سبک زندگی و موفقیت

جبران اشتباه در زندگی زناشویی

حفظ و دوام زندگی مشترک نیاز به آموزش و مهارت دارد. این که زن و شوهر بعد از مدتی دچار کشمکش ها و فراز و نشیب هایی در زندگی شان می شوند امری کاملاً طبیعی است اما مهم این است که اگر در این بین اشتباهاتی مرتکب شده‌اند یاد بگیرند که چگونه آن را جبران کنند. در این مقاله به رایج ترین اشتباهاتی که زوجین در زندگی زناشویی شان ممکن است مرتکب شوند و سپس راه حل هایی برای جبران آن پرداخته می شود.

رایج ترین اشتباهات در زندگی زناشویی

برخی از رایج ترین اشتباهاتی که زوجین ممکن است در زندگی زناشویی انجام دهند شامل موارد زیر می شوند:

نداشتن رابطه جنسی مناسب

یکی از مشکلاتی که می تواند سایه در زندگی زناشویی بیندازد بی توجهی به رابطه جنسی یا کیفیت آن است. زن و شوهری که از رابطه جنسی رضایت ندارند معمولاً جزئی ترین مسائل هم آنها را ناراحت میکند و نمی توانند با هم گفتگو کنند. متاسفانه بعضی از زوج ها به دلیل شرم و خجالتی که از این موضوع دارند به درمانگر های با تجربه در این زمینه مراجعه نمی‌کنند و همین میتواند چالش هایی در زندگی زناشویی آنها ایجاد کند. وقتی در یک رابطه یکی از دو طرف ارضا نشود یا رضایت نداشته باشد به تدریج دچار مسائلی همچون بی میلی، پرخاشگری و یا استرس می شود. این عوامل می تواند رابطه عاطفی را سرد کند و نهایتاً طلاق عاطفی ایجاد کند. بی توجهی به کیفیت رابطه جنسی به هر دلیلی که باشد یکی از اشتباهات مهم در زندگی زناشویی تلقی می شود.

انتظارات بیش از حد و غیر منطقی

این بسیار طبیعی است که زن و شوهر در زندگی مشترک از همدیگر انتظارات و خواسته هایی داشته باشند اما نکته مهم این است که این توقعات تا چه اندازه باید باشد و آیا منطقی هستند یا خیر؟ توقعات غیر منطقی می تواند عامل اختلافات اساسی و تعارضات زناشویی باشد.

کسانی که دائما از همسرشان می خواهند که آنها را به سفرهای خارجی ببرد یا هدایای گران قیمت و خاصی برای مناسبت های مختلف برایشان تهیه کند، با پدر و مادرش قطع ارتباط کند، درآمدش ناگهانی بسیار بالا ببرد یا ظاهرش را به خاطر او جراحی کند سبب سردی زندگی شان می شوند. این را بدانید که با ازدواج قرار نیست شخصی بیاید و شما را به همه آرزوها و خواسته هایتان برساند. زندگی مشترک دو نفره است و اگر شما از فرد مقابل انتظاراتی دارید خودتان هم باید کارهایی در حقش انجام دهید.

پنهان کاری و دروغ

هنگامی که افراد در دوران قبل از ازدواج هستند مهمترین عامل تاثیر گذار صداقت و روراستی آنها است. صداقت در زندگی باعث اعتماد و آرامش در فرد مقابل میشود. فردی که دروغگو هست این تصور در او ایجاد می‌شود که می تواند هر کاری را بدون آنکه همسرش متوجه شود انجام دهد. دروغ گفتن حتی در موارد جزئی که چندان مهم نیست هم سبب سلب اعتماد همسر شما می شود.

زندگی که در آن اعتماد از بین برود رو به فروپاشی و نابودی است. این نکته را در نظر بگیرید که گاهی اگر در زندگی زناشویی تان راز هایی از دوران مجردی گفته شود باعث جدایی و طلاق میشود پس گفتن آن ها ضرورتی ندارد. اما این را بدانید که در موارد دیگر نیازی نیست چیزی را از همسرتان پنهان کنید چرا که این گونه پنهان کاری ها و دروغگویی ها به تدریج تبدیل به عادت می شود و ترک آن سخت است. یادتان باشد که دروغگویی جزو اشتباهاتی در زندگی زناشویی است که گاهی جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.

خیانت کردن

خیانت کردن یکی از اشتباهات قبیح در زندگی زناشویی می باشد. همه شما میدانید که تاثیر این رفتار از ذهن و روح همسر به راحتی پاک می نمیشود. خیانت انواع مختلفی دارد و می‌تواند شامل خیانت عاطفی، کلامی، جنسی یا حتی در حد نگاه و خیال باشد. بنابراین اگر شما در ذهن تان هم به فرد دیگری به جز همسرتان فکر می کنید و نمی توانید آن را متوقف کنید باز هم خیانت محسوب می شود. خیانت باعث ترس، بی اعتماد به نفسی، افسردگی و سرزنش می شود.

دخالت خانواده ها

زندگی دو نفر مسلما چالش ها و فراز و نشیب هایی دارد و بروز اختلافات امری کاملا طبیعی است. مهم این است که زن و شوهر هنگام ایجاد این تعارضات هر دو در کنار یکدیگر به دنبال حل آن باشند. اما وقتی یکی از طرفین به خانواده هایشان مراجعه می کند و نظر آنها را در زندگی اش پیاده می کند تازه مشکلات شروع می شود.

زن و شوهر باید بپذیرند که خیلی وقت است از دوران مجردی و خانه پدری دور شده اند و اکنون به شریک زندگیشان تعهد دارند. گاهی قصد والدین از دخالت در زندگی فرزندشان این است که او هنوز راه و رسم همسرداری نمی داند یا اینکه به استقلال نرسیده است. دخالت خانواده ها به هر نیتی که باشد سبب رنج و آزردگی همسر می شود. به این نکته توجه کنید که گاهی مشورت از بزرگان در بعضی مسائل مهم می تواند جلوی خیلی از اشتباهات را بگیرد اما این مشورت دادن نباید در هر مسئله کوچک و جزئی باشد. زن و شوهر لازم است تعهد و مسئولیت پذیری خود را به دیگران نشان دهند تا هر کسی در زندگی آنان دخالت نکند.

قهر یا مشاجرات طولانی

یکی از مسائلی که می تواند زندگی زناشویی را به مرز نابودی ببرد قهر کردن یا مشاجرات طولانی می باشد. گاهی اختلاف عقیده و نظر اگر به درستی مدیریت نشود می تواند زمینه ساز یک بحث طولانی و نزاع در زندگی شود. زن یا مردی که می خواهند هر طور شده حرف خود را به کرسی بنشانند و نیازهای دیگری را نادیده می گیرند، معمولا کار به دعوا می رسد و بذر کینه در دل هر دو نفر کاشته می شود. از طرف دیگر اگر تنها قهر یا سکوت کنید مسئله حل نشده باقی می ماند و در نهایت دلسردی به وجود می آید. اگر نمی دانید که چگونه اخنلافات خود را حل و فصل کنید توصیه می شود از روانشناسان و مشاوران باتجربه کمک بگیرید.

 

جبران اشتباه در زندگی زناشویی

هر فردی ممکن است در زندگی زناشویی خود اشتباهاتی انجام دهد اما بهتر است که بداند راه های جبران آن چه چیزی است:

نظر خواهی از همسر

کسانی که دائما توقع دارند همسرشان مطابق نیازها و خواسته های آنها رفتار کند بهتر است با خود بیندیشند که چرا باید هر کسی مانند آنها فکر کند. بنابراین به جای نشان دادن نظر و عقاید خودشان به فرد مقابل و زور گفتن یا کنترل کردن او، لازم است که بر مشارکت تمرکز کنند. در مواردی که لازم است از همسرتان نظرخواهی کنید و بخواهید که افکارش را با شما در میان بگذارد.

 محترمانه گفتن هر خواسته ای

هر چقدر که بتوانید در زندگی خود انتقادات یا پیشنهادات خود را محترمانه به همسرتان بگویید و یا اگر خواسته ای دارید به جای دستوری درخواست کردن با احترام از او بخواهید جایگاه و شان و منزلت شما هم بیشتر حفظ می شود. این را بدانید که هر زندگی چالش ها و مشکلات خود را دارد و همه در روابطشان به مسائلی برمی خورند اما باید بدانند که چگونه احساسات خودشان را بدون جریحه‌دار کردن فرد مقابل به گوش او برسانند.

آدم ها از هرچیزی مهم تر هستند

شما در دوران قبل از ازدواج یا نامزدی برای همدیگر وقت می گذاشتید و حرف های یکدیگر را می شنید اما ممکن است بعد از ازدواج خودتان را از طریق شغلتان یا کارهای خانه، فرزندان و موارد این چنینی مشغول کرده اید و دیگر مانند آن دوران به نیازهای همدیگر اهمیتی نمی دهید. می توانید دوباره هم مانند آن دوران زمان هایی را برای یکدیگر اختصاص دهید مثلاً برای همسرتان یک فنجان چای بیاورید یا کارهایی مانند آشپزی و بعضی از کارهای خانه را با همدیگر انجام دهید.

در زندگی مشترک هر دو طرف اهمیت دارند

یکی از راه های مقابله با مسائل زندگی این است که به فرد مقابل و خواسته ها و نیازهای او احترام بگذارید. متاسفانه خیلی از افراد برای اینکه از مشاجره و دعوا پرهیز کنند سعی می کنند تا مسائل را به همسرشان نگویند و یا چیزهایی را از او پنهان کنند این کار فقط باعث دعوای بیشتر می شود. اگر مشکلی در زندگی پیش می آید باید زن و شوهر درگیر شوند. در این زمینه می توانید از یک مشاور با تجربه هم کمک بگیرید.

مهارت خوب ارتباط برقرار کردن

خیلی از افراد نمی دانند که چگونه احساسات و خواسته های خودشان را به فرد مقابل بگویند. مهارت‌هایی همچون حل مسئله مدیریت هیجانات، گوش دادن فعالانه، تفکر نقاد و ارتباط موثر در زندگی نادیده گرفته می شود و همین امر باعث می شود که خیلی از زن وشوهرها سر مسائل جزئی با یکدیگر بحث کنند و دعوا های طولانی داشته باشند. یاد گرفتن این مهارت ها نیازمند صرف کردن زمان و تمرین است.

عذرخواهی بد ممنوع

شاید جالب باشد بدانید که چیزی به نام عذرخواهی بد وجود دارد. عذرخواهی کردن بعد از اشتباهات در رابطه امری پسندیده است اما بهتر است بدانید که این عذرخواهی باید چگونه باشد. مثلا خیلی از افراد می گویند که: می دانم با این کار ناراحتت کردم اما شما اگر شروع نمیکردی این اتفاق نمی‌افتاد. این نمونه ای از عذرخواهی بد است که چیزی راه حل نمی‌کند و باعث دلخوری بیشتر فرد می گردد. اگر در زندگی ناخواسته اشتباهی کردید سعی کنید در برابر آن مسئول باشید و مودبانه از فرد مقابل عذرخواهی کنید بدون آنکه کلمه ای مانند اما را بکار ببرید.

شما مسئول شاد کردن خودتان هستید

برای شادی در زندگیتان شما ما وابسته به هیچ فردی نیستید. همسر شما هر چند به شما تعهد دارد اما قرار نیست برای شاد بودن به هم وابسته باشید. مسئول شاد کردن فقط خودتان هستید چنه اینکه فکر کنید همسرتان باید تمام آرزوهای شما برآورده کند یا مطابق شما رفتار کند تا حال شما خوب شود.

بخشش هدیه ای است که به خودتان می دهید

یکی از بهترین و مهمترین ابزارهای زندگی زناشویی بخشیدن است. اگر بتوانید خودتان یا همسرتان را به خاطر اشتباهاتی که شده، ببخشید آن موقع لذت بیشتری هم از زندگی میبرید. بدون بخشش زندگی کردن دشوار است چرا که شما و همسرتان دو فرد متفاوت از خانواده جدا هستید وقتی میخواهید در کنار هم باشید طبیعتا سوء تفاهم امری غیر قابل اجتناب است.

 تمایل به تغییر رفتار

یکی از راه های جبران اشتباهات در زندگی زناشویی این است که بخواهید در رفتار و افکارتان تجدید نظر داشته باشید. یک فرد با تدبير و عاقل می داند که قرار نیست همیشه افکارش مطابق روز و درست باشد بلکه بعضی از باورهای ما از والدین مان به ارث رسیده که کاملا نادرست است و لازم است که تغییراتی در آن ایجاد شود تا بتوانید سازگاری با همسرتان داشته باشید.

مثلاً اگر می بینید که انتظاراتی از همسرتان دارید تکه وان برآورده کردن آن ندارد لازم است تجدید نظری در آنها داشته باشید تا مطابق با توان همسرتان رفتار کنید. یا اینکه اگر هر بار عصبانی می شوید و دوباره از همسرتان عذرخواهی می کنید و باز هم این رفتار عصبانیت شما تکرار میشود در چنین شرایطی توصیه می شود که سراغ یک روان‌شناس یا درمانگر بروید تا مهارت های مدیریت خشم را بیاموزید.

دلجویی از همسر

اگر اشتباهی در زندگیتان مرتکب اشتباهي شده اید يا سر مسئله اي اختلاف داشتید و کار به دعوا کشیده است مي توانید قبل از بدتر شدن شرایط  از همسرتان با روش های صحیح دلجویی کنید. بهتر است این نوع معذرت خواهی حضوری باشد نه این که پیامک دهید یا زنگ بزنید. علاوه بر این توصیه می شود که هرگز از واسطه به خاطر غرورتان استفاده نکنید.

 

کلام آخر

در مقاله امروز با نحوه جبران اشتباهات در زندگی زناشویی آشنا شدید. به این نکته مهم توجه کنید که هيچ زندگی و رابطه ای بدون مسئله و سوء تفاهم وجود ندارد. هر زن يا مردي ممکن است رفتارها یا عقایدی داشته باشد که باعث اختلاف و تعارض با همسرش شود. مهم این است که بداند راه جبران آن چیست. گاهي دليل اشتباهات ما عدم آموزش برخي مهارت هاست. اگر شما هم در زندگی زناشویی خود دچار چالش هایی هستید می توانید از روانشناسان و مشاوران متخصص در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت