هم ندارند و نمی توانند مدعی حقوق شوند. تشکیل و شروع پیوند به مدت نامعلوم بین زن و مرد بدون رعایت چارچوب های حقوقی قانونی و شرعی و عرفی است. فرزند ناشی از آن هم فاقد مشروعیت می باشد.

ازدواج سفید در اروپا و آمریکا

برخی تصور می‌کنند که ازدواج سفید تنها مخصوص ایران یا کشورهای مسلمان است در حالی که این باور کاملا اشتباه است چرا که طبق تعاریف ارائه شده ازدواج سفید در هر فرهنگی وجود دارد و فقط شکل آن فرق می کند. طبیعی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به علت فرهنگی که دارد و با توجه به اینکه بیشتر آنها مسیحی یا ادیان دیگری دارند پدیده ازدواج سفید آن قدرها هم مسئله‌ای شوک آور محسوب نمی شود و پذیرش آن برای مردم راحت تر است. در کل مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی به روابط جنسی پیش از ازدواج دختر و پسر حساسیت چندانی نشان می دهند و همین عامل سبب می‌شود تا ازدواج سفید در این کشورها تنش کمتری داشته باشد. طبق آمارها حدود ۴ میلیون زن و شوهر آمریکایی در سال ۱۹۹۴ بدون هیچ گونه عقدی با یکدیگر زندگی می کردند. در اوایل سال ۲۰۰۰ حدود ۶۰ درصد زوج های آمریکایی پیش از ازدواج رسمی مدتی با یکدیگر هم خانه بودند ولی باز هم با این وجود افرادی که این نوع ازدواج را انتخاب می‌کنند باید منتظر پیامدهای آن باشند چرا که در همه این کشورها هم هنگامی که ازدواجی قانونی و حقوقی نباشد برای طلب کردن حقوق خود به مشکلات زیادی بر می خورند.

ازدواج سفید در ایران

در چند سال اخیر مسئله ازدواج سفید در ایران بسیار مطرح شده است و افراد زیادی متقاضی آن شده اند. طبق گفته محققین یکی از دلایلی که باعث رو آوردن جوان ها به ازدواج سفید می شود اوضاع اقتصادی و اجتماعی است. این را می دانید که در این نوع ازدواج ها هیچ پشتوانه قانونی نیست و همین مسئله سبب می‌شود جوانهایی که نمی توانند از پس زندگی و مخارج و یا پرداخت مهریه زن بر بیایند متقاضی ازدواج سفید شوند. بنابراین هر چقدر در جامعه برای جوانها شرایط ازدواج سخت تر شود احتمال اینکه بخواهند بدون هیچگونه عقد شرعی و عرفی با هم زندگی کنند هم بیشتر می شود. از سوی دیگر ازدواج سفید در کشورهای مسلمانی هم مانند عراق، عربستان، ترکیه و افغانستان رو به فزونی است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” اگر ازدواج نکنیم چه می شود” را مطالعه کنید.

 

مزایای ازدواج سفید

همانطور که می دانید در کشور ما اعتقادات سنتی وجود دارد و سالهاست که مذهب ما بر ازدواج تاکید کرده است اما نوع ازدواجی که مورد تاکید ادیان الهی می باشد شرعی و قانونی و عرفی است و در آن حقوقی وجود دارد. در ازدواج سفید دیگر این حقوق مطرح نیست چرا که تعهدی بین افراد وجود ندارد و هر زمان که خواستند می‌توانند از یکدیگر جدا شوند بدون آنکه مراحل طلاق را طی کنند اما نکته مهم اینجاست که این ازدواج چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد:

ازدواج سفید مشکل خانه و مسکن راه حل می کند

یکی از مزایای این ازدواج این است که افراد دیگر به اینکه چه خانه ای در چه منطقه ای از شهر داشته باشند و آیا قدیمی و جدید باشد اهمیتی نمی دهند فقط به فکر این هستند که یک سقفی داشته باشند تا با هم زندگی کنند. از سوی دیگر جوانی که پدر و مادرش توانایی خریدن خانه و یا هزینه های ازدواج را ندارند می تواند مشکلات اقتصادی را دور زده و و با شخصی که دوستش دارد زندگی کند.

امکان شناخت بیشتر را فراهم می کند

حتماً تاکنون شنیده اید که برخی ها در ازدواج های سنتی که بدون شناخت و آشنایی صورت می گیرد به مشکلات زیادی بر می خورند چرا که تازه متوجه تفاوت‌ها و تضادها یکدیگر می شوند. ازدواج سفید باعث میشود که افراد قبل از آن که عقد رسمی داشته باشند از روحیات همدیگر آگاهی پیدا کنند و نقاط ضعف و قوت یکدیگر را بشناسند. البته این را بدانید که تنها راه شناخت یکدیگر ازدواج سفید نمی باشد بلکه منظور این است که قبل ازعقد رسمی لازم است که افراد مدتی با یکدیگر صحبت کنند و بیرون بروند تا فرهنگ و خلق و خوی یکدیگر را بشناسند.

معایب ازدواج سفید در ایران

برخی از مشکلاتی که ازدواج سفید دارد شامل موارد زیر می شود:

نامشخص بودن تکلیف دختر و پسر

افراد در ازدواج سفید دچار نوعی تضاد و دوگانگی می شوند. آنها نمی دانند که آیا باید خود را به عنوان یک فرد متاهل به جامعه معرفی کنند یا مجرد؟ علاوه بر این مسئله فرزند هم برای شان نامشخص است که می توانند فرزندی داشته باشند یا خیر و اینکه چه عواقبی برای آنها دارد. بنابراین این نوع ازدواج می تواند جایگاه فرد را در جامعه خدشه دار کند و او را دچار سردرگمی هویت کند.

نامشخص بودن آینده زوجین

یکی دیگر از معایب ازدواج سفید این است که افراد به یکدیگر تعهدی ندارند و اگر هر کدام از آنها بخواهد زندگی را ترک کند و برود، کسی نمیتواند مانع او شود. به نوعی در این ازدواج متاسفانه دختر و پسر از فردای زندگی خود خبری ندارند و همه چیز برای آنها مبهم است. اینکه اگر مشکلی برایشان پیش بیاید آیا دیگری پشتشان است و از او حمایت میکند یا خیر، مشخص نیست.

بی مسئولیتی نسبت به یکدیگر

برخی ها به این دلیل حاضر می شوند ازدواج سفید کنند که دوست ندارند تعهدی در قبال فرد مقابل داشته باشند. بنابراین در این ازدواج به هیچ وجه نمی‌توان روی قول و مسئولیت فرد مقابل حساب کرد. دختر و پسری که بدون رضایت خانواده ها و عقد شرعی و رسمی در کنار هم زندگی می کنند، خودشان را مسئول به انجام وظیفه در قبال فرد مقابل نمی دانند.

مشکلات قانونی

 

در کشور ما هنوز مشکلات زیادی برای ازدواج سفید است و موانع زیادی برای خرید یا اجاره ای خانه توسط افرادی که با یکدیگر عقد رسمی نکرده اند وجود دارد. در مواردی حتی کسانی که بدون صیغه نامه با یکدیگر رابطه جنسی داشته اند چنانچه ثابت شود می تواند سبب مجازات شود. از سوی دیگر چنانچه مشکلی در زندگی همانند خشونت و آزار و اذیت پیش بیاید هیچ قانونی از آن حمایت نمی کند.

مشکلات خانوادگی

یکی از عوامل اصلی مخالفت با ازدواج سفید در ایران خانواده است. خانواده های افراد با ارتباطات آزاد و داشتن روابط جنسی آن هم بدون عقد شرعی و رسمی مخالف هستند. شاید برخی از افراد تصور کنند که فقط علاقه و عشقشان به دیگری مهم است و نظر خانواده ها برایشان اهمیتی ندارد در حالی که تحقیقات ثابت کرده است که در این نوع ارتباطات به هر حال هر دو طرف درگیر دخالت های خانواده و اطرافیان می‌گردند و مجبور می شوند که رابطه را ترک کنند.

عدم تلاش برای رشد و پیشرفت

دلیل دیگر مخالفت با ازدواج سفید این است که دختر و پسر به رشد هم دیگر کمکی نمی کنند و و سعی نمی کنند با آموزش مهارت ها یا رفتن به جلسات مشاوره و روان درمانی تعارضات خود را حل کنند. بنابراین با کوچکترین مسئله این رابطه دو نفره میتواند از هم فرو بپاشد.

انتظارات نامناسب

دختر و پسرهای ایرانی متاسفانه از ازدواج انتظارات نامناسبی دارند و تصور می‌کنند که با ورود یک فرد به زندگی شان همه چیز متحول می‌شود و دیگر مشکل مالی و… را تجربه نخواهد کرد. در حالی که زندگی مشترک اینگونه نیست و افراد حتماً تعارضاتی خواهند داشت مخصوصاً در ازدواج سفید که چندان مورد پسند عرف نیست این مسائل در زندگی دونفره چند برابر می شود.

عدم بلوغ و پختگی

متاسفانه در کشور ما جوانها آموزش چندانی در مورد یک رابطه ندیدند و نمی دانند که با فرد مقابل باید چگونه برخورد کنند.  مثلاً یک پسر شناخت چندانی در مورد احساسات دختر ندارد و دخترها هم نمیدانند که مردها چه خواسته هایی دارد. این بی تجربگی و عدم آگاهی توهم میشود که افراد هیجانی وارد رابطه شوند و در نهایت پس از مدتی با تعارض شدید از یکدیگر جدا شوند. اما در کشورهای غربی و اروپایی از همان دوران کودکی و در مدارس آموزش هایی در مورد ارتباطات داده میشود و مثلاً افراد می دانند که اگر از کسی جدا شده اند تا مدتی نباید رابطه دیگری را تجربه کنند و… در حالی که این پختگی و آگاهی برای دختر و پسر ایرانی وجود ندارد چرا که آموزشی هم داده نشده است.

مشکلات آینده برای دختر

این را بدانید که در ازدواج سفید امنیت روحی و روانی برای دختر و پسر وجود ندارد اما با این حال این مشکل برای دختر ها بیشتر است. به علت آنکه دختران وابستگی عاطفی بیشتری دارند و جامعه برای آنها حیا و نجابت بیشتری قائل است بنابراین احتمال آنکه در این نوع ازدواج از سوی خانواده و دیگران طرد شود و با مشکلاتی برای رابطه بعدی روبرو شوند زیاد است. به این نکته توجه کنید که هرچند در جامعه مسئله طلاق یا ازدواج سفید برای شآن و جایگاه اجتماعی دختر و پسر بد است اما متاسفانه این ناپسندی برای دختر ها بیشتر است.

بارداری ناخواسته

 

بدترین اتفاق در ازدواج سفید بارداری ناخواسته است که شما در زندگی که به آن تعهدی نداشته اید مجبور می شوید نقش پدر یا مادر را ایفا کنید و مسئولیتی در قبال فرد جدید داشته باشید. از طرف دیگر هیچ قانونی از شما حمایت نمی‌کند و حقوقی برای فرزندتان مشخص نمی شود و از سوی دیگر هم خانواده ها معمولاً چنین چیزی را نمی پسندد و هرگز حاضر نمی شوند نوزاد متولد شده را نوه خود بدانند. همچنین اگر افراد از یکدیگر ناراضی باشند نمی توانند رابطه را ترک کنند به دلیل آنکه فرزندی دارند و شاید هم در مواردی به علت فرزند ناخواسته و تحت فشار اطرافیان مجبور شوند تن به ازدواج اجباری دهند.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه شده که ازدواج سفید چیست و چه مزایا و معایبی دارد. شاید شما هم کسی باشید که این نوع ازدواج را انتخاب کرده‌اید یا درگیر رابطه ای باشید که نمی دانید آیا عقد شرعی و رسمی بکنید یا صرفاً با یکدیگر دوست باشید و بعد از آن ازدواج سفید کنید؟ پاسخ به این سوال که آیا ازدواج سفید بهتر است یا اینکه دو نفر با هم دوست باشند و پس از آن در مورد رابطه شان تصمیم بگیرند، پیچیده است چرا که به شرایط هر دو نفر و خانواده، فرهنگ و عقایدشان بستگی دارد. در این موارد توصیه می شود که از یک روانشناس و مشاور آگاه و با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت