سبک زندگی و موفقیت

آیا مردها احساسات دارند؟

یکی از سوالاتی که معمولا از جانب زن ها مطرح می شود این است که آیا واقعا مردها احساس دارند و چرا احساس خود را نشان نمی دهند؟ حقیقت این است که در بیشتر موقعیت ها مرد ها در بیان احساسات خود مشکل بیشتری دارند تا زن ها و از طرفی قوانین اجتماعی هم این را به مردها تحمیل می کند. بهتر است بپذیرید که مردها هم احساسات دارند اما ترس از بروز آن دارند چرا که نمی دانند با این کار آیا احساس آسیب می کنند یا خیر.

آیا مردان احساسی وجود دارند؟

مرد ها مانند زن ها دارای احساسات هستند اما بیان آن برای شان کمی پیچیده است. یکی از عواملی که باعث می‌شود احساس خود را نشان ندهند این است که مرد با این کار می‌خواهد خود را محکم و قوی نشان دهد این در حالی است که سرکوب احساسات هم می تواند روابط آنها را تحت تاثیر قرار دهد و همین اینکه سبب بیماری های مختلف شود. طبق آمار ها بیشتر از ۳۰ درصد از مردها در زندگی خود دچار افسردگی شده اند و حدود ۹ درصد از آنها هر روز احساس افسردگی و استرس دارند. بنابراین بهتر است به سراغ این مسئله برویم که چرا مردها تمایلی به نشان دادن احساسات خود ندارند. پس چیزی به اسم مرد بی احساس وجود ندارد و فقط آنها در بروز احساسات مشکل دارند.

 

چرا مردها احساسات خود را بروز نمی دهند؟

مردها غالباً ترس از بیان احساساتشان دارند اما یک زن می تواند کمک کند که این احساساتش را بیان کند یا حداقل در برابر او با احساس رفتار کند:

ترس از طرد شدن دارد

یک مرد می ترسد که با بیان احساسش بی کفایت به نظر بیاید و شما او را نادیده بگیرید. از طرفی او نیاز دارد که خیالش راحت باشد وقتی حرف هایش را میزند مورد سرزنش قرار نمی گیرد و شما او را ترک نمی کنید و اینکه تشویقش میکنید که نسبت به احساسات خود شناخت داشته باشد.

الگویی نداشته است

سعی کنید این عامل را بپذیرید که یک مرد در دوران کودکی خود هرگز همجنس خود را ندیده که بتواند به لحاظ عاطفی حرف هایش را بزند و احساسی برخورد کند. مثلاً او پدر خود را ندیده است که بتواند احساس شادی یا ناراحتی اش را راحت به مادرش بگوید. معمولاً اگر پدرش احساسی می شده، سکوت می کرده یا سعی می کرد از موضوع طفره برود.

ترس از دست دادن کنترل دارد

برخی اوقات مردان میخواهند احساسات خود را به زبان بیاورند به آن علت که فکر می‌کنند با زدن حرف هایشان دیوار محکمی که کشیدند ویران می شود و دیگر امنیتی نخواهند داشت و ممکن است کنترل زندگی را از دست بدهند. علاوه بر این تصور می کنند که با بیان احساس شان طرف مقابل را غافلگیر می کنند. این رفتار باعث می‌شود حتی زمانی که شما بخواهید احساس خود را بروز دهید، به بی ثباتی متهم تان کند. چنین مردی ممکن است این رفتار را از پیشینه خانوادگی و فرهنگی خود یاد گرفته باشد.

عادت به پنهان کردن احساسات دارد

برخی از مردها عادت کردند به محض اینکه احساساتی شوند به گفتگو پایان دهند. مثلاً هر موقع که شما با آنها صحبت میکنید و احساساتی می شوند سعی می کنند که خنده یا ناراحتی یا هر احساس دیگر خود را سرکوب کنند. در برابر این عادت های او می توانید بگویید که” میدانم با حرف هایم ناراحت شده اما نیازی نیست که آن را پنهان کنی”. با این کار او را متوجه کردید که احساساتش را فهمیده اید.

ترس از دست دادن استقلال دارد

ممکن است که یک مرد بترسد اگر که چهره مقتدرانه خود را کنار بگذارد انگاه چگونه با احساس صمیمیت روبه‌رو شود. او می ترسد که اگر یک زن را به دنیای درونی خودش راه دهد آنگاه استقلال اش را از دست می دهد و احساس خطر می کند. شما می‌توانید در چنین شرایطی به او بگویید که دوست دارید به هم نزدیک شوید اما این نزدیکی صمیمیت زناشویی است و همچنان می تواند استقلال خودش را داشته باشد.

 

دریافتن زبان نشانه های عاطفی

مردان همانند زنان افرادی احساسی هستند هرچند این روزها با آموزش‌هایی دریافتند که بهتر است احساسات خود را به زبان بیاورند اما هنوز برخی از آنان وجود دارند که بروز احساسات را نشانه ضعف می دانند. یک مثال این است که شما و همسرتان با یکدیگر بیرون می روید و ناگهان موتور سواری از کنار شما با سرعت عبور می کند و چیزی نمانده بود که شما تصادف کنید. در این شرایط ممکن است همسرتان با سرعت به سمت شما بیاید و با عصبانیت بگوید که” چه مرگم شده است ست یا چرا صدای بوق را نشنیدی”. قطعاً شما ناراحت و رنجیده خاطر می شوید

آیا تاکنون به تعبیر این رفتار اندیشیده‌اید. ممکن است دلیل عصبانیت او احساساتی شدنش باشد از اینکه نتوانسته از شما مراقبت کند و یا نگران حالتان است. هرچند این رفتار یک مرد تایید نمی شود اما اگر شما متوجه میشدی که در پشت کلمات تند عاطفه و احساسش به شما نهفته است، کمتر ناراحت می شدید. با دریافتن این رفتارهای مرد بهتر میتوانید نیازهای خود را مطرح کنید و با آگاهی بیشتری به او نزدیک شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “چگونه نگاه مردان را بخوانیم” کلیک کنید.

 

مردان چگونه احساسات خود را بروز میدهند؟

یک زن میتواند به همسرش کمک کند تا راحت تر احساساتش را بیان کند و بابت آن ترسی نداشته باشد. برخی از راهکارها برای کمک به مردان در این زمینه عبارتند از:

به چشمانش نگاه کنید

هنگامی که ارتباط بصری با مردی دارید که ناراحت است یا احساساتی می شود دیگر این سوال را نمی پرسید که آیا آنها احساسات دارند یا خیر. چرا که شما متوجه می شوید که آنها قطعاً احساس دارند و می توانید آن را از چشم هایشان بخوانید. مردها احساسات خود را از طریق چشم هایشان نشان می دهند. بنابراین هر موقع با شریکتان بحث کردید یا هنگامی که می خواهید از او حمایت کنید چشم هایش به شما دروغ نمی گوید.

به سکوت آنها توجه کنید

آیا همسر شما بعد از یک جر و بحث طولانی ساکت می شود ؟ آیا متوجه شده اید در چنین شرایطی دیگر با شما حرف نمی زند ؟ این را بدانید که شاید عصبانی است اما هنگامی که مردی سکوت می کند احتمال غمگینی او بیشتر میباشد. این ناامیدی و غمگینی می‌تواند به دلیل عدم ابراز احساس باشد. در این وضعیت سعی کنید کمی از او فاصله بگیرید تا بتواند با خودش تنها باشد. اما این فاصله شما خیلی طولانی نباشد تا از این احساس غم و اندوه رها شود.

علائم فیزیکی او را بشناسید

مردان احساسات نهفته خود را به شکل علائم فیزیکی نشان میدهند. اگر همسر شما فشارهای کاری و مالی زیادی داشته باشد یا مسائل استرس زایی در زندگی سراغش آمده باشد احتمال دارد که متوجه بروز برخی نشانه های فیزیکی در او شوید. مثلاً دچار سردرد های مکرر یا کمر درد و خستگی میشود و این ها راه هایی هستند که مرد با آن میخواهد غمگینی خود را بروز دهد. بنابراین بهتر است نشانه های فیزیکی همسرتان را جدی بگیرید تا بتوانید به بروز احساسات او کمک کنید.

به خشونت مردان توجه کنید

گاهی به دلیل آن که مرد ها نمی توانند احساسات خود را بیان کنند درگیر خشم و ناامیدی می شوند. مثلاً وقتی در محل کار با همکارش دعوا می کند به جای آن که به خانه بیاید و به شما توضیح دهد که چه اتفاقی افتاده است ممکن است فقط کنترل تلویزیون را بردارد و محکم بر زمین بکوبد یا آن که موقع رانندگی سرعتش را بالا ببرد. هرچند از این رفتار نمی توان چشم پوشی کرد اما می تواند یک سرنخ مهم باشد برای اینکه بدانید مردتان احساساتی شده است.

 

چگونه به نیازهای عاطفی مرد پاسخ دهید؟

برخی از راهکارهای مناسب برای پاسخ دادن به نیازهای عاطفی مرد شامل موارد زیر هستند:

سعی کنید از او تعریف کنید

وقتی که شما از همسرتان تعریف میکنید در اصل به اون عشق و محبت بیشتری می دهید و این کار رابطه شما را صمیمی تر می کند. مردی که احساس صمیمیت با همسرش داشته باشد حرف های خود را راحت به زبان می‌آورد و بهتر می تواند احساسش را بروز دهد.

با او معاشقه کنید

عشق ورزی و معاشقه با همسر یکی از راههایی است که می توانید به او نشان دهید همچنان برایش دوست داشتنی و جالب هستید. بهتر است معاشقه را همیشه در زندگی خود حفظ کنید. فرقی نمی کند که چند سال از زندگی مشترک شما گذشته است در هر حال آنچه یک مرد به آن نیاز دارد زنده نگه داشتن شور و اشتیاق همسرش است.

او را در آغوش بگیرید و لمس کنید

 

مردها از لمس شدن و در آغوش گرفته شدن بسیار لذت می برند. می توانید دست او را بگیرید و موهایش را لمس کنید یا محکم او را بغل کنید. این کارها به تقویت روابط عاطفی شما کمک می کند و همسرتان بیشتر دوست دارد که به شما نزدیکتر شود.

به او گوش دهید

همسرتان ممکن است مانند هر فرد دیگری خطا کند و یا خودش را بابت اشتباهاتش سرزنش کند. در این وضعیت از کنایه زدن یا غرزدن خودداری کنید. اگر ناراحت است سعی کنید به او کمک کنید تا احساساتش را بیان کند و با دقت به حرف هایش گوش دهید. اگر همسرتان حس کند که حرف هایش برای شما اهمیتی ندارد دیگر احساس ناراحتی اش را برای شما بازگو نخواهد کرد.

 

کلام آخر

مرد ها مانند زنها احساسات دارند اما راه بیان آن را نمی دانند و برخی اوقات سعی می‌کنند با پنهان کردن احساسات خود، حرف هایشان را بزنند. این رفتار گاهی مواقع می تواند رابطه بین فردی آنها را تحت تاثیر قرار دهد و چالش هایی را ایجاد کند. ممکن است زنها نتوانند رفتارهای پیچیده مرد را درک کنند و بفهمند که واقعاً منظورش چیست. بنابراین هرچه زنی شناخت بهتری از رفتارهای همسرش پیدا کند راحت تر می تواند مسائش را با او حل کند. اگر شما هم در برآوردن نیازهای عاطفی همسرتان و آگاهی از آنها با مشکل مواجه شده اید توصیه می‌شود از مشاوران و درمانگران باتجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت