سبک زندگی و موفقیت

چگونه با هر کسی صحبت کنیم ؟ 

صحبت کردن و توانایی تحت تاثیر قرار دادن دیگران یک مهارت به شمار می آید و زندگی کاری، تحصیلی و روابط بین فردی با دیگران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تعداد کمی از افراد هستند که می توانند تاثیرگذار و حرفه ای صحبت کنند و پیام خود را اینگونه به دیگران انتقال دهند. برای اینکه با نحوه مودبانه و اثرگذار در صحبت کردن آشنا شوید ادامه مقاله را دنبال کنید.

چگونه بدون یک کلمه حرف نظر دیگران را به خود جلب کنیم ؟

تنها ده ثانیه فرصت دارید که نشان بدهید برای خود کسی هستید . درست در لحظه ای که ما انسان ها نگاهمان به یکدیگر می افتد می توانیم تاثیر فراوانی بر یکدیگر بگذاریم . اولین نگاه و حالت و منظر شما روی شخصی که با او ملاقات می کنید تاثیر بر جای می گذارد که می تواند خاطره اش برای همیشه در ذهن او باقی بماند . قبل از اینکه بتوانید حرفی بزنید ، بدنتان فریاد سر می دهد. حتی قبل از اینکه لبهایتان را از هم باز کنید و اولین کلمه را بر زبان بیاورید ، جوهر شما به مغز طرف مقابل نفوذ کرده است . طرز نگاه شما و طرز حرکتتان بیش از 80درصد برداشت دیگران را از شما رقم می زند . از لبخند شما شروع می کنیم . بعضی لبخندها گرم و برخی دیگر سرد هستند . بعد به لبخندهای واقعی و قلابی برمی خوریم . می توانید از تکنیک زیر استفاده کنید : 

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” مهارتهای گفتگوی موثر در زوجین” را هم مطالعه کنید.

تبسم غرقه ساز

وقتی کسی را می بینید بلافاصله به او تبسم نکنید . به جای آن لحظه ای به چهره اش نگاه کنید . کمی مکث کنید . در حالت چهره اش دقیق شوید و بعد بگذارید تبسمی بزرگ و گرم بر چهره تان بنشیند . این تبسم روی شخص مخاطب شما تاثیر فراوان بر جای می گذارد . اینگونه آنها تصور می کنند که تبسم شما تنها آنها را لحاظ کرده است . چشمان شما ابزار بسیار مهمی هستند و قدرت آن را دارند که توجه اشخاص را به شما جلب کنند .

بعد از سلام چه می گویید ؟

درست همان طور که اولین نگاه باید طرف مقابل را راضی کند، اولین کلمات شما هم باید گوش نواز باشد . زبان شما وسیله ای است که دیگران را از شما دور و یا آنها را به شما نزدیک می کند. برای اینکه طرف دیگر احساس خوبی پیدا کند باید به صحبت های خودمانی مسلط گردید . با روحیه آنها همخوان شوید ،قبل از اینکه حرفی بزنید ، با شنیدن یکی دو کلمه از طرف مقابل حالت ذهنی او را تشخیص بدهید . ببینید طرف مقابل شما در چه شرایط روحی قرار دارد . اگر می خواهید اشخاص را به دور خود جمع کنید ، با روحیه و لحن صدای آنها همخوانی پیدا کنید . با اشتیاق حرف بزنید .ترسی به دل راه ندهید زیرا 80 درصد برداشت شنوندگان شما کاری به کلمات شما ندارد. تقریبا در شروع هر حرفی بزنید اشکال ندارد. کافیست که با عشق و علاقه و مشتاقانه صحبت کنید . شما می توانید هر حرفی را بزنید به شرط آنکه شکایت آمیز نباشد ، بی ادبانه و ناخوشایند هم نباشد .

برای باز کردن درهای صحبت می توانید از روش “این چیه؟” استفاده کنید . اگر می خواهید با کسی باب صحبت را بگشایید ، چیزی را در او پیدا کنید که با لفظ ” این چیه ؟” بتوانید از او سوال کنید . حالا پس از بحث درباره این چیه ؟ به تکنیک دیگری به نام “او کیه؟” می پردازیم. فرض کنیم در مجلسی کسی را که به خاطر کارتان می خواهید با او ارتباط داشته باشید می بینید . هر چه از فرق سر تا نوک پایش نگاه می کنید یک “این چیه؟” پیدا نمی کنید . در اینجاست که می توانید از روش”او کیه؟” استفاده کنید . به سراغ کسی که مهمانی را برگزار کرده است بروید و با اشاره به شخصی که می خواهید با او آشنا شوید از صاحب خانه بپرسید :”او کیه؟” بعد از او بخواهید شما را به این شخص معرفی کند.تردیدی به خود راه ندهید .کسی که مهمانی را برگزار کرده اغلب از اینکه می بیند کسی به یکی دیگر از مهمانانش توجه پیدا کرده خوشحال می شود. “او کیه؟” یک ابزار عالی برای آشنا شدن با اشخاص است که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد . از کسی که مجلس را دایر کرده است بخواهید شما را به او معرفی کند و یا اطلاعات جالبی درباره او به شما بدهد . اینگونه می توانید با شخص مورد نظر ایجاد آشنایی کنید . 

چگونه به یک جمعیت فشرده نفوذ کنیم ؟

 

کسی که می خواهید با او صحبت کنید ، “این چیه ؟” به همراه ندارد؟ دایر کننده مجلس را هم پیدا نمی کنید که از روش “او کیه؟” استفاده کنید ؟ از همه اینها بدتر شخصی که می خواهید با او آشنا شوید در حال صحبت با جمعی از دوستان خود است؟ در اینجا می توانید از روش “به گوش ایستادن ” استفاده کنید . کافی است خود را به نزدیکی گروهی برسانید که می خواهید با آنها آشنا شوید و منتظر باقی بمانید . بعد ناگهان به میان صحبت آنها بروید . ” می بخشید ، بی آنکه بخواهم شنیدم که …” اینگونه می توانید با آنها باب صحبت را باز کنید . 

چشمان چسبنده 

تصور کنید که چشمان شما با چسب به کسی که با او صحبت می کنید ، چسبیده است . حتی وقتی او صحبتش را تمام کرد ، تماس چشمی خود را با او قطع نکنید . وقتی باید چشم از او برگیرید ، این کار را به آرامی انجام بدهید . توصیه می کنم مردان در صحبت با زنان و زنان در صحبت با مردان از این روش استفاده کنند . آقایان ، شما هم وقتی با مرد دیگری صحبت می کنید می توانید از روش چشمان چسبنده استفاده کنید . وقتی با مردی درباره موضوعات شخصی صحبت می کنید ، از شدت چسبندگی نگاهتان بکاهید. اما وقتی درباره موضوعات روزمره و کاری حرف می زنید ، تماس چشمی بیشتری برقرار کنید . اگر شما در زندگی کاریتان با مشتری و ارباب رجوع روبه رو هستید ، حتما از این روش استفاده کنید . نگاه کردن در چشمان دیگران اعتماد و اطمینان آنها را به شما جلب می کند .

چگونه دیگران را بخوانیم ؟ 

چرا وقتی با بعضی ها صحبت می کنید، می فهمید که آنها باهوش تر از دیگران هستند؟ و به عبارتی برای خودشان کسی هستند. این اشخاص معمولا حرف های عجیب و غریب علمی نمی زنند . با این حال همه می فهمند که آنها باهوش هستند . نگاه کردن به اشخاص ، توجه کردن به رفتار آنها و بعد با توجه و رعایت خواسته آنها را انجام دهید. حتی وقتی صحبت می کنید در چشمان مخاطب خود نگاه کنید و ببینید آنها چگونه به حرف های شما واکنش نشان می دهند . حرکتی را از دست ندهید .آیا تبسم می کنند ؟ آیا سرشان را به علامت آری پایین می آورند ؟ آیا کف دست های آنها به سمت بالاست؟ در این صورت آنچه را می شنوند دوست دارند؟ آیا اخم کرده اند؟ آیا به جای دیگری نگاه می کنند ؟ شاید از آنچه می شنوند خوششان نمی آید . آیا گردنشان را می مالند و دست می کشند ؟ آیا قدمی به عقب می گذارند ؟ در اینجا به یک دوره آموزش کامل درباره خواندن زبان بدن احتیاج ندارید. تجارب زندگی شما پیشاپیش اطلاعات لازم را به شما داده است . اغلب مردم می دانند اگر کسی که با او حرف می زنید قدمی به عقب برمی دارد ، یا نگاهش را به جای دیگر می دوزد ، علاقه ای به گوش دادن به حرف آنها را ندارد. 

 

نکاتی برای برقراری ارتباط 

 

*از موضوع “اهل کجا هستید ؟” به سود خود استفاده کنید . حرفی درباره شهرتان بزنید . هرگاه از شما می پرسند “اهل کجا هستید ؟” کافی نیست که صرفا به شهر محل زندگی تان اشاره کنید . چه بهتر که اطلاعاتی درباره واقعیت های مربوط به شهرتان داشته باشید و پس از آنکه گفتید اهل کدام شهر هستید ،یکی دو جمله درباره شهرتان حرف بزنید .وقتی کسی از شما این سوال را می پرسد ، به او جوابی بدهید که حرفی برای گفتن پیدا کند . اگر دو کلمه جواب بدهید ،انتظار دارید که با شما چگونه برخورد کند؟ کسی که از شما این سوال را کرده با خود می گوید : “حالا چه باید بگویم؟” به دیگران و به خودتان لطفی  بکنید . هرگز با یک جمله کوتاه جواب این سوال را ندهید . 

*تنها به گفتن شغلتان اکتفا نکنید .وقتی از شما می پرسند “چه کاره اید؟” ممکن است به ذهنتان برسد که ” من یک اقتصاددان، یک معلم یا یک مهندس هستم.” در اینجا بهتر است اطلاعات بیشتری درباره کارتان بدهید تا امکان گفتگو فراهم آید. درباره کاری که می کنید اطلاعات بیشتری ارائه بدهید . در غیر این صورت کسی که از شما سوال کرده ممکن است به این صرافت بیفتد که به جای صحبت با شما به سراغ خوراکی ها برود .

*به جنبه های مثبت توجه داشته باشید . وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید ، محتاط تر عمل کنید . بعد وقتی روابط شما با این دوست جدید مستحکم تر شد ، می توانید با او درباره مسائل دیگر حرف بزنید . اما در حال حاضر به جنبه های مثبت بچسبید و جنبه های منفی را رها سازید . 

*هرگز بدون مطلب باقی نمانید .مانند یک طوطی ، دو سه کلمه آخر حرف طرف مقابل را تکرار کنید . بعد آن به تنها چیزی که احتیاج دارید گوش دادن است . مواقعی پیش می آید که حتی افراد سر و زبان دار و خوش صحبت نیز سرشان به دیوار می خورد . اگر احساس کردید حرفی برای گفتن ندارید اما می خواهید که گفتگو ادامه پیدا کند به این روش عمل کنید : دو سه کلمه آخر حرف طرف مقابل را تکرار کنید . لحن کلامتان باید علاقه مندانه باشد و حالت پرسش به خود بگیرد . اینگونه توپ را دوباره به زمین حریف پرتاب می کنید . 

*از بذله استفاده کنید . خواه در مقابل جمعیت کثیر ایستاده باشید یا در کنار خانواده خود ، می توانید مخاطبان خود را با رعایت مهارت های خاصی سرگرم کنید .مشرب خوش، گفتگو را غنی می کند .توجه داشته باشید که بذله و لطیفه باید مناسب و متناسب با شرایط باشد . 

*با مباحث مهم آشنا شوید . قبل از اینکه کورکورانه وارد مجلسی شوید، پرس و جو کنید و ببینید مسائل مهم مربوط به جمعیت حاضر در آنجا کدام است . اگر با آنها آشنا شوید ، به راحتی می توانید با آن گروه حرف بزنید و خودمانی آنها شوید . 

کلام پایانی

در صحبت کردن و ارتباطات لازم است انتظارات خود را ارزیابی کرده و هوشمندانه رفتار کنید تا بتوانید دوستی های بادوامی داشته باشید. قبل از حضور در هر مکان و موقعیتی دانستن نکات مهم برای برقراری ارتباط می تواند آینده شما را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هم در چنین موقعیت هایی دچار استرس می شوید و یا تصور می کنید نمی توانید از پس چنین شرایطی بربیایید توصیه می شود حتما از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت