روانشناسی

کامل گرایی خوب بودن در خانواده

کامل گرایی خوب بودن در خانواده

درصدی از انسان ها به شکلی بیمارگونه تلاش می کنند که فوق العاده شوند. آن ها می خواهند در زندگی شان بسیار شاخص و طرز اول باشند؛ اما این رفتار انرژی زیادی از آن ها می گیرد؛ زیرا همیشه باید مواظب تمامی حرکات وسکنات،لحن،میزان بلندی صدا و نحوه گفتار و رفتار خود باشند. این افراد در پی آن هستند که در جامعه، محله و در میان دوستان و خانواده شان فردی خوب خوب خوب به حساب بیایند و هیچ کس درباره آن ها هیچ حرف ناخوشایندی نزند!

اما این خوب بودن، به مرور زمان، فرم و حالت عصبی به خود می گیرد. در نتیجه، دیگر نمی توانند همیشه به راحتی لبخند بر لب داشته باشند یا کلمات قشنگ به دیگران بگویند. در این حالت، اگر مرتکب کوچک ترین اشتباهی شوند، به سرعت آن را جبران می کنند. این نوع کامل گرایی جنبه مهرطلبانه دارد؛ اما تمرکز اصلی این افراد فقط بر تأیید گرفتن از دیگران نیست؛ بلکه آن ها در صدد هستند که همواره خوب و خوش نام باشند، نامی نیک از خود بر جای بگذارند و دیگران از آن ها با نام ( مرد یا زن خوبی ها ) یاد کنند.

این فرد در هر مراسمی که حضور می یابد، باید کادو یا هدیه ای تهیه کند و البته هدیه و کادوی او از نوع بهترین و گران ترین جنس باشد. خب، بزرگی کردن یا خوب بودن برای او خرج هم دارد! اصرار مداوم بر خوب بودن فرد را مجبور می کند که از بحث ها کنار بکشد، همواره سکوت کند و دلخوری ها را در خود بریزد. اگر در جامعه فعلی و با توجه به جو بیشتر خانواده های ایرانی، یک زن بخواهد همواره به خوب بودن اصرار ورزد، زندگی برایش دشوار می شود؛ حتی شوهرداری برایش گران تمام خواهد شد؛ زیرا درگیر این مسئله است که همیشه و همه جا خوب و مهربان باشد! در نتیجه، ناخودآگاه از این پیام پیروی می کند و پیوسته به این رفتار خود ادامه می دهد. آهسته می رود و آهسته می آید، با کسی درگیر نمی شود و مدام خودخوری می کند. در مقابل، فردی که به خوب بودن افراطی اصرار نمی ورزد، با آزادی، نظر مخالفش را ابراز می کند؛ حتی گاه حرف های دلش را با داد و فریاد می زند و به اهدافش می رسد. ضرب المثلی می گوید: ( انسان های خوب به بهشت می روند و انسان های بد به همه جا می رسند! ) در واقع، در این جامعه، خوب ها قادرنیستند با بازی های روانی مردم دربیفتند. در زندگی، برخی مردان و زنان به قدری بر خوب بودن مصرند که اگر کمی بد می بودند، بی شک به نتیجه های دلخواهشان دست می یافتند.

کامل گرایی در خوب بودن یعنی همیشه ورای توان خود با حالتی عصبی، ناجی و فرشته گونه، خوب و مهربان باقی ماندن. بازی کردن این نقش، در طول زمان، به مرور فرد را روان پریش خواهد کرد؛ مگر این که او با هوشیاری و آگاهی کامل، در نقش خوب بودن همیشگی ظاهر شود. البته این رفتار با کامل گرایی عصبی برای خوب بودن تفاوت فراوان دارد.

 

درجات:

کمال گرایانه خفیف(1تا 60): درصدی زیادی از مردم در رفتارهای اجتماعی خود در پی آن هستند که در حد تعادل خوب باشند، به دیگران مهربانی کنند و کارهای خیر و نیکو انجام دهند؛ اما در این رفتارها، چندان افراط نمی کنند؛ زیرا قرار نیست با خوب بودن محکوم به سادگی و حماقت شوند. در حقیقت، این افراد حدو اندازه مهربانی و پاداش دادن به دیگران را رعایت می کنند.

کمال گرایانه شدید ( 60تا100): اما درصدی از مردم حدو اندازه مهربانی، دادن پاداش و مهرورزی به دیگران را رعایت نمی کنند. آن ها همیشه صفر تا صد عمل می کنند؛ به این معنا که به دیگران مهربانی نمی کنند و در صورتی هم که این کار را انجام دهند باید عالی ترین، بهترین و خاص ترین نوع محبت را ابراز کنند؛ اما این رفتار منطقی نیست و این روحیه کامل گرایی هم از خودشان و هم از دیگران انرژی می گیرد.

 

خلاصه کامل گرایی در خوب بودن

1ـ این طیف افراد برای خوب بودن و مهربانی دلایل بسیار شخصی، من در آوردی و قوانینی خود ساخته دارند.

2ـ در حوزه خوب بودن، این گونه افراد، فانتزی، ایده آلیستو آرمان گرا هستند.

3ـ در بیشتر مواقع، در حوزه خوب بودن، این طیف افراد از خود ناراضی اند.

4ـ در حوزه رفتاری و خوب بودن، این دسته افراد از باورهای تند، غیر منطقی و افراطی پیروی می کنند.

5ـ آن ها در صورت مخالفت دیگران با باورهای افراطی شان، برخوردی متعصبانه از خود بروز می دهند.

6ـ این دسته افراد همیشه از اضطراب درونی شدیدی رنج می برند.

7ـ در زمینه خوب بودن و مهربانی، این دسته افراد بیش از حد مبالغه کرده و به رفتار خود رنگ و لعاب می دهند.

8ـ خود را در جایگاه ناجی قرار می دهند؛ اما معمولاً قربانی می شوند و همواره از اطرافیانشان ناراضی اند.

9ـ در حوزه خوب بودن و مهربانی، این طیف افراد، گاه دارای احساساتی متناقض هستند.

10ـ به طور معمول، در حوزه خوب بودن و مهربانی، از شک و دودلی و تردید رنج می برند.

11ـ این طیف افراد همیشه می خواهند در حوزه خوب بودن بی نقص ترین و عالی ترین باشند.

برگرفته از کتاب کمال گرایی یا کامل گرایی

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت