سبک زندگی و موفقیت

مهارت های گفتگوی موثر در زوجین

چرا مهارت های ارتباط نقش برجسته ای در موفقیت روابط رمانتیک ایفا می کنند؟ ارتباط و گفتگو این است که چگونه زوجین عشق و هیجان خود را برای یکدیگر ابراز می کنند . همه این احساسات عمیق عشق که در درونتان احساس می کنید تنها راهی است که با آن می توانید بدانید با ارتباط موثر چه احساسی دارید.این چیز بیش از واژگان کلامی است که بیان می شوند و ارتباط غیر کلامی نیز رخ می دهد.چون مهارت های ارتباط موثر مبنای روابط رمانتیک درازمدت و سالم هستند و مهم این است که زوجین به تکنیک هایی دست یابند تا این جنبه را ارتقا دهند که برای شما در این مقاله راهنمایی هایی شده است .

مهارت اول: چگونه عادات سالمی را به عنوان یک زوج ایجاد کنیم 

چند بار به زوج های شادی که می شناسید غبطه خورده اید؟یا حتی به زوج های شادی که بر حسب تصادف در اطراف خود دیدید که به چشمان هم عاشقانه نگاه کرده و دست یکدیگر را گرفته و در پارک راه می روند؟به نظر می رسد این تصویر بی عیب و نقص است .مگر نه؟اما البته که هر رابطه ای چالش های خودش را دارد . این زوج های شاد و خوشبخت با ارتباط و گفت و گو خوب و تکیه بر حمایت یکدیگر از این  چالش ها عبور می کنند.این راز موفقیت است .اکنون روی ایجاد رابطه دراز مدت کار کنید .نمی توانید وارد یک رابطه شوید و به امید بهتر شدن یا حل مشکلاتتان ادامه دهید. ساختن یک رابطه شاد و سالم با ساختن عادات سالم شروع می شوند. براي کسب اطلاعات بيشتر مقاله صميميت بين زوجين را مطالعه کنيد.

عادات سالمی که زوجین شاد دارند

برخي از عادات مناسب براي زوجين شامل:

همیشه قدردانی خود را ابراز کنید

هر روز این کار را انجام دهید .همیشه بهتر است که همسرتان عشق و قدردانی بیشتری احساس کند .یک یادداشت تشکر و یا حتی ارسال پیام روزانه کافی است تا همسرتان بداند که قدردان او هستید که این یک تفاوت زیادی در فعالیت روزانه فرد ایجاد می کند .

درخواست کنید و احتمالا پاسخی دریافت می کنید 

عادت سالم دیگر که اغلب زوجین نادیده می گیرند این است که برای آنچه که می خواهید درخواست کنید.فرض نکنید همسرتان باید ذهن شما را بخواند و بداند افکار شما چیست و دست به پیش بینی افکار شما بزند.در غیر اینصورت مشکلات ارتباطی زیادی رخ می دهد که باعث نزاع می شود و اجتناب ناپذیر است. اگر می خواهید همسرتان کاری انجام دهد از درخواست کردن نترسید.

انجام کارهای منزل با هم

 این یک عادت ساده ای است که با هم انجام می شود .بنابراین یک زوج احساس نمی کند که همه کارهای منزل بر دوش اوست.در حقیقت تقسیم کار باعث ارتقای همکاری گروهی شده و حس شادی را ایجاد می کند که طرفین با هم بار کارها را بر دوش گرفته اند . کارهای منزل را بین خودتان نوبتی کنید تا حس تعادل و عدالت ایجاد شود و یک نفر همه کارها را بر دوش نکشد.

زبان عشق 

5 زبان عشق وجود دارد:تایید ، لمس فیزیکی ، هدیه دادن ، زمان با کیفیت  و خدمت رسانی می باشد .این 5 زبان به شما یاد می دهد تا عشق را با آگاهی، صمیمیت و دوست داشتن بذهید و بگیرید.

به یکدیگر احترام بگذارید

زوجینی که به یکدیگر احترام نمی گذارند، در با هم بودن اوقات سختی دارند .احترام گذاشتن یک عادت حیاتی در پرورش شادی و خوشبختی در زندگی است .هر بار که به همسرتان بی احترامی می کنید در راهی قدم می گذارید که می دانید او می پذیرد .به خاطر داشته باشید که همسرتان یک فرد منحصر به فرد است ،دقیقا مثل خود شما و بخشی از بودن در یک رابطه، پذیرش یکدیگر و ارزش دادن به همانی که هست نه همانی که انتظار دارید باشد.

انجام فعالیت های مورد علاقه مشترک

زمانی را صرف انجام کارهای مشترک نمایید که هر دو از انجامش لذت میبرید . چندین چیز برای برخی فعالیت های مشترک وجود دارد. می تواند تفریحی، ورزشی یا عملی باشد که هر دو دوست دارید یا می تواند خوردن غذای خاص یا تماشای تلویزیون باشد. این عادت باهم بودن را به عنوان زوج کسب کنید .این می تواند مهارت گفتگو را ارتقا دهد.

در آغوش کشیدن در زمان سلام و خداحافظی

وقتی منزل را صبح برای رفتن به سرکار ترک می کنید عادت کنید همسرتان را در آغوش بکشید و عشق خو را نشان دهید و بیرون بروید . این یک راه عالی برای شروع یک روز مثبت است.وقتی از سرکار به منزل برمی گردید دوباره با هم احوالپرسی کرده و با آغوش و بوسه استقبال کنید و سوال کنید روزش چگونه بوده .

مهارت دوم یاد بگیرید در مورد مشکلات گفتگو کنید.

گفتگو داشتن در مورد مشکلات می تواند خیلی سخت باشد.متاستفانه ، تا جایی که دوست داریم از این بحث ها اجتناب می کنیم،ولی همیشه اجتناب ممکن نیست . درهر رابطه ای، زمانی وجود دارد که گفتگوهای دشوا ررخ می دهند به ویژه در روابط رمانتیک.

چرا نیاز دارید تا گفتگو در مورد مشکلات را یاد بگیرید؟

چون نمی توانید از مشکلات و مسائل برای همیشه فرار کنید . با آرزو کردن این مشکلات رفع نمی شوند و نمی توان وانمود کرد که وجود ندارند. هر چه بیشتر آنها را نادیده بگیرید رفع آنها سخت تر می شود .رابطه ها ساده نیستند و اختلاف چیزی است که در هر رابطه ای وجود دارد .اگرچه اختلاف و مشکلات گاهی اوقات فراتر از کنترل هستند اما آنچه شما انجام میدهید تا بر آن کنترل داشته باشید همان مدیریت موقعیت است.

شروع کنید یاد بگیرید در مورد آن گفتگو کنید

اگر نگران هستید که گفتگو در مورد آن مشکل منجر به بحث های بیشتر می شود، چنین نیست .  وقتی یاد بگیرید با استراتژی های زیر در مورد مشکلات صحبت کنید، بر پیامدهای گفتگو کنترل خواهید داشت .

آرام ماندن 

حفظ آرامش بزرگترین سرمایه ای است که به تعیین پیامد مثبت در گفتگوها بر سر مشکلات کمک می کند.وقتی در گفتگو صدای شما پایین آمد،همسزتان نیز حالت عصبی و مضطرب پیدا نمی کند. هر احساسی را که در شروع دارید به همسرتان بگویید و به او توضیح دهید چرا این کار را انجام می دهید و سپس پیشنهاد کنید که هر دو شما 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید تا مسئله را دوباره بررسی کنید.

از زبان مثبت استفاده کنید

یاد گرفتن گفتگو در مورد مشکلات به شرطی آسان است که هر دو شما از زبان مثبت در طی گفتگو استفاده کنید. عباراتی مثل” من شنیدم چه گفتی و من به آنچه گفتی ارزش می دهم  یا من میدانم گفتگو در این باره برای تو سخت است  اما من اینجا هستم تا از تو حمایت کنم و ما می تونیم با هم از این مشکل عبور کنیم ” . اینها نمونه هایی از زبان مثبت هستند که به کنترل گف گو و هدایت فرمان گفتگو در مسیر درست کمک می کند. این زبان مثبت، فرصت از کوره در رفتن را کم می کند.

مرتبط ماندن

جنبه مهم دیگر در باب نحوه گفتگو این است که چیزهای مرتبط را به خاطر داشته باشیم .گفتگو در مورد موقعیت یا مشکل ، مربوط به زمان حال است .پس از بیان گذشته ها اجتناب کنید تا از مشکل همسرتان حمایت نمایید . این نه تنها به احساسات همسرتان لطمه میزند ،چومن احساسات فراموش شده را یادآوری میکند ، بلکه میتواند باعث مکانیسم دفاعی و عدم ادامه گفتگو شود.

زمان مناسب را انتخاب کنید

بهترین زمان موقعی است که هر دو آرام هستید و در محیطی هستید که هر دو احساس امنیت کرده و شاد هستید .بهترین محیط هم جایی است که به دور از عامل حواسپرتی باشد.

محترمانه گفتگو کنید

همسرتان کسی است که شما عاشقش هستید، کسی است که به او توجه دارید و نمی خواهید تحت هیچ شرایطی به او صدمه برسانید .به او اجازه دهید تا بداند مشکل چیست و سپس در موردش گفتگو کنید.

مهارت سوم توسعه هوش هیجانی 

به نظر میرسد هوش هیجانی مهارتی است که به محیط کار ربط دارد، اما هوش هیجانی به عنوان ظرفیت فرد برای کنترل و تنظیم هیجانات و درک هیجانات دیگران تعریف میشود. اینها صفاتی هستند که برای درک بهتر نحوه ارتقای روابط بین فردی به کار میروند و شاید برای کنترل و تنظیم هیجانات دیگران تا حدودی کاربرد دارند .

افراد دارای هوش هیجانی بالا،پاسخ های هیجانی خود را تنظیم و کنترل می کنند .آنها از چیزی فرار نمی کنند و اجازه نمیدهند هیجانات به آنها دیکته کند که چه کاری انجام دهند و توانایی گوش دادن و همدردی با دیگران را دارند .همه این کیفیت ها همان چیزی هستند که منجر به ارتباطات بهتر می شوند.

نشانه هایی که بیان می کنند شما و همسرتان نیاز دارید تا روی ارتقا هوش هیجانیتان کار کنید :

-توانایی ضعیف برای کنترل هیجانات: اگر شما دیدید که اغلب اوقات از کوره در میروید.

-نمی توانید هیجانات را به درستی تشخیص دهید:هنگامی که نمی توانید بسنجید اطرافیان چه احساسی دارند ،ایجاد ارتباط معنادار دشوار میشود.

-برای شما حفظ روابط دشوار است: نه تنها روابط رمانتیک بلکه همه روابط .

-واکنش متنایب نشان نمیدهید: اگر دارای واکنش افراطی یا هیجانی زیاد هستید .افراد دارای هوش هیجانی پایین از ر فتار خود آگاه نیستند و نمی دانند چطور رفتار خود را تنظیم کنند که در این صورت واکنش آنها به طریقی که باید در شرایط اجتماعی متناسب باشد نخواهد بود .

-نمی توانید به راحتی مقابله کنید : در زمان تهدید واکنش هیجانی متناسب نشان نمی دهید .

چگونه روی بهتر شدن هوش هیجانی کار کنیم؟

هیجانات بخش بزرگی از ما انسان ها هستند .هیچ راه فرار یا غفلتی وجود ندارد. اگر شما تاکنون به دلیل عدم کنترل هیجانات خود بعدا افسوس خوده اید ، پس مطمئنا درک می کنید که چرا رشد هوش هیجانی بسیار اهمیت دارد . همه ما تا یک جایی در برخی لحظات خشمگین شده و فورا پس از بیرون آمدن کلماتی از دهانمان افسوس خورده ایم به ویژه در طی بحث با همسر . اگرچه معذرت خواهی کرده و صادقانه پذیرای اشتباهمان بوده ایم ،اما صدمه ای زده ایم و به راحتی محو نمی شود.

روش هایی که کمک می کند تا هوش هیجانی خود را افزایش دهید :

در ابتدا نیاز دارید خودتان را درک کنید 

قبل از این که دیگری را درک کنید باید در ابتدا درک عمیقی از خودتان بیابید. دانستن اینکه چه کسی هستید و چرا به این روش واکنش نشان میدهید ،کلید رشد خودآگاهی است. محرک های هیجانی خود را بشناسید .بسنجید که چگونه به موقعیت های مختلف زندگیتان واکنش نشان دهده اید و از خودتان بپرسید : چرا من اینگونه واکنش نشان داده ام ؟ روی رفتارهای خودتان نظر بدهید و هیجانات خود را دقیق بسنجید .

احساسات خود را نام گذاری کنید 

تمرین بزرگ دیگری برای افزایش توانایی خوآگاهی ،نامگذاری احساسات شماست. مثلا زمانی که احساس شادی می کنید ،احساس خود را تعریف کنید،به طور دقیق چه سطحی از شادی دارید؟سرخوش هستید؟لذت می برید؟خرسند هستید؟شعف دارید؟ این روش را در لحظاتی که هیجان شدید دارید به کار ببرید و تمرین کنید . از محرک هایی که باعث واکنش شما شده نکته برداریدو به عقب برگردید و ببینید روش واکنش شما به این لحظه چه بوده و در مورد واکنش بهتر در این موقعیت بیندیشید.

ایجاد عادات همدردی را آغاز کنید

هر دو نفر باید روی رابطه کار کنند و احساسات و هیجانات و قابلیت قرار دادن خویش به جای همسر و دیدن نقطه نظرات او را بیاموزند. توانایی درک اینکخ از کجا آمده اید ؟چه احساساتی داریدبه شما توانایی زیادی میدهد تا با این احساسات ارتباط عمیق تری پیدا کنید . با این کار، رابطه و گفتگو میان شما و همسرتان ارتقا می یابد چون می توانید از نقطه نظر همسرتان ببینید.

بدانید چه زمانی دور شوید 

فردی با هوش هیجانی بالا شخصیتی آرام دارد .این فرد می داند که زمان چه وقت به پایان می رسد. به راحتی اجازه می دهد احساسات بد سپری شوند و با راه حل بهتری برمی گردد. معمولا بهترین تصمیم این است تا از موقعیت دور شویم تا ببینیم که بهترین کار چیست .این کار افراد هوشمند است که آماده و آرام هستند و به موقعیت برمی گردند و آن را بازبینی می کنند و می بینند چگونه می توانند مشکل را بهتر حل کنند .

کلام آخر

گفتگو کردن یک مهارت و به نوعی یک هنر است. مهارت گفتگو کردن به ویژه میان همسران مهارتی است که باعث نزدیکی و احساس همدلی بیشتر میان زوجین و در نهایت رابطه‌ای دوستانه، صمیمانه و سرشار از تفاهم متقابل می‌شود. برای کسب مهارت‌های گفتگو، نیاز به تمرین و حتی ارتقای دیگر مهارت‌های ارتباطی نیز دارید. اما باید این موضوع را در نظر بگیرند که تغییر یک شیوه رفتاری و یا سبک ارتباطی نیاز به صرف وقت و انرژی دارد. مشاوره زوجین با استفاده از روش‌های درمانی و آموزشی به زوجین کمک می‌کند تا با ارتقای آگاهی و مهارت‌هایشان روابط خود را بهبود دهند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت