سبک زندگی و موفقیت

حفاظت از عشق 

خوشبختانه امروزه زوج های جوان به ارزش و اهمیت ازدواج پایدار به خوبی واقف هستند و همواره خواهان داشتن زندگی شاد در کنار همسرشانند. اما رسیدن به این هدف را آرمانی و غیرممکن تصور می کنند. آنها فکر می کنند که خوشبختی و تجربه زندگی شاد ، دست نیافتنی بوده و آن را بسان یک رویا می دانند. اما همه ی ما زوج هایی را دیده ایم که سال ها با شادی و رضایت در کنار هم زندگی کرده و می دانند که چطور در فراز و نشیب های زندگی ، از عشق و پیوندشان حفاظت کنند. 

حفاظت از عشق

در این مقاله استراتژی هایی برای ساختن و حفاظت کردن از دوستی، عشق، شادی، تعهد، حمایت اجتماعی، صمیمیت معنوی و به طور کلی هرآنچه شما را به هم نزدیک تر می کند بیان می شود. اساسی ترین راه های حفاظت از عشق توجه به نکات زیر است:

برای همدیگر مثل دو دوست باشید 

به چه کسی دوست می گویند؟ دوست کسی است که از ما حمایت می کند ، با ما مهربانانه گفتگو می کند، آغوشش پناهگاه امن است و یک همدم خوب در زندگی است. بطور خلاصه دوست کسی است که با او احساس آرامش ، راحتی ، امنیت و مورد قبول بودن می کنید ؛ دوست کسی است که می توانید روی او حساب کنید . ما با دوست صحبت های شادی داریم و با وی به تفریح می رویم .دوستانی که از ما حمایت می کنند ، به ما توجه داشته و قبولمان دارند ، به ما کمک می کنند تا رنج و محنت زندگی را راحت تر تحمل کنیم .

افرادی که حداقل یک دوست خوب دارند، عملکرد بهتری در زندگی داشته و بخصوص از لحاظ جسمی و ذهنی سالم تر هستند . دوستی به عنوان مهم ترین اولویت زندگی زوج ها می باشد. زوج هایی که با وجود گذشت سال ها از ازدواجشان همچنان راضی هستند، در مکالماتشان در مورد همان موضوعاتی صحبت می کنند که معموا دوستان با هم می گویند( برای مثال داستان های زیبایی که خوانده اند، در مورد کارهایشان ، حرف های خنده داری که بچه ها می زنند ، خاطرات دوران کودکی و حرف های شادی از این دست )، اما زوج هایی که رابطه خوبی با هم ندارند ، غالبا پیرامون موضوعات منفی و مشکلات با هم حرف می زنند . برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله جفت روحی یا عشق آسمانی را مطالعه کنید.

در سفر زندگی، حامی هم باشید

وقتی احساس می کنید همسرتان از موضوعی ناراحت است چه کار می کنید؟چگونه از شریک زندگیتان در آن لحظات بحرای حمایت می کنید ؟ وقتی شما از اتفاقی ناراحت، آشفته و نگران هستید ، همسرتان چه عکس العملی نشان می دهد؟ بدانید که حمایت کردن زن و شوهر از همدیگر در لحظات سخت زندگی ، یکی از اهداف اولیه و مهم ازدواج می باشد .منظور ما از حمایت کردن زن و شوهر از همدیگر این است که یک نفر به همسرش کمک کند تا از شرایط سختی که در آن گرفتار شده ،نجات پیدا کرده و به نگرانی هایش پایان دهد.دانستن اینکه من مورد حمایت همسرم هستم ، بخش دیگری از فرآیند حمایت می باشد . مرد یا زنی که از سوی همسرش مورد حمایت باشد ، یقینا به موفقیت ها بیشتری دست پیدا خواهد کرد و با شکست های کوچک از پا درنمی آید. چرا که فردی را در پشت خود دارد که از او حمایت می کند.

راه های مختلفی برای نشان دادن حمایت وجود دارد، برای مثال: 

-به همسرتان بگویید: “من در هر شرایطی پشت تو هستم” و این ادعا را در عمل ثابت کنید.

-سعی کنید حضور فیزیکی کافی کنار همسرتان داشته باشید. 

-به همسرتان بگویید که هر زمان خواست می تواند با شما تماس بگیرد یا پیامک دهد. 

-به مناسبت های مختلف برای هم هدیه های کوچکی تهیه کنید تا بهم نشان دهید که به فکر همدیگر هستید. 

-برای هم یادداشت های عاشقانه بنویسید.

صحبت کردن و شنیدن

 

حمایت احساسی مهم ترین نوع حمایت می باشد که دارای بیشترین تاثیر است و گفتگو کردن با همسر یکی از مهم ترین اشکال حمایت احساسی است. گوش کردن یکی از راه های کلیدی برای حل کردن مشکلات ارتباطی است. بخصوص زمانی که همسرتان از موضوعی ناراحت و آشفته است. گوش کردن به حرف های وی ، در تسلی بخشیدن به ناآرامی هایش بسیار موثر خواهد بود . البته هرگز سعی نکنید که قبل از درخواست همسرتان ، به وی پند بدهید و او را نصیحت کنید. چرا که همسر شما در موقع ناراحتی و عصبانیت دوست دارد که کسی به حرفش گوش کند ، نه اینکه او را مورد قضاوت قرار داده و نصیحت کند.  برای اجتناب از بروز مشکل در این زمینه می توانید از همسرتان بپرسید : “عزیزم، الان زمان آن است که تو به حرف های من خوب گوش بدهی.” همچنین می توانید بپرسید: “آیا دوست داری که الان به حرف هایت گوش کنم یا می خواهی که راهنمایی ات کنم؟” با گفتن چنین جملاتی می توانید همسرتان را برای شنیدن راهنمایی هایتان آماده کنید .

را های دیگری که برای گوش دادن به حرف های همسر به شیوه حمایتی پیشنهاد می شود ، به قرار زیر است :

-هرگاه همسرتان از شما خواست که پای حرف هایش بنشینید ، بدون هیچ بهانه ای قبول کنید و برای شنیدن حرف هایش وقت بگذارید.

-اگر احساس کردید همسرتان از موضوعی ناراحت است ، اما حرفی نمی زند ،زیباترین کار این است که نزد وی بروید و به او بگویید:”به نظرم کمی ناراحت هستی، دوست داری که باهم حرف بزنیم؟” هرگز نگویید:”ناراحتی-چی شده؟” در کلامی دیگر ، به همسرتان پیشنهاد یک گفتگوی دوستانه را بدهید ، نه اینکه او را مجبور کنید که حرف بزند.

-به همسرتان توجه کافی داشته باشید. 

-هرگز موقع صحبت کردن همسرتان ، به کار دیگری مشغول نباشید .

-طوری رفتار کنید که همسرتان متوجه شود که با دقتبه حرف هایش گوش می دهید، بخصوص زمانی که رو در رو صحبت نمی کنید . برای مثال می توانید بگویید: بله، متوجهم، آره، درسته. 

-حرف همسرتان را قطع نکنید.

-به همسرتان اطمینان بدهید که حرف هایش را به طور کامل درک کرده اید. 

با هم بازی و تفریح کنید

هرچه رابطه ی دوستانه ی قوی تری میان زوج ها وجود داشته باشد و بیشتر به تفریح و سرگرمی با هم بپردازند ، ازدواج شادتری خواهند داشت. اغلب زوج ها با افزایش مشغله های کاری، از تفریحات و سرگرمی هایشان می کاهند . در بازی می توانید می توانید برخی مهارت های ارتباطی را بیاموزید . ممکن است تصور کنید که به خوبی می دانید که چطور باید با همسرتان بازی کنید و نیاز به آموختن استراتژی و مهارت خاصی در این زمینه ندارید . درست است. شاد بودن یک عمل طبیعی است . اما اغلب ما به موانع اجازه می دهیم که بر سر راه تفریح و شادی ما قرار بگیرند . در اینجا چند نکته را به شما می آموزیم  تا از لحظات بازی و شادیتان به طور صد در صد لذت ببرید . مثلا :برای یافتن بهترین فعالیت تفریحی ، با هم مشورت کنید. شما چه تفریحاتی را دوست دارید؟با همسرتان بنشینید و لذت بخش ترین ، شادترین و سرگرم کنید تفریحی که تا به حال انجام داده و یا دوست دارید که با هم انجام بدهید را انتخاب کنید . با همفکری همدیگر فهرستی از همه ی این تفریحات تهیه کنید . هر پیشنهادی که در ذهنتان هست را مطرح کنید .

 همینطور برای برخی زوج ها مشکل است که بتوانند بدون اختصاص زمانی خاص و بدون برنامه ریزی ، با هم بازی و تفریح کنند . شما هرجایی و هر زمانی که بخواهید می توانید شاد باشید ، بخندید لطیفه بگویید و خلاصه از با هم بودن لذت ببرید. حتی برای دیدن یک فیلم خنده دار یا گوش کردن به یک موسیقی شاد هم از همسرتان بخواهید که در کنار شما باشد تا در این شادی با هم سهیم باشید .این لحظه های اتفاقی و برنامه ریزی نشده برای شاد بودن و لذت بردن ،براستی شگفت و معجزه آسا هستند. پیشنهاد ما به شما این است که شاد بودن و بازی کردن را فقط به یکسری زمان های خاص محدود نکنید ، بلکه سعی کنید در هر شرایطی در شادی ها کنار هم باشید . از هر فرصتی برای لذت بردن از لحظاتتان در کنار هم استفاده کنید. 

معجزه بخشش در زندگی مشترک 

گرچه خواسته شما از ازدواج ، داشتن پناهگاهی امن است ؛ لیکن زندگی مشترک گهگاهی شما را با مخاطراتی رو به رو می کند. وقتی که شما با فرد دیگری در ارتباط هستید ، بیش از زمانی که تنهایید ، با چالش های ارتباطی مواجه می شوید . تنها راهی که برای کاهش این خطرات وجود دارد ، این است که هرگز با کسی ارتباط برقرار نکنید( آیا چنین چیزی ممکن است) بدیهی است که وقتی دو انسان در کنار هم قرار می گیرند ، هر از چند گاهی دچار اختلافات و مشکلاتی می شوند . این اتفاق کاملا طبیعی و عادی است . هم شما ممکن است طرف مقابلتان را آزرده خاطر کنید و هم او ممکن است از رفتار یا حرف شما دلگیر شود . بسیاری از کارهای کوچک و بزرگ ما ممکن است موجب آزار همسرمان شود : اجتناب از گفتگو، تفسیرها و برداشت های منفی، دشنام و حرف های ناپسند، فراموش کردن مسئولیتی مهم ، تصمیم گیری بدون مشورت و بسیاری کارهای دیگر. چرا برخی افراد با این دلخوری ها راحت کنار می آیندو برخی دیگر در باتلاق این اتفاقات فرو می روند؟ ما بر این عقیده هستیم که گروه اول گذشت و بخشش را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند و اجازه نمی دهند که اتفاقات کوچک زندگی ، کدورتی میانشان ایجاد کند . 

-بخشش یک انتخاب است : شما این انتخاب را دارید که به جلو حرکت کنید ، همسرتان را از باری که بر دوشش گذاشته اید خلاص کنید و برای احیای رابطه تلاش کنید .

-مسئولیت خطایی که مرتکب شده اید را بپذیرید و برای جبران آن تلاش کنید. 

-در الگوی رفتاری گذشته تان تجدید نظر کنید تا دیگر آن اتفاق تکرار نشود. بدانید که جبران کردن ، بخش مرکزی فرایند معجزه ای است که با بخشش آغاز می شود. 

کلام آخر 

اگر با مشکل زناشویی یا هر مشکل دیگری در رابطه تان مواجه هستید که مباحث ارائه شده در این مقاله نتوانست شما را برای حل آنها راهنمایی کند ، توصیه می شود که نزد مشاور خانواده رفته و از  وی کمک بخواهید. مقابله با مشکلات حاد و تهدیدکننده، بیماری های مزمن و ناتوانی های خاص جسمی در فرندان یا والدین ، تنش بسیار زیادی بر خانواده وارد می کند و حتی ممکن است بر رابطه زن و شوهر نیز تاثیر سو داشته باشد . برای مقابله یا کنار آمدن با چنین وضعیتی از مشاور کمک بخواهید . 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت