سبک زندگی و موفقیت

زبان عشق

اگر می خواهید به طور تاثیرگذاری عشقتان را ابراز کنید ، باید زبان اصلی عشق همسرتان را یاد بگیرید. بیشتر ما با زبان والدین و بزرگان مان آشنا هستیم و این زبان ، زبان اصلی ماست. بعدا با تلاش های زیاد می توانیم زبان های دیگری یاد بگیریم و این ها زبان دوم ما می شوند ولی زبان مادری مان را بهتر از همه می فهمیم و با آن صحبت می کنیم . هرچه بیشتر از زبان دوم استفاده کنیم راحت تر می توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم . اگر ما فقط به زبان اصلی خودمان سخن بگوییم و با شخص دیگری رو به رو شویم که او هم فقط به زبان اصلی خودش حرف می زند، در این شرایط به خاطر اینکه زبان یکدیگر را نمی فهمیم ارتباط ما محدود می شود و فقط با ایما و اشاره و یا بازیگری می توانیم منظورمان را انتقال دهیم . در زمینه عشق نیز همین طور است . زبان عشق عاطفی شما و همسرتان می تواند به اندازه زبان چینی و انگلیسی با هم متفاوت باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد” حفاظت از عشق” کلیک کنید.

 

زبان عشق 

کودکان از همان دوران اولیه رشد خود الگوهای عاطفی منحصر به فرد خود را پرورش می دهند . به عنوان مثال برخی از کودکان با الگوی کمبود عزت نفس بزرگ می شوند ، در صورتی که بقیه از عزت نفس سالمی برخوردار هستند . برخی از کودکان با احساس مورد محبت بودن و ارزشمند بودن بزرگ می شوند ، در حالی که بقیه احساس می کنند دوست داشتنی و ارزشمند نیستند . کودکانی که احساس می کنند مورد محبت والدین و دوستانشان هستند زبان اصلی عشق مبتنی بر ساختار روانی منحصر به فرد خود را به وجود می آورند . زبانی متناسب با شیوه ابراز محبت والدین و سایر افراد مهم زندگی شان با آنها. آنها طبق همین زبان اصلی محبت صحبت می کنند و همین زبان را متوجه می شوند . بعدها ممکن است آنها زبان دوم عشق را هم یاد بگیرند ولی همیشه به زبان اصلی خود راحت تر هستند . کودکانی هم که حس می کنند والدینشان دوستشان ندارند ، زبان اصلی عشق خاص خود را ایجاد می کنند اما این زبان تا حدودی تحریف شده است . دقیقا همان طور که بعضی از کودکان ممکن است دستور زبان ضعیفی داشته باشند و کلمات را به خوبی متوجه نشوند. این دستور زبان ضعیف به این معنی نیست که آنها نمی توانند ارتباط خوبی برقرار کنند بلکه به این معنی است که آنها نسبت به کسانی که الگوهای مثبت تری داشته اند باید بیشتر تلاش کنند . 

 

اولین زبان عشق :کلام تایید آمیز 

 

یکی از روش های ابراز عشق استفاده از کلمات دلگرم کننده و تشویق آمیز است . 

-این لباس خیلی بهت میاد.

-من عاشق این سیب زمینی ها هستم، تو بهترین سیب زمینی دنیا را می پزی.

-واقعا سپاسگزارم که سطل آشغال را بیرون می بری .

-و…

هدف عشق این نیست که چیزی که می خواهید را به دست آورید بلکه هدف آن انجام دادن کاری برای خوشبختی کسی است که دوستش دارید . ولی واقعیت این است زمانی که ما کلام تایید آمیز دریافت می کنیم به احتمال زیاد مشتاق می شویم که متقابلا هم کاری بکنیم. توصیه نمی شود چاپلوسی همسرتان را بکنید تا کاری که می خواهید را انجام دهد . هدف عشق این نیست که چیزی که شما می خواهید را به دست آورید . بلکه هدف عشق انجام دادن کاری برای سعادت کسی است که دوستش دارید ولی حقیت این است که وقتی ما کلام تاییدآمیز دریافت می کنیم به احتمال زیاد مشتاق می شویم که متقابلا کاری کنیم و خواسته های همسرمان را برآورده کنیم. 

تعریف کردن زبانی از همسرتان تنها راه بیان کلمات تاییدآمیز در مورد همسرتان نیست. روش دیگری وجود دارد به نام استفاده از کلمات تشویق آمیز . یعنی ایجاد شهامت کردن . همه ما در قسمت هایی از وجودمان حس ناامنی می کنیم .ما شهامت نداریم و این نداشتن شهامت باعث می شود کارهایی که به آن علاقه داریم را نتوانیم انجام دهیم . بدانید که توان ذاتی نهفته در وجود همسرتان و آن قسمت های ناامن درونی اش منتظر کلام تشویق آمیز شماست . تشویق نیازمند توجه، محبت و نگاه کردن به جهان از دید همسرتان است . ما باید ابتدا بفهمیم که چه چیزی برای همسرمان اهمیت دارد . فقط در آن زمان است که می توانیم کلام تشویق آمیزی بگوییم . با گفتن کلمات تشویق آمیز به همسرتان نشان می دهید که به توانایی هایش اعتماد دارید، به او اهمیت می دهید و او را تشویق می کنید . 

دومین زبان عشق: اختصاص دادن زمان برای یکدیگر 

منظور از وقت گذاشتن برای یکدیگر این است که توجه خود را کاملا به دیگری معطوف کنید . منظور این نیست که کنار هم روی مبل بنشینید و تلویزیون ببینید ، شما در این شرایط توجهتان به تلویزیون است ، نه همسرتان . منظور این است که تلویزیون را خاموش کنید ، روی مبل بنشینید ، به یکدیگر نگاه کنید و با یکدیگر حرف بزنید و فقط توجهتان به یکدیگر باشد . 

یکی از روش های وقت گذاشتن برای یکدیگر، با هم بودن است . منظور در کنار هم بودن نیست. ممکن است دو نفر در یک اتاق کنار یکدیگر نشسته باشند ولی با هم نباشند. با هم بودن به توجه و تمرکز نیاز دارد . بعضی از زن و شوهرها فکر می کنند که اوقاتشان را با هم می گذرانند ، در حالی که در واقع فقط کنار هم هستند. شوهری که موقع حرف زدن با همسرش تلویزیون تماشا می کند ، در واقع خود را به او نمی دهد زیرا خانمش مورد توجه مستقیم او نیست . . شما باید برای وقت گذاشتن با یکدیگر ، با هم کاری را انجام دهید و در این مدت تمام توجه تان به دیگری باشد . فعالیتی که با هم آن را انجام می دهید اهمیتی ندارد ، مهم این است که به لحاظ عاطفی ما با توجه کامل به یکدیگر اوقاتی را با هم باشیم . با گذراندن زمان و انجام دادن یک کار مشترک این پیام را می رسانید که به یکدیگر توجه دارید ، از بودن با هم لذت می برید و دوست دارید کارهایی را با هم انجام دهید . 

پیشنهاد می کنم به نکات زیر توجه کنید :

-زمانی که همسرتان صحبت می کند به چشم هایش نگاه کنید . این کار باعث می شود ذهنتان منحرف نشود و به همسرتان نشان دهید که کاملا به او توجه دارید . 

-در حین گوش دادن به دنبال کشف احساسات طرف مقابلتان باشید . از خود بپرسید: “همسرم چه احساسی را تجربه می کند؟” زمانی که فکر کردید جواب را فهمیده اید روی آن تاکید کنید .مثلا بگویید :”به نظر می رسد چون از یاد برده ام آن کار را انجام دهم تو احساس دلسردی می کنی.” این حرف به او فرصت می دهد تا عواطفش را روشن کند و همین طور نشان می دهید که شما به دقت به حرف های او گوش می دهید . 

-به حرکات بدنش توجه کنید ک دستان لرزان ، مشت های گره کرده، اشک، حرکات چشم، ابروان درهم، می تواند نشانه ای به شما بدهد تا از احساسات دیگران با خبر شوید . گاهی اوقات حرکات بدن چیزی را نشان می دهد و کلماتی که بر زبان جاری می شود چیز دیگری . برای مشخص شدن موضوع سوال کنید تا مطمئن شوید همسرتان واقعا به چه چیزی فکر می کند و چه حسی دارد. 

-حرف همسرتان را قطع نکنید .اگر شما کاملا به صحبت های همسرتان گوش کنید و تمرگز داشته باشید ، از دفاع کردن از خود یا تهمت زدن به دیگری خودداری می کنید . شما باید احساسات و افکار او را درک کنید . هدف شما نباید دفاع از خود یا اصلاح نظر خود باشد ، هدف شما باید درک کردن باشد . 

سومین زبان: عشق دریافت هدایا 

هدیه چیزی است که شما به آن نگاه می کنید و می گویید : “او به یاد من بود” یا “او مرا به خاطر داشت” شما برای اینکه هدیه ای به کسی بدهید باید به فکر او باشید . هدیه نشان دهنده آن فکر است . ارزش مالی آنه هدیه اهمیتی ندارد . مهم این است که شما به فکر او بوده اید . اگر زبان اصلی عشق همسرتان دریاف هدیه است شما می توانید یک هدیه دهنده ماهر شوید . این در اصل یکی از راحت ترین زبان های عشق برای یادگیری است. هدیه را می تواند خرید ، پیدا کرد یا ساخت . 

حتی هدیه حضور خود ، هدیه نامحسوسی است که گاه بسیار مهم تر از هدایایی است که در دست می گیریم . اگر زمانی که همسرتان به شما احتیاج دارد در کنارش باشید ، این از دید کسی که زبان اصلی عشق او دریافت هدیه است بسیار مهم است. حضور فیزیکی شما در زمان های مشکلات و بحران ها بهترین هدیه ای است که می توانید به همسری بدهید که زبان اصلی عشق اش ، دریافت هدیه است . 

چهارمین زبان عشق : خدمت به یکدیگر 

 

در این زبان شما با انجام کارهایی که همسرتان دوست دارد برایش انجام دهید به دنبال کسب رضایت او هستید؛ کارهایی مثل آشپزی کردن، شستن لباس ها، مرتب کردن خانه ، تمیز کردن انباری ، زدن چمن حیاط  و… . برای فراگیری زبان عشق خدمت به همسر لازم است که برخی از ما در مورد کلیشه های رایج نقش زن و شوهری که در ذهنمان وجود دارد تجدید نظر کنیم 

پنجمین زبان عشق: تماس فیزیکی 

تماس فیزیکی و لمس کردن یکدیگر از روش های ابراز عشق و محبت است . در زمینه تعلیم و تربیت نشان داده شده است که کودکانی که در آغوش گرفته می شوند و نوازش می شوند زندگی عاطفی بهتری خواهند داشت تا نوزادانی که مدت های زیادی از بوسه و نوازش محروم بوده اند . در زندگی زناشویی نیز تماس فیزیکی روش مهم برای بیان عشق است . گرفتن دست یکدیگر ، در آغوش گرفتن و رابطه جنسی همگی راه های ابراز عشق به همسر هستند . ئبدون این تماس ها زوجین نمی توانند محبت یکدیگر را حس کنند . مخزن عشق با نوازش پر می شود و هر یک از زوج ها از عشق همسر خود مطمئن می شوند . تماس فیزیکی می تواند رابطه را بسازد یا از هم جدا کند . می تواند هم نفرت را منتقل کند و هم محبت را . 

 

کلام پایانی

زن و شوهری که زبان عشق یکسانی داشته باشند بسیار کم هستند . ما معمولا به زبان عشق خاص خودمان صحبت می کنیم و وقتی شریک زندگی مان صحبت ما را نمی فهمد سردرگم می شویم . ما عشق و محبتمان را ابراز می کنیم ولی پیام مان دریافت نمی شود زیرا آن را به زبانی بیگانه ارسال کرده ایم . اصلی ترین مشکل این است .وقتی شما زبان اصلی عشق همسرتان را یاد بگیرید و با آن صحبت کنید کلید ازدواج پایدار و پر عشق را پیدا کرده اید. بعد از ازدواج حتما نباید عشق از بین برود ولی برای زنده نگه داشتن عشق باید تلاش کنیم و زبان عشق دوم را بیاموزیم. در این زمینه توصیه می شود در کنار هر راهکاری از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت