سبک زندگی و موفقیت

چه روابطی به ازدواج ختم نمی شود؟

در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که یک رابطه چه ویژگی‌هایی دارد که علی رغم تمایل افراد نمی‌تواند به ازدواج ختم شود. اگر توقع دارید با هر نوع رابطه عاطفی فورا به ازدواج برسید سخت در اشتباه هستید به این دلیل که گاهی افراد برای رفع تنهایی، رسیدن به تمایلات جنسی، مالی و عاطفی می‌خواهند در رابطه باشند و هدف بلند مدتی ندارند.

 

دلایل ختم نشدن رابطه دوستی به ازدواج

اگر نمی‌توانید متوجه شوید که آیا در یک رابطه درست قرار گرفته یا خیر و در مورد اینکه آیا این رابطه به سرانجامی خواهد رسید، شک و تردید دارید موارد زیر را در نظر بگیرید.

رابطه با فردی که شرایط سنی و مالی مناسب را ندارد

مسلم است پسری که شرایط مالی مناسب برای ازدواج را ندارد نمی‌تواند در این رابطه دوستی پا پیش بگذارد و شما را به عنوان همسر آینده‌اش ببیند مگر آنکه پشتوانه مالی از سوی خانواده داشته باشد. رابطه با شخصی که به سختی می‌تواند مخارج خودش را تامین کند، ‌نمیتواند شما را به یک رستوران ساده دعوت کند یا برای مناسبت‌های مختلف کادویی بخرد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر سن فرد مقابل به شما نخورد و هیجانات مختلفی داشته باشید سرانجامی ندارد. معمولاً اختلاف سنی بیشتر از ۱۰ سال چالش های زیادی ایجاد می‌کند مگر آنکه دو نفر در موارد دیگر با هم اشتراکات زیادی داشته باشند.

رابطه‌ای که دائماً در قهر و دعواست

یکی از مواردی که می‌تواند در رابطه تنش‌های زیادی ایجاد کند قهر و دعوای دو نفر با یکدیگر است و احتمال اینکه به ازدواج ختم شود بسیار کم است. هرچند این موضوع برای زن و شوهر کاملاً طبیعی است که با یکدیگر سر مواردی بحثشان شود اما اگر این درگیری‌های شدید هر روز در رابطه دوستی اتفاق بیفتد منجر به ازدواج نمی‌شود. برای اینکه متوجه شوید در این نوع روابط سمی گرفتار شده‌اید کافیست کمی به احساسات خودتان توجه کنید. شما می‌فهمید که اغلب اوقات در حالت گریه دعوا و عصبانیت به سر می‌برید.

رابطه با یک شریک کنترل کننده

در رابطه‌ای که یکی از طرفین دیگری را بیش از حد کنترل می‌کند و دوست دارد در هر زمینه شخصی در مورد او نظر بدهد حتی در مورد لباس‌هایی که می‌پوشد یا جمع‌هایی که شرکت می‌کند، نتیجه حاصل نمی‌شود جز کینه و نفرت از یکدیگر. در چنین مواردی یکی از طرفین مجبور است همیشه طوری رفتار کند تا فرد مقابل عصبانی نشود یا به او شک نکند. طبیعتاً این نوع رابطه هرگز به ازدواج ختم نمیشود.

رابطه‌ای که مخفی مانده است

وقتی با کسی در رابطه هستید اما او اصرار دارد که شما را از دید دیگران و خانواده و دوستانش پنهان کند یا حرفی در مورد شما به دیگران نمی‌زند، یعنی درگیر یک رابطه کوتاه مدت و بی‌هدف شده‌اید. این کاملاً طبیعی است که وقتی کسی شما را واقعاً دوست داشته باشد و برای یک رابطه بلند مدت بخواهد در موردتان صحبت می‌کند و دوست دارد شما را به خانواده یا اطرافیانش معرفی کند. کسانی که معمولاً قصد ازدواج ندارند همیشه شریکشان را از دیگران پنهان می‌کنند.

رابطه فیزیکی و عاطفی آزاردهنده است

وقتی واقعاً کسی شما را دوست داشته باشد با همه وجودش سعی می‌کند از شما محافظت کند و کوچک‌ترین آسیبی نمی‌رساند. با این حال زمانی که در یک رابطه هستید اما فرد مقابل انواع مختلفی از آزار جسمی و روانی را به شما وارد می‌کند قطعاً دوامی نمی‌آورید و خودتان ترجیح می‌دهید که فوراً آن رابطه سمی را ترک کنید.

رابطه‌ای که صرفاً جنسی است نه عاطفی

دوست داشتن یعنی اینکه فرد مقابل به خواسته‌های شما اهمیت بدهد و سعی کند همیشه خوشحالتان کند. اگر در رابطه‌ای هستید که احساس خوبی ندارید و فرد مقابل صرفاً برنامه‌هایی می‌چیند تا شما را به تمایل جنسی خودش برساند بدانید که سرانجامی نخواهید داشت. در یک رابطه سمی شریک شما تنها به فکر نیازهای جنسی خودش هست و به جای اینکه بخواهد دلتان را به دست بیاورد تنها به فکر به دست آوردن جسمتان است. ماندن شما در این رابطه و حتی اصرارتان به ازدواج با چنین فردی، توهین به خودتان و ارزش‌هایتان است.

رابطه‌ای که احساس امنیت ندارید

 

داشتن احساس امنیت در یک رابطه بسیار اهمیت دارد. در یک رابطه سالم شما می‌دانید که اگر دعوا و بحثی بینتان شد قرار نیست که برای همیشه از هم کینه و کدورتی داشته باشید و مسئله بینتان به زودی حل می‌شود. موقعی که از یکدیگر دور هستید دلتنگ هم می‌شوید اما خیالتان از هم راحت است و می‌دانید به یکدیگر تعلق دارید. در این رابطه سالم همیشه شریک شما در هر کاری مشورت می‌کند و بی‌خبر رهایتان نمی‌کند اما اگر درگیر رابطه‌ای هستید که شریکتان به شما احساس امنیت و آرامش را نمی‌دهد، به ازدواج ختم نمی‌شود.

شرایط نامناسب

برخی مواقع ممکن است هر دو نفر قصدشان ازدواج باشد اما اهداف و شرایطشان با یکدیگر کاملاً متفاوت باشد. مثلاً ممکن است شریک شما سخت مشغول تحصیل باشد و یا درگیر ماموریت‌های متعدد به شهرهای دیگر باشد یا بخواهد مهاجرت کند. چنین افرادی با آنکه یکدیگر را دوست دارند و می‌خواهند مدت‌های زیادی با هم باشند اما اگر در مورد این موانع با یکدیگر صحبت نکنند و دنبال راه حلی برای آن نباشند شاید مجبور شوند ناگهان رابطه‌شان را تمام کنند.

ناسازگاری خانواده‌ها

این موارد جزو مانع‌هایی محسوب می‌شود که بسیار لازم است به آن توجه کنید. ممکن است شما و شریکتان همه جوره با یکدیگر سازگار باشید اما متوجه شوید فرهنگ خانواده ها و آداب و رسوم آن با یکدیگر متفاوت است. اگر این مورد را در نظر نگیرید ممکن است حتی با وجود آنکه خودتان دوره دوستی بسیار خوبی را سپری کرده باشید اما با ازدواج مشکلات بیشتری هم در رابطه‌تان به وجود بیاید. در فرهنگ و جامعه ایرانی ما رضایت خانواده‌ها و متناسب بودن آن با یکدیگر امری بسیار ضروری است.

رابطه بدون اعتماد به یکدیگر

شما در یک رابطه باید به یکدیگر اعتماد کنید و زمانی که یکی از طرفین از شما دور است آنقدر از یکدیگر مطمئن باشید که ذهنتان به سمت مواردی همچون خیانت نرود. اعتماد حرف اول را در یک رابطه می‌زند. اگر فکر می‌کنید شریکتان دائماً می‌خواهد چیزی را از شما مخفی کند یا زمان‌هایی بدون اطلاع از شما دور می‌شود بدون آنکه دلیلی بیاورد، قطعاً حس شک و تردید در شما هم بیشتر می‌شود. این نوع رابطه برای ازدواج توصیه نمی‌شود.

رابطه دراماتیک روزمره

تنش‌هایی که گاهی اوقات در رابطه پیش می‌آید کاملاً طبیعی است اما تجربه روزانه آنها می‌تواند بدتر از آن چیزی باشد که تصورش را می‌کنید. اگر فکر می‌کنید که شریک شما برای کوچکترین و جزئی‌ترین مسئله دعوا راه می‌اندازد و دنبال ایرادگیری از شما است و دائماً عیب‌هایتان را یادآوری می‌کند بدانید که این رابطه تعهدی ندارد و به جایی نمی‌رسد.

تنوع طلبی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند رابطه را درگیر مسائل و مشکلات متعددی بکند این است که فرد مورد نظر ایده آل نیست یا اینکه ممکن است دنبال افرادی بهتر از شریکتان باشید. در رابطه‌هایی که شما هنوز چشمتان به دنبال فرد دیگری به جز شریک خودتان است و یا حتی در ذهنتان هم مدام در مورد انتخابتان تجدید نظر می‌کنید، یعنی اینکه ارتباط شما دوامی نمی‌آورد و نمی‌تواند به یک ازدواج موفق ختم شود.

مشکلات حل نشده

اگر برای شما و طرف مقابل مسائلی پیش آمده اما سعی می‌کنید به جای حل آنها انکارشان کنید و یا حتی از آنها چشم نوشی کنید ممکن است بعد از مدتی رابطه‌تان به سمت سردی برود. مهارت حل مسئله و ارتباط موثر و مدیریت خشم و استرس در هر نوع رابطه بین فردی اهمیت دارد. اینکه هر دو نفر خطاهای خود را بپذیرند و برای رفع ایراداتشان در رابطه تلاش کنند اهمیت زیادی دارد.

هنوز درگیر عشق قبلی اش است

 

اگر وارد رابطه‌ای شدید که احساس می‌کنید فرد مقابل هنوز به گذشته فکر می‌کند و نتوانسته با از دست دادن شریک قبلیش کنار بیاید، سرانجامی برایتان ندارد. یک فرد زمانی می‌تواند رابطه جدید را آغاز کند که از رابطه قبلی‌اش مدت زمان زیادی گذشته و از لحاظ فکری و روحی و عاطفی از آن شخص جدا شده است. اما اگر خودتان یا فرد مقابل هنوز به شریک قبلی‌تان فکر می‌کنید و یا حتی در فضای مجازی او را دنبال می‌کنید بدانید که شما در این رابطه جدید نمی‌توانید به تعهد و ازدواج برسید.

به شما چندان علاقه‌ای ندارد

این نکته مهم را جدی بگیرید که آیا شریک عاطفی شما واقعاً دوستتان دارد و برایتان ارزش و اهمیت قائل است. فردی که در رابطه عاشق باشد یا حس خوبی به شما داشته باشد کاملاً نشانه‌هایش مشخص است. اما اگر رابطه صرفاً برای برآورده شدن نیازهای مالی یا جنسی و یا فرار از تنهایی باشد بالاخره خودش را نشان می‌دهد. قطعاً در چنین مواردی شما فرد انتخابی او برای ازدواج نیستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ” نشانه های عشق شدید مردان به زنان” کلیک کنید.

حس می‌کنید نظر شما برای او مهم نیست

شما زمانی می‌توانید روی فرد مقابل برای یک عمر زندگی مشترک حساب کنید و به ازدواج فکر کنید که بدانید نظرات و اعتقادات شما برای او مهم باشد. اگر فکر می‌کنید شریکتان می‌خواهد هر کاری را که برای خودش مهم است انجام دهد و توجهی به نیازهای شما ندارد یعنی اینکه قطعاً در زندگی آینده او هم برایش اهمیتی نخواهید داشت. یک رابطه سالم به گونه‌ای است که هر دو نفر به اعتقادات یکدیگر حتی اگر موافق نباشند احترام بگذارند و از یکدیگر مشورت بگیرند.

دیدن ازدواج ناموفق والدین یا اطرافیان

وقتی شما با فردی در رابطه دوستی هستید که دائماً از ازدواج‌های ناموفق پدر مادرش یا خواهر، برادر یا فامیلش به شما می‌گوید یعنی اینکه قطعاً قصد آن فرد هم یک رابطه بلند مدت نیست. چنین افرادی شاید شما را دوست داشته باشند اما قطعاً آنقدر از ازدواج ترس دارند و نگرش منفی نسبت به آن دارند که حاضر نیستند تن به یک رابطه متعهدانه و مسئولیت پذیر دهند. علاوه بر این چنین افرادی دنیای مجردی را ترجیح می‌دهند و از آن لذت می‌برند و حتی ممکن است دائماً به شما از خوبی‌های زندگی مجردی و تفریحات و لذت‌های آن بگویند.

 

کلام پایانی

آنچه که در این مقاله خوانده‌اید بخشی از مواردی بود که باعث می‌شود روابط دوستی نتواند به ازدواج ختم شود. اما ممکن است موارد دیگری باشد که رابطه شما را درگیر چالش‌های جدی کرده باشد. واقعیت این است که یک رابطه نیاز به آموزش و مهارت و خودشناسی دارد. بنابراین توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری از مشاوران با تجربه هم کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت