مراقبت از خانواده

صمیمیت بین زوجین

صمیمیت بین زوجین یکی از اصول موفقیت در زندگی مشترک است که معمولاً نادیده گرفته می شود. معمولاً ازدواج هایی که به صورت سنتی و بدون شناخت کافی از یکدیگر اتفاق می افتد عامل صمیمیت در آن کمرنگ می شود. هرچقدر که دختر و پسر قبل از ازدواج با هم صمیمی تر شوند شناخت بیشتری هم از نیازها و روحیات یکدیگر پیدا می کنند. بنابراین در زندگی سازگاری بیشتری هم خواهند داشت. اگر می خواهید در مورد راههای صمیمیت اطلاعات بیشتری داشته باشید ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

تعریف صمیمیت زوجین

صمیمیت نوعی هیجان شدید محسوب می شود و به فرد دیگر حس تعلق می دهد. شما ممکن است با انسان های زیادی رفت و آمد داشته باشید یا در محل تحصیل یا کارتان افراد زیادی در کنارتان باشند اما نمی توانید با همه آنها صمیمی شوید. وقتی بتوانید فردی را همانطور که هست بپذیرید و او هم شما را با تمام نقاط ضعف و قوتش بپذیرد آنگاه در کنار یکدیگر و از بودن با هم لذت میبرید. وقتی که شما با ککسی صمیمی شدید دوست دارید تمام ناگفته ها و حرفهای دلتان را به او بگویید و با حرف زدن از او آرامش بگیرید. صمیمیت فقط مربوط به رابطه جسمانی و جنسی نیست بلکه صمیمیت یعنی که دو نفر بی قید و شرط هم را دوست داشته باشند و به هم اعتماد داشته باشند.

انواع صمیمیت در زوجین

انواع صمیمیت موارد زیر را در بر می گیرد:

صمیمیت عاطفی در ارتباط با همسر

این نوع صمیمیت برای تقویت هر نوع رابطه ای ضروری است. صمیمیت عاطفی در زندگی مشترک یعنی شناختن روحیات و احساسات یکدیگر و پذیرش و دوست داشتن هم است. وقتی که شما بدانید همسرتان واقعاً دوستتان دارد راحت می توانید در کنار او احساس امنیت و آرامش داشته باشید و احساسات، رویاها و خواسته هایتان را به او بگویید. این پیوند عاطفی زمان می برد اما در حال لذت بخش است. گام اول برای ایجاد صمیمیت این است که زمان هایی را برای یکدیگر اختصاص دهید و در مورد مسائل گوناگون با هم صحبت کنید. هر کدام از شما ممکن است دغدغه های زیادی در زندگی داشته باشید و یا اینکه به خاطر فشارهای کاری زمان محدودی پیدا کنید اما همین زمان های کوتاه هم نباید نادیده گرفته شود. وقتی صمیمیت بین زوجین باشد آنها به یکدیگر بیشتر احترام می گذارند و این عامل تاثیر مثبتی بر رابطه جنسی شان هم دارد.

صمیمیت فیزیکی در ارتباط با همسر

برای افزایش کیفیت رابطه زناشویی این صمیمیت لازم است. در این نوع صمیمیت زوجین می توانند به یکدیگر ابراز علاقه کنند. صمیمیت فیزیکی فقط مربوط به رابطه جنسی نمی شود و می تواند در مواردی همچون بغل کردن و بوسیدن یا لمس کردن هم خودش را نشان دهد. همین که زوجین نوازش و لمس داشته باشند در ترشح هورمون های شادی بخش و کاهش سطح استرس نقش مهمی دارد. رضایت جنسی در زندگی زناشویی اهمیت زیادی دارد. اگر زن و مردی از رابطه جنسی در کنار هم لذت نمی برند سوء تفاهم ها و اختلافات جزئی هم می تواند زمینه جر و بحث را فراهم کند. به این نکته توجه کنید که زنها نیاز به ارتباط عاطفی قبل از صمیمیت جسمانی دارند. پس برای اینکه بتوانید رابطه جنسی مناسبی برقرار کنید باید به این نیاز آنها هم توجه کنید.

راه های افزایش صمیمیت در زندگی مشترک

برخی اوقات زن ها و مردها تصورات دیگری از صمیمیت دارند. مثلاً زن ها ممکن است فکر کنند که مردها صمیمی شدن را دوست ندارند در حالی که برای آنان صمیمیت معنای دیگری دارد. فرقی نمی‌کند که شما مجرد یا متاهل باشید به هر حال نیاز دارید که راههای صمیمیت در روابط عاطفی را یاد داشته باشید تا بتوانید رابطه بهتری برقرار کنید. برخی از راه های افزایش صمیمیت در زندگی شامل موارد زیر می شوند:

هنر خوب گوش دادن

گوش دادن یک هنر است که هر کسی نمی تواند به آن دست پیدا کند ولی کسی که بتواند این مهارت را در خودش تقویت کند برای فرد مقابل بسیار جذاب می شود. اگر غیر از زندگی مشترک در روابط دیگری همچون رابطه با همکار یا دوستان توجه کنید میفهمید کسانی که به صحبت‌های شما فعالانه گوش می دهند بیشتر مشتاق می شوید تا مسائل دیگری را با آنها مطرح کنید تا کسانی که این مهارت را ندارند. اگر شما هم میخواهید با شریک زندگی تان صمیمی شوید لازم است که برای حرف ها حتی پیش پا افتاده و معمولی او احترام قائل شوید و با دقت گوش جان بسپارید. در رابطه مشترک زن ها دوست دارند که مردها به احساسات و حرف هایشان گوش دهند ولی متاسفانه آقایانی که از این ابزار به درستی استفاده نمی کنند و حوصله ندارند که به صحبتهای همسرشان گوش دهند غالباً از سوی آنان مورد سرزنش و انتقاد قرار می گیرند. مسئله مهم در مورد گوش دادن این است که اگر مخالف حرفهای همسرتان هستید اجازه دهید صحبتش تمام شود و بعد با لحنی ملایمت آمیز انتقاد خود را بیان کنید.

حمایت کردن

زنها و مردها در زندگی نیاز به پشتیبانی و حمایت از یکدیگر دارند و اینجاست که صمیمیت بین آنها معنا پیدا میکند. زنها از نظر عاطفی و روانی می‌خواهند که مردشان همیشه پشت آنها باشد. این امر خشنودی و اعتماد به نفس را در زن بالا میبرد. زن با سیاست هم میداند موقعی که همسرش تحت فشار یا خسته یا ناراحت است باید از او حمایت کند. مردها و زنها در زندگی لازم است روحیات همدیگر را بشناسند. یک مرد باید بداند که چه حرفهایی همسرش را آزار می دهد یا کجاها باید به او کمک کند. یک زن هم باید بداند که در چه مواقعی نیاز است که برای احساسات همسرش ارزش قائل باشد و او را قضاوت نکند.

تشویق کردن

تشویق کردن در هر وجهی از زندگی و در ارتباط با هر کسی لازم است. یکی از راههای صمیمیت مخصوصاً با مردها تشویق کردن آنها در زمینه های کاری شان است. اگر زنی بتواند در موقعیت مناسب مردش را تشویق کند به او اعتماد به نفس داده و با این کار صمیمیت را بین خودش و او بیشتر کرده است. مردی که از یک زن انرژی، روحیه و انگیزه بگیرد و حتی اگر ناراحت است یا امیدش را از دست داده دوباره با حمایت زن بتواند از جایش برخیزد به راحتی آن زن را از دست نخواهد داد. علاوه بر این مردها هم لازم است همسرشان را در هر زمینه ای که دوست دارد تشویقش کنند مثلاً اگر همسر شما میخواهد ادامه تحصیل دهد یا به تازگی مشغول به کاری شده با تشویق مردش قدرت بیشتری می گیرد.

احترام گذاشتن

یکی از نیازهای اساسی انسان احترام گذاشتن به نظرات رفتار و شخصیت فرد مقابل است. مخصوصاً اگر همسرش در وضعیت نامناسبی به سر میبرد. گاهی یکی از طرفین شکایت ها و ناراحتی هایی دارد و دوست دارد با دیگری درد و دل کند اما اگر با بی توجهی و سردی مواجه شود دیگر هرگز نمی تواند آن اعتماد را از همسرش بگیرد. در چنین مواقعی شخص احساس میکند بی ارزش است و نیازها و خواسته هایش برای فرد مقابل اهمیتی ندارد. این رفتارها به تدریج خشم زیادی در روابط ایجاد می کند. بنابراین یکی از راه های افزایش صمیمیت بین شما و همسرتان این است که به خواسته ها و نیازهایش احترام بگذارید و هرگز او را قضاوت نکنید. شاید همسرتان برای یک مسئله جزئی نگران است اما به این نگرانی او بی اعتنا نباشید و همدلی نشان دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد جبران اشتباه در زندگی زناشویی کلیک کنید.

پذیرش یکدیگر

ما انسان ها دوست داریم در کنار هر گونه نقاط ضعف که داریم باز هم مورد قبول هم دیگر باشیم. به این نکته توجه کنید که هیچ انسان کامل و بی عیب و نقصی در دنیا وجود ندارد. پس انتظار نداشته باشید که همسرتان هم آنطور که میخواهید باشد. اگر زن و مرد بعد از ازدواج بخواهند دائماً یکدیگر را تغییر دهند که این تغییر می‌تواند در ظاهر یا اخلاق و رفتار باشد بدانند که به بن‌بست می‌خورند چرا که ویژگی هایی که یک فرد از دوران کودکی تاکنون داشته به راحتی نمی تواند تغییر کند. پس همسرتان را آنگونه که هست دوست داشته باشید و بدانید در کنار نقاط ضعفش قطعاً نقاط مثبتی دارد. همانها را در زندگی پر رنگ کنید تا رابطه عاطفی بهتر داشته باشید.

گفت و گو

صحبت کردن با یکدیگر یکی از راه‌های مهم برای افزایش صمیمیت است. اگر در زندگی مشترک زن و مرد برای هم وقتی نگذارند و نخواهند در مورد مسائل شان با یکدیگر صحبت کنند دچار مشکلات و تعارضات زیادی می شوند. زن و شوهر هنگامی که بخواهند یک زندگی عادی و بدون هیجان داشته باشد و سر مسائلی که از یکدیگر دلخور میشوند حرفی نزنند باعث می شود که خشم زیادی در وجودشان سرکوب شود و بعدها به صورت مشاجرات و دعوا های طولانی خود را نشان دهد. بنابراین اگر می خواهید در زندگیتان پیشرفت داشته باشید و در کنار همسرتان آرامش را تجربه کنید لازم است در مورد موضوعات مهم مانند تربیت فرزندان مسائل مالی یا اهداف مشترک، نگرانی های همدیگر و همچنین مسائل جنسی یا هر آنچه که برای شما اهمیت دارد صحبت کنید.

افزایش صمیمیت جنسی

یکی از راه های افزایش صمیمیت عاطفی بین زن و مرد صمیمیت جنسی می باشد. هرچقدر بتوانید در مورد مسائل جنسی با هم صحبت کنید و خواسته ها و نیازهای تان را به اشتراک بگذارید و در کنار آن شرم و خجالت از همسرتان را رها کنید صمیمیت بیشتری هم در زندگی پیدا میکنید. صمیمیت جنسی فراتر از رابطه جنسی بیت به این معناست که شما قبل از رابطه تمایلات همسرتان را میدانید. مثلاً یک مرد لازم است قبل از برقراری رابطه همسرش را در آغوش بگیرد و نوازش کلامی و جسمی داشته باشد و به او حس خوبی دهد.

تفریح کردن

زن و شوهر در زندگی مشترکشان قطعاً به تفریح نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌شود روزهای آخر هفته یا تعطیلات را برای سفر اختصاص دهند. حتی اگر شما در یک رابطه عاطفی هم هستید یا در مرحله عقد یا نامزدی هستید می توانیم با شریک عاطفی تان تفریح داشته باشید. تفریح علاوه بر آنکه می‌تواند سبب سلامت روانی و جسمانی انسان شود برای بهبود روابط نیز مهم است. شما می توانید با آخر هفته ها با همدیگر به پارک بروید و قدم بزنید یا اینکه به مکان های مورد علاقه و تفریحی تان بروید. این نوع وقت گذاشتن ها شناخت شما را هم از یکدیگر بیشتر میکند.

درک متقابل

سعی کنید در زندگی مشترک گاهی اوقات خودتان را به همسرتان بگذارید و دنیا را انجام دهید که او بنگرید. در این صورت شما قدم مهمی برای رابطه تان برداشته اید. یکی از این موارد همدلی است. لازم نیست آنچه را که همسرتان تجربه کرده شما هم قبلا تجربه کرده باشید تا بتوانید درکش کنید بلکه همین که بتوانید احساسات او را بفهمید و به آنها احترام بگذارید ارزشمند است.

کلام آخر

زندگی مشترک موفق نیاز به تلاش زوجین دارد. خیلی از افراد متاسفانه مهارتهای برقراری ارتباط را نمی دانند و برخی هم با باورهای سنتی و متاسفانه بزرگ شدند که فکر می‌کنند دانستن هم آنها برای یک عمر زندگی کفایت میکند. در حالیکه رابطه زناشویی موفق نیاز به آموزش دارد. همچنان که راه های زیادی برای برقراری صمیمیت بین زن و شوهر وجود دارد گاهی مسائلی می تواند مانعی برای ارتباط موثر باشد که لازم است آنها را بدانید. اگر بین زن و مردی صمیمیت و عشق در رابطه شان وجود ندارد به این مسئله توجه کنند که بهبود روابط کاری تدریجی و زمانبر است  و لازم است که از یک مشاور خانواده یا درمانگر با تجربه کمک بگیرند. تیم مشاوران ما در کلینیک روانشناسی همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

3/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت