سبک زندگی و موفقیت

چطور از خودم راضی باشم ؟ 

لحظات بحرانی برایمان پیش می آیند ، مردم نامهربان هستند ، کسانی که عاشق ما هستند ترکمان می کنند و می روند، کودکان نوپا جیغ می زنند و گریه می کنند، نوجوان ها تمام شب ما را از نگرانی بیدار نگه می دارند ، دکترها تشخیصی می دهند که ما دوست نداریم؛ شما راه زندگی را اشتباه نمی روید . شما امواج بد و منفی ساطع نمی کنید . زندگی همین است . اما احساس نگرانی می کنید که مبادا شما راهش را بلد نبوده اید ، چون به نظر می رسد برخلاف شما بقیه مردم از پس آن برآمده اند؛ بنابراین احساس تنهایی و سردرگمی می کنید. اگر اکنون در چنین وضعیتی به سر می برید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

کلیدهای موفقیت شما در این موضوع 

در تمام مراحل زندگی ، آنچه در موفقیت شما موثر است فرقی نمی کند در چه زمینه ای باشد ، از دوستی گرفته تا ازدواج ، مادر یا پدر شدن ، کار هیچ ربطی ندارد به اینکه از بقیه زرنگ تر هستید یا به راز یا راهکاری دست پیدا کرده اید . رمز موفقیت شما پیگیر بودن و تعهد به کار است . این درسی است برای تمام زندگی . مهم نیست چه بر شما گذشته است ، مهم نیست الان در چه شرایطی هستید یا حتی یک سال دیگر چطور خواهید بود . شانس شما برای داشتن یک زندگی فوق العاده، شاد ، سرخوش و موفق فقط به شما بستگی دارد . هرچقدر به تلاش برای تغییر درون خود متعهدتر بمانید و پیگیرتر باشید ، موفق تر خواهید بود ؛ و اگر بگویید وقت کافی برای تعهد دادن ندارید در این صورت وقت برای چه کاری خواهید داشت. شما مطمئنا وقت دارید، فقط باید اولویت بندی داشته باشید . حالا به روش های زیر توجه کنید :

توجه کردن

 

علاوه بر پیگیری و تعهد نکته دیگری هم وجود دارد به نام توجه کردن . مثلا وقتی انجام کاری را قبول کردید که دلتان نمی خواست آن را انجام دهید و ظرف ده ثانیه به خودتان می گویید “ای بابا! چه افتضاحی!این کار را برای دلخوشی بقیه انجام دادم”؛ یا اولین باری که فرزندتان را به مهد کودک بردید و بعد که به خانه برگشتید حس می کردید هر لحظه ممکن است اشکتان سرازیر شود و شروع کردید به تمیز کردن کل خانه . دست نگه دارید و بگویید:”ای وای! من بیخودی سعی دارم خودم را قوی و بی تفاوت نشان دهم.” این خودآگاهی یک برگ برنده است. از اینجا به بعد مسئله شما دیگر این نیست که برای خوشحال کردن دیگران خودتان را اذیت کنید و یا بی تفاوت شوید ، بلکه آن عادت یا عقیده را شناخته اید، و سعی می کنید راهکارهایی جدید را امتحان کنید . این همان توجه کردن است .

ولی گاهی اوقات بیش از حد توجه کردن هم مشکلاتی به همراه دارد . شاید بگویید این همان “بیش از حد فکر کردن” است .این نوع فکر کردن بیش از حد “وسواس فکری ” نامیده می شود ، یعنی ما بخواهیم تمام کارهایی را که انجام می دهیم زیر ذره بین بررسی کنیم . اگر شما هم چنین وسواسهای فکری دارید می توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید. تمام سعی خود را بکنید تا توجهتان حفظ شود ؛ فقط حواستان باشد وسواس به خرج ندهید . فراموش نکنید در این مسیر با خودتان مهربان باشید . 

شناخت خجالت 

به نظر می رسد این روزها خجالت واژه ای است که خیلی باب شده است .مردم بیشتر از گذشته در مورد چیزهایی که شادمانی آنها را خراب می کند حرف می زنند. اما خودشان فکر نمی کنند خجالت می کشند حتی وقتی واقعا خجالت می کشند . انگار نمی توانند چنین حسی را در خودشان پیدا کنند خجالت نه تنها بیش از آنچه ما تصور می کنیم شایع است، بلکه اغلب در داستان های شخصی اتفاق می افتد . اگر با خجالت مواجه نشویم و آن را انکار کنیم ، اگر صادقانه آن را نشناسیم و این مرحله را پشت سر نگذاریم و اگر یاد نگیریم چگونه در این مسیر حرکت کنیم آن وقت خجالت بر ما غالب می شود . از احساسی فرار می کنیم که حتی نمی دانیم در ما ریشه دارد . تعریف خجالت به این صورت است: احساسی به شدت دردناک ، یا تصور اینکه مقصریم و بنابراین مستحق عشق یا دلبستگی نیستیم-چیزی که تجربه کرده ایم، انجام داده ایم یا موفق به انجامش نشده ایم به ما این حس را می دهد که مستحق رابطه نیستیم”.

همه ما به طور غریزی دلمان نمی خواهد خجالت بکشیم . چه آگاهانه و چه ناخودآگاه زندگی می کنیم و سعی داریم از این حس دور باشیم . همین تلاش برای دوری کردن از این حس نیرویی می شود که عادت های مخربمان را در دست می گیرد .اینجاست که کمال طلبی ، تلاش برای جلب رضایت مردم ، سرزنش کردن ، خودتخریبی ، بی تفاوتی ، انزواطلبی و دوری از دیگران ، کنترل ، موفقیت بیش از حد توان و تمام عادت های دیگر ناسالم متولد می شوند که مسبب آنها خجالت است . اگر ندانید خجالت در زندگی شما چه جایگاهی دارد این حس بر شما غالب می شود . اگر احساس می کنید اصلا خجالت نمی کشید یا فقط گاهی خجالت می کشید احتمالا به طور جدی از این حس فرار می کنید . در این زمینه می توانید حتی به صورت آنلاین و تلفنی از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

جسارت داشتن 

جسارت داشتن یعنی دوست داشته باشید خودتان را درگیر کاری بکنید که ناخوشایند است، کاری که ترجیح می دهید آن را پس بزنید و به آن نه بگویید. وقتی جسارت به خرج دهید و به خودتان اجازه داده اید احساس ترس و ناراحتی و سختی بکنید و حس کنید آنجا جای شما نیست ؛ از طرفی هم احساس می کنید انگیزه گرفته اید! تمام توان خود را به کار می گیرید ، آن کار را انجام می دهید و در عین حال احساس شجاعت می کنید . این همان جسارت داشتن است .

در زندگی روزمره ، وقتی با موقعیت سخت و ناخوشایندی روبرو می شوید-مثلا گفتگوی درونی منفی ، گفتگو با یک همکار بدخلق که لازم است آن را انجام دهید و یا بچه های پردردسر- شما دو انتخاب دارید :

1-می توانید دست روی دست بگذارید و در حالی که ترس وجودتان را فراگرفته احساس کنید کاری از شما ساخته نیست . در این صورت هیچ تغییر نخواهد کرد . 

2-می توانید بپذیرید که حس خوبی ندارید؛ اما با وجود اینکه می ترسید شجاعت به خرج دهید . در این صورت تغییر واقعی خواهید دید . در هر دو گزینه احساس ترس وجود دارد .چون ما نمی توانیم زندگی کنیم، شجاع باشیم و زندگی مان هم شاد و سرخوشانه باشد اما ترس جزئی از این ترکیب نباشد . شما با جسارت به خرج دادن و انجام آن کار اعلام می کنید که از نامهربانی با خودتان خسته شده اید و آمادگی تغییر را دارید . 

یاد بگیرید چطور منتقد درونتان را مهار کنید 

 

آیا هرگز رابطه ای را که در آن به شما توهین کلامی شده باشد تجربه کرده اید؟ رابطه ای که در آن طرف مقابل مرتب از شما انتقاد کند ؟ رابطه ای که در آن کم کم به خودتان شک کنید و تمام چیزهای ناخوشایندی را که طرف مقابل به شما در باره شما می گوید بپزیرید؟ شاید چنین رابطه ای را تجربه نکرده باشید . حتی اگر هرگز با شما اینگونه صحبت نکرده باشند مطمئنا گاهی یا همیشه اینگونه با خودتان صحبت می کنید . یعنی طرز صحبت شما با خودتان آنقدرها هم مهربانانه نیست . گاهی اوقات منتقد درونی خیلی سخت گیر است . ریشه اینطور فکر کردن می تواند از خانواده یا فرهنگ نشعت بگیرد . با راهکار زیر می توان آن را کنرل کنید:

-توجه کردن به گفتگوهای درونی .

-انگیزه های خودتان را بشناسید.

راه حلش این است که با شناخت خود شروع کنید . آن صدای درونی را که اذیتتان می کند بشناسید. بشنوید و آن را ببینید . با آگاهی نیمی از این مبارزه را می برید . 

 

کلام آخر 

با اتخاذ راهکارهای علمی برای دستیابی به احساس رضایت درونی، می‌توانید زندگی معنادارتر و خوشبخت‌تری را تجربه کنید. تمرکز بر خودآگاهی، پذیرش و قبول، ارتباطات مؤثر، تعیین اهداف و پیشروی، و عمل به خیر همه به شما کمک می‌کنند تا به حالتی عمیق‌تر از رضایت و خوشبختی دست یابید. در این راستا می توانید از یک روانشناس حرفه ای کمک بگیرید . 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت