سبک زندگی و موفقیت

استرس عروسی

یکی از نگرانی‌های افراد قبل از ازدواج استرس مراسم عروسی و تدارکات لازم برای آن است. استرس‌ها و فشارهای روانی قبل از ازدواج به دلیل ترس از آینده و حتی قضاوت اطرافیان است. اما نکته مهم این است که چگونه می‌توان این نوع استرس‌ها را به خوبی مدیریت کرد تا باعث ناراحتی‌های بعد از ازدواج نشود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

نشانه‌های استرس عروسی

برخی از علائمی که نشان دهنده نگرانی‌های شما پیش از ازدواج است شامل موارد زیر می‌شود:

تغییر الگوی خواب و خوراک

یکی از نشانه‌های بارز استرس در افراد این است که الگوی خواب و بیداری و تغذیه آنها به هم می‌خورد. به همین علت گفته می‌شود که معمولاً استرس‌های پیش از عروسی در اشتهای شما تاثیر می‌گذارد و خوابتان را به هم می‌ریزد. یعنی اگر متوجه شده‌اید مانند گذشته اشتها ندارید و یا برعکس میلتان به غذا بیشتر شده است بدانید که درگیر این مسئله شده‌اید.

بی توجهی به کارها به دلیل استرس عروسی

بی توجهی به امور یکی از نشانه‌های مهم استرس پیش از عروسی می‌باشد. برخی از افراد هنگامی که حس می‌کنند مجبور هستند بخش عظیمی از کارها را به عهده بگیرند ممکن است هیچ کاری نکنند و یا به نوعی اهمال کار شوند. به همین علت اگر شما یا حتی اطرافیانتان پیش از عروسی کارهای مهمتان را به تعویق می‌اندازید و یا خودتان را به در بی‌خیالی می‌زنید بدانید که دچار استرس عروسی هستید.

به مسائل دیگر فکر نمی‌کنید

اگر تمام فکر و ذکر شما مراسم عروسی شده است و حتی به کارتان و یا تحصیل و زندگی عادی خود توجهی نمی‌کنید این موضوع نشان از آن دارد که شما دچار نگرانی و فشار روانی به دلیل مراسم عروسی هستید و نمی‌توانید به چیز دیگری فکر کنید. حتی ممکن است به تدریج در مسائل کاری یا مالی یا تحصیلی خود به مشکلات جدی برخورد کنید اگر که نتوانید این استرس را مدیریت کنید.

دائماً درگیر افکار منفی هستید

خیلی جالب است بدانید یکی از نشانه‌های استرس عروسی این است که شما ناخودآگاه درگیر افکار منفی پرتنش می‌شوید و حتی ممکن است شروع کنید به زنجیر کردن رویدادهایی به یکدیگر و منفی بافی مکرر. مثلاً نکند شب عروسی فلان اتفاق بیفتد یا کسی فوت کند و…

کم شدن لذت‌ها به دلیل استرس عروسی

متاسفانه یکی از نشانه‌هایی که استرس عروسی دارد این است که خود عروس و داماد شاید لذتی از موضوعات دیگر نبرند و تمام ذهنشان درگیر عروسی باشد. در چنین شرایطی افراد احساس می‌کنند رابطه با نامزدشان مثل گذشته نیست یا دیگر از هر چیزی خوشحال نمی‌شوند. بنابراین بهتر است که افراد حتماً از نگرانی‌های خود بکاهند تا بتوانند در بهترین شب زندگیی‌شان، زیباترین خاطره را بسازند.

 

دلایل استرس عروسی

نکته مهم اینجاست که چرا افراد پیش از مراسم عروسی آنقدر تحت تنش و استرس قرار می‌گیرند و چه مواردی باعث می‌شود که نتوانند در مقابل این استرس‌ها مقاومت کنند:

کمال گرایی بیش از حد

خیلی از افراد کمالگرا هستند و دوست دارند بهترین شب زندگیشان شب عروسی باشد. البته که این ویژگی کاملاً طبیعی است چرا که تنها شب مهمه زندگی انسان همین شب است که افراد دوست دارند بهترین‌ها برایشان رقم بخورد. با این حال برخی مواقع درگیر سختگیری‌های بیش از حد می‌شوند و به هر چیز جزئی ایراد می‌گیرند. این را بدانید که هرگز نمی‌توان همه چیز را تحت مدیریت خود درآورد و گاهی اموری از دست ما خارج است.

می خواهید همه کارها را به تنهایی انجام دهید

این را بدانید که هیچکس نمی‌تواند همه کارها را خودش به نحو احسن انجام دهد بلکه لازم است از دیگران هم کمک بگیرد. وقت شما کم است و اگر بخواهید مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرید قطعاً استرس بیشتری هم خواهید داشت. با این حال خیلی از دخترها و پسرها تصور می‌کنند که اگر به مراسم پیش از عروسی و کارهای لازم نظارت نداشته باشند همه چیز به هم می‌ریزد. در حالی که لازم است شما فقط کارهای مهم مخصوص به خود را انجام بدهید و بقیه را به دیگران بسپارید.

بیش از حد درگیر نظر دیگران هستید

یکی از مهم‌ترین دلایل استرس پیش از عروسی این است که به حرف‌ها و عقاید دیگران خیلی توجه می‌کنید و می‌خواهید همه چیز رویایی به نظر برسد تا دیگر کسی از شما انتقادی نکند اما می‌دانید واقعیت چیز دیگری است. اینکه بخواهید همه را راضی نگه دارید و کسی ذره‌ای از شما ایراد نگیرد تقریباً غیر ممکن است. مهم این است که خودتان و همسرتان از همه چیز راضی باشید و لذت ببرید.

مشکلات مالی

مسائل مالی یکی از دلایل مشکلات زوج‌های جوان می‌باشد. همین امر می‌تواند سبب اضطراب زیاد در آنان گردد. مخصوصاً اگر که بدون برنامه و مدیریت هزینه زیادی کنند و متوجه شوند که تا مدتی مجبور خواهند شد زیر بار قرض و قسط بروند. هرچند درکتان می‌کنیم که دوست دارید بهترین شبتان را داشته باشید و زیباترین لباس‌ها را بپوشید و در تالار مجللی مراسم عروسیتان برگزار شود اما این را بدانید که همه این‌ها دلیلی بر خوشبختی شما نیست. یعنی اگر متوجه شده‌اید که فرد مقابل نمی‌تواند بیش از حد هزینه کند، بهتر است شما هم سطح توقع خود را کمی پایین بیاورید تا بتوانید خاطره سازترین و زیباترین شب را رقم بزنید.

اختلاف میان شما و طرف مقابل

گاهی مواقع احتمال دارد بین شما و فرد مقابل اختلاف نظر بر سر اینکه کجا مراسم را برگزار کنید و چه تشریفاتی داشته باشید، پیدا کنید. این مسئله می‌تواند یکی از بدترین استرس‌های شما پیش از ازدواج باشد. متاسفانه بحث‌ها و اختلاف نظرهایی که بین افراد به وجود می‌آید، رابطه آنها را درگیر چالش و اصطکاک زیادی می‌کند و لذت شب عروسی را از آنها می‌گیرد. در این مواقع لازم است حتماً با یکدیگر صحبت کنید و بر سر مسائل مهم به سازگاری و توافق برسید. اجازه ندهید که سکوت از روی اجبار شما باعث شود که مشکلات بعدی سر راهتان قرار بگیرد. یادتان باشد که همیشه شما دو نفر هستید که باید مسائلتان را از همان ابتدا با مشورت یکدیگر حل کنید و مسلماً دخالت اطرافیان می‌تواند چالش های دیگری برایتان ایجاد کند.

 

راهکارهای لازم برای کاهش استرس عروسی

 

اگر می‌خواهید استرس عروسی را کم کنید و برای این روزهای قبل از جشنتان آرامش و نشاط را به دست بیاورید، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

همه چیز را کمی ساده‌تر بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس و نگرانی‌های عروسی این است که کمی ساده زیست باشید و سطح توقع خود را کم کنید. مطمئناً این کار به ارزشمندی و احترام شما می‌افزاید. یک واقعیت این است که هر چقدر که دنبال تجملات بیشتر باشید و بخواهید مثل همان سندروم سیندرلا همه چیز عالی و افسانه‌ای پیش برود فقط به استرس خودتان اضافه کرده‌اید. لذت شب عروسی فقط یکی از شب‌های زندگی است و شما می‌توانید در کنار یکدیگر خاطرات بیشتری را در روزهای بعدی زندگی‌تان بسازید. بنابراین سعی کنید از حاشیه‌ها دور باشید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

افکارتان را تغییر دهید

شاید ابتدا برایتان سخت باشد که بخواهید در افکار و باورهایتان تغییر ایجاد کنید اما این را بدانید که وقتی استرس زیادی برای مراسم پیش از عروسی دارید یعنی اینکه افکارتان نادرست است. هر چند شب عروسی اهمیت زیادی دارد اما آن را چیزی بیشتر از یک جشن نبینید. این طرز فکر که همه چیز باید ایده‌آل باشد و اگر کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید، یعنی یک شب زندگی‌تان به هم خورده است، کاملاً اشتباه است. پس هر چقدر در باورهای خود تجدید نظر کنید آرامش بیشتری هم به سراغتان می‌آید.

از روش‌های آرامسازی استفاده کنید

تکنیک‌های آرامسازی باعث آرامش جسم و ذهن شما می‌شوند. سعی کنید در این روزهای پیش از عروسی حتی اگر خیلی سرتان شلوغ است باز هم وقتی به اندازه یک ساعت وقت بگذارید و در آن مراقبه یا مدیتیشن را تمرین کنید. توصیه می‌شود تا جای امکان، این تمرین‌ها را هر شب انجام دهید.

سبک زندگی لازم

حتماً تاکنون در مورد سبک زندگی مطالبی را شنیده‌اید مانند اینکه باید در ورزش تغذیه و خواب خود تغییرات لازم را اعمال کنید تا ذهن و جسمی سالم داشته باشید. این موارد می‌تواند در کاهش استرس شما هم نقش زیادی داشته باشند.

برنامه‌ریزی داشته باشید

یکی از راهکارهایی که می‌تواند در کاهش استرس مراسم عروسی کمک کننده باشد این است که حتماً برنامه منظم و دقیقی برای انجام کارهایتان داشته باشید. مثلاً بدانید چه روزهایی باید به خرید بروید، چه کارهایتان را باید در اولویت بگذارید و غیر. می‌توانید لیستی از انجام امور مهم تهیه کنید و همچنین قسمتی از کار را هم به دیگران بسپارید. یادتان باشد که خجالت را کنار بگذارید و حتماً از اطرافیان مورد اعتماد خود کمک بگیرید.

 

کلام پایانی

استرس عروسی می‌تواند مسائل متعددی در رابطه بین شما و شریکتان ایجاد کند اگر که مدیریت نشده باشد. این را بدانید که با نزدیک شدن به مراسم عروسی این استرس‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند حتی می‌توانند لذت رابطه را از شما بگیرند. پس حتماً در این روزهای مهم، توصیه می‌شود که از یک مشاور با تجربه برای کاهش فشار روانی و نگرانی‌هایتان کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت