سبک زندگی و موفقیت

حسادت زنانه

حسادت نوعی ویژگی محسوب می شود که هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. در روابط عاطفی ممکن است گاهی اوقات به جنس مخالف یا حتی هم جنس ها هم حسادت کنید و این تا حدودی طبیعی است و نیازی هم به درمان ندارد. اما اگر فردی بیش از اندازه این احساس منفی را تجربه کند نیاز است که به دنبال راه هایی برای درمانش باشد چرا که به تدریج می تواند پایه روابط بین فردی و زندگی زناشویی را نابود کند. با توجه به اهمیت این امر در مقاله امروز با موضوع حسادت زنانه در خدمت شما هستیم.

حسادت زنانه چیست؟

حسادت احساس غیر عادی است که در بعضی از موقعیت ها و شرایط عاطفی به عنوان یک ویژگی مثبت قرارداد می شود. مثلا اگر زنی بفهمد که همسرش با فرد دیگری در رابطه است قطعاً دچار حسادت می شود و این قضیه را نمی تواند تحمل کند. بیشتر دختران در چنین شرایطی دچار حسادت می شوند چرا که می ترسند افراد مهم زندگی شان مانند همسرشان را از دست بدهند.

حسادت زنانه از نوع رفتارهای ناخوشایند آموزش داده شده ریشه می‌گیرد که برخی اوقات بر زندگی خانوادگی، تحصیلی و کاری افراد تاثیر گذار است. در مواردی زن ها نسبت به مردها به خاطر موقعیت ها و آزادی هایی که دارند ممکن است حسادت کند. بعضی از مردها نسبت به رفتارهای همسرشان با هم جنس هایشان ممکن است حساسیت هایی به خرج دهند و احتمالا نام آن را غیرت بگذارند. این رفتار در زنها به عنوان حسادت قلمداد می شود. این احساس هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد جنبه منفی آن می تواند به رفتارهای بیمارگونه منجر شود و جنبه مثبت آن می‌تواند به عنوان نوعی حفظ زندگی زناشویی به شمار برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همسر کنترلگر کلیک کنید.

دلایل حسادت زنانه

حسادت زنان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برخی زن ها به علت اینکه به توجه و محبت بیشتری نیاز دارند  از این موضوع به عنوان ابزاری برای باج گیری استفاده می کنند. برخی از دلایل حسادت به این امر بستگی دارد که یک زن چه تصویری از خودش دارد و چقدر خودش را فردی جذاب و با ارزش می داند. طبیعتاً کسی که عزت نفس پایین تری داشته باشد معمولاً حسادت بیشتری هم در او ایجاد می‌شود چرا که دائما خودش را با دیگران مقایسه می کند و این مقایسه از جنبه منفی است. حسادت زنان در مورد مردان جنبه عاطفی دارد و این به دوران نخستین برمیگردد. زن ها می ترسند که وابستگی عاطفی مردشان به زن دیگر باعث شود که آنها و فرزندشان تنها و بی پناه بمانند. دلایل حسادت را در سه نوع اساسی می توان طبقه بندی کرد:

ناامنی

ناامنی یکی از رایج ترین دلایل برای آغاز حسادت زنانه به شمار می‌رود. این ویژگی مخصوصاً برای مردها و زنهایی بیشتر اتفاق می‌افتد که شخصیت محکم و استواری ندارند و عزت نفس آنها پایین است. هر چند دلیل ناامنی در رابطه زناشویی و زندگی مشترک درگیر خاص خودش را دارد. مثلاً یک فردی که حسود است و احساس ناامیدی دارد میتواند از نظر جایگاه شغلی مشکلی برایش وجود نداشته باشد و به عنوان یک مدیر بتواند راحت کارش را انجام دهد اما همین فرد وقتی وارد رابطه عاطفی و زندگی زناشویی می شود به شکل نامطلوبی حسادت در او بروز پیدا می کند.

تفکر وسواسی

افراد زیادی هستند که متاسفانه در همه روابط‌شان حسادت را به شکل بیمارگونه تجربه می‌کنند. آن ها ممکن است دائماً تمام انرژی روزشان را به تهدید ها و خطرهای بیرونی اختصاص دهند و مغزشان دائم در پی این موضوع باشد که چه اتفاقی دارد می‌افتد. این افراد احتمال دارد که تحمل ابهام را نداشته باشند و دوست داشته باشند که از هر چیزی سر در بیارند. آن ها می خواهند از تمام رفت و آمدها و صحبتهای همسرشان با هر نوع مخاطبی را بدانند و یا اینکه به دنبال فرصتی هستند تا گوشی همسرشان را چک کنند. ذهن وسواسی این افراد باعث می‌شود که دائماً برای هر اتفاقی دلایل منفی و تخیلی جور کنند تا به هر صورت از نگرانی و آشفتگی بیرون بیایند.

شخصیت پارانوئید

یکی از دلایلی که باعث حسادت می شود ویژگی شخصیتی به نام پارانوئید است که به عنوان نوعی اختلال در روانشناسی شناخته می شود. افراد پارانوئید مدام شک و تردید دارند و فکر می‌کنند که دیگران در مورد آنها صحبت می‌ کنند و یا هرگونه رفتار دیگران را سوءنیت برداشت می‌کنند. برخی از افراد حسود دچار هذیان می شوند و لازم است که در مراکز درمانی تحت نظر باشند چرا که حسادت آنها می‌تواند زندگی زناشویی شان را به مرز فروپاشی بکشاند.

هذیان ها شکل های گوناگونی دارد افرادی که دچار هذیان می شوند اصلاً به دیگران اطمینانی ندارند و فکر می‌کنند که هرکس می خواهد به آنها آسیب برساند. زنی که این نوع هذیان را دارد تصور می‌کند که وقتی همسرش با فرد دیگری حتی با رعایت چارچوب ها و موازین اخلاقی صحبت می کند حتماً نیت بدی دارد و قصد رابطه با او را دارد. افراد حسود از این نوع اعتقاد استواری دارند مبنی بر این که همسرشان حتماً به آنها خیانت می کند. در نتیجه حتی یک دقیقه دیر جواب دادن گوشی یا دیر رسیدن به منزل را به منزله خیانت برداشت می کنند.

نشانه های حسادت در زنان

برخی از نشانه های حسادت در زنان شامل موارد زیر می شوند:

دوری کردن

یکی از نشانه های رایج حسادت این است که فرد از دیگران دوری می کند و این کار معمولا بی خبر و ناگهانی است. زمانی که یک زن در روابط عاطفی اش به همسرش بی توجهی می کند می خواهد با این کار مرد را متوجه مسئله کند و سعی کند که به او نشان دهد که اتفاقی افتاده است.

پنهان کردن احساسات و سرد شدن

معمولاً برخی زنها در نشان دادن احساسات شان و برخوردهای سرد بسیار ماهر هستند. آنها با این کار می‌خواهند نشان دهند که مرد اشتباهی کرده است. برخی زن ها روش قهر کردن را ترجیح می دهند. هرچند بعضی از مردها ممکن است با برخوردهای سرد زنشان متوجه نشوند که منظور او چیست.

تغییر حالت به صورت ناگهانی

بعضی از زنها ممکن است ناگهان خود و خویشان تغییر کند و از یک فرد خوشرو به یک فرد نا آرام و مضطرب یا عصبانی تبدیل شوند. مثلاً فرض کنید که با همسرتان به یک مهمانی رفته اید و بعد از سلام کردن به چند خانوم و یا صحبت رسمی با آنها بعد از بیرون آمدن متوجه شوید که دیگر همسرتان فرد سابق نیست و جواب شما را نمی دهد یا اینکه عصبانی شده است. این رفتار می تواند به دلیل حسادت باشد. در چنین شرایطی بهتر است با همسرتان صحبت کنید تا مسئله پیچیده تر از این نشود.

تعقیب کردن

یکی از حسادت هایی که زن ها نسبت به همسرشان دارند این است که گاهی اوقات می خواهند با تعقیب کردن او را کنترل کنند. مثلاً اینکه در محل کارشان چند همکار خانم دارند و با آنها چه برخوردی دارند یا اینکه چه کارهایی می کنند و حتی ممکن است برای این کار از دیگران سوال بپرسند. برخی اوقات این کار را به صورت نامحسوس انجام می دهند و از یک فرد مورد اعتماد می خواهند تا همسرشان را زیر نظر بگیرند. این رفتارها نشان از بی اعتمادی و حسادت زن دارد.

مقابله به مثل کردن

گاهی اوقات وقتی زنی متوجه میشود که همسرش با زن های دیگر صحبت می کند حتی اگر به خاطر مسائل کاری و رسمی باشد ممکن است حسادت او باعث شود که او هم با مردهای دیگری در ارتباط باشد تا از این طریق مقابله به مثل با همسرش کرده باشد. آنها با این کار می خواهند متوجه شوند که آیا همسرشان دچار حساسیت و غیرت می شود یا برایش اهمیتی ندارد. در واقع زن سعی می‌کند با این روش نامناسب توجه همسرش را به سمت خودش جلب کند.

وانمود کردن به مشغول بودن

گاهی زن ها برای اینکه نشان دهند که رفتار مردشان برای آنها اهمیتی ندارد یا حتی حسادت خود را پنهان کنند خودشان را مشغول کار دیگری می کنند. مثلاً اگر با همسرتان بیرون رفته اید و اتفاقی یکی از همکارهای خانم تان را می بینید و با او شروع به صحبت می کنید همسرتان ممکن است در آن لحظه بخواهد پیام های گوشی اش را چک کند یا اینکه با یکی از دوستانش صحبت کند تا نشان دهد که هیچ اهمیتی به این رفتار شما نمی دهد.

خندیدن با صدای بلند

گاهی برخی از رفتارها نشان از حسادت دارند هر چند که شاید متوجه آن نشوید. یکی از آنها خندیدن با صدای بلند است. زنی که حسادت می کند ممکن است بدون آنکه موضوع خنده داری پیش آمده باشد ناگهانی با صدای بلند شروع به خندیدن کند. این کار می‌تواند برای جلب توجه مرد باشد.

وابسته شدن

یکی دیگر از رفتارهایی که نشان از حسادت در زن ها دارد وابستگی و چسبندگی به مرد است. من فقط زنی که می ترسد همسرش خیانت کند سعی میکند با رفتارهایی همچون زنگ زدن های مداوم یا پیام دادن های پشت سر هم توجه همسرش را به دست بیاورد تا مبادا کس دیگری فرصت کند به او نزدیک شود. این زن ها ممکن است در مکانهای عمومی هم رفتارهای وابستگی خود را نشان دهند مانند گرفتن دست همسر یا در آغوش گرفتن او.

فرستادن عکس های جذاب برای شریک عاطفی

بعضی از زنان برای اینکه که دل شریک شان را به دست بیاورند عکس های جذاب با لباس های زیبا و حتی نیمه برهنه برای او می فرستند تا نشان دهند که چقدر خواستنی و خاص اند و با این کار فرد مقابل را از رابطه با دیگر زن ها باز دارند. آنها با چنین ترفندهایی می خواهند که حسادت خود را پنهان کنند.

نظرات منفی در مورد سایر زن ها

زن هایی که حسادت می کنند معمولاً سعی می‌کنند که خودشان را با زن های دیگر مقایسه کنند و آن ها را نزد همسرشان تحقیر یا کوچک کنند و یا این که حتی در مورد برخی زنان دیگر و ناتوانی های آنها غیبت کنند برای این که به همسرشان نشان دهند که فقط آنها می توانند یک سری کارها را انجام دهند یا ویژگی های متفاوتی دارند که دیگران آن ها را ندارند. آنها با این روش نقاط قوت خود را بزرگنمایی می کنند و ویژگی‌های مثبت سایر زن ها را کوچک و عادی می شمارند.

راه کنترل حسادت زنانه

روش‌های مختلفی برای کنترل و درمان حسادت وجود دارد که بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

قبول حسادت

این نکته مهم را به خاطر بسپارید که مهم ترین راه برای تغییر کردن قبول کردن شرایط فعلی است. این که شما بخواهید حسادت خود را به روش های مختلفی پنهان کنید یا فکر کنید که چنین ویژگی ندارید هیچ چیزی را حل نمی کند. بهتر است قبول کنید که دچار حسادت هستید تا بتوانید خودتان را تغییر دهید. با پذیرش حسادت شما کمک می توانید ریشه آن را پیدا کنید و متوجه شوید که چرا چنین احساس ناخوشایندی را مدت هاست با خود حمل کرده اید.

افزایش عزت نفس

یکی از راه های درمان حسادت بالا بردن عزت نفس و احساس ارزشمندی است. چرا که کمبود عزت نفس با رفتارهایی چون عصبانیت و استرس و حسادت رابطه مستقیم دارد. در این زمینه شما می توانید از یک روانشناس و درمانگر با تجربه کمک بگیرید.

درمان شناختی رفتاری

یکی دیگر از درمانهای رایج در روانشناسی درمان شناختی رفتاری است که افکار و عقاید نادرست انسان ها به چالش کشیده می شود. در این درمان روانشناس تلاش می کند که به فرد کمک کند تا هیجانات منفی و افکارش را شناسایی کند و سپس با کمک یکدیگر آنها را تغییر دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات روانشناسی و مشاوره خانواده کلیک کنید.

کلام آخر

حسادت می تواند در روابط بین فردی و زندگی مشترک زن و شوهر مشکلات زیادی به وجود بیاورد و حتی آن را به مرز فروپاشی بکشاند. گاهی حسادت ها دلایل منطقی ندارند و به شکل بیمارگونه فقط خود شخص را آزار می‌دهند و حتی می‌تواند در مواردی بیماری‌های مختلف ایجاد کند. در چنین شرایطی اگر حسادت کنترل نشود و فرد به سراغ درمان آن نرود خودش را به شکل های مختلفی نشان می دهد. اگر شما هم در روابط عاطفی دچار حسادت می شوید بهتر است که آن را قبول کنید و بدانید که راهی برای مدیریت آن وجود دارد. در این زمینه می توانید از زوج درمانگران و مشاوران با تجربه ما در کلینیک روانشناسی همراه کمک بگیرید.

5/5 (1 Review)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت