سبک زندگی و موفقیت

ویژگی های یک بزگسال سالم 

فردی که دارای سلامت ‌روان و شخصیت سالم است به دلیل وجود انگیزه‌های فراوان قابلیت تاثیرگذاری بر خویش و محیط پیرامون خود را دارد و در هر جایگاه و مرتبه‌ای که قرار دارد، می‌تواند فرد موثر و موفقی باشد. اما همیشه یک سوال در ذهن بسیاری از افراد به خصوص جوانان وجود دارد که یک انسان بالغ و سالم، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

ویژگی های یک بزگسال سالم 

مهم ترین ویژگی های یک بزرگسال سالم به شرح زیر است:

گام اول: ارزش های خود را می شناسد ، می داند از زندگی چه می خواهد و سرگردان نیست. 

او طبق نظر دیگران فورا رفتار یا حرف های خود را عوض نمی کند ، او در تصمیماتش جدی است و راه برخورد مناسب با افراد را می داند . مهم است که او از ارزش های خود آگاه است . آگاه بودن از ارزش ها باعث می شود راه خود را پیدا کنیم و در موقعیت های مناسب رفتارهای مناسبی داشته باشیم . راه شناخت ارزش ها به صورت زیر است: 

برای این منظور ابتدا باید نقش های مختلف خود را بنویسید . منظور این است که شما به عنوان یک انسان در کل خانواده ، محل کار ، دانشگاه ، جامعه و … چه نقش هایی دارید؟ دقت کنید که برای افراد مختل نقش های مختلف وجود دارد . ممکن است کسی نقش فرزندی یا کارمندی نداشته باشد و یا نقش های دیگری داشته باشد . پس شما نقش های مختلف خود را مشخص کنید . در مرحله بعد با دقت مشخص کنید که می خواهید در هر نقش چگونه باشید . در شرایط رویایی و بدون در نظر گرفتن رفتار دیگران می خواهید در هرکدام از نقش ها چگونه باشید . اگر برای شما وفاداری ارزش است ، همیشه باید از این ارزش دفاع کنید و در صورتی که طرف مقابل شما بی وفایی کند ، رفتار او نباید حق شما که وفاداری است را بگیرد . اگر برای شما درس خواندن ارزش است ، کسی نمی تواند حق شما را بگیرد . منظور این است که حتی اگر هیچ کس به درس خواندن اهمیت ندهد ، باز هم شما به دنبال ارزش های خود باشید .اگر کسی ارزش های خود را نشناسد در دام نادانی می افتد و سرگردان و بی هدف می شود . اگر شما هم فکر می کنید که هنوز اهداف خود را نمی شناسید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

گام دوم: یک بزرگسال سالم انتظار ندارد ارزش دارد .

بزرگسال سالم انتظار ندارد . منظور ما این است که تو انتظار نداشته باشی که دیگران حتما طبق ارزش هایت عمل کنند . اگر آنها خلاف ارزش های تو حرکت کردند می توانی اقدام مناسبی طبق ارزش هایت انجام دهی . اما ارزش هایت را فدای دیگران نکن . اگر شما یک کارمند هستید و برای شما احترام به ارباب رجوع یک ارزش است، نباید بخاصر مثلا بداخلاقی رئیس شما هم به ارباب رجوع بی احترامی کنید و بعد بگویید ؛ چون محیط کارم مناسب نیست پس من هم نمی توانم طبق ارزش هایم عمل کنم.

تمرین: 

در چه زمان ها و موقعیت هایی دچار تله انتظار می شوید؟

انتظار باعث می شود دچار سردرگمی شویم و دقیقا تشخیص ندهیم که چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهیم .

گام سوم: بزرگسال سالم لذت نمی برد ، رضایت دارد . 

بزرگسال سالم طبق ارزش هایش حرکت می کند ، به همین خاطر گاهی از لذت ها می گذرد اما به رضایت می رسد . لذت یعنی چیزی که برخلاف ارزش هایمان به صورت لحضه ای برای ما لذت بخش است ولی در اصل یک نوع مسکن است و ما را از رضایت اصیل دور نگه می دارد . لذت یک مسئله لحضه ای است ولی رضایت آینده نگری و دوراندیشی است . لذت یعنی تا ذهن ما دستور می دهد ما به دنبال آن برویم ولی رضایت یعنی اگر ذهن دستور داد در صورتی که با ارزش های ما همخوانی نداشت آن را به تعویق بیندازیم. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد به صورت آنلاین کمک بگیرید.

تمرین :

چه جاهایی شما در دام لذت می افتید ؟ 

منظور از رضایت این نیست که هیچ تفریح و استراحتی نداشته باشیم، بلکه منظور این است که نسبت به ارزش های خود بی تفاوت نباشیم و مواظب باشیم که رضایت را فدای لذت لحضه ای نکنیم . 

گام چهارم: بزرگسال سالم شتاب ندارد، توقف می کند . 

 

شتاب یعنی تا ذهن فرمان داد ما هم انجام دهیم . ذهن ما 5 کار را انجام می دهد:

فکر 

احساس 

حالت بدنی 

میل 

خاطره 

کسی که شتاب می کند تا ذهنش فکری تولید می کند آن را قبول می کند و انجام می دهد. مثلا ذهنش به او می گوید تو خوب نیستی و یا مردم تو را قبول ندارند و او هم دنبال همین فکر می رود و خود را بی ارزش می داند. منظور از شتاب این است که تا عصبانی می شویم عکس العمل نشان می دهیم و تا به چیزی میل پیدا می کنیم سمت آن می رویم ، یا تا استرس می گیریم کار را رها می کنیم . اگر شما هم این مسئلهع را دارید می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

راه عبور این است که نسبت به آن فکر یا احساس و هر چیزی که در ذهن قرار می گیرد آگاه باشیم و بدانیم که آن حس یا فکر را داریم ولی طبق ارزش خود پیش برویم. مثلا با اینکه از دست کسی ناراحت هستیم ولی اسیر این احساس نشویم . آن را بپذیریم و طبق ارزش هایمان پیش برویم . مثلا بگوییم من رفتار مناسب تری را انتخاب می کنم . کسانی که شتاب می کنند یا مجبوراند عذرخواهی کنند و یا افراد دیگر را از خود می رانند . 

گام پنجم:بزرگسال سالم دام های ذهن را قضاوت نمی کند ، توصیف می کند . 

قبلا گفتیم که ذهن ما 5 حالت را تولید می کند و این وظیفه ذهن است . بزرگسال سالم با تولیدات ذهن مبارزه نمی کند بلکه آنها را مشاهده و توصیف می کند . اگر شما می خواهید جلوی جمع صحبت کنید شاید ذهن شما ترس ایجاد کرده باشد و بر این اساس بدن شما هم شروع به لرزش کند . بزرگسال سالم با این حالت دعوا نمی کند بلکه می پذیرد که اکنون ذهن این حالت را ایجاد کرده است و با خود می گوید با این که ذهن من ترس ایجاد کرده و حتی لرزشی در دستانم ایجاد شده است من با آن مبارزه نمی کنم . او می گوید که ذهن من وظیفه خود را انجام می دهد و من فقط به آن نگاه می کنم . پس هم اکنون من این حالت را می پذیرم و برای سخنرانی خود را آماده می کنم. 

هنگام غمگینی اگر خود را سرزنش کنید که چقدر غمگین و ناامید هستید وضعیت بدتر می شود ، ولی اگر به خود بگویید ذهن من اکنون غمگینی تولید کرده است، همین پذیرش کمک زیادی به شما می کند ( اگر شما هم درگیر وضعیت غمگینی یا افسردگی هستید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد در این زمینه کمک بگیرید) .عبور از مرحله قضاوت ذهن و رسیدن به مرحله توضیف آن باعث می شود خود را مستقل از ذهن بدانیم و بتوانیم بر ذهن خود مدیریت داشته باشیم . 

گام ششم: بزرگسال سالم تسلیم نمی شود، قدردانی می کند. 

یکی از ویژگی های ذهن پرحرفی است و تلاش می کند ما را راضی کند تا طبق فرامین آن عمل کنیم . مثلا می خواهیم کتاب بخوانیم ، ذهن می گوید الان وقت مناسبی نیست و دنبال چیز دیگری باش . یا مثلا می دانیم که غیبت کردن کار بدی است ولی ذهن ما در یک مهمانی به ما فشار وارد می کند که پشت سر کسی حرف بزنیم . بزرگسال سالم به ذهن گوش می دهد ولی تسلیم آن نمی شود . یادتان باشد ذهن دلایل بسیار قشنگی برای کارهای خود می آورد شما فقط به دلایل ذهنتان نگاه کنید و از آن تشکر کنید و بگویید تو کار خود را انجام می دهی و من کار خودم . وقتی شما تصمیم می گیرید که کاری را در جهت بزرگسال سالم انجام دهید ذهن شما شروع به دلیل تراشی می کند و به هر طریقی می خواهد شما را منصرف کند . شما فقط از ذهن تشکر کنید و رد شوید . اگر فکر اشتباه، گناه و یا هر چیزی به ذهنتان رسید با آن نجنگید، بلکه از ذهن تشکر کنید ولی طبق ارزش های خود عمل کنید . 

گام هفتم :بزرگسال سالم فرار نمی کند ، فضای روانی خویش را گسترش می دهد.

هر روز اتفاقات مختلفی برای ما می افتد . بزرگسال سالم این اتفاقات را نادیده نمی گیرد و یا با خود و حوادث نمی جنگد . بلکهاو فضای روانی خود را گسترش می دهد . کسی که بزرگسال سالم ندارد از اتفاقات فرار می کند و یا با آنها می جنگد زیرا این اتفاقات او را اذیت می کنند . ازدواج نمی کند، چون ممکن است طرف مقابلش بداخلاق باشد و یا او را محدود کند . سر کار نمی رود چون از نظر او محیط کار مناسب نیست . وقتی از کارها و اتفاقات به خاطر اینکه حالات درونی ما را بهم میریزند دوری می کنیم ، یعنی فضای روانی ما کوچک است .کسانی که از کارهای دشوار و هدف گذاری و سایر موارد زندگی دوری می کنند از ظرفیت روانی خود می کاهند .جنگ نکنید ، بلکه تجربه کنید ، وقتی ناراحت هستید ، بگویید ناراحت هستم ولی کار خود را انجام می دهم . وقتی کار سخت است بگویید سخت است ولی انجام می دهم . 

کلام آخر

واقعیت این است که بسیاری از موارد مطرح شده نیاز به آموزش و بهره‌گیری از مشاوره دارد. عده‌ای  در دوران کودکی در بستری امن و بدون تنش بزرگ نشده‌اند و ممکن است والدینی آگاه و کاربلد نداشته‌اند پس  خود به خود نمی‌توانند شخصیت سالم داشته باشند اما می‌توان با آگاهی از شخصیت فعلی برای بهتر شدن آن، اقدام کرد و نتایج بسیار خوبی هم گرفت. در این راستا می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت