سبک زندگی و موفقیت

مقابله با مهرطلبی

یکی از نیازهای انسان امروزی ممکن است میل به جلب توجه و تایید کردن دیگران باشد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دائماً می‌خواهید در هر شرایطی اطرافیانتان را راضی نگه دارید تا جایی که حاضرید از خودتان و خواسته هایتان بگذرید بدانید درگیر مسئله ای به نام مهرطلبی هستید. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی و نحوه مقابله با آن ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

مهرطلبی چیست؟

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که نگران بی اعتنایی یا ناراحتی دیگرانید و مدام افکارتان درگیر آن است که آیا بقیه از شما راضی هستند یا خیر بدانید که دچار مهرطلبی شده‌اید. متاسفانه مهرطلبی می‌تواند سلامت روانی انسان را به خطر بیندازد. یک فرد مهرطلب دائماً به توجه و تایید دیگران نیاز دارد و این از محرومیت‌های عاطفی در دوران کودکیش نشئت می‌گیرد. این افراد معمولاً الگوبرداری از پدر و مادر داشتند یعنی اینکه آنها هم چنین ویژگی را نشان می‌دادند و برای پر کردن خلاء عاطفی یا ترس از تنهایی حاضر بودن هر کاری را انجام دهند. طبیعی است که کودک تصور می‌کند این رفتار یک عمل خوشایند و انسانی هست حتی اگر سوء استفاده دیگران را در پی داشته باشد. افراد زیادی ممکن است مهرطلبی را با عشق و محبت واقعی اشتباه بگیرند. در اصل شخصیت مهرطلب دنبال کمک کردن‌های بدون حساب و کتاب و بیش از حد و شاید هم بی دلیل به دیگران است فقط به این دلیل که به چشم دیگران بیاید و حتی آنها او را به عنوان فردی ایثارگر بشناسند. یکی از مهارت‌هایی که این افراد بسیار در آن ضعیف هستند مهارت نه گفتن است.

اشتباه نکنید محبت کردن به دیگران یک رفتار متواضعانه و انسانی است که هر مکتب و فرهنگ و دینی بر آن تاکید می‌کند اما یک شخصیت مهرطلب فراتر از یک فرد مهربان است. این افراد انرژی و وقت خود را آنقدر صرف دیگران می‌کنند تا محبت آنها را جلب کنند حتی اگر روابطی برای آنها مناسب نباشد باز هم نمی‌توانند آن را ترک کنند. به نوعی عزت نفس آنها بسیار پایین است. در واقع این افراد دوست دارند که دیگران به آنها نیازمند باشند با کمک‌های بیش از حد احساس ارزشمندی می‌کنند.

 

ویژگی‌های مهرطلبی

بارزترین ویژگی‌های افراد مهرطلب شامل موارد زیر است:

آنها نیاز به دوست داشته شدن دارند

شخصیت مهرطلب به محبت و علاقه دیگران تشنه است. آنها نشخوار ذهنی زیادی در مورد ترس از تنهایی و طرد شدن دیگران دارند. این افکار مخرب باعث اقداماتی می شود تا هر طور شده افراد را در کنارشان نگه دارند. افراد مهرطلب دوست دارند مردم برای کار به آنها رجوع کنند و نیازمندشان باشند.

بیش از حد عذرخواهی می‌کنند

کسانی که مهرطلب هستند حتی ممکن است زمانی که در یک بحثی مقصر هم نباشند دائما دائماً عذرخواهی کنند و آن را به پای بزرگواری و تواضع خودشان بگذارند. در اصل یک مهرطلب تصور می‌کند که عذرخواهی وظیفه او است. این ویژگی سبب می‌شود که حتی به مرور زمان اعتماد دیگران را هم از دست بدهد چرا که می‌خواهد هر طور شده مسئولیت اموری را که به او ارتباط ندارد را به عهده بگیرد و بابت کاستی‌های دیگران، به جای توضیح خواستن از آنها خودش معذرت خواهی کند. این افراد اگر به دام کسانی که دارای اختلالات شخصیت مرزی یا ضد اجتماعی بیفتند، مطمئناً سوء استفاده بزرگی از آنها خواهد شد.

مخالفت و نه گفتن برایشان سخت است

یکی از ویژگی‌هایی که افراد مهرطلب دارند این است که احساس گناه و عذاب وجدان دارند. همین عامل سبب می‌شود که نتوانند به خواسته‌های دیگران نه بگویند. به این دلیل که تصور می‌کنند با رد درخواستها، مرتکب گناه شده‌اند و عاقبت آن را می‌بینند. مثلاً فردی که خودش دچار مشکل مالی است و درآمد او کفاف یک زندگی عادی را نمی‌دهد اما نمی‌تواند در مقابل درخواست دیگران برای قرض گرفتن پول از او، قاطعانه نه بگوید. چنین فردی اگر با آموزه‌ها و باورهای غلطی از دوران کودکی بزرگ شده باشد مسئله برایش پیچیده‌تر می‌شود. به هر حال اگر روی این ویژگی شخصیتی کار نشود به مرور باعث می‌شود که دیگران خط قرمزهای او را نادیده بگیرند و از همین رفتارش سوء استفاده کنند.

مشاجره و درگیری افراد مهرطلب را ناراحت می‌کند

افراد مهرطلب از هر نوع بحث و درگیری با افراد دوری می‌کنند. آنها حتی حاضر نمی‌شوند تا واقعیت برایشان مشخص شود. به نوعی این گونه از افراد ترس از عصبانی شدن دارند و برای جلوگیری از این کار ممکن است بلافاصله عذرخواهی کنند. حتی ممکن است از درگیری‌هایی که ربطی به آنان ندارد واهمه داشته باشند و اگر دو نفر را در حالت بحث ببینند فورا آنها را به مصالحه و آشتی دعوت می‌کنند.

نیاز به تایید دیگران دارند

یک شخص مهرطلب برای اینکه احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس کند نیاز به تشویق و تایید دیگران دارد. هرچند هر انسانی دوست دارد مورد تایید اطرافیانش باشد اما مسئله این است که یک شخصیت مهرطلب کاملاً به تاییدات و تشویق‌های دیگران وابسته است. آنها برای جلب تایید دیگران هر کاری را حتی اگر به بهای زیر پا گذاشتن منافع و عقایدشان باشد انجام می‌دهند.

دچار تنش و اضطراب هستند

یکی از عوارض مهرطلبی این است که شخص همیشه در حالت استرس و نگرانی است. واقعیت این است که وقتی شما دائماً در حال جلب رضایت دیگران باشید و خودتان را نادیده بگیرید، ترس از تایید و طرد آنها را هم پیدا می‌کنید که این عامل می‌تواند به نگرانی و استرس شما بیشتر دامن بزند. علاوه بر این شما با وقت و انرژی که برای دیگران می‌گذارید زمان کمی برای خودتان پیدا می‌کنید که این امر خود عامل افزایش تنش است.

اجازه سو استفاده دیگران را می‌دهند

برخی از افراد به راحتی می‌توانند شخصیت‌های مهرطلب را شناسایی کنند و اهداف و منافع شخصی خود را با آنها پیش ببرند. اگر شما هم خودتان را جای آنها بگذارید مطمئناً چنین کاری انجام می‌دهید. مثلاً تصور کنید کاری برایتان پیش آمده است د مسئولیت سنگینی را به کسی واگذار کنید آیا دوستی را انتخاب می‌کنید که می‌دانید قاطعانه به شما جواب نه می‌دهد یا فردی که تحت هر شرایطی حاضر است از خودش بگذرد؟ افراد مهرطلب از آنجا که خودشان را مهم نمی‌دانند و همیشه خواسته‌هایشان را در لیست آخر قرار می‌دهند. واضح است که این رفتارها، زمینه سوء استفاده برخی منفعت طلبان را فراهم می‌کند.

 

مقابله با مهرطلبی

برخی از افراد متاسفانه نمی‌توانند وابستگی و نیاز خود به دیگران را کنترل کنند. در این زمینه توصیه می‌شود موارد زیر را انجام دهند:

به همه خواسته‌هایی که دیگران از شما دارند جواب مثبت ندهید

شاید چنین کاری برایتان در ابتدا دشوار باشد اما سعی کنید آن را تمرین کنید. هنگامی که می‌خواهید خواسته‌های دیگران را برآورده کنید ابتدا به این فکر کنید که آیا خودتان کاری دارید که باید انجامش دهید یا وقتش را به اندازه کافی دارید و اصلاً دوست دارید برای آن شخص فلان کار را بکنید یا خیر؟ وقتی مطمئن شدید که کاری ندارید و خواسته‌های خودتان را به انجام رسانده‌اید آن موقع می‌توانید تصمیم بگیرید که به درخواست دیگران جواب مثبت دهید یا خیر.

افکار خود را اصلاح کنید

مطمئناً این ویژگی مهرطلبی تحت تاثیر تربیت دوران کودکی و الگوبرداری نادرست شما بوده است. پس منتظر نباشید که یک شبه آن را تغییر دهید. مثلاً اگر فکر می‌کنید که شما وظیفه دارید دائماً فرزند فامیل خود را نگه دارید یا به اطرافیان خود سرویس دهید ابتدا به این بیندیشید که خودتان هم به تفریح و آرامش نیاز دارید و مسئولیت دیگران به عهده شما نیست. برای اصلاح افکار خود توصیه می‌شود که از مشاوره کمک بگیرید.

از خود مراقبت کردن را بیاموزید

یادتان باشد که سلامت جسمی و روانی شما در اولویت است و تا زمانی که حال خوبی نداشته باشید نمی‌توانید هم روابط بین فردی خوبی با دیگران برقرار کنید. بنابراین زمان‌هایی را به خودتان اختصاص بدید و از پول جیبتان برای سلامتی، تفریح و خوشحال کردن خودتان استفاده کنید.

عزت نفستان را بالا ببرید

وقتی شما دنبال افزایش عزت نفس و اعتماد به نفستان باشید به تدریج ارزش‌ها را در درون خودتان می‌یابید به جای آنکه آنها را در تایید دیگران جستجو کنید. با این کار حس حقارت و خود کم بینی هم در شما از بین می‌رود و در عین حال می‌توانید راحت در یک رابطه منافع دو طرفه را در نظر بگیرید به جای آنکه همه خودتان را برای دیگران فدا کنید.

با ترس‌هایتان روبرو شوید

شاید شما تصور کنید که اگر به درخواست‌های دیگران جواب منفی بدهید برای همیشه شما را کنار می‌گذارند و دیگر ارتباطی با شما نخواهند داشت. در حالی که اگر انسان معنویت خود را تقویت کند میداند که باید نیازمند دائمی به خداوند باشد. به یاد داشته باشید که اگر منبع انرژی این جهان از شما حمایت کند دیگر به توجه و محبت هیچ فردی نیاز نخواهید داشت.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه ویژگی‌های شخصیتی مهرطلبی شده‌اید. شاید شما هم چنین صفاتی را در خودتان مشاهده کرده باشید. این را بدانید که شخصیت مهرطلب به تدریج در زندگی و کارش مشکلات جدی ایجاد می‌شود و حتی راه رشد و پیشرفت او بسته می‌شود. اگر شما یا حتی فرزندتان هم احساس می‌کنید دارای این ویژگی هستید توصیه می‌شود که از یک درمانگر بالینی با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت