سبک زندگی و موفقیت

دون ژوان کیست؟

شاید تاکنون مردانی را دیده باشید که میل به ارتباط با زنان متعددی دارند. آنها نمی‌توانند به یک نفر وفادار بمانند و ترجیح می‌دهند اگر در رابطه‌ای وابسته شدند فورا آن را به بهانه‌های مختلف ترک کرده و سراغ اشخاص دیگر بروند. به این مردها دون ژوان می‌گویند. برای آشنایی با این تیپ شخصیتی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

دون ژوانیسم چیست؟

این سندروم به مردانی اشاره می‌کند که قصد ارتباط جنسی با زنان متعددی دارند. چنین مردهایی می‌توانند روابط اجتماعی خوب و جذابی با زن‌ها داشته باشند اما تعهدی به رابطه ندارند و در روابط با آنها با موانع جدی برخورد می‌کنند.مردهای دارای سندروم دون ژوانیسم نمی‌توانند در روابطشان صمیمی باشند و پس از رابطه جنسی معمولاً فرد را ترک می‌کنند. در نهایت ژوان به عنوان شخصیتی افسانه‌ای شناخته می‌شود که زن‌ها را شیفته خود کرده و بعد آنها را به حال خود رها می‌کند.

اصطلاح دون ژوان به مردهایی گفته می‌شود که شیفته رابطه با زن‌ها هستند اما از صمیمیت می‌ترسند و در روابط عاطفی احساس امنیت نمی‌کنند. آنها ممکن است حتی به دلیل رابطه ناامنی که از دوران کودکی با مادرشان یا حتی زنان دیگر داشته‌اند نسبت به شریک عاطفیشان احساس تنفر، خشم یا ترس داشته باشند. اگر شما هم درگیر چنین رابطه ای با والدین خود در کودکی بوده اید، می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

ویژگی‌های شخصیتی دون ژوان

یک شخص دون ژوان نه می‌تواند کسی را دوست داشته باشد و نه حتی به عشق و علاقه فرد مقابل باور دارد. این مردها با پیام دوست داشته شدن از زن ها تصور می‌کنند که آنها قصد فریب یا سوء استفاده از او را دارند. با توجه به احساس حقارتی که مردهای دون ژوان دارند به جای دوست داشته شدن تمایل دارند که در روابطشان مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند. این افراد با ابراز احساسات شریک عاطفیشان احساس ناامنی و نگرانی می‌کنند و به همین خاطر به همه ‌زنها بی‌اعتماد هستند. به نوعی مردهای دون ژوان به جای رابطه با شخصیت یک زن تنها به فکر به دست آوردن جسم او هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این افراد، می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

مهمترین ویژگی‌های شخصیتی دون ژوان

 

این افراد احساس مهم بودن دارند و خود بزرگ بین هستند.

در ارتباط با زن‌ها احساس شرم و حقارت و ناامنی می‌کنند.

دوست دارند که دیگران همیشه تابع خواسته‌های آنها رفتار کنند.

این افراد روابط عاطفی متعدد اما کوتاه مدتی با زن‌ها دارند و حتی ممکن است سراغ افرادی بروند که تنها دنبال خوشگذرانی و تفریح هستند و به رابطه عمیق فکر نمی‌کنند.

همیشه خودشان را در روابط حق به جانب می‌دانند و نیازهای دیگران را نادیده می‌گیرند.

در رابطه با دیگران برای تحت سلطه درآوردن آنها با خشم و حقارت برخورد می‌کنند و می‌خواهند فرد مقابل را کوچک جلوه دهند.

عمیقاً به دیگران حسادت می‌ورزند و همیشه خود را با آنها مقایسه می‌کنند.

هر چند این افراد دنبال سوء استفاده از دیگران هستند اما گاهی خودشان هم توسط این زن‌ها مورد سوء استفاده واقع شده‌اند.

مدل ارتباطی افراد دون ژوان

مردان دونژجوان ظاهر شیکی دارند و جذاب ،جنتلمن و اجتماعی هستند. این افراد به راحتی می‌توانند زن‌ها را شیفته خود کنند اما به دلیل احساس حقارت درونیی‌شان از رابطه صمیمی و جدی هراس دارند.

مردهای دون ژوان تمایل به وابسته کردن و رها کردن دیگران دارند مخصوصاً اگر شریک شان مغرور یا دور از دسترس و یا جنگجو باشد در این مواقع آنها تمام تلاششان را برای جذب فرد مقابل می‌کنند ولی پس از مدتی با رها کردن او احساس موفقیت می‌کنند.

این مردها خودشان را از لحاظ جنسی فعال نشان می‌دهند تا احساس قدرت کنند در حالی که ممکن است انگیزه ه‌شان برای ایجاد این ارتباط سرکوب حس حقارت باشد.

این افراد دوست دارند در رابطه دائماً مورد تحسین و تشویق قرار بگیرند و اگر کسی ادعای دوست داشتن و وابستگی کند به دلیل دوران کودکی نافرجامی که با مراقب اولیه داشتند احساس ناامنی می‌کنند.

علت ایجاد سندروم دون ژوانیسم

به نظر برخی روانشناسان تجربه‌های اولیه از جمله رابطه با مراقبان اولیه در ایجاد این سندروم تاثیر گذار باشد. کسانی که نسبت به مادر یا مراقبت کننده اولیه احساس خشم و انتقام جویی دارند مئناً این احساس را در آینده به زن‌های دیگر منتقل می‌کنند. علاوه بر این خانواده درمانگرها اعتقاد دارند که افراد دون ژوان در یک خانواده نابسامان که پدر ضعیف و مادر سلطه‌گر بوده است بزرگ شده‌اند. مخصوصاً رابطه با مادر یک رابطه آشفته بوده است. برای دریافت مشاوره با بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کلیک کنید.

طبق نظر رفتار درمانگرها هم در خانواده‌ای که پدر و مادر به هم تعهدی ندارند چنین الگوی ارتباطی را فرزندشان یاد می‌گیرد و در رابطه با شریک عاطفی‌اش اینگونه برخورد می‌کند. جالب است بدانید که طبق تحقیقات بیشتر افراد دون ژوان دلبستگی نا ایمنی در دوران کودکی داشتند.

 

 دون ژوان ها جذب چه زن‌هایی می‌شوند؟

مردهایی که ویژگی‌های دون ژوان را دارند معمولاً یا سراغ زن‌هایی با موقعیت‌های عالی اجتماعی از لحاظ تحصیلات و ظاهر می‌روند و یا دقیقاً برعکس سراغ کسانی می‌روند که از لحاظ طبقه اجتماعی از آنها بسیار پایین‌تر هستند. چنین افرادی به دنبال زن‌هایی با موقعیت‌های بالای اجتماعی یا سیاسی هستند و می‌خواهند آنها را به خود وابسته کنند تا احساس ارزشمندی و برتری بین دیگران پیدا کنند. از طرفی  زن هایی که ارتباط و موقعیت اجتماعی پایینی دارند به مرد دون ژوان بسیار وابسته می‌شوند و از او تعریف و تمجید می‌کنند. این زن‌ها با اعتماد به نفس پایینی که دارند می‌خواهند هر طور شده رابطه خود را با چنین مردی حفظ کنند و از این طریق خودشیفتگی را در دون ژوان‌ها تقویت می‌کنند.

افراد دون ژوان هرگز نمی‌توانند ازدواج کنند چرا که به دنبال رابطه عمیق و بلند مدت نیستند اما این می‌تواند یک زنگ خطر باشد  چرا که پس از مدتی بهانه گیری‌ها و توجیه‌هایشان برای ترک رابطه شروع می‌شود. برخی از زن‌ها که با چنین مردهایی در رابطه هستند تصور می‌کنند که شاید خودشان ایرادات جدی در رابطه دارند و ممکن است مدام از خود انتقاد کنند که توانایی حفظ رابطه را ندارند اما واقعیت این است که کسی نمی‌تواند با یک دون ژوان رابطه سالم داشته باشد چرا که رابطه‌ با این‌ها فرسایشی خواهد بود و در نهایت به افسردگی فرد قربانی منجر می‌شود. اگر شما هم در رابطه با چنین فردی هستید، می توانید از بهترین مشاوره ازدواج سعادت آباد کمک بگیرید.

درمان اختلال دون ژوانیسم

خیلی از اوقات درمان چنین افرادی دشوار است به این دلیل که افراد دون ژوان دلیلی برای درمان نمی‌بینند. تنها زمانی حاضر می‌شوند درس روانشناس بروند که بابت رفتارهایشان احساس عذابشان و گناه داشته باشند. مطمئناً کار با چنین افرادی آسان نیست و بهتر است جلسات به صورت زوج درمانی باشد. روانشناس باید بتواند اعتماد این افراد را جلب کند تا به تدریج درمان صورت بگیرد.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز با اختلال دون ژوان آشنا شده اید. اگر شما هم در رابطه ای هستید که تصور می کنید شریک عاطفی تان چنین رفتارهایی دارد قبل از تصمیم گیری توصیه می شود از یک روانشناس حرفه ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت