سبک زندگی و موفقیت

روش هایی برای تربیت فرزندانی فوق العاده 

والدین عمرشان را برای رشد فرزندان خود، هدایت تصمیماتشان، ایده دادن به آنها ، حل مشکلاتشان و الگوی رفتار شدن برای آنها می گذارند و امید دارند که روزی کودکانشان به مهارت لازم برای اینکه به تنهایی در دنیای بیرون بدرخشند ، دست یابند . ما دست در دست کودکانمان در مسیر زندگی گام برمی داریم و آنچه را که می دانیم به آنها می آموزیم ، آنچه را که باور داریم به آنها منتقل می کنیم و با چالش های زندگی دست و پنجه نرم می کنیم تا کودکانمان آماده شوند و به تنهایی مسیر خود را ادامه دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد “تربیت صحیح کودکان” کلیک کنید.

 

روش هایی برای تربیت فرزندانی فوق العاده 

 این  مقاله روش هایی را برای پرورش فرزندانی فوق العاده ، برای کمک به شما در ارتباط با فرزندانتان طراحی کرده است تا شیوه های آموزش روزانه و سهیم شدن در آنچه باورش دارید ، آن را ارزش می دانید و فکر می کنید مهم است را پیدا کنید .

عزت نفس

عزت نفس کودک خیلی زود شروع به شکل گرفتن می کند و روز به روز با خلاقیت ادامه می یابد. عزت نفس از آموختن پذیرش خودمان ، همان گونه که هستیم ، می آید و کمک می کند که ضعف هایمان را ببینیم و دوباره انتخاب کنیم که خودمان را دوست بداریم . عزت نفس هر کودک از طریق داشتن تجربه ای موفق ، درست انجام دادن کاری ، دست یافتن به هدفی و کلمات مثبت آنهایی که او را دوست دارند ، رشد می یابد . عزت نفس به هنرها و فضیلت های عظیم بستگی ندارد ، بلکه به کارها و وظایف کوچک روزانه ای بستگی دارد که در کودک این باور را ایجاد می کند که می تواند زندگی اش را مدیریت کند و به خوبی از پس آن برآید . 

دفتر احساسات خوب 

 

یک دفتر یادداشت یا دفترچه خاطرات برای هرکدام از اعضای خانواده بخرید. هر شب قبل از خواب یا بعد از شام هر کس شش چیزی را که در آن روز به او احساس خوبی داده است بنویسد. نکته ی اصلی تمرکز روی تجربه های مثبتمان است. اغلب، تجربه های بد یا ناراحت کننده به خاطر می مانند اما یک تبسم ، بازی خوب و جالب ، دیدن جوجه ی پرنده یا خندیدن به یک جوک بامزه مورد بی توجهی قرار می گیرند. می توانید آنچه را که نوشته اید بلند بخوانید یا برای خودتان نگه دارید. اگر کودکتان کوچک تر از آن است که بتواند بنویسد ، نقاشی آن را بکشد یا به شخص دیگری بگوید و او برایش بنویسد . اگر چیزی به ذهنش نرسید ، به او کمک کنید تا وقایع آن روز را به یاد بیاورد: بازی در مهد کودک، دوستانی که با هم از مدرسه تا خانه پیاده می آمدند یا شامی که دوست داشتند . از خانواده تان جمعی بسازید که هر روز دنبال چیزهای خوب هستند و مثبت ها را پیدا می کنند. 

تعریف مخصوص 

اغلب وقتی می خواهیم به شخصی بگوییم که کاری را خوب انجام داده است ، با جملاتی کلی بیان می کنیم : آفرین کارت خوب بود ؛ مادر خوبی هستی؛ مرسی که اینجا رو تمیز کردی؛ شاگرد خوبی هستی و امثال اینها . گاهی بعد از شام ، بازی “خاص بودن” را انجام دهید. همه این شانس را دارند که از سوی خانواده مورد تعریف واقع شوند. با یک بیان کلی شروع کنید و جزئی تر و جزئی تر شوید .مثلا : تو پدر فوق العاده ای هستی ؛ آشپز فوق العاده ای هستی؛ خیلی خوب آبگوشت درست می کنی؛ نخود و لوبیایش را خیلی خوب می پزی؛ مخلفات آن را به اندازه میریزی؛ بهترین گوشت کوبیده را درست می کنی؛ و… . یا مثالی دیگر: امروز صبح کارت عالی بود؛ بدون این که بگم تختت رو مرتب کردی، تمام ملافه ها را تا کردی، رو تختی را خیلی خوب کشیدی ، عروسک های روی تختت را خیلی قشنگ چیدی . کودکان نیاز دارن بشنوند دقیقا کدام کارشان را دوست داشته اید تا تکرارش کنند. 

هر شخص در مرکز صحنه نمایش قرار گیرد 

توجه به هر شخص می تواند عزت نفس او را بالا ببرد. به هر فرد در خانواده 5 دقیقه وقت بدهید تا در مرکز صحنه ی نمایش قرار گیرد. آنها می توانند هر چیزی را که می خواهند انجام بدهند یا بگویند؛ خواندن آواز، گفتن داستان، خواندن شعر، توضیح بازی فوتبال، شعبده بازی ، گفتن جوک و…. . حضار به هیچ وجه نباید انتقاد کنند، فقط می شنوند ، نگاه می کنند ، می خندند و دست می زنند . احساس خوبی است که تمام اعضای خانواده فقط برای شما آنجا باشند و شما بتوانید خودتان را به طور کامل ابراز کنید. 

انگیزه شخصی

انگیزه شخصی، عاملی برای اوج گرفتن است. خودانگیختگی دانه ی امید درون هر کدام از ماست که اجازه هدف گذاری می دهد و ما را به بالاتر رفتن تشویق می کند؛ عاملی که شخص حتی وقتی می خواهد متوقف شود ، ادامه می دهد . با این باور ، هر چیزی انجام می شود حتی وقتی همه ی نشانه ها علیه او هستند . وقتی شخصی انگیزه پیدا می کند ، هیچ کس نمی تواند قدرت حرکتش به جلو را از او بگیرد و وقتی انگیزه درون قلب فردی می آید ، شکست ناپذیر می شود .

آرشیو رویا 

رویاپردازی درباره آنچه در زندگی می خواهید یکی از بزرگ ترین انگیزه هاست. کوکانتان را با شریک شدن در رویاهایشان با همدیگر تشویق به رویاپردازی کنید. رویاهایتان را که شامل تصاویر یا توصیفاتی از رویای مادی خانواده خواهد بود ، آرشیو کنید. از روزنامه ها یا مجلات استفاده کنید و تصاویر خانه ، مراکز تفریحی ، ماشین ، دوچرخه ، سازهای موسیقی و… راببرید و روی یک تکه کاغذ بچسبانید ، اسمتان را بنویسید و تاریخ بزنید. این فایل را در جایی مخصوص نگه دارید و همه را تشویق کنید که از این پس به آن مطالب اضافه کنند .خ.ش بگذرانید و بگذارید خیال پردازیتان آزادانه حکمفرمایی کند . به همه افراد خاطرنشان کنید که رویاهای تک تک اعضای خانواده بسیار مهم، ویژه و خصوصی است. 

آیا تو یک قهرمان داری؟

هر کودکی به کسی نیاز دارد تا به او نگاه کند و از او یاد بگیرد؛ کسی که توانمندی هایی دارد و کودک می تواند از او الگو بگیرد و چیزهایی را که کودک می خواهد اجرا کند. گاهی یکی از والدین ، گاهی یک ستاره ورزشی ، معلم نویسنده ، موسیقیدان یا هنرپیشه قهرمان کودک است. نکته مهم این است که هرگاه توانمندی های بزرگ در مردم به چشم کودک شما می آید، آن چیزی درباره قهرمان بودن می آموزد . از کودکتان بخواهید دو نفرا که ستایش می کند و می خواهد شبیه آنها باشد نام ببرد . با او درباره ی دلایلی که دوست دارد شبیه این افراد باشد حرف بزنید. آیا کاری هست که کودکتان بتواند انجام دهد تا شبیه این قهرمان باشد؟ تحسین، نوعی انگیزه شخصی فوق العاده است ، بنابراین باورهای کودکتان را درباره قهرمانان روزمره به اندازه ی قهرمانان بزرگ تاریخی تشویق کنید. 

کاردانی

تمام زندگی یک کودک درباره یادگیری این است که چرا آسمان زندگی هر روز طوفانی کوچک و تازه دارد. مفهوم کاردان بودن پذیرش چالش ها، وقت گذاشتن برای فکر کردن درباره ی آن چالش ها و استفاد از منابع قابل دسترس برای حل آنهاست . رشد کاردانی به کودک مهارت هایی را می دهد که طوفان های زندگی شان را مدیریت کنند . اعتماد به خود و حق انتخاب به آنها یاد می دهد چگونه عضو موثر در دنیای اطرافشان باشند. 

آموزش مهارت های روزانه 

آموختن مهارت های خانگی روزمره، مثل لباس شستن، خرید ، پرداخت قبض ها و نظافت ، برای کودک مهم است. این کار ها به او یاد می دهد که مستقل باشد . هنگامی که کودک با این مهارت ها خانه را ترک می کند ، بیشتر اعتماد به نفس خواهد داشت و شما کمتر نگران خواهید بود. دفعه ی بعد که به مغازه میروید کودکتان را با خود ببرید. با هم در مغازه قدم بزنید و به او نشان بدهید که کجا قیمت ها را پیدا کند ، چطوری میوه خوب بردارد ، کجا برچسب محتویات را پیدا کند و… . لیست خرید را به آنها بدهید و بگویید هر چیزی را که در آن نوشته شده است پیدا کند و در سبد خرید بگذارد. اگر چک های قدیمی دارید بگذارید کودک شما با پر کردن آنها تمرین کند. به او نشان دهید که یک قبض چگونه است و چطور باید روی یک پاکت آدرس بنویسد و آن را بفرستد . کودکان را در جدا کردن لباس های شستنی رنگی و سفید سهیم کنید. به آنها نشان دهید ماشین لباسشویی و خشک کن چگونه کار می کند و آنها را تشویق کنید خودشان لباس هایشان را در لباسشویی بریزند. مهارت های پختن باید آموزش داده شوند.

استفاده از کتاب  

 

 

کودکان موجوداتی کنجکاو هستند. لحظه ای تامل کنید و ببینید هنگامی که کودکان شما سوالاتی می پرسند، معمولا چه کار می کنید . کاری که وقت گیر است اما روابط را صمیمانه تر و پربارتر می کند ، این است که یک کتاب بردارید ، آن را با هم بخوانید و جوابی که کنجکاوی کودک را اقناع کند ، پیدا کند کنید. با این کار به کودکتان می آموزید که چگونه پاسخ را پیدا کند ، کجا را نگاه کند و چگونه از منابع استفاده کند . آنها یاد خواهند گرفت که پیدا کردن پاسخ سوالات می تواند جالب باشد و به سرعت خواهند آموخت که چگونه خودشان پاسخ هایشان را پیدا کنند . 

وقت جداگانه

فقط وقتی تنها و ساکتیم می توانیم صدای خودمان را بشنویم. کودکانی که برای افکارشان ارزش قائلند می آموزند که احساساتشان را درک کنند . کودکی که به خاطر سرگرم کردن خود با علاقه مندی هایش تشویق می شود ، می آموزد مستقل فکر کند. در دنیا، جایی که همه چیز تند و متلاطم به نظر می آید ، کودکی که با خودش راحت است، صلح و آرامش را پیدا خواهد کرد و از فکر خودش لذت خواهد برد. 

آموزش وقت تنهایی

تفاوت بزرگی بین احساس تنهایی و به تنهایی وقت گذراندن است. شاید کودکان نداند چگونه با خودشان به تنهایی وقت بگذرانند. شاید لازم باشد مفهوم به تنهایی وقت گذراندن را به آنها بیاموزید. از طرف دیگر، بزرگسالان معمولا قدر اوقات تنهایی شان را می دانند . با کودکتان بنشینید و به او بگویید که وقتی تنها هستید چه کاری انجام می دهید و چرا اوقات تنهایی تان را اینقدر دوست دارید . به آنها بگویید که چه استفاده ای از آن می کنید . بعد از این که درباره  تنهایی تان به آنها گفتید ، از او بپرسید در وقت تنهایی اش می خواهد چه کاری را انجام بدهد . امروز برای هر کس 30 دقیقه وقت برای تنهایی و آرامش بگذارید . برای تجربه اول در دسترس کودکتان باشید و ایده هایی را به او پیشنهاد دهید. 

 

کلام پایانی

عشق ما کوکانمان را هدایت و تشویق می کند تا خلاق ترین روح خود را بیابند، روحی که اوج گرفتن را باور دارد. هر کاری که انجام می دهید، هر فکری که می کنید ، هر باوری که دارید و هر تصمیمی که عملی می کنید ، در چگونگی رشد کودکتان تاثیر دارد. بنابراین به عنوان والدین شگفت انگیزترین وظیفه را بر روی زمین دارید که شکل دادن به موجود انسانی دیگری از طریق زندگی روزمرمان است. در این زمینه شما می توانید از مشاوران کودک کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت