سبک زندگی و موفقیت

اگر ازدواج نکنیم چه می شود

یکی از سوالات رایج این است که آیا می‌توان برای همیشه مجردی را به عنوان یک سبک زندگی انتخاب کرد و آیا مجردی به معنای آزادی برای همیشه است؟ این روزها برخی افراد و دیگران را به زندگی مجردی تشویق می‌کنند چرا که فکر می‌کنند مسئولیت‌پذیری و وارد شدن به یک زندگی خانوادگی یعنی شکست و عقب ماندن از همه‌ی آرزوها. ما در مقاله‌ی امروز می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که مجردی یا متاهلی کدام یک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای انسان باشد و چرا برخی ها ترجیحشان چیز دیگری است. با ما همراه باشید.

مگر همه باید ازدواج کنند؟

ازدواج و نیاز به همسر یک نیاز کاملا طبیعی و فطری در همه‌ی انسان‌ها است. از گذشته تا کنون و در هر فرهنگ و آیینی وقتی پسر و دختر به سن خاصی می‌رسیدند آنها را تشویق به ازدواج می‌کردند. به همین دلیل این روزها هم خیلی از والدین می‌خواهند که فرزندانشان دیر یا زود ازدواج کنند اما سوال مهم این است که آیا این اتفاق باید برای همه بیفتد؟ واقعیت این است که انتخاب برای زندگی به صورت مجردی یا متاهلی به شرایط هر فردی بستگی دارد. به همان نسبت که پیدا کردن یک شریک زندگی ایده‌آل می‌تواند خوشبختی انسان را رقم بزند ازدواج از روی فشار و اجبار اطرافیان هم می‌تواند یک عمر بدبختی را به همراه بیاورد هر چند ازدواج یک موضوع ویژه در زندگی انسان است اما شرایطی دارد چه باید هم خودتان هم فرد مقابل آن را داشته باشید.

اگر ازدواج نکنیم چه می شود؟

یکی از سوالات رایج این است که با ازدواج نکردن چه اتفاقی می افتد:

سلامت عاطفی

این که یک شریک عاطفی برای همیشه کنارتان باشد و بتواند از شما حمایت کند می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. خیلی از کسانی که نتوانستند ازدواج کنند در زندگی احساس تنهایی می‌کنند. این تنهایی می‌تواند زمینه ای را برای خیلی از بیماری‌های روحی و روانی فراهم کند. برخی از جوان‌ها روابط دوستی یا هم خانگی را ترجیح می‌دهند. واقعیت این است که این نوع روابط هرگز نمی‌توانند جایگزین یک ازدواج موفق و سالم شوند. از طرفی به علت تعهدی که در این گونه رابطه‌ها وجود ندارد پسرها و مخصوصا دخترها صدمه‌ی عاطفی جدی می‌خورند. برای کسب اطلاعات در مورد رابطه جنسی پیش از اردواج کلیک کنید.

به خطر افتادن سلامت جنسی

نیاز جنسی یکی از نیازهای طبیعی انسان است که در صورت برآورده نشدن می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی داشته باشد. یکی از بهترین شرایط برای برقراری سلامت جنسی داشتن یک همسر وفادار و متعهد است. ازدواج علاوه بر رفع نیازهای جنسی سلامت روانی افراد را هم بهبود می‌بخشد .کسانی که نتوانستند این نیازشان را از طریق یک رابطه‌ی ساله برطرف کنند ممکن است سراغ روابط متعددی برود که خطر بیماری‌های مقاربتی را به دنبال دارد.

نبود استقلال

برای خیلی از جوانان مخصوصا دخترها ازدواج کردن می‌تواند برایشان به این معنا باشد که دیگر استقلالی نخواهند داشت. در حالی که افراد تا موقعی که در خانه‌ی پدری و مادری زندگی می‌کنند تحت تاثیر افکار و باورهای آنها هستند و اگر ازدواج کنند زندگی و خانواده‌ی خودشان را خواهند داشت. همچنین یک فرد با ازدواج کردن می‌تواند علاوه بر مسئولیتی که در قبال دیگری دارد برای هدف‌های خودش هم به تنهایی تلاش کند و این مانعی برای استقلال او به حساب نمی‌آید.

 بیشتر شدن فشارهای مذهبی

یکی از دلایلی که خیلی از جوان‌ها زندگی مجردی را ترجیح می‌دهند فشارهای مذهبی می‌باشد. داشتن درگیری با نیازهای جنسی و احتیاج به یک همدل از جمله نیازهایی هستند که مذهب برای برطرف کردنشان ازدواج را پیشنهاد می‌کند. به همین دلیل کسی که تاکنون نتوانسته است ازدواج کند بین عقاید مذهبی و شرایط زندگی خودش دچار تعارض می‌گردد. این وضعیت می‌تواند حتی بحران‌های روحی و روانی ایجاد کند.

احساس تفاوت با دیگران

وقتی فردی ازدواج نمی‌کند به نوعی از عرف جامعه فاصله گرفته است و گویی فردی غیر نرمال به نظر می‌رسد. تحمل غیر نرمال بودن برای برخی‌ها سخت است. احساس این که شما چیزی را ندارید که دیگران آن را دارند باعث می‌شود که حس ناکامی و تنهایی به سراغتان بیاید. از طرفی اگر فردی در جامعه‌ای سنتی‌تر زندگی کند این مجرد ماندن به او فشارهای بیشتری وارد می‌کند تا کسی که در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند.

برای همیشه تحت کنترل خانواده هستید

افرادی که به هر دلیلی نتوانستند ازدواج کنند خانواده در بسیاری از رفتارها و انتخاب‌های آنها تاثیر می‌گذارد و ممکن است آنها بعد از مدتی از این شرایط خسته شوند و ترجیح دهند استقلال و ازدواج را انتخاب کنند. از طرف دیگر خانواده هم به فردی که ازدواج نکرده قضاوت خوبی ندارند و یک دلیل آن هم به حرف و حدیث‌های دیگران برمی‌گردد. این امر مخصوصا برای دختران فشار روانی بیشتری ایجاد می‌کند. به این دلیل که خیلی‌ها فکر می‌کنند که آنها انتخاب نشده اند نه این که خودش این زندگی را انتخاب کرده اند.

احساس بی‌ثمر بودن زندگی

فردی که ازدواج نکرده است شاید تا دوران جوانی حس خوبی داشته باشد اما با بالا رفتن سن احساس پوچی و بی‌هدفی می‌کند. او قطعا خودش را با همسالانش مقایسه می‌کند که فرزند و نوه‌هایی دارند و اما خودش از اینکه نمی‌تواند اطرافیانی را نزدیکش داشته باشد احساس تنهایی دارد.نداشتن فرزند مخصوصا در سنین پیری یک خلا عاطفی جدی است که هر انسانی را تهدید می‌کند.

تفاوت‌های جنسیتی در فشار برای ازدواج کردن

هر چند ازدواج یک نیاز طبیعی در همه‌ی انسان‌ها هست اما گاهی فشارهای فرهنگی و مذهبی می‌توانند آن را به صورت یک کابوس برای جوانان جلوه دهد. به این معنا جوانی که تا کنون نتوانسته است ازدواج کند فکر می‌کند که مرتکب خطایی بزرگ شده است. اگر این فرد تصمیم بگیرد با فشار اطرافیان ازدواج کند قطعا رابطه‌ی موفقی نخواهد داشت. متاسفانه هنوز در جوامع تفاوت‌های جنسیتی برای ازدواج وجود دارد یعنی پسرانی که در سن بالا ازدواج نکرده‌اند را به عنوان افرادی فرض می‌شود که خودشان این سبک زندگی را ترجیح داده‌اند اما در مورد دختران تصورات برخی ها بر این است که آنها افراد شایسته‌ای نبودند و انتخاب نشده‌اند. علاوه بر این برچسب‌های اجتماعی متاسفانه در مورد دخترها به کار می‌رود و همین امر زمینه‌ی زیادی را برای طنزهای زیادی در مورد سن ازدواج دختران فراهم کرده است. نگاه‌های خیلی از جوامع به دخترها این است که آنها از سن کودکی آرزو برای ازدواج و گشوده شدن بختشان دارند یعنی بیشتر از آن که بخواهند در زمینه‌ی شغلی و تحصیلی و توسعه‌ی فردی و و قدرت اقتصادی موفق شوند تاکید بر روی ازدواج دارند.

علت ترس از ازدواج نکردن

ترس از تنهایی در سنین پیری و حرف‌ها و حدیث‌ها و قضاوت‌های دیگران همه‌ی این موارد سبب می‌شود که خیلی‌ها ترس از ازدواج نکردن داشته باشند. هر چند در مقابل جوانان زیادی هم هستند که از خود ازدواج ترس دارند به دلیل آمار بالایی که از طلاق یا خیانت در جامعه مشاهده می‌کنند. با این حال خود ازدواج نکردن هم یک ترس جدی برای انسان است. از طرف دیگر همانطور که گفتیم این ترس برای دخترها به دلیل برچسب‌های اجتماعی می‌تواند به فاجعه تبدیل شود و اگر افراد بتوانند از سنین نوجوانی و حتی کودکی مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند می‌توانند در آینده انتخاب صحیحی داشته باشند و رابطه‌ی زناشویی سالم و موفقی تجربه کنند. ازدواج‌هایی که به دلیل رهایی از حرف و حدیث والدین یا کلیشه‌های جامعه صورت می‌گیرد به نتیجه نمی‌رسد. شناخت صحیح پیش از ازدواج و کمک گرفتن از یک مشاور کارآمد به افراد کمک می‌کند تا دلیل ازدواج کردن را بدانند.

 

مزایای ازدواج کردن

هرچند خیلی‌ها برای ازدواج نکردن دلایل مختلفی می‌آورند اما با این حال بهتر است مزایای زندگی متاهلی را بدانند:

 اعتبار اجتماعی

افراد متاهل در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی و زندگی کاری خودشان اعتبار بالاتری دارند و نگاه جامعه به آنها به عنوان یک فرد بالغ و پخته است که می‌توانند در حل خیلی از مسائل از آن‌ها مشاوره بگیرند.

 همدم و رفیق در شادی و غم

هر فردی قطعا در زندگی دوست دارد همدم و رفیقی برای سختی‌ها و خوشی هایش داشته باشد. این نیاز مخصوصا در سنین پیری بیشتر به چشم می‌خورد و جالب است بدانید آنچه انسان‌ها را بیشتر از مرگ می‌ترساند تنهایی است. کسانی که و ازدواج نکرده متوجه می‌شوند که آن هم صحبت و یار همیشگی برای لحظات حساس زندگی را در کنار خود ندارند. وقتی شما ازدواج موفق داشته باشید عشق و محبت به فرد مقابل پیدا می‌کنید و این می‌تواند باعث شود حرف‌ها و رازهای دلتان را با او در میان بگذارید. پدر و مادر شدن

از دیگر مزایای ازدواج کردن این است که شما می‌توانید یک نقش دیگری را به عنوان پدر و مادر برای خود داشته باشید. قطعا کسی که فرزندی در زندگی دارد احساس امید برای آینده خواهد داشت چرا که برای پیشرفت فرزندش تلاش می‌کند و می تواند لحظات شیرین را با او تجربه کند. هرچند برادرزاده یا خواهرزاده می‌توانند به شما حس خوشایندی دهند اما با داشتن فرزندی که مال شما باشد یک احساس متفاوت و عالی خواهید داشت.

 رشد کردن

افرادی که ازدواج کرده‌اند از حالت خامی و ناپختگی در دوران مجردی فاصله گرفته‌اند و از این به بعد می‌توانند با چالش‌های زندگی مبارزه کنند. آن‌ها در زندگی کاری خود هم موفق‌تر می‌شوند و برای ارتقا امور مالی یا حتی مدرک خود هم تلاش می‌کنند.

رسیدن به آرامش

یکی از دستاوردهای مهم ازدواج این است که شما آرامشی را برای خودتان ایجاد می‌کنید که در هیچ جای دیگری قابل جستجو نیست. روابط کوتاه مدت دوران دوستی و یا روابط متعدد با افراد مختلف نمی‌توانند این آرامش را برای افراد فراهم کنند. داشتن یک شریک همیشگی و متعهد در کنار خودتان می‌تواند استرس‌های شما را کم کند و باعث شود از زندگی لذت بیشتری ببرید. طبق تحقیقات کسانی که در مدت بیشتری با هم زندگی کردند و به هم وفادار مانده‌اند آرامش بیشتر و فشار روانی کمتری خواهند داشت.

درآمد و ثروت بیشتر

کسانی که ازدواج کرده‌اند نسبت به افراد مجرد درآمد بیشتری خواهند داشت. به این دلیل که برای ارتقای شغلی و تحصیلی خود بیشتر تلاش می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که مردان متاهل نسبت به مردانی با همان شرایط شغلی و تحصیلی در کسب ثروت و درآمد پیشرفت بیشتری دارند.علاوه بر این زنان متاهل هم نسبت به زن‌های مطلقه یا مجرد در امور شغلی و تحصیلی موفق‌تر هستند و درآمد بالاتری پیدا می‌کنند. متاهل‌ها انگیزه‌های بیشتری برای رسیدن به ثروت دارند و اهداف مالی زیادی برای خود تعریف می‌کنند چرا که به شریک و فرزندشان هم در زندگی می‌اندیشند.

کلام آخر

ازدواج کردن یکی از نیازهای طبیعی انسان‌ها هست که هر فردی در هر شرایطی دوست دارد آن را تجربه کند با این حال خیلی‌ها ترس از ازدواج نکردن دارند اما این باعث نمی‌شود که آن‌ها به خاطر این ترسشان تن به هر فردی و به هر رابطه‌ی اشتباهی دهند. اگر شرایط تان برای ازدواج مناسب نیست بهتر است کمی به خودتان فرصت دهید و مدتی صبر کنید. ازدواج پروسه‌ی زمان‌ بر و پیچیده‌ است و نیاز به شناخت و آگاهی دارد. در این زمینه مهم توصیه می‌شود که حتما از یک متخصص و روانشناس با تجربه کمک بگیرید. مشاوران و متخصصان ما در کلینیک روانشناسی همراه به صورت حضوری و تلفنی می‌توانند به شما خدمات لازم را ارائه دهند.

1/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت