سبک زندگی و موفقیت

شوهران وابسته به مادر

شوهران وابسته به مادر را اصطلاحا بچه ننه می‌نامند. شاید شما هم بعد از ازدواج و زندگی مشترک متوجه شوید که همسرتان برای هر کاری بسیار به مادرش وابسته است و می‌خواهد او را در جزئیات امور زندگی اش قرار دهد. متاسفانه تحمل چنین مردهایی کار آسانی نیست و به تدریج زندگی مشترک خود را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای اینکه بدانید چگونه باید با چنین مردهایی برخورد کنید، ادامه مقاله را دنبال نمایید.

 

پسر مامانی چیست؟

پسر بچه ننه یا مامانی یک توصیف رایج برای کسانی است که در سنین بزرگسالی هنوز هم به مادر خود وابستگی دارند و در کارهایشان می‌خواهند از او مشورت بگیرند. این افراد گویی بدون مادرشان نمی‌توانند زندگی مستقل خود را اداره نمایند. وابستگی این افراد از نوع ناسالم است چرا که مانع از استقلال و هویت فردی می‌شود. علاوه بر این آنها بدون رضایت مادرشان هم نمی‌توانند کاری انجام دهند. طبق نظر روانشناسان دلبستگی سالم برای سلامت روان انسان ضرورت دارد اما اگر این وابستگی افراطی باشد مسائل زیادی در زندگی ایجاد می‌کند. کسانی که قدرت تصمیم گیری ندارند و نمی‌توانند فکر مستقل خود را داشته باشند قطعاً زندگی مشترک رضایت بخشی هم نخواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله” از خانواده همسرم متنفرم” مراجعه کنید.

نشانه‌های وابسته بودن مرد به مادرش

برخی اوقات علاقه مردی به مادرش آنقدر زیاد است که تصور می‌کند نشانه احترام است. اگر همسر شما هم بیش از حد به خانواده خود توجه می‌کند و برایشان ارزش و احترام قائل است نه تنها نباید ناراحت شوید بلکه این کار او را هم تحسین کنید به این دلیل که این رفتار را با شما هم همین گونه خواهد داشت. چنانچه مردی هم خانواده و پدر و مادرش را زیر پا بگذارد و به آنان توهین و بی‌احترامی کند روزی همسرش را هم قربانی چنین رفتارهایی خواهد کرد. بنابراین احترام و توجه همسرتان به خانواده و پدر و مادر نشانه خوبی است. اما مسئله اینجاست که اگر مردی آنقدر به مادرش وابستگی داشته باشد که دیگر برای شما وقت نگذارد و حتی به فرزندتان هم رسیدگی نکند قابل چشم پوشی نیست. برخی اوقات این وابستگی همسرتان به مادرش دو طرفه است او هم نمی‌خواهد پسرش را از دست دهد. متاسفانه برخی از مردهایی که بیش از حد وابستگی به مادر دارند برای همسر و خانواده خود خساست دارند. مهمترین نشانه‌های وابستگی مرد به مادرش شامل موارد زیر هستند:

در زمان‌هایی که شما به شدت به همسرتان نیاز دارید او همچنان فرد اول زندگیش مادرش است

مادرش دائماً به او دستور می‌دهد و امر و نهی می‌کند

مادرش همیشه بیش از حد از پسرش توقع دارد بدون آنکه این انتظار را از همسر خودش یا دیگر فرزندانش داشته باشد

همسرتان دائماً باید به خانه مادرش برود و یا به او زنگ بزند

وقتی همسرتان می‌خواهد بین وقت گذراندن برای شما و فرزندان و مادرش یکی را انتخاب کند معمولاً مادرش در اولویت است

همسرتان همچنان از لحاظ مالی به مادرش وابسته است و حتی ممکن است از او ماهیانه بگیرد

مادر شوهر شما همچنان برای کارهایش به همسرتان رجوع می‌کند حتی اگر سایر فرزندان و شوهرش باشند

شوهرتان حاضر نیست بدون مادرش به سفر یا تفریحی برود و یا حتی اگر این کار را انجام دهد دائما با او در تماس است

شوهرتان حاضر نیست برای امور شخصی زندگی‌اش بدون مشورت با مادرش تصمیم بگیرد. او حتی ممکن است به دلیل رضایت مادرش با شما ازدواج کرده باشد

پیامدهای وابستگی شوهر به مادر

 

مردی که دلبستگی ناایمن دارد و به طرز افراگونه ای به مادرش وابستگی دارد پیامدهای ناخوشایندی برای خودش و زندگی اش دارد که شامل موارد زیر هستند:

در قبال همسر و فرزندانش قبول مسئولیت نمی کند

اگر مادر خود را از دست بدهد اضطراب و افسردگی شدید سراغش می آید

در زندگی مشترک همسرش دیگر او را به عنوان مرد مستقل و تکیه گاه قبول ندارد

همیشه در حال ایثار و ازخودگذشتگی برای مادرش است

در روابط بین فردی او مداخلات زیادی به وجود می آید

وقتی مادرش نیست بدون او اعتماد به نفس تصمیم گیری ندارد

خواسته های همسر و فرزندانش را در اولویت نمی گذارد و از زندگی در کنار آنان لذت نمی برد

تاثیرات مثبت روابط سالم مرد با مادرش

روابط سالم بین مادر و فرزند از همان بدو تولد اهمیت زیادی دارد و به گفته اریکسون فرزندان در دو سال اول باید از بودن در کنار مادر احساس امنیت و اعتماد داشته باشند. اگر کودکی رابطه ناسالمی با مادرش داشته باشد در بزرگسالی دچار روابط عاطفی نا ایمن و حتی مسائلی مانند پرخاشگری و اضطراب یا افسردگی می‌شود. پسرانی که توانستند روابط سالمی با مادران خود برقرار کنند احساس امنیت و اعتماد به نفس بالایی خواهند داشت و در دوره نوجوانی کمتر در معرض رفتارهای ناسالم و بزهکاری قرار دارند. بنابراین شرط اینکه فرد در دوران بزرگسالی بتواند روابط عاطفی پایدار و ایمنی را تجربه کند این است که در مرحله قبلی زندگی خود رابطه عاطفی سالمی با مادرش داشته باشد. وابستگی‌های افراطی به مادر یا برعکس غفلت کامل است او نتیجه روابط نا ایمن و ناسالم در دوران کودکی است. طبق نظریه آینزورث دلبستگی سالم کودک به مادر پایه شکل‌گیری شخصیت سالم در بزرگسالی است.

 

اگر شوهرتان به مادرش وابسته است چه باید کرد؟

 

اگر شما هم دیگر نمی‌توانید رفتارهای بچه ننه همسرتان را تحمل کنید از وابستگی مفرط او به مادرش خسته شده‌اید بهتر است به دنبال راهکاری باشید. رعایت موارد زیر در چنین شرایطی توصیه می‌شود:

با همسرتان صحبت کنید و حد و مرزهایی را تعیین کنید

سعی کنید ابتدای کار با دعوا و تشنج با همسرتان رفتار نکنید و جوری وانمود نکنید که گویا از مادرش بدتان می آید یا او را مزاحم زندگیتان می دانید. در کمال آرامش به همسرتان بگویید که در عین حال که برای مادرش ارزش قائل هستید و به او احترام می‌گذارید اما هر کسی در زندگی نقش خودش را دارد و شما و فرزندتان هم باید جایگاه خود را داشته باشید. مثلاً اگر همسرتان عادت کرده است که هر روز به مادرش زنگ بزند یا به دیدار او برود از او بخواهید که این کار را به هفته دو یا سه روز برساند و به تدریج این وابستگی را کمتر کند. حتی اگر همسرتان از شما خواست که برای خرید یا بیرون رفتن با مادرش باشید با آرامش و خونسردی این خواسته او را نپذیرید.

به عنوان یک همسر و مادر فرزندتان کنترل زندگی را در دست داشته باشید

با همسر خود حرف بزنید و با تعیین چارچوب‌هایی به او بفهمانید که مدت‌هاست وارد زندگی مشترک شده‌اید و از خانواده قبلی خود جدا شده است. البته منظوری نیست که آنها را کنار بگذارد بلکه همسرتان باید متوجه شود که برای زندگی با شما امضا و تعهد داده است و باید به آن پایبند باشد. این شما دو نفر هستید که باید برای زندگیتان تصمیم گیری کنید و در هر مشکل و سختی با هم باشید نه اینکه مادر شوهرتان بر کارهایتان نظارت داشته باشد یا بخواهد کنترل زندگی شما را به دست بگیرد.

احساسات خود را با ادب و احترام به همسرتان نشان دهید

وابستگی همسرتان به مادرش در همه جهات زندگی به معنای بد بودن مادر شوهرتان نمی‌باشد. شما می‌توانید با مادر شوهر خود مانند یک دوست در برخی از موارد زندگی مشورت کنید احساس می‌کنید در زمینه‌ای تجربه بیشتری از شما دارد می‌توانید از او کمک بگیرید. اما اگر متوجه شده‌اید که مادر شوهرتان دوست دارد در هر موردی در زندگیتان نظر دهد به همسرتان با احترام بگویید که می‌خواهید با او خلوت داشته باشید. به همسرتان بفهمانید که زندگی با شما چهارچوب و حریم شخصی دارد و ترجیح می‌دهید که کسی وارد این حریم نشود. حواستان باشد که این حرف‌ها را با احترام و مودبانه به او بگویید چرا که دعوا و جر و بحث شما فقط اوضاع را وخیم‌تر کرده و خودتان را مقصر نشان می‌دهید.

محکم و قاطع باشید

به هیچ عنوان به دنبال قطع رابطه با خانواده همسرتان یا مادرش نباشید. این را بدانید که حق فرزندتان است که مادربزرگ خودش را داشته باشد و همچنین حق همسرتان است که بتواند در کنار شما با مادرش هم باشد. گاهی ممکن است مادر شوهرتان به دلیل آنکه پسرش را هنوز خام و بی‌تجربه می‌بیند بخواهد در هر مسئله زندگیتان حمایت معنوی و عاطفی یا مالی کند. در این شرایط با همسرتان محکم صحبت کنید و به او بفهمانید که خودش می‌تواند از پس زندگی بر بیاید و بهترین تصمیم را بگیرد.

هرگز وارد رابطه شوهرتان با مادرش نشوید

بگذارید گاهی اوقات همسرتان با مادرش تنها باشد و با او وقت بگذراند. اما حواستان به این زمان‌ها باشد به این معنا که به همسرتان بگویید که اولویت زندگی‌اش باید شما باشید و بعد مادرش. مثلاً اگر با همسرتان تفریح یا سفر می‌روید اما یک بار از شما درخواست می‌کند که این بار مادرش هم باشد خواسته‌اش را قبول کنید ولی چنانچه برای هر سفر و بیرون رفتنی می‌خواهد که مادرش حضور داشته باشد اینجاست که نباید ساکت بمانید. به همسرتان بگویید که اگر هم می‌خواهد مادرش باشد یا با او به بیرون برود از قبل به شما بگوید. احساسات خود را حتماً به همسرتان به جای سرکوب کردن ابراز کنید اما محترمانه تا باعث کینه توزی و نفرت نشود.

طبق خواست خودتان زندگی کنید

شما می‌توانید آنجور که دوست دارید فرزندان خود را تربیت کنید و یا زندگی شخصی و کار و نحوه لباس پوشیدن و تفریح خودتان را داشته باشید و قرار نیست کسی به شما باید و نباید بگوید. شما باید سبک زندگی منحصر به فرد خودتان را داشته باشید نه آنطور که رفتارهای سنت گونه مادر شوهرتان آن را می‌پسندد. البته توصیه می‌شود که هرگز با عصبانیت با مادر شوهرتان صحبت نکنید بلکه سعی کنید در مقابل نصیحت‌ها و خواسته‌های او صبور باشید و کمی خودتان را به غفلت بزنید. به همسرتان بگویید که احترام مادرش را دارید اما نمی‌توانید طبق خواسته‌های او رفتار کنید و مانند مادرش باشید.

کلام پایانی

همسران وابسته به مادر متاسفانه چالش‌های زیادی را در زندگی ایجاد می‌کنند و گاهی این رفتارهایشان را نمی‌توانید تحمل کنید. همسر شما می‌تواند برای این کارش دلایل مختلفی داشته باشد اما مهم این است که بی توجه از کنار این مسائل عبور نکنید و از مشاور خانواده کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت