سبک زندگی و موفقیت

تاثیر شخصیت بر سلامتی

محققان سال‌ها به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا بین شخصیت و سلامتی ارتباطی وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال در زمان یونان باستان پزشکانی همچون بقراط و جالینوس معتقد بودند بین تیپ شخصیتی افراد و بیماری‌های روانی و جسمانی آنها ارتباط وجود دارد. علاوه بر این گاهی اوقات برخی بیماری‌ها وجود دارد که می‌تواند به تدریج شخصیت انسان را تغییر دهد. برای بررسی بیشتر در مورد رابطه بین شخصیت و سلامتی ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

انواع تیپ‌های شخصیتی و تاثیر آن بر سلامت فرد

برخی ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند پیش‌بینی کننده مهمی در نوع سلامت جسمی و روانی فرد باشد. سوال این است که سلامتی چه رابطه‌ای با شخصیت شما دارد؟ با بررسی دقیق چند تیپ شخصیتی متوجه این موضوع می‌شوید:

نوع شخصیت A

افراد دارای این تیپ شخصیتی معمولاً انسان‌هایی اهل رقابت، سرسخت، کنترلگر و کمال جو هستند. کسانی که دارای این نوع ویژگی شخصیتی هستند پرتنش بی حوصله و کم صبر و تندخو می باشند. افراد تیپ شخصیتی A در کار کردن سختگیر هستند و کوچکترین اشتباه را نمی‌پذیرند. آنها معمولا معتاد به کار هستند و ارزش خود را در دستاوردهای کاریشان می‌بینند. روانشناسان افراد دارای این تیپ شخصیتی را مستعد انواع بیماری‌ها می‌دانند.

بیماری‌های تیپ شخصیتی نوع A

برخی از تحقیقات متوجه رابطه بین این تیپ شخصیتی و افزایش فشار خون بالا رفتن استرس شغلی و گوشه‌گیری اجتماعی شده‌اند. همچنین تحقیقات دیگر هم ثابت کردند که بین این تیپ شخصیتی و بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم وجود دارد اما مطالعات جدیدتر این یافته‌ها را نقض کردند. تحقیقاتی که به مدت ۴۰ سال صورت گرفته است نشان دهنده آن است که افراد دارای تیپ شخصیتی A احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به بیماری‌های عروق کرونری را دارند اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که دلیل اصلی بالا رفتن بیماری‌های قلبی پرخاشگری و تند خلقی است. با این حال نکته این است که با تغییر شخصیت می‌توان برای بهبود سلامتی گام مهمی برداشت. حتی اگر کسی نخواهد شخصیت خود را عوض کند میتواند کارهایی برای سلامتی خود انجام دهد. آموختن راه‌های مدیریت استرس نقش اساسی در بهبود سلامتی شما دارد.

نوع شخصیت B

افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند نسبت به گروه تیپ A م‌تر و خونسردتر می‌باشند. آنها کمتر دچار اضطراب می‌شوند و اهل رقابت با دیگران نیستند. این افراد به جای آنکه در کار دنبال رقابت کردن و به دست آوردن ارتقای خاصی باشند دوست دارند از انجام آن لذت ببرند. البته این به آن معنا نیست که افراد دارای این تیپ شخصیتی دنبال موفقیت و پیشرفت نباشند. آنها دوست دارند به هدف‌هایشان برسند اما در ازای آنکه از بودند در مسیر لذت ببرند.

افراد دارای تیپ شخصیتی B تمایل دارند وارد مشاغلی شوند که در آنها خلاقیت بیشتر است مانند نویسندگی هنرمندی یا درمانگری. در مورد بیماری‌های این تیپ شخصیتی می‌توان گفت که اگر آرام بودن گاهی به معنای خونسردی بی توجهی به مشکلات باشد می‌تواند عامل تهدیدی برای سلامتی باشد. اما در کل این تیپ شخصیتی می‌توانند اخبار ببینند چرا که کمتر در معرض مشکلات مرتبط با استرس و خشم هستند. آنها کیفیت زندگی مطلوبی هم دارند و کمتر احتمال دارد که دچار بیماری‌های جدی مرتبط با سلامتی شوند.

نوع شخصیت D

این شخصیت برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ مطرح شد و گفته شد که افراد دارای این تیپ پریشان مانندی دارند و کمتر مایل به ابراز احساسات خود هستند. عصبانیت انواع اضطراب‌ها و استرس‌ها افسردگی و تنهایی با تیپ شخصیتی D ارتباط مستقیم دارد. طبق تحقیقات و مطالعات این نوع تیپ شخصیتی در مقایسه با سایر تیپ‌های شخصیتی احتمال بیشتری برای ابتلا به انواع بیماری‌های مختلف و حتی مرگ دارند. مهارت‌های همچون آموزش مدیریت استرس و تمرکز بر رویدادها و احساسات مثبت در کنار درمان شناختی رفتاری برای این افراد توصیه می‌شود.

تیپ شخصیت روان رنجور

اگر مستعد چنین شخصیتی هستید بدانید که معمولاً در برابر احساس ناامیدی، استرس‌های مختلف و فقدان‌ها هیجانات منفی خواهید داشت. هر چند هر فردی ممکن است در مقابل ناملایمات زندگی واکنش‌های منفی نشان دهد اما مسئله این است که در این تیپ شخصیتی این هیجان‌های منفی بیش از حد است طوری که طیف وسیعی از اختلالات جسمانی و روانی و از جمله کاهش امید به زندگی را در بر می‌گیرد. طبق مطالعات افراد دارای روان رنجوری بیشتر در معرض مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سندروم روده تحریک پذیر و آسم هستند. روان رنجوری با اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، مصرف مواد، اضطراب فراگیر و افسردگی و اختلال پنیک هم ابتلایی دارد.

شخصیت مهرطلب

افراد دارای این تیپ شخصیتی انسان‌هایی منفعل مطیع و مهربان هستند. این تیپ شخصیتی می‌تواند ممکن است در برابر مسائل سلامتی بی توجه و یا حتی ناامید شوند. آنها حتی احتمال دارد زمان‌هایی که نیاز به دیگران دارند و یا درگیر بیماری جدی هستند کمتر دنبال کمک بروند چرا که تصور می‌کنند با این کار باری بر دوش آنها می‌اندازند و سبب ناراحتیشان می‌شوند. شخصیت مهرطلب حتی هنگامی که با تشخیص بیماری مواجه می‌شوند گوشه‌گیر می‌شوند و فکر می‌کنند هر کاری کنند فایده‌ای ندارد.

شخصیت درونگرا

طبق مطالعات و تحقیقات کسانی که برونگرا هستند وظیفه شناس‌تر و سازگاری بیشتری با دیگران دارند. مطالعات در سال ۲۰۰۹ نشان دهنده آن است که حمایت اجتماعی با سبک زندگی سالم‌تر و مهارت سازگاری بهتر و اقدام برای درمان مرتبط است. نظر متخصصان و پزشکان بر این است که روابط اجتماعی مطلوب می‌تواند تاثیرات مهمی بر کیفیت زندگی و سلامتی بگذارد.

 

توصیه به افراد دارای این تیپ‌های شخصیتی

 

کسانی که دارای این نوع تیپ های شخصیتی هستند به نکات زیر توجه کنند:

بررسی عوامل قابل تغییر

هرچند تیپ‌های شخصیتی با مشکلات سلامتی ارتباط دارند به اعتقاد برخی‌ها می‌توان برای کاهش خطرات مرتبط با آن قدم‌هایی برداشت. به اعتقاد برخی از متخصصان اگر افراد بتوانند تا جای امکان تیپ شخصیتی خود را تغییر دهند به سلامتی خود کمک کردند چرا که روان و جسم انسان با یکدیگر گره خورده است.

تمرکز بر نکات مثبت

در این مقاله متوجه شده‌اید که افراد تیپ شخصیتی B کمتر دچار مشکلات مربوط به اضطراب می‌شوند. شما هم اگر می‌خواهید زندگی سالمی داشته باشید و در آرامش کامل به سر ببرید بهتر است بر نکات مثبت زندگی خود تاکید کنید. چنانچه متوجه شده‌ای دارای تیپ شخصیتی A هستید توصیه می‌شود که حتماً دنبال بهداشت روانی خود باشید و به سلامتیتان اهمیت دهید.

مقابله با استرس

مدیریت استرس می‌تواند در خیلی از جنبه‌های زندگی به شما کمک کند و شما را آرام‌تر کند. کسانی که این مهارت را می‌آموزند به تدریج بر اعصاب و روان خود کنترل بیشتری خواهند داشت و راحت‌تر می‌توانند خشم خود را مهار کنند. مقابله با استرس مخصوصاً برای افراد دارای تیپ شخصیتی روان رنجور وA توصیه می‌شود. از سوی دیگر اضطراب زیاد می‌تواند افکار سمی شما را تشدید کرده و احساسات منفی را بالا ببرد. بنابراین استراتژی‌هایی همچون تکنیک‌های ریلکسیشن و مراقبه و گفت و گو با دیگران در غلبه بر احساسات منفی نقش زیادی دارند.

حمایت اجتماعی

حتی اگر شخصیت درونگرایی دارید و از تنهایی و خلوت با خود لذت می‌برید توصیه می‌شود که هرگز ‌ها و مهمانی‌ها را کنار نزنید. انسان یک موجود اجتماعی است و از بودن در کنار دیگران نفع می‌برد. داشتن یک محیط اجتماعی مطلوب و کسانی که بتوانند کنارمان باشند در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود سلامتی نقش زیادی دارد. در حالی که عدم حمایت اجتماعی با کاهش سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی در ارتباط است.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز شما متوجه شده‌اید که نوع شخصیتی که دارید در سلامت جسمانی‌تان بی‌تثیر نیست و چه بسا بسیاری از مشکلات جسمانی که هم اکنون تجربه می‌کنید ناشی از روان شما باشد. این امر در تحقیقات علمی متخصصان کاملاً به اثبات رسیده است. بنابراین اگر به دنبال یک کیفیت زندگی بهتر و آرامش بیشتر هستید، از یک درمانگر بالینی برای هر نوع مسئله و چالشی که دارید کمک بگیرید. نکته مهم را فراموش نکنید که روان شما به اندازه جسم شما اهمیت دارد.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت