سبک زندگی و موفقیت

اهمیت صمیمیت از کودکی تا ازدواج 

انسان در مسیر زندگی خود از کودکی تا پیری ، از منظر رشد عاطفی و عقلانی از مراحلی عبور می کند. گذر طبیعی و درست از هر یک از این مراحل ، برای رسیدن به مرحله بعدی لازم و ضروری است . اگر هر یک از این مراحل رشد به درستی طی نشود ، فرد دچار سردرگمی و کمبود در کسب توانایی های خاص مربوط به آن دوره می شود . وقتی انسان مراحل کودکی و بلوغ را کامل و درست سپری کند ، در مرحله بزرگسالی که دوره سوم و چهارم و پنجم زندگی فرد را در بر می گیرد ، باید بتواند صمیمیت ، همدلی ، احترام و قدردانی را نسبت به اطرافیانش به ویژه با جنس مخالف که در نقش همسر فرد ظاهر می شود ، تجربه کند و به عمل درآورد. 

صمیمیت چیست؟

صمیمیت یعنی توانایی ایجاد رابطه عمیق و همدلی با دیگران به ویژه با همسر . شما می توانید هویت یک فرد را بر اساس میزان موفقیت شغلی و تحصیلی او بررسی کنید، ولی جنبه های دیگر هویت فرد ،میزان موفقیت و مهارت او در ایجاد روابط عمیق و پایدار است. اغلب افراد با وجود موفقیت های بسیار در زندگی، احساس  رضایت و خوشبختی ندارند و در برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با مشکل رو به رو هستند. همانطور که برای یادگیری هر هنر جدید به آموزش و تمرین احتیاج داریم، برای ایجاد روابط صمیمانه نیز به صرف وقت و یادگیری و آموزش و تمرین نیاز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله صمیمیت بین زوجین را مطالعه کنید.

تاثیر صمیمیت بر رشد عاطفی کودک 

فرزندان هر خانواده گنج های الهی هستند. یکی از بهترین شیوه های محافظت از آنها ، مهروزی و ایجاد فضایی امن و صمیمی است. دوران کودکی چنان زود می گذرد که افراد چیزهای زیادی از آن به خاطر ندارند ، مگر رویدادهایی که همراه با خاطرات خوش و مهربانی بی قید و شرط والدین باشد. باید این سالها را برای کودکان ، مهرآمیز و گرم کرد. پدر و مادری که دسترسی به آنها امکان پذیر است ، برای آینده ی خود و بچه هایشان سرمایه گذاری می کنند. در هر حال لازم است که هر عضوی از خانواده ، خود را در شمار گروهی حس کند که در جهت صمیمیت و حمایت از خانواده گام بر می دارد . اهمیت و ارزش قائل شدن برای یکدیگر نیز جایگاه ویژه ای در خانواده دارد. هربار که پدر و مادر به روی فرزند خود لبخند می زنند و شادی خود را ابراز می کنند، پیام مهمی با این مضمون به وی می رسانند که: “تو اهمیت داری.” بدین ترتیب ، در دوره خردسالی ، شالوده اعتماد به نفس کودک شکل می گیرد. 

 

با چه شیوه ای کودکان صمیمی تربیت کنیم؟

هفته ای یک بار همه اعضای خانواده را دور هم جمع کنید تا درباره مسائل مختلف و برنامه های گوناگون گفتگو کنند. از این طریق ، امکان صحبت، گوش دادن و به توافق رسیدن  برای همه فراهم می آید. علاوه بر این، پدر و مادر نیز باید دست کم فته ای یک ساعت را به تک تک فرزندان اختصاص دهند. تعطیلی آخر هفته، فرصت مناسبی برای همنشینی و استفاده از برنامه ها و اهمیت دادن به نظرهای فرزندان است. در این روز باید محیطی شاداب و سرزنده، چه در داخل خانه و چه بیرون از آن ، برای فرزندانشان فراهم کنند . همه ی این فعالیت ها و کارهای روزانه ، فرصت هایی هستند که آنها  نه تنها حس عزت نفس و انعطاف پذیری را برای فرزندان خود فراهم می سازید، بلکه به او می فهمانید که جزئی از خانواده ای است که باید به آن پایبند باشد؛ کانون مستحکمی که سرانجام باید روزی از آن به درآید و با موفقیت با دنیای پیرامون خویش رو به رو شود .

یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادر می توانند به فرزندانشان بدهند، امکان شاد زیستن و شاد بودن آنهاست. برای شاد بودن به ثروت و دارایی فراوان نیازی نیست ؛ بلکه می توان با ساده ترین و پیش پا افتاده ترین وسایل و امکانات نیز کودکان را شاد کرد. بچه هایی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درونشان را بشناسند ، می توانند آنها را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. 

با خود بازی های کودکانه انجام بدهید. زمستان ها برایشان آدم برفی بسازید و از برف بازی لذت ببرید. شاید نتوانید همپای او بروید و تحرک داشته باشید ، اما حضور شما نیروی پایداری را در کودکتان افزایش می دهد و دلیلی برای خنده و شادی هر دوی شما خواهد شد . داستان های طنز آمیز و خنده دار و شعرهای شاد بخوانید . به دنبال سرگرمی های شاد کننده باشید . کاری کنید تا صدای خنده فرزندتان بلند شود. آن وقت خواهید دید که با خنده ی او شما هم خواهید خندید. بکوشید عادت هایی را در فرزندانتان تقویت کنید که روحیه تحمل و مقاومت را در او بالا ببرد. همه ی کودکان به زمانی برای تخیله ی بار هیجانی ، زنگ تفریح و بازی های شادی بخش نیاز دارند. دیدن پرواز پرندگان ، حرکت ابرها و دقت در محیط اطرافشان هم می تواند به نوعی تفریح به شمار آید. 

وقتی فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است به هدفش برسد، با گفتن جمله هایی که شادی شما را از این پیروزی نشان دهد ، تشویقش کنید و صمیمیت را به او آموزش دهید . هیچ چیز مثل گوش دادن به سخنان کودک و توجه به رفتارهای او نمی تواند احساس شادی و شعف را در وی به وجود آورد . شاید با این کار خود به او می فهمانید که چقدر برایش ارزش قائل هستید . 

صمیمیت و لذت های بی پایان زندگی

*به یاد داشته باشید که عشق و صمیمیت ، ارزنده ترین موهبتی است که به فرزندانتان ارزانی می دارید و آنها را طوری تربیت می کنید که سایه ی امن صمیمیت را در آینده در اختیار همسر و فرزندانشان قرار دهند .

 دوست داشتن و ابراز عشق و محبت زن و مرد به یکدیگر ، باعث گرمی بیشتر کانون خانواده می شود. اگر می خواهید زندگی شیرین و آرامی داشته باشید ، از زندگی تان لذت ببرید ، در زندگی تان کامروا و شادمان باشید و زندگی را با عشق و صمیمیت ادامه دهید ، باید عشق و علاقه و مهر و محبت در زندگیتان جریان داشته باشد .مهارت صمیمیت و همدلی ، همانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین ، تکرار و ممارست دارد . 

ابعاد مختلف صمیمیت 

صمیمیت ابعاد مختلفی دارد. در صورتی که هرکدام از این ابعاد وجود نداشته باشد ، باید انتظار داشته باشیم که رابطه عملکرد طبیعی نداشته باشد و در جایی از هم فرو بریزد . 

1-صمیمیت جسمی 

 

در واقع، صمیمیت جسمی و فیزیکی ساده است و با دست دادن شروع می شود. جزئی ترین صمیمیت جسمی می تواند احساس نزدیکی و تعلق را در دیگران ایجاد کند. کسانی که به ویژه در برخوردهای کوتاه توانسته اند آدم ها را به خود جذب کنند، از دو دستشان در احوال پرسی ها استفاده می کرده اند. آنها ممکن است با یک دست به شما دست بدهند، ولی با دست دیگر به ملایمت بازو یا شانه شما را لمس کنند. این کار حس نزدیکی و تعلق خاصی را در افراد ایجاد می کند. بنابراین می بینید که یک حرکت صمیمانه کوچک  می تواند تا این حد در دیگران ایجاد تعلق و نزدیکی کند. به این ترتیب می توانید به اهمیت رابطه جنسی زن و مرد در ایجاد صمیمیت پی ببرید و متوجه شوید که چرا انسان ها در موقع طلاق و جدایی از کسانی که صمیمیت جسمی و رابطه جنسی را با آنها تجربه کرده اند، اینقدر صدمه می خورند. در بیشتر مواقع ، صمیمیت فیزیکی خیلی سریع در رابطه ایجاد می شود و پیشرفت می کند و افراد به غلط آن را نشانه عمق رابطه قلمداد می کنند؛ در صورتی که اگر در یک رابطه ابعاد دیگری وجود نداشته باشد ، رابطه جسمی و فیزیکی به تنهایی نمی تواند برای مدت طولانی باقی بماند. خیلی از ازدواج ها نیز به همین دلیل از هم می پاشد؛ چرا که پس از مدتی افراد از برقراری ابعاد دیگر صمیمیت ناتوان می شوند و نمی توانند همفکری و صمیمیت عقلانی و عاطفی را پابه پای صمیمیت جسمی به پیش ببرند. در نتیجه به تدریج در رابطه فیزیکی نیز سردی به وجود می آید و دوباره این تمایل در افراد متاهل ایجاد می شود که به دنبال رابطه ی جدید باشند . آنها دوباره صمیمیت فیزیکی را به عنوان عشق و رابطه صمیمانه قلمداد و دوباره اشتباه خود را تکرار می کنند؛ زیرا ناتوان از ایجاد ابعاد دیگر رابطه هستند و پس از مدتی این سردی بر رابطه جدید نیز حاکم می شود. 

2-صمیمیت عاطفی و هیجانی 

صمیمیت عاطفی سریع ایجاد نمی شود و روند کندتری دارد. حتی در بهترین رابطه با بهترین فرد نیز ایجاد این صمیمیت زمان می برد. به هر حال برای ایجاد صمیمیت عاطفی باید تا حدی خود را افشا کنیم و از خود بگوییم، بدون اینکه در دیگران یا در خودمان احساس بدی را به وجود آوریم . مدت زمان ایجاد این نوع صمیمیت به این بستگی دارد که چه موقع فرد در رابطه خود احساس امنیت می کند و می تواند حالت دفاعی را کنار بگذارد و جلوی جریان عقاید و احساسات و رویاها و ترس های خود را نگیرد. بستگی به این دارد که چقدر فرد در گذر از مراحل رشد عاطفی موفق بوده است. بستگی به احساس امنیت و اعتماد به نفس فرد دارد. بستگی به این دارد که فرد تا چه حد از قضاوت شدن می هراسد.بعضی افراد از کودکی آموخته اند چیزهایی را بگویند که دیگران دوست دارند،هیچ گاه به آنها آموخته نشده است که خود را آزادانه بیان کنند و از قضاوت شدن نهراسند. 

3-صمیمیت فکری و عقلانی 

صمیمیت فکری مانند صمیمیت عاطفی به زمان بیشتری نیاز دارد . صمیمیت فکری با مکالمه و حرف زدن و رد و بدل کردن عقاید و افکار درباره مسائل مختلف ایجاد می شود. کسانی که از نظر طرز فکر و نوع نگرش و به قولی جهان بینی به هم نزدیک هستند ، ممکن است اولین صمیمیتی که در آنها شکل بگیرد ، صمیمیت عقلانی باشد . صمیمیت عقلانی در محیط عاری از پیش قضاوتی شکوفا می شود. دانستن اینکه افراد مختلف عقاید مختلف دارند و افکار و عقاید هر یک از ما همواره درست نیستند و عقاید دیگران همواره غلط نیستند، در ایجاد محیط عاری از پیش قضاوتی به ما کمک می کند. باز نگه داشتن ذهن و پذیرش افکار جدید در ایجاد صمیمیت فکری و عقلانی مهم است. 

کلام پایانی

کسانی که مراحل پیشین رشد خود را به خوبی طی نکرده باشند ، در مراحل بعدی دچار مشکل می شوندو توانایی ایجاد صمیمیت را نخواهند داشت و به جای آن تنهایی و احساس طرد شدگی را تجربه می کنند. اگر شما هم فکر می کنید در هر یک از ابعاد صمیمیت دچار مسئله هستید توصیه می شود از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت