سبک زندگی و موفقیت

بیماری اسکیزوفرنی چیست؟

یکی از مهم‌ترین اختلالاتی که می‌تواند بر رفتار و فکر انسان تاثیر بگذارد و سبب توهم هذیان یا اختلالاتی در رفتار و گفتار شود اسکیزوفرنیا است. در این اختلال فرد ادعا می‌کند حرف‌هایی می‌شنود یا چیزهایی می‌بیند که اصلاً وجود خارجی نداشته و صرفاً توهم است. کودکان هم احتمال دارند درگیر چنین اختلالی شوند.  برای آشنایی بیشتر با اختلال روانی اسکیزوفرنیا و راه‌های درمان آن ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

اختلال روانی اسکیزوفرنی

این بیماری تاثیرات مفرطی بر سلامت جسم و روان انسان گذاشته و می‌تواند عملکرد مغز را دچار اختلال کند یا روی حافظه و تمرکز حواس و افکار انسان تاثیرات خاصی بگذارد. افرادی که درگیر این اختلال هستند در زندگی روزانه و عادی خود تفاوت هایی با انسان‌های دیگر دارند. این اختلال در اواخر نوجوانی و یا اوایل بزرگسالی توسط روانپزشک تشخیص داده می‌شود. در این زمینه می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید. ۲۰ درصد از کسانی که دچار اختلال اسکیزوفرنی می‌شوند معمولاً بالای ۴۰ سال سن دارند. معمولا کودکانی که دچار اختلال اسکیزوفرنی می‌شوند نشانه‌های بیشتری دارند و به راحتی درمان نمی‌شوند.

 

نشانه‌های اختلال اسکیزوفرنی

مهمترین نشانه‌های این اختلال شامل این موارد می‌شود:

شخص دچار هذیان است

منظور از هذیان این است که اعتقادات یا باورهایی دارد که برای انسان‌های عادی عجیب و غریب به نظر می‌رسد. مثلاً ممکن است اعتقاد داشته باشد که برخی‌ها در حال آزار رساندن یا تعقیب او یا سم دادن به او هستند در حالی که چنین افرادی وجود ندارند. علاوه بر این برخی‌ها فکر می‌کنند که توانایی‌های استثنایی دارند یا شخص بسیار معروفی هستند حال آنکه چنین چیزی در واقعیت نیست. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

شخص دچار توهم است

 

توهم یعنی اینکه شما ممکن است چیزهایی ببینید یا بشنوید که اصلاً وجود ندارند و پردازش ذهن است. معمولاً در اختلال اسکیزوفرنی بزرگسالان دچار توهم شنوایی و کودکان درگیر توهم از نوع بینایی هستند. هرچند توهم اسکیزوفرنی می‌تواند در سایر حواس پنجگانه هم رخ دهد.

گفتار و تفکر نامنظم است

کسانی که دچار اختلال اسکیزوفرنی هستند معمولاً تفکر آشفته و پریشانی دارند و پاسخ‌هایی به پرسش‌ها می‌دهند که اصلاً با آنچه که سوال است ارتباطی ندارد. گاهی اوقات شخص جواب‌هایی درهم و برهم و نامرتبط می‌دهد یا از موضوعی به موضوعات دیگر می‌پرد و رشته کلام را از دست می‌دهد. همچنین برخی اوقات جملات و صحبت‌های بیمار برای افراد دیگر قابل فهم و درک نمی‌باشد.

شخص حرکات نامنظم یا غیر عادی دارد

این افراد معمولاً حرکات و رفتارهایی دارد که مناسب هنجارهای جامعه و قوانین اجتماعی نیست. مثلاً ممکن است بی‌هدف به دنبال خودشان بچرخند یا حرکات دست و بدن غیر عادی داشته باشند یا اصلاً حرکت چندانی نکنند.

نشانه‌های منفی دارند

منظور از نشانه‌های منفی این است که فرد نمی‌تواند در انجام کارها توانایی لازم داشته باشد یا برخی وظایف خود کاستی‌هایی نشان می‌دهد مثلاً نمی‌تواند امور شخصی خود را انجام دهد یا نظافت را رعایت کند، احساساتش را نشان دهد و یا حتی ارتباط بصری برقرار کند.

 

اسکیزوفرنی در نوجوانان چه نشانه‌هایی دارد؟

شرح حال بیماران اسکیزوفرن نشان دهنده آن است که علائم این اختلال در نوجوانان همانند بزرگسالان می‌باشد. برخی از نشانه‌های اسکیزوفرنی در نوجوانان هم وجود دارد ین نشانه‌ها قبل از توهم و هذیان ایجاد می‌شوند. مهمترین نشانه‌ها شامل افسردگی، گوشه‌گیری، بی‌انگیزه بودن، اختلالاتی در مدرسه و تحصیل و مشکلاتی در ارتباط با همسالان و خانواده است. برخی از نوجوانان برخلاف بزرگسالان ممکن است کمتر درگیر مواردی چون توهم یا هذیان باشند

اسکیزوفرنی چه عوارضی دارد؟

اسکیزوفرنی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که زندگی انسان را تغییر دهد:

احتمال خودکشی یا آسیب زدن به خود

احتمال اختلال افسردگی ( در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید).

اختلال اضطرابی یا وسواسی

استفاده از الکل و نیکوتین

ایجاد اختلالی در زندگی روزانه و کارهای همیشگی

مشکلات و گرفتاری‌های مالی یا حتی بی‌خانمان شدن

گوشه‌گیری و دوری از دیگران

مسائل بهداشتی و پزشکی

رفتارهای ناهنجار یا پرخاشگرانه با دیگران

مطالعات مختلفی نشان داده است که طول عمر بیماران اسکیزوفرنی از افراد عادی کمتر است به این دلیل که به دلیل توهم یا هذیان خود در معرض خطر و آسیب‌های بیشتری هستند و اقدام به خودکشی یا تصادفات آنها بالاتر از سایر افراد می‌باشد. همچنین این افراد به دلیل سبک نامناسبی که برای زندگی دارند بیشتر احتمال بیماری‌های قلبی عروقی و سایر امراض را دارند.

 

درمان اختلال اسکیزوفرنی

 

مهمترین روش‌های درمان اختلال اسکیزوفرنی شامل موارد زیر می‌باشد:

دارودرمانی

برخی از داروهای ضد روان پریشی برای کاهش نشانه‌های اسکیزوفرنی و توهم و هذیان آن کمک کننده می‌باشند. تجویز دارو به کمک یک پزشک یا روانپزشک متخصص صورت گرفته و مقدار و دوز آن را هم تعیین می‌کنند. رایج‌ترین داروهای مناسب برای اختلال اسکیزوفرنی شامل ضد روان پریشی‌ها، ضد افسردگی‌ها، تثبیت کننده‌های خلق و خو و برخی داروهای ترکیبی دیگر می‌باشند.

مراقبت‌های ویژه تخصصی

مراقبت‌های ویژه تخصصی شامل نوعی رویکرد گروهی هستند که روش‌های درمانی مختلفی همچون دارو، مشاوره روانپزشکی اشتغال، آموزش و خدمات اجتماعی استفاده می‌شود. درمان‌های زود هنگام برای این اختلال بسیار مناسب می‌باشند.

درمان روانشناختی

گاهی اوقات داروها می‌توانند تنها در بهبود موقت مثمر ثمر باشند اما برای بهبود طولانی در شرایط و وضعیت فرد نیاز است که درمان‌های روانشناختی صورت بگیرد تا فرد بتواند تغییراتی در زندگی و شرایط خود ایجاد کند. مهمترین درمان‌ها شامل اصلاح شناختی، روان درمانی و توانبخشی می‌باشند که هر کدام آموزش‌های مختلفی در زمینه اجتماعی، بهداشتی، ارتباطی و استقلال فرد را در بر می‌گیرند. خانواده هم نقش مهمی در درمان بیمار دارند که در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید. با این حال لازم است توجه کنید که برخی از بیماران اسکیزوفرنی به دلیل شدت علائمی که دارند حتماً نیاز به بستری خواهند داشت.

الکتروشوک درمانی

در روش الکتروشوک الکترودهایی به پوست وصل می‌شود و شخص در حالت بیهوشی درگیر شوک خفیفی می‌شود. معمولاً این جلسات ۲ تا ۳ بار در هفته است و چند هفته به طول می‌انجامد. با این نوع تکنیک خلق و خوی شخص به تدریج بهتر می‌شود و حتی نشانه‌هایی همچون افسردگی یا اختلال دو قطبی هم تحت تاثیر الکتروشوک قرار می‌گیرند. معمولا زمانی که داروها یا مشاوره‌های روانپزشکی سودمند نیستند الکتروشوک توصیه می‌شود.

 

کلام پایانی

اسکیزوفرنی نوع بیماری روانی است که علائم و نشانه‌های آن در این موارد شرح داده شد. روش‌های تشخیص این اختلال به عهده روانپزشک یا روانشناس بالینی است. درمان این بیماران با توجه به شرایط و وضعیت آنها متفاوت است. اگر شما هم در اطرافیان خود مشکوک به فرد اسکیزوفرنی هستید توصیه می‌شود که از بهترین روانشناس سعادت آباد در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت