سبک زندگی و موفقیت

بی ارادگی در درس خواندن

ممکن است وسوسه انجام دادن خیلی از کارها را داشته باشید و نتوانسته باشید در مقابل آنها مقاومتی کنید کارهایی همچون چک کردن گوشی موبایل ، گشتن در فضای مجازی ، خرید کرد یا موارد دیگر. در این مورد شما نیاز به تقویت اراده خودتان دارید. درس خواندن هم از آن کارهایی است که اگر می خواهید انجام دهید لازم است قید خیلی از خواسته هایتان را بزنید و عزم و اراده خود را تقویت نمایید. اگر شما هم دچار بی ارادگی در درس خواندن هستید توصیه می شود ادامه مقاله را دنبال کنید.

علت بی ارادگی در درس خواندن

برخی از افراد علاقه چندانی به درس خواندن ندارند و در نتیجه موقعی که می خواهند برای امتحان آماده شوند اراده آنچنانی برای مطالعه نخواهند داشت. این نوع بی‌ارادگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کسانی که اطرافیان شان افرادی بی انگیزه هستند و درس خواندن را نوعی تلاش بیهوده می دانند که فرد را به هدف هایش نمی رساند در ذهن یک دانش آموز و دانشجو تاثیر می گذارند و باعث می شوند آنها هم از مسیر منحرف شوند.

نداشتن انگیزه از مهمترین دلایل بی ارادگی چه در خواندن و چه در هر کار دیگری می باشد. کسی که میخواهد خواهد به هدف هایش برسد اراده هر کاری را پیدا می کند. درس خواندن هم از آن موارد است. است. وقتی که شما هدفی روشن برای خودتان ترسیم می کنید و شوق زیادی برای رسیدن به آن دارید ناخواسته اراده تان هم در پی آن بالا میرود.

گاهی بعضی ها به اشتباه فکر می‌کنند که افراد موفق در زمینه تحصیل هوش و استعداد خاصی دارند در حالی که تحقیقات نشان داده است که آنچه باعث رسیدن به هدف هایشان شده است تلاش و عزم و اراده قوی و امید است. انسان های بی هدف به مرور زمان دچار خستگی و سستی می گردند. نکته مهم این است که بدانید برای درس خواندن لازم است زمانهایی را به استراحت به انجام فعالیت‌های لذت بخش اختصاص دهید تا بتوانید با انرژی بیشتر در مسیرتان حرکت کنید.

راه های تقویت اراده در درس خواندن

اگر بی ارادگی شما در درس خواندن به علت مشکلات روحی روانی یا مسائل شخصی و خانوادگی باشد لازم است که دنبال راه هایی برای رفع آن باشید. بهترین راه های تقویت اراده در این زمینه شامل موارد زیر می شوند:

قدم به قدم حرکت کنید

اگر فکر می کنید که فرد بی حوصله و تنبلی در درس خواندن هستید این را بدانید که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. پس می توانید هدف های جزئی و کوچک برای خودتان تهیه کنید و در این مسیر آهسته و پیوسته حرکت کنید. مثلا اگر میخواهید از صفر شروع به حرکت کنید میتوانید روز اول ۲۰ دقیقه را به درس خواندن اختصاص دهید و همینطور تا روزهای بعد پنج دقیقه بیشتر به زمان مطالعه خود اضافه کنید. این کار باعث می شود که کمتر خسته شوید و علاوه بر این انرژی شما محفوظ بماند. یادتان باشد اگر می خواهید برای کنکور آماده شوید و به یکباره روزی ۱۰ ساعت درس خواندن را شروع کنید ممکن است که بسیار خسته و بی انگیزه شوید. پس قدم های خود را کوچک کنید.

انگیزه را در خودتان تقویت کنید

یکی از مهمترین راه های رسیدن به هدف های تان داشتن انگیزه است. اگر شما در ساعت ۳ بعد از ظهر که زمان استراحتتان است سر کلاس درس می نشینید و یا مطلبی را مطالعه می کنید بدانید که آن لحظه شما انگیزه بالایی دارید یا اگر تا دیر وقت بیدار می مانید تا رمانی را به پایان برسانید یعنی باز هم انگیزه زیادی دارید. انگیزه سبب می‌شود که شما بر بسیاری از تمایلات و خواسته‌های خود غلبه کنید.

مثال دیگر فردی است که انگیزه لاغر کردن دارد می‌تواند جلوی تمایلات خوردن خود را بگیرد پس به همان نسبت کسی هم که انگیزه رسیدن به هدف و موفقیت را دارد به راحتی می تواند از موبایل یا گشتن در فضای مجازی و موارد این چنینی بگذرد. نکته مهم در تقویت انگیزه این است که تا حد امکان با کسانی معاشرت کنید که سبب بالا بردن اراده شما شوند. اگر شما می خواهید برای امتحان مهمی آماده شوید یا قصد دارید امسال در دانشگاه معدل خوب بیاورید و از طرف دیگر کسانی هستند که دائماً از بیهودگی درس خواندن نزد شما شکایت می کنند قطعاً روی رفتارتان هم تاثیر می گذارند.

به نتیجه کارهایتان فکر کنید

یکی از راههایی که می تواند اراده را در درس خواندن تقویت کند این است که به نتیجه گاهی اوقات فکر کنید به این که اگر شما الان از خیلی از نیازهای خودتان بگذارید و روی تلاش کردن متمرکز شوید به چه دستاوردی می رسید و از طرفی اگر بخواهید وقت‌تان را به بیهودگی هدر دهید و دنبال هدف های تان نروید چه اتفاقی می‌افتد. گاهی همین که به نتایج خوبی که بعد از تلاش هایتان می رسید فکر کنید انرژی تان را چند برابر میکند.

داشتن تمرکز بر یک موضوع

ممکن است وقتی که می خواهید شروع به درس خواندن کنید کتاب‌های مختلف پیش رویتان باشد و حجم مطالب زیادی در اختیار داشته باشید. در چنین مواقعی ذهن شما دچار آشفتگی و سردرگمی می شود و نمی داند که از کجا باید شروع کند. بهتر است که ابتدا درسی را در اولویت قرار دهید که برایتان اهمیت بیشتری دارد و یا اینکه در آن ضعف بیشتری دارید. چنین کاری باعث می شود که ذهن شما و آرامش پیدا کند و راحت تر بتواند مطالب را بیاموزد. هر چقدر که بتوانید بر یک موضوعی تمرکز کنید و آن را به راحتی به پایان برسانید اراده بیشتری هم برای خواندن مطالب بعدی خواهید داشت.

کاهش حواس پرتی

حین درس خواندن قطعاً موضوعات زیادی در ذهن تان پیش می آید و حتی اتفاقاتی که خیلی قبل‌تر برای تان رخ داده هم ممکن است دوباره در خاطرتان بیاید. افکار مزاحم چیزی هست که نمی توان آرا کنار گذاشت بلکه باید بتوانید مدیریت کنید تا موقع درس خواندن وقت شما را نگیرند. علاوه بر این افکار گاهی سر و صدای محیط و اطراف هم می تواند آرامش ذهن شما را به هم بریزد.

جای مناسبی را برای درس خواندن تان اختصاص دهید و محیط تا حد امکان از صداهای مزاحم دور باشد. این مسئله بسیار اهمیت دارد چرا که گاهی ممکن است به خودتان بیایید و بفهمید که دو ساعت است چشمتان به کتاب است اما شاید به اندازه ۱۰ دقیقه هم بازخورد نداشته باشد این را بدانید که کیفیت مطالعه شما را چنین عوامل تعیین می کند. محیط مطالعه تان باید ساکت و آرام باشد و علاوه بر این اگر افکار مزاحمی به ذهنتان می آید یک کاغذ و قلم داشته باشید و آنها را یادداشت کنید تا در فرصت دیگر فکر کنید.

رویا و هدف ترسیم کنید

اهداف شما می تواند هر چیزی باشد اما مهم این است که بتواند به شما انگیزه و اراده در درس خواندن بدهد. کسی که رویایی برای خودش ندارد دیگر روحیه و انگیزه هم نخواهد داشت. صرف خیالبافی نمی توانید فرد را به جایی برساند مثلاً کسی که آرزوی پزشک شدن دارد یا اگر دانشجویی دوست دارد فلان سمت شغلی را در آینده داشته باشد تمام این ها لازم هستند اما ما باید بتوان به این رویاها با قاطعیت جامعه عمل پوشاند و آن حرکت کردن در مسیر رسیدن به خواسته ها است. اگر شما هم زندگینامه انسان های موفق را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که آنها علاوه بر رویایی که داشتند بی نهایت هم برای رسیدن به خواسته هایشان تلاش می کردند.

 کمال گرا نباشید

کمال گرایی بیش از حد سبب می شود که فکر کنی دیگر نمی توانید به چیزی برسید. انتظارات غیر واقع بینانه فقط می‌توانند شما را ناامید کنند و باعث احساس شکست و افسردگی شوند. بنابراین نگاهی معقولانه به خواسته های تان داشته باشید و استعدادها و علایق خود را هم در نظر بگیرید. کمال گرایی می تواند همیشه منجر به نارضایتی و بی ارادگی شما شود.

پاداش دادن به خود

یکی از عوامل موثر دیگری که می‌تواند اراده را در افراد تقویت کند این است که بعد از اینکه به یکی از هدفهای کوچک تان رسیدید برای خود پاداشی تعیین کنید. مثلا اگر شما توانستید یک حجمی از کتاب را مطالعه کنید و در کنار آن خلاصه برداری داشته باشید بعد از اینکه به موضوعات مسلط شدید و توانستید جلوی خیلی از خواسته های خودتان مانند خوابیدن زیاد یا تنبلی را بگیرید برای خودتان یک استراحت خوب مثل رفتن به پارک یا سینما را قرار دهید. با این کار هم خستگی تان در می رود و همین که دوباره انرژی بیشتری برای ادامه درس خواندن می گیرید.

برنامه ریزی کنید

برای درس خواندن خود همیشه یک برنامه ریزی منظمی داشته باشید و طبق آن جلو بروید. شما می‌توانید گاهی در این برنامه تجدید نظر کنید و دوباره از نو آن را بچینید. برنامه ریزی میتواند هم برای درس خواندن هم برای استراحت یا خواب یا غذا خوردن شما باشد. از طرفی برنامه ریزی سبب می‌شود که وقتتان را هدر ندهید و برای هر کاری زمان داشته باشید. لازم است برای هر برنامه ای که می ریزید به آن متعهد باشید و طبق آن عمل کنید اما نکته اصلی این است که اگر بخواهید خارج از برنامه هایی که ریختید عمل کنید و یا آن را نادیده بگیرید کم کم بی ارادگی و ناامیدی در شما ایجاد می شود چرا که تصویر تان از خودتان مخدوش می‌شود و این احساس به شما دست می دهد که نتوانستید کاری را به پایان برسانید. برای اطلاعات بیشتر در مرود مهارت های مطالعه کلیک کنید.

تجزیه و تحلیل مشکلات

در حین رسیدن به خواسته های تان ممکن است موانعی سر راه شما قرار بگیرد و لازم است که بدانید چگونه آنها را از سر راه خود بردارید. این موانع می تواند درونی یا بیرونی باشد. هرچقدر که شما بهتر بتوانید بر خستگی ها، تنبلی یا ضعف های خود چیره شوید و با آنها کنار بیایید حس خوشایندی سراغ تان می آید و میفهمید که فرد با اراده و راسخی برای رسیدن به هدف هایتان هستید. یادتان باشد قرار نیست همه چیز برای شما مهیا و آماده باشد بلکه همیشه مسائل و مشکلات وجود دارند مهم هنر شما در غلبه بر آنها است.

تعلل نکنید

تعلل کردن یکی از ضعف هایی است که خیلی از افراد آن را دارند. یکی از دلایل تعلل کردن این است که افراد دوست دارند هر کاری را بی عیب و نقص انجام دهند. وقتی که شما میخواهید همه چیز طبق برنامه پیش بینی کرده بود پیش برود و نمی خواهید چالش هایی که گاهی اوقات ایجاد می شود را ببینید دچار احساس گناه و نگران می‌شوید و در نهایت از آنچه که خواسته بودید انجام دهید طفره می روید و استرس بیشتری هم سراغتان می آید.

یادداشت کردن سوابق اراده تان

اگر جاهایی شما توانستید برای رسیدن به پیشرفت بر برخی از خستگی ها و تنبلی های خود غلبه کنید این یعنی که شما اراده بالایی دارید. در چنین شرایطی توصیه می شود که آنها را یادداشت کنید تا همیشه در گوشه ذهنتان بماند که توانسته اید خیلی مواقع اراده قوی از خودتان نشان دهید مخصوصاً اگر فکر میکنید فرد بی اراده ای هستید یا تسلیم چالش ها یا خستگی ها می شوید. با این کار به تدریج اعتماد به‌ نفس شما بالا میرود و تصویر تان از خودتان عوض می شود و متوجه می شوید که شما هم توانایی رسیدن به خیلی از خواسته هایتان را دارید.

ناامید نشوید

برخی از روزها که شروع به درس خواندن می کنید عزم و اراده بالایی دارید و قاطعانه هدفتان را دنبال می کنید اما ممکن است روزهایی سراغ تان بیاید که بسیار بی حوصله و بی انگیزه شده اید و یا فکر می کنید که بهتر است برای همیشه درس خواندن را کنار بگذارید. چنین افکاری حین درس خواندن بسیار طبیعی است. مهم این است که به راحتی تسلیم آنها نشوید و همچنان انرژی خود را حفظ کنید. تصمیم بگیرید که با قدرت حرکت کنید و اجازه ندهید که ناامیدی بر شما سایه افکند. هر بار که موقع درس خواندن چنین احساساتی پیدا کرده‌اید دوباره سعی کنید برای خودتان مسلط شوید و به هدف هایتان فکر کنید.

 

کلام آخر

درس خواندن از جمله کارهایی است که بدون داشتن هدف و انگیزه میسر نیست. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که موقع درس خواندن تمرکز و یا ارادی آنچنانی ندارید توصیه می شود از مشاوران و روانشناسان با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت