روانشناسی

با افسردگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونا چه کنیم؟

زمانی که وزارت بهداشت کشور، اعلام کرد که ویروس کرونا به کشور ما هم راه پیدا کرده است، بسیاری از ما حتی کسانی که به این ویروس مبتلا نشده بودند، انتخاب کردیم که در طول هفته های جاری در خانه های خود در قرنطینه بمانیم. محدود شدن سفرها، تنهایی بی اندازه، کمبود منبع موثق برای اخبار و فوران اخبار بد مرگ و میر موجب اضطراب کنترل نشده و احساس انزوا شدند.

بعد از یک سال زندگی در این شرایط افسردگی به سراغ ما آمده و زندگی در قرنطینه هم کمکی به بهتر شدن حال ما نمی کند. حالا تنها کسی که می تواند به ما کمک کند خودمان هستیم. بهتر است یاد بگیریم چطور خودمان را از چنگال افسردگی نجات دهیم.

افسردگی ناشی از قرنطینه

کمتر کسی در این شرایط زندگی در قرنطینه احساس افسردگی نمی کند. حتی اگر شما فردی قوی از لحاظ روانی باشید، وقتی برای مدتی طولانی مجبور باشید در خانه بمانید، فعالیت هایی که دوست دارید را انجام ندهید، با نزدیکان خود فقط از طریق تماس صوتی و تصویری در ارتباط باشید، کسب و کارتان به دلیل وضعیت بد اقتصادی کساد باشد و هر روز خبر مرگ و میر بخوانید، تحت تاثیر قرار می گیرید و دچار حالت های افسردگی می شوید. 

افسردگی ناشی از قرنطینه

فصل ها در حال تغییر هستند و بسیاری از کسانی که همیشه در فصل های خاصی دچار افسردگی می شدند، در این فصل شرایط افسردگی بیشتری می کنند. این دوران از زندگی مایه تأسف است؛ نه تنها به این دلیل که ویروس کرونا به زندگی اجتماعی ما آسیب رسانده، بلکه به این دلیل که انزوای اجتماعی در واقع می تواند افسردگی ما را بدتر کند.

افسردگی ناشی از قرنطینه

چطور با افسردگی در دوران کرونا مقابله کنیم؟

در اینجا چندین نکته وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند از این دایره ی افکار منفی بیرون بیایید.

  • جمله ی "من این جا گیر افتادم" را به "بالاخره می توانم روی خودم و خونه م تمرکز کنم" تغییر دهید.
  • همانطور که جهان در این برهه از زمان احساس ناخوشایندی را تجربه می کند، به این سیاست اجباری دورکاری به عنوان فرصتی برای تغییر تمرکز خود از بیرون به داخل خانه نگاه کنید.
  • انجام دادن یک کار سازنده در هر روز می تواند منجر به نگرش مثبت تری شود. هدف خود را روی انجام کارهای عقب افتاده متمرکز کنید، آنها را مجدداً سازماندهی کنید یا چیزی را که همیشه قصد آن را داشته اید خلق کنید.

 مواجه شدن با این شرایط تنها با تصور اینکه شما در این شرایط گیر افتاده اید، فقط به شما استرس بیشتری وارد می کند. این فرصتی برای شماست که سرعت زندگی خود را آهسته تر کنید و روی خودتان تمرکز کنید.

تلاش کنید روال قبلی زندگی را ادامه دهید.

تا جایی که می توانید سعی کنید روال عادی زندگی را شبیه به پیش از قرنطینه حفظ کنید. برای افرادی که فرزند دارند، حفظ این روال طبیعی می تواند آسانتر باشد؛ گرچه اگر شما از خانه دور کاری انجام می دهید، ممکن است وسوسه شوید که سبک زندگی منفعلانه ای را در پیش بگیرید.

 شما باید در همان زمان قبلی بیدار شوید و به رختخواب بروید، غذا بخورید، دوش بگیرید، برنامه ورزشی خود را هماهنگ کنید و پیژامه خود را از تن بیرون بیاورید. انجام روال عادی زندگی نه تنها به فعال ماندن شما کمک می کند، بلکه زمانی که بخواهید به روال زندگی قبل خود برگردید، تطبیق دوباره با دنیای بیرون آسانتر خواهد بود.

افسردگی در دوران کرونا

از وسواس بیش از حد در مورد ویروس کرونا خودداری کنید.

آزاد شدن از روز کاری و برخی از تعهدات اجتماعی به شما مدت زمان زیادی برای وسواس پیدا کردن می دهد، و اگر شما تمایل داشته باشید که برای هر خارش و عطسه ای به گوگل مراجعه کنید، ممکن است که در مورد همه گیری ویروس کرونا نیز بیش از حد تحقیق کنید. انتخاب تنها برخی از وب سایت های معتبر برای مدت زمان محدود در هر روز (شاید دو بار هر کدام به مدت 30 دقیقه) دراین مدت می تواند به نفع شما باشد.

یک خانه آشفته می تواند باعث یک ذهن آشفته شود.

با وجود تمام آشفتگی هایی که در خارج از خانه اتفاق می افتد، داخل خانه را منظم، قابل پیش بینی و تمیز نگه دارید. درست کردن گوشه ای دنج برای انجام فعالیت های روزانه می تواند برای سازمان دهی روز شما مفید باشد. برای مثال، سعی کنید در رختخواب غذا نخورید و روی مبل کار نکنید، درست مانند قبل در میز آشپزخانه غذا بخورید و روی میز کار خود کار کنید.

رعایت نکردن این حد و حدودها فقط می تواند روال روزانه شما را به هم بریزد و روز شما را طولانی تر کند. علاوه بر این، یک خانه نامنظم می تواند باعث شود که شما در خانه احساس ناراحتی کنید. بنابراین آن را تمیز نگه دارید.

مقابله با افسردگی در کرونا

یک برنامه قرنطینه جدید را آغاز کنید.

با این زمان تازه پیدا شده، چرا کاری را مخصوص این دوران قرنطینه انجام ندهید؟ برای مثال، شما می توانید یک دفترچه روزانه برای نوشتن افکار و احساسات خود در نظر بگیرید. یا هر روز ساعت 4 بعدازظهر به پیاده روی بروید و یا هر روز صبح با خواهرتان تماس تصویری برقرار کنید، یا یک نقاشی آبرنگ را شروع کنید. انجام یک کار خاص در این زمان می تواند به شما کمک کند که هر روز در انتظار چیز جدیدی باشید.

اگر اضطراب شما غیر قابل کنترل است، مشاوره تلفنی افسردگی می تواند گزینه مناسبی برای صحبت با یک فرد متخصص در این زمینه باشد. روانشناسان دارای مجوزِ زیادی، خدمات خود را به صورت ویدیوچت ارائه می دهند. به یاد داشته باشید که زمانی این کار را انجام دهید که اضطراب شما به حدی رسیده باشد که بدون کمک حرفه ای غیر قابل کنترل باشد.

تلاش برای رهاکردن توهمات و پیدا کردن آرامش، قطعاً می تواند باعث ایجاد قدرت ذهنی برای مقابله با وضعیت استرس زایی شود که تمام جهان در حال تجربه آن هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت