روانشناسی

چرا مردها در خانواده به ورزش معتاد هستند؟

چرا مردها درخانواده به ورزش معتاد هستند؟

هزاران سال پیش که مردها با هم برای شکار بیرون می رفتند، زن ها در خانه مشغول پخت و پز و بزرگ کردن بچه ها بودند. مردان برای شکار می دویدند، صید را تعقیب می کردند و به آهستگی به او نزدیک می شدند، و نهایتاً از مهارت های خود برای گرفتن شکار استفاده می کردند اما تا پایان قرن هجدهم که کشاورزی مدرن جایگزین چنین فعالیت های دینامیک ( حرکتی ) شد، اکثراً این فعالیت ها حذف شدند. بین سالهای 1800 و1900 میلادی، مردان وسایل تازه ای به جای سرگرمی ها و تمرینات شکاری گذشته ابداع کردند. مثلاً توپ های ورزشی که هم خود و هم پسرانشان با آن بازی می کنند. زنان عروسک برای بچه ها می دوختند، اما مردها با ساختن توپ برای آنها بچه ها را پرورش می دادند.

اما واقعیت این است که بعد از گذشت هزاران سال نه مردها تغییر کردند و نه زن ها. مردها هنوز شکار می کنند و زن ها بچه ها را بزرگ می کنند.

با دنبال کردن فعالیت های گروهی، تیم ورزشی مردان یکبار دیگر می توانند عضوی از گروه شکار شوند. مرد وقتی به قهرمانان رشته های ورزشی مورد علاقه اش نگاه می کند خود را در میان آنها می بیند و به آنها امتیاز هم می دهد. مردها در حین تماشای مسابقه ی فوتبال بسیار به جنبش درمی آیند، زیرا آنها خود را در صحنه و در حال بازی می بینند. مغز آنها در حین تماشای مسابقه ی فوتبال همان اندازه گیری های سرعت، زاویه و دستورالعمل تعقیب شکار را به آنها می دهد، به همین دلیل آنها وقتی زمان کشتن صید فرا برسد، فریاد می زنند.

ورزش به مردان اجازه می دهد که دوباره عضوی از گروه شکارچیان باشند.

مردها در حین تماشای مسابقات ورزشی مغلوب احساسات خود می شوند، در حالی که در روابط خود با جنس مخالف احساسات را مغلوب می کنند.

رانندگی اتومبیل یکی از مهارت های مغزی آنهاست. افزایش سرعت، دنده عوض کردن، ویراژ دادن، پارک اتومبیل و غیره از جمله لذت های آنهاست. مردها از دیدن مسابقات اتومبیل سواری در یک پیست اتومبیل رانی در مسیر های دور، بسیار سرگرم می شوند و ساعت ها به آن نگاه می کنند.آنها همچنین از دیدن مسابقه مشت زنی احساس هیجان می کنند. حتی با ضربات وارده بر مهاجم خود احساس درد می کنند و نفس شان بند می آید.

به دلیل بالا رفتن توانایی و توسعه ی مغز مردها، دنیا برای آنها مکانی گیج کننده و شلوغ شده است که در این میان زن ها از هر سو به آنها حمله می کنند. مردها مشخص نمی کنند که انتظارات آنها از زنان چیست و آنها باید از کدام الگو و یا مدل در زندگی خود پیروی کنند. ورزش برای مردان همیشه جایگاهی برای مشارکت در فعالیت ها بوده است. زیرا در این میان کسی سعی بر تغییر دادن او یا انتقاد کردن از او نمی کند.

زمانی که گروه برنده می شود، احساس پیروزی احساسی است که او حتی در حین کار کردن بدست نمی آورد. به همین دلیل مردانی که زیاد کار می کنند، اعضای ثابت این گروه های ورزشی هستند. اما کسانی که کار خود را به عنوان سرگرمی مهیج و پر بار تشریح می کنند، کمترین تمایلی نسبت به شرکت در گروه های ورزشی از خود نشان نمی دهند. باز به همین دلیل می توان پی برد که چرا مردان به خرید ست بازی گلف بیشتر علاقه نشان می دهند تا به خرید وسایل اتاق غذا خوری و اینکه چرا آنها ترجیح می دهند در بازی فوتبال فصل شرکت کنند تا اینکه با خانواده ی خود برای تعطیلات به فرانسه بروند.

 

راه حل

اگرشریک زندگی شما مشغول تماشای تلویزیون یا برنامه ورزشی مورد علاقه اش می باشد، شما دو راه برای انتخاب دارید. اول اینکه خودتان هم او را همراهی کنید. در مورد علت علاقه ی او به آن برنامه آگاه شوید، او را برای تماشای حضوری برنامه های ورزشی همراهی کنید و ببینید چگونه زنان ورزشکاران نیز در مسابقات ورزشی حضور دارند و تماشاچی هستند. اگر هنوز آن را برای خود جالب نمی بینید، می توانید از دیگران در مورد جوانب مسابقات سؤال کنید و به این صورت دوستان جدیدی هم برای خود بیابید. دوم آنکه از وجود چنین فرصتی برای خود بهره ببرید. مشغول شدن یک مرد با برنامه ی ورزشی یا تلویزیونی فرصت خوبی برای شما خواهد بود تا در کنار دوستان و خانواده باشید و یا برای خرید به بیرون از منزل بروید. بگذارید چنین فرصتی برای او یک اکازیون باشد. اجازه بدهید تا او بداند که شما از چنین فرصتی استفاده می کنید. با سرگرمی ها یا ورزش مورد علاقه ی یک مرد نجنگید. به او ملحق شوید یا از وجود چنین فرصتی برای انجام کارهای مثبت خود استفاده کنید.

برگرفته از کتاب چرا مردان دروغ می گویند و زن ها گریه می کنند؟

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت