روانشناسی

تشخیص نامزد یا همسر غیر عادی،و راهنمایی کارساز ازدواج

تشخیص نامزد یا همسر غیر عادی، و راهنمایی کارساز ازدواج (بخش اول) 

سناریو ها اغلب شبیه هم هستند.دختر، پسر را ملاقات می کند (یا بر عکس). طرف باهوش، افسون گر و حتی شاید جذاب به نظر برسد. فرد، عاشق می شود! هم چنان که رابطه پیش می رود، مشکلات شخصیتی جدی طرف مقابل آشکار می شود.در این هنگام افراد جلوه ی روشن تر و طولانی تری از رفتارها و عادت هایی را می بینند که ابتدا به آن توجه نکرده اند.

-به نظر می رسد طرف مقابل دائما به توجه او نیاز دارد.شخص احساس می کند در تنگنا قرار گرفته است.

-به نظر می رسد طرف مقابل به طور فزاینده ای احساس تملک می کند و شکاک است.

-او منزوی است و به اجتماعی شدن علاقه ای ندارد

– استثمارگر و تصنعی است.

– همواره انتظار متارکه دارد.

– شخصیتش جدی است و با شوخی مشکل دارد.

فرد بیش از هر زمان دیگری نا امید می شود و احساس نا امنی می کند، به سمت دیوانگی کشیده می شود. چگونه تا به حال متوجه این علائم نشده؟چرا از ابتدا عاشق این شخص شد؟چرا دائما سر و کله اش با افراد عجیب و غریب می افتد؟ آیا طرف او متوجه است که رفتار غیرعادیش چگونه بر دیگران تاثیر می گذارد؟  آیا می تواند تغییر کند؟ و مهمتر از آن آیا می خواهد تغییر کند؟

اگر این سناریو برای شما آشناست، اگر با فردی قرار می گذارید یا زندگی می کنید که رفتار روزمره اش ( رفتاری که به نظر خودش کاملا عادی است ) باعث ناراحتی شما می شود، احتمالا با یک فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی سرو کار دارید. علاوه بر این ها احتمالا یک سابقه ی بایگانی شده از شریک های عشقی ای دارید که منزوی، عجیب غریب، خطرناک، یا بسیار سمج بوده اند. وقتی به عقب نگاه می کنید ممکن است که برخی شباهت های هشدار دهنده را در این معشوقه ها ببینید و تعجب کنید که چه عاملی در شما سبب شده که باز هم دنبال چنین افرادی بروید.

شخص مبتلا به ناهنجاری شخصیتی مشخصه های شخصیتی ای دارد که تقریبا همیشه عجیب، دشوار و نیازمند مراقبت زیاد است و برای عشق پایدارو واقعی، مهلک است. در صورت امکان توصیه می کنیم که زودتر فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی را تشخیص دهید و از وی به عنوان شریک عشقی بالقوه اجتناب کنید.

 

آیا شریک عشقی شما مبتلا به ناهنجاری شخصیتی است؟

برای یک لحظه صبر کنید و صادقانه در مورد نامزد، همسر سابق یا روابط عشقی قبلی تان فکر کنید. برخی از این روابط، بدون شیون و زاری پایان یافته اند، در حالی که دیگر موارد با سرو صدا و دردسر تمام شده اند.به رفتارها و ویژه گی های شریک های عشقی فکر کنید.اگر اکنون در یک رابطه هستید یا حتی ازدواج کرده اید، در مورد نامزد و همسر فعلیتان فکر کنید. اکنون به این شخص خاص فکر کنید و این سوالات را از خودتان بپرسید:

-آیا آشنایی شما شروعی هیجان انگیز داشت، اما سپس به دلایلی دچار وقفه ای توام با درگیری سر و صدا شد؟ 

-آیا او با رفتارهایی که از نظر شما نا مناسب و حتی دردسر ساز است، احساس راحتی می کند؟

-آیا زمانی که برای رفع مشکل تلاش می کنید، والدینتان نمی توانند کمک کنند یا کار را دنبال کنند یا راه کاری پیشنهاد دهند؟

-آیا  دائما با شما یا دیگران یا حتی موسسه ها و کارفرمایان درگیر می شود؟

-آیا وی در وحله ی اول، اثر مثبتی روی دیگران دارد،اما بعد ها مشکلاتش را با عصبانیت، تعامل اجتماعی ضعیف یا دورویی، بروز می دهد؟

-آیا او عجیب و غریب است تا حدی که باعث فاصله گرفتن اطرافیان می شود؟

-آیا زمانی که مرکز توجه است، احساس راحتی بیشتری می کند و شما را با مقایسه تحقیر می کند؟

-آیا بسیار نیازمند توجه و ستایش شماست، تا حدی که برای ادامه رابطه احساس خستگی می کنید؟

-آیا انقدر جدی و کنترلی است که تغییرات در روند عادی باعث اضطراب یا عصبانیتش می شود؟

 

جواب مثبت به هر یک از پرسش های بالا ، یک پرچم قرمز است به این معنی که شما باید در مورد سلامت شریک عشقیتان نگران باشید.البته هیچ علامتی به تنهایی نشان دهنده ی بیماری نیست، بلکه هشدار می دهد که بررسی های بیشتری لازم است. وجود بیش از یک پرچم قرمز، باید سطح نگرانی شما را افزایش دهد.بیماری های شخصیتی از نوع بیماری های روانی است که نشانه اش الگوهای پایدار از رفتار بیمارگونه است. رفتار بیمارگونه به طور جدی توانایی شخص را برای تعامل اجتماعی بهینه در جامعه به ویژه در روابط عشقی دچار اختلال می کند. بیمار شخصیتی با الگوهای بادوام ، در برقراری ارتباط و فکر کردن در مورد جهان و خود به گونه ای سرسخت است که نهایتا رابطه را خراب می کند .بررسی شاخصی که توسط موسسه ی ملی بهداشت انجام شد ، نشان می دهد که حدود پانزده درصد از جمعیت بزرگسال از یک یا چند بیماری شخصیتی رنج می برند، در میان بزرگسالان تحت درمان یا مشاوره آمار بسیار بالاتر است ، حدود پنجاه در صد! ( این آمار مربوط به ایالات متحده می باشد ). 

برای چند دقیقه به این آمار فکر کنید.حتی اگر شما در یک محیط نسبتا سالم (مثل دانشگاه ، محل کار)به دنبال عشق می گردید، این احتمال وجود دارد که یکی از پنج نامزد بالقوه شمابیماری شخصیتی جدی داشته باشد. زمانی که این واقعیت را در نظر می گیرید که بسیاری از مردم اشکال قوی از بیماری شخصیتی دارند ( حتی اگر انقدر شدید نباشد که بتوان تشخیص داد )این حالت احتمالا افزایش می یابد. اما صبر کنید وضعیت بدتر از این است !اگر شما در میخانه ی مجردها و یا خدمات قرار عشقی انلاین به دنبال رابطه هستید، محیط هایی که مطلوب کسانی است که در یافتن عشق در جاهای دیگر دچار مشکل شده اند، بنابراین احتمال برخورد با شخصیت های عجیب و غریب بسیار است.

یافتن شخص مناسب و حفظ یک رابطه ی عشقی سالم در بهترین حالت، کار دشواری است و زمانی سختر می شود که شریک عشقی شما بیماری شخصیتی داشته باشد.ما در نوشته های آینده به بررسی دلایلی می پردازیم که باعث می شود جذب افراد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی شویم و هم چنین استراتژی هایی را برای تشخیص و اجتناب از افراد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی ارائه می کنیم.هر چند در بیشتر موارد بهتر است مهارت لازم را برای تشخیص و دور ماندن از این گونه افراد پیدا کنیم.

برای تشخیص شخصیت های غیر عادی به راهنما نیاز داریم؟

-یاد بگیرید به سرعت علائم دوازده گانه ی بیماری شخصیتی را تشخیص دهید.

-قبل از اینکه رابطه پیش برود، اختلال شخصیتی را به درستی بشناسید.

-نسبت به شریک های عشقی که با آنها قرار می گذارید و گاهی نسبت به آنها متعهد می شوید، انتخاب بهتری داشته باشید.

-از اشتباهات قبلی درس بگیرید.

-در صورتی که درگیررابطه با فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی شدید هستیدید، تصمیمات آگاهانه و سنجیده ای برای ماندن یا ترک رابطه بگیرید.

-در ارزیابی دقیق اختلالات شخصیتی نامزدتان،روراست و هوشیار باشید.

چگونه از این راهنما استفاده کنم؟

فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی در رفتارش به طور مزمنی ناسازگار است.این احتمال وجود دارد که باعث ناراحتی و ناامیدی شما شود و گاهی می تواند خطرناک باشد.اگر شما مجرد و آمادهی رویارویی با یک نامزد هستی، امیدواریم که از این راهنما استفاده کنید تا فعالانه و آشکارا فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی را تشخیص دهید و هز هو اجتناب کنید. این راهنما می خواهد شما را به عینک دید درست نامزدتان مجهز کند تا بدون آن از خانه بیرون نروید یا حداقل بدون آن قرار نگذارید.

پش از آشنایی با انواع مشکلات شخصیتی، در برابر طلسم و افسون گری های این شریک های عشقی واکسینه می شوید. با شناسایی به موقع اختلالات، به قدرت فراوانی در زمینه انتخاب و غربال گری فرد مبتلا به ناهنجاری شخصیتی دست دست می یابید و از عذاب وجدانی که بعد از ترک آنها در شما باقی می ماند،در امان می مانید. اگر سابقه ی ارتباط با فرد مبتلا به نا هنجاری شخصیتی را دارید، زمان آن فرارسیده که با دقت، الگو های جذب خودتان را بررسی کنید و در مورد آنها اقدام کنید.اگر درگیر نامزدی هستید که علائم یکی از سندرم های شخصیتی این راهنما را دارد، باید به انتخاب سختی دست بزنید.

ما نمی توانیم نهایتا برای شما وساطت کنیم ، امیدواریم این راهنما ابزاری به دست شما بدهد که تصمیم آگاهانه بگیرید.

برگرفته از کتاب عشق ویرانگر

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت