سبک زندگی و موفقیت

ده قانون مرزی در زندگی زناشویی (1)

ده قانون مرزی در زندگی زناشویی (1)

این قوانین شما را از حل مشکلات زناشویی فراتر خواهد برد و یاریتان خواهد کرد به چگونگی ساخته شدن مرزها پی ببرید. این قوانین مرزی نمی‌گوید که ازدواج چگونه باید باشد، بلکه درباره ازدواج‌های موجود است. این قوانین مانند قانون جاذبه همیشه جاری است، خواه از آن باخبر باشیم، خواه نباشیم. ما در مشاوره های ازدواج که در مرکز گروه همراه ارائه می دهیم کامل تر به این قوانوین زندگی زناشویی خواهیم پرداخت. قوانین مرزی منشأ پذیرش مسئولیت در زندگی است.

قانون اول: قانون کاشت و برداشت

این قانون بدین معناست که کارهای ما پیامدهایی دارندو وقتی کارهایمان محبت‌آمیز و از سر مسئولیت باشد، مردم به ما نزدیکتر می‌شوند. وقتی که نامهربان و بی‌مسئولیت باشیم، مردم از ما دوری می‌کنند. این قانون در دو حوزه اصلی زندگی زناشویی کاربرد دارد که عبارت است از: رابطه و وظیفه. بخش ارتباط شامل پیوند عاطفی زوجین به یکدیگر است، مثلا، میزان وابستگی‌شان به یکدیگر چقدر عمیق است و چه احساس مثبت یا منفی‌ای به یکدیگر دارند. بخش وظیفه مربوط به جنبه‌های عملی است مانند پرداخت صورت‌حساب و تنظیم وقت و پختن غذا و خانه‌داری و تربیت فرزندان.

کاشت و برداشت به جنبه پیوندی زناشویی مربوط می‌شود؛ اینکه دو طرف چگونه در قلب یکدیگر اثر می‌گذارند و نفوذ می‌کنند.

قانون دوم: قانون مسئولیت

این قانون به ما می‌گوید: ما در مقابل یکدیگر مسئولیت داریم، اما به جای یکدیگر مسئولیت نداریم.

قانون سوم: قانون قدرت

قانون قدرت معلوم می‌کند که ما چه قدرت‌هایی داریم و چه قدرت‌هایی نداریم؛ مثلا ما قدرتی بر گرایش‌ها و اعمال سایر مردم نداریم؛ نمی‌توانیم باعث رشد همسرمان شویم؛ نمی‌توانیم مانع بروز رفتار مشکل‌ساز یا نقصان شخصیت همسرمان شویم و…. ما نمی‌توانیم همسرمان را به هیئتی درآوریم که دوست داریم. ما حتی گاهی قدرت تغییر عادات ناپسند خودمان را هم نداریم. ما باید بدانیم که قدرت تغییر دیگران را نداریم، اما می‌توانیم

قانون چهارم: قانون احترام

این قانون می‌گوید که اگر مایلیم دیگران به مرزبندی‌هایمان احترام بگذارند لازم است که ما به مرزهای آنها احترام بگذاریم. این حالت درباره آزادی هم صادق است؛ افراد بالغ آزادی دیگران را همان اندازه طالبند که آزادی خود را. قانون احترام پرورش دهنده عشق است؛ دوست داشتن یعنی حرمت نهادن و محافظت از آزادی انتخاب طرف مقابل.

قانون پنجم: قانون انگیزش

قانون انگیزش می‌گوید ما باید آزاد باشیم که پاسخ منفی بدهیم بیش از اینکه بتوانیم با تمام وجود پاسخ مثبت بدهیم. هیچ‌کس در واقع نمی‌تواند دیگری را دوست نداشته باشد مگر اینکه مجبور به آن نباشد.

در مقاله بعد درباره پنج قانون دیگر صحبت خواهیم کرد.

برگرفته از کتاب مرزهای زناشویی

مرکز مشاوره گروه همراه سعادت آباد

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت