سبک زندگی و موفقیت

تاثیر رابطه زناشویی بر اعصاب

رابطه جنسی یکی از مهمترین نیازهای انسان و حتی حیوانات به شمار می‌رود اما این مسئله در زندگی زناشویی بین زوجین اهمیت دوچندانی دارد به این دلیل که تاثیر زیادی روی سلامت جسمی و روانی و از همه مهمتر خلق و خو انسان دارد. بنابراین داشتن یک رابطه با کیفیت نقش زیادی در رضایت زناشویی دارد. برای آشنایی بیشتر با فواید رابطه جنسی و تاثیر آن در اعصاب آن ادامه مقاله را دنبال نمایید.

مراحل رابطه جنسی

رابطه جنسی مراحلی دارد که رعایت آنها در پایداری روابط زناشویی تاثیر بسزایی دارد. عوامل مهم در تمایلات جنسی با موارد زیر ارتباط مستقیم دارند:

شهوت

اولین مرحله مهم برای ایجاد رابطه که سبب میشود مرد یا زن پیشقدم شود هوس است. همانگونه که انسان موقع گرسنگی غددی در او ترشح می شود و باعث میشود به سمت غذا برود، در رابطه جنسی هم هوس سبب ترشح غدد جنسی می گردد. هر چند این مرحله در افراد متفاوت است و بستگی به وضعیت جسمانی و روانی آنها دارد. از سوی دیگر زیبایی و جذابیت و عشق ورزی زن نقش زیادی در شهوت مرد دارد.

نعوظ

مرحله بعدی برای نزدیکی مرد به زن ایجاد نعوظ می باشد. چنانچه مرد با هوس به سوی همسر خود برود نعوظ به صورت خود به خود روی می دهد که نشان از تحریک طبیعی اوست. چنانچه تحریکی در اعصاب نعوظ رخ ندهد این عمل هم انجام نمی شود. نعوظ به جریان خون و اعصاب ارتباط دارد و شرایط را برای آمیزش فراهم می کند.

مقاربت

انجام نعوظ با تحریک اعصاب صورت می گیرد و باعث می شود مرد عمل جنسی و مراحل دخول را ادامه دهد. این مرحله با انزال کامل همراه است و اگر انزال زودرس، بی موقع یا بی اختیار اتفاق بیفتد برای زن خوشایند نیست و او تمایل چندانی به رابطه بعدی نشان نمی‌دهد.

اوج لذت جنسی

بعد از نزدیکی و آمیزش مراکز اعصاب تحریک شده و احساسات ت اوج می گیرد. این مرحله با نوعی انقباض زیاد به پایان می رسد. در واقع علت این انقباض این است که در حین نزدیکی کیسه منی که دارای نطفه می باشد انبساط پیدا کرده تا جایی که که خالی می شود و این انبساط با انتهای احساسات همراه است که در پایان آن را انزال می نامند.

 

تاثیر رابطه جنسی بر اعصاب

محققان دانشگاه تنسی با تحلیل ۷۲ زن و مرد که به تازگی ازدواج کرده اند و تحقیقات دائم به مدت چهار سال در مورد تاثیر رابطه زناشویی بر اعصاب به نتایج تازه رسیدند. طبق گزارشات برقراری رابطه جنسی منظم سبب می‌شود تا زوجین از وضعیت عصبی آزاد شده و احساس رضایت بیشتری از ازدواج شان داشته باشد. زن و مرد هایی که عصبی هستند بیشتر در ازدواج خود دچار مسئله می شوند چرا که در معرض انواع نگرانی ها و نوسانات خلقی و تحریک های مختلف قرار دارند. طبق این نتایج روابط زناشویی بیشتر با کاهش سطح عصبی بودن و ایجاد آرامش ارتباط دارد. رابطه جنسی با ترشح هورمون های اکسی توسین سبب ارسال سیگنال‌هایی توسط اعصاب به مغز می گردد و باعث لذت بیشتر در انسان میشود. این احساس خوشایند در ایجاد لذت روانی-جسمی هم تاثیر گذار است.

 

فواید شگفت انگیز رابطه جنسی

رابطه جنسی خود می تواند میل جنسی انسان را بالا ببرد. به گفته دانشمندان برجسته روانشناسی این رابطه بر سلامت انسان تاثیر مثبتی می گذارد و خود می تواند عامل پیشگیری از خیلی امراض روانی و جسمانی باشد. مهمترین تاثیرات رابطه جنسی شامل موارد زیر هستند:

ترشح هورمون شادی بخش

 

هورمون دوپامین که در ایجاد لذت و شادی نقش زیادی دارد هنگام رابطه جنسی ترشح می گردد و قسمت لذت در مغز انسان را فعال می نماید. این هورمون همان ماده ای میباشد که هنگام مواد مخدر هم احساس خوبی را به فرد مصرف کننده می دهد. گاهی برخی ها پس از رابطه جنسی احساس سرگیجه دارند و دلیل اصلی آن ترشح همین هورمون می باشد. این فرمون حتی پس از خوردن غذا های خوشمزه، یادگیری چیزهای تازه و و قمار هم ترشح می شود. هرچند توجه کنید اگر بعد از رابطه جنسی سرگیجه های شدیدی سراغتان آمد حتما با یک متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید.

پیشگیری از افسردگی

تحقیقات زیادی در دانشگاه آلمانی در سال ۲۰۰۲ که سیصد زن را مورد مطالعه قرار دادند، نشان دهنده آن بود که رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم تاثیر زیادی در کاهش افسردگی دارد. این محققان نتیجه گرفتند کسانی که موقع رابطه از کاندوم استفاده می کردند افسردگی بیشتری از آن هایی داشتند که بدون کاندوم رابطه برقرار میکردند. بنابراین محققان متوجه شدند که ترکیبات مایع منی از جمله استروژن و پروستاگلاندین خاصیت ضد افسردگی دارد که پس از رابطه جذب بدن می گردد.

کاهش درد

برخی از افراد هنگام سردرد یا دردهای بدنی ترجیح می دهند که رابطه جنسی نداشته باشد اما طبق تحقیقات و پژوهش های متعدد رابطه جنسی می تواند نشانه های درد را بهبود بخشد. طبق نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ در آلمان صورت گرفت شرکت‌کنندگانی که میگرن داشتند هنگام رابطه جنسی تسکین نسبی یا کامل را گزارش کردند. مطالعه دیگر نشان داد زن هایی که به اوج تحریک می رسند جهشی در آستانه درد خود دارند که دلیل آن به ترشح اکسی توسین برمیگردد.

بهبود حافظه

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ روی موش ها انجام شده تاثیرات رابطه جنسی بر رشد نورون های هیپوکامپ مغز را در حافظه و یادگیری نشان می‌دهد. علاوه بر این افراد مسنی که رابطه جنسی زیادی داشته اند توانایی بیشتری در به یادآوردن وقایع و به خاطر سپردن آنها دارند. اما تحقیقات دیگری نشان داده است که گاهی رابطه جنسی می‌تواند فراموشی موقتی را ایجاد کند یعنی اینکه فرد نمی تواند خاطرات اخیر را به یاد بیاورد. خوشبختانه این مشکل دوام چندانی ندارد.

احساس آرامش

رابطه جنسی با کاهش استرس و و فشار خون نقش زیادی در در آرامش انسان دارد. طبق تحقیقات کسانی که رابطه جنسی منظمی داشتند در شرایط حساس و استرس زا عکس العمل بهتری از خود بروز می دادند. رابطه جنسی همچنین سبب تحریک هیپوتالاموس که مسئول کنترل اکسی توسین است میباشد و تاثیرات کورتیزول را که سبب افزایش استرس در انسان میشود کاهش میدهد.

احساس خواب آلودگی

افراد پس از رابطه جنسی به علت ترشح هورمون پرولاکتین احساس آرامش و خواب آلودگی پیدا میکنند. کند بنابراین خیلی از افراد پس از رابطه جنسی تمایل به خواب دارند و این اتفاق همراه با ترشح اکسی توسین و سروتونین رخ می دهد.

جایگزینی برای ورزش

یک رابطه جنسی سالم و مفید می تواند جانشینی برای ورزشی همچون تردمیل باشد. روابط جنسی سبب افزایش ضربان قلب و درگیری عضلات متعدد می گردد و همچنین سبب سوخت کالری هم می شود. علاوه بر این با کاهش خطر حمله قلبی برای سلامت قلب هم مفید است.

افزایش سیستم ایمنی بدن

محققان سلامت جنسی عنوان می کنند کسانی که رابطه جنسی منظمی دارند سیستم ایمنی بهتری در برابر میکروب ها و ویروس ها را پیدا می‌کند و همچنین بدن آنها پادتن بیشتری هم تولید می نماید. هرچند در کنار رابطه جنسی عوامل دیگری همچون تغذیه مناسب، فعال بودن و همچنین استفاده از وسایل پیشگیری همچون کاندوم در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

کاهش سرطان پروستات

طبق مقالات منتشر شده در مجله پزشکی آمریکا مرد هایی که در طول یک ماه دست‌کم ۲۱ بار انزال داشته اند احتمال کمتری برای سرطان پروستات دارند.

افزایش عزت نفس

رابطه جنسی می تواند سبب بالا رفتن عزت نفس در انسان شود. کسانی که رابطه جنسی نداشته اند و یا رابطه خیلی کمی دارند به تدریج عزت نفس و احساس ارزشمندی خود را از دست می‌دهند. برعکس موقعی که رابطه جنسی با شریک خودتان دارید احساس صمیمیت و اعتماد به نفس بیشتری هم خواهید داشت. همچنین زمانی که رابطه جنسی برقرار می کنید احساس می کنید که مورد علاقه و توجه یک انسان هستید و این به طور طبیعی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

تنظیم ملاتونین

تحقیقات نشان می دهد که رابطه جنسی باعث ترشح زیاد هورمون سروتونین می شود. یکی از وظایف سروتونین تنظیم ملاتونین است که این هورمون خود نقش ریتم شبانه روزی را به عهده دارد. هنگام خواب ملاتونین بیشتری ترشح میشود و وقتی سیستم مختل می گردد خواب انسان هم دستخوش تغییرات زیادی می شود اما سروتونین می تواند این وضعیت را کنترل کند.

لمس فیزیکی

این را بدانید که تنها رسیدن به اوج لذت جنسی سبب کاهش استرس انسان نمی شود بلکه همین در آغوش گرفتن ها و لمس بدن نقش زیادی در کاهش استرس دارد. به نوعی بغل کردن باعث افزایش ترشح هورمون های اکسی توسین و آندورفین می گردد. بنابراین لمس کردن قبل از رابطه جنسی مخصوصاً برای زن ها بسیار اهمیت دارد.

 

اصول برقراری رابطه جنسی موفق

 

 

یک رابطه جنسی موفق نیاز به دانش و آگاهی دارد و تنها با عمل دخول نمی توان گفت که احساس رضایت سراغ هر دو طرف می آید. فعالیت های مربوط به پیش از برقراری رابطه و آماده کردن همسر اهمیت زیادی دارد:

بوسه

هنگام نزدیک شدن به سمت همسرتان حتماً اورا ببوسید و نوازش داشته باشید. بوسیدن نقاط حساس بدن مانند لبها، پیشانی، اطراف گوش، گردن، سینه، پهلو، پشت زانو و اطراف قوزک میتواند حس خوشایندی در همسرتان ایجاد کند. هرچه بوسه ها طولانی و تحریک آمیز باشد همسرتان آمادگی بیشتری برای برقراری رابطه پیدا میکند.

ماساژ

چنانچه زوجینی خسته از کار روزانه هستند و حوصله رابطه جنسی را ندارند انجام ماساژ می‌تواند تحریک خوبی برای آغاز رابطه جنسی باشد. بدن همسرتان را با عشق و محبت تمام لمس کنید. برای این کار بهتر است نظر او را بدانید که دوست دارد کدام قسمتهای بدنش را ماساژ دهید.

رعایت بهداشت بدن

حتماً لازم است که زن و مرد قبل از نزدیکی به نظافت بدن خود اهمیت داده و دوش گرفته باشند. علاوه بر خوشبو کردن دهان و دندان و استفاده از عطر مناسب هم توصیه می شود.

تنوع در ایجاد رابطه جنسی

اگر بخواهید هر بار موقعی نزدیکی یک نوع پوزیشن را انتخاب کنید یا هر بار یک کار تکراری انجام دهید به تدریج رابطه جنسی برایتان یکنواخت و خسته کننده میشود. تا جایی که می توانید حرکات دیگر را امتحان کنید و حتی مکان نزدیکی خود را خانه تغییر دهید تا بتوانید شور و هیجان بیشتری به رابطه دهید.

صحبت کنید

در حین رابطه جنسی سعی کنید ساکت نباشید و حرف های عاشقانه در گوش همسرتان بگویید و بعد برایش توضیح دهید که کجاهای بدنش را دوست دارید. این کار حتی قبل از رابطه جنسی باعث تحریک همسرتان می شود. توجه کنید که اگر شریک تان پس از رابطه، باز هم اشتیاق یک عمل جنسی دیگر را دارد می توانید بار دیگر این فرصت را به خودتان بدهید.

 

کلام آخر

رابطه جنسی نقش کلیدی و اساسی در رضایت زناشویی دارد. گاهی زوجینی که زندگی برای شان یکنواخت و کسل کننده شده است و دیگر آن شور و اشتیاق اولیه را ندارند دلیلش می تواند نارضایتی جنسی باشد. زن و مردی که نمی تواند خواسته های جنسی خود را به راحتی بیان کند، مشکلات دیگری را وارد زندگیش میکند. اگر شما هم دچار چنین مسائلی هستید توصیه می شود از مشاوره جنسی در این زمینه کمک بگیرید.

3.5/5 (2 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت