روانشناسی کودک

روانشناسی نقاشی کودک

نحوه رمز گشایی نقاشی های کودکان را یاد بگیرید و کودک خود و شخصیت درونی او را بهتر بشناسید. روانشناسی نقاشی کودک می تواند چیزهای زیادی درباره ی ترس ها، شادی ها، آرزوها، امیدها و کابوس های آنها بگوید و به شما درک دقیقی از شخصیت آنها ارائه خواهد داد.

کودکان فرایند نقاشی کردن را از لحظه ای که به اندازه کافی بزرگ می شوند که یک مداد یا ماژیک را دردست بگیرند و آن را روی کاغذ قرار دهند، شروع می شود. برای کودکان کوچکتر، نقاشی یک فعالیت طبیعی را نشان می دهد که معمولاً با هیجان زیادی همراه می باشد.

آنها نقاشی می کشند تا احساسات خود را بیان کنند، چرا که آنها نمی دانند چگونه احساسات مختلف خود را از طریق کلمات ابراز کنند. آنها ترس ها، شادی ها، رؤیاها، امیدها و کابوس های خود را از طریق نقاشی نشان می دهند و شما را درباره ی روابط خود با دنیا و چیزهای دیگر راهنمایی خواهند کرد.

نقاشی کودک چه اطلاعاتی درباره او به ما می دهد؟

نقاشی یک راه ارتباطی می باشد و اثر هنری کودکان، نمایی از شخصیت آنها را نشان می دهد. نقاشی های کودکان منحصر به فرد هستند و اطلاعات دقیقی را درباره ی هنرمندان خردسال به ما می دهند. هر پدر و مادری آرزو دارد که در نقاشی کودک خود چیز معناداری پیدا کند. گاهی اوقات نقاشی ها فقط نقاشی هستند و چیزی به جز یک بازی و سرگرمی را نشان نمی دهند. اما گهگاهی، تفسیر نقاشی های کودکان به این معناست که شما لایه عمیقتری از احساس و تفکر آنها کشف خواهید کرد.

بنابراین، چیز زیادی را از یک نقاشی برداشت نکنید، اما در عوض از کودک بخواهید به شما بگویند که نقاشی برای آنها چه مفهومی دارد. پرسیدن سؤالاتی مانند آدمها در نقاشی چه کاری انجام می دهند، می تواند چیزهایی را از دید کودک شما نشان دهد که ممکن است خودتان هرگز ندیده باشید.

مراحل نقاشی کودکان

سه مرحله در نقاشی کودکان وجود دارد: مراحل خط خطی، پیش الگووار (پیش شماتیک) و الگووار (شماتیک).

مرحله اول نقاشی کودک: خط خطی (4-2 سال)

در این مرحله، هیچ واقع گرایی در تصاویر وجود ندارد و آنها اساساً فقط علائمی را در یک صفحه می کشند. ممکن است به نظر برسد که هیچ چیزی وجود ندارد، اما گاهی اوقات چیزی خلق می کنند که "رئالسیم تخیلی" نامیده می شود. این بدین معناست که وقتی خط خطی انجام می شود، شما ممکن است قادر به دیدن شکل های خاصی شبیه به یک ماشین یا یک خانه باشید.

مرحله اول نقاشی کودک: خط خطی

مرحله دوم نقاشی کودک: پیش شماتیک (7-4 سال)

در این مرحله، کودکان تلاش می کنند که چیزهایی را خلق کنند که با چشم های خود می بینند. آنها ممکن است ساده ترین چیزها مانند صورتها، شکل های برچسب، ماشین ها، درختان و خانه ها را بکشند. معمولاً هیچ جزئیات واقعگرایانه ای در این نقاشی ها وجود ندارد. در انتهای مرحله، آنها شروع به اضافه کردن چیزهای خاصی می کنند که ایده های آنها را از هم متمایز می کنند، مانند گل هایی در جلوی یک خانه یا لباس هایی روی شکل های برچسبی .

مرحله سوم نقاشی کودک: الگووار (شماتیک) ( + 7 سال)

در این مرحله، کودکان تلاش می کنند که چیزهایی را خلق کنند که با چشم های خود می بینند. آنها ممکن است ساده ترین چیزها مانند صورتها، شکل های برچسب، ماشین ها، درختان و خانه ها را بکشند. معمولاً هیچ جزئیات واقعگرایانه ای در این نقاشی ها وجود ندارد. در انتهای مرحله، آنها شروع به اضافه کردن چیزهای خاصی می کنند که ایده های آنها را از هم متمایز می کنند، مانند گل هایی در جلوی یک خانه یا لباس هایی روی شکل های برچسبی .

مرحله سوم نقاشی کودکان

معنای جنسیت و اولویت های رنگ در روانشناسی نقاشی کودک

جای تعجبی ندارد که تفاوت هایی میان چگونه نقاشی کشیدن و چه چیز را نقاشی کردن دختران و پسران وجود دارد. دختربچه ها معمولاً شکل های گِرد، مانند گُل ها و قلب ها را می کشند، در حالیکه زاویه ها، مکعب ها و خطوط صافتر و نیز ماشین ها، اتوبوس ها و غیره مختص نقاشی پسربچه ها می باشد.

به طور کلی، کودکان تمایل دارند که مطابق با جنسیت خود نقاشی بکشند. علاوه بر این، برخی از محققان گزارش کرده اند که دختران در نقاشی های خود، نسبت به پسرها به استفاده از رنگ های بیشتر و گرم تر (مانند صورتی) تمایل دارند و پسران تمایل به رنگ های سردتری دارند. ظاهراً انتخاب رنگ می تواند اهمیت داشته باشد:

سیاه و بنفش:

نشان دهنده ی تسلط می باشد و می تواند مورد علاقه ی کودکی باشد که نسبتاً طالب می باشد.

آبی:

محبوب کودکانی است که ذات دلسوزی دارند و از معاشرت با دیگران لذت می برند.

قرمز:

رنگ هیجان است، ممکن است به طور ویژه توسط کودکانی استفاده شود که نمی خواهند چیزی را از دست بدهند و یکی از محبوب ترین رنگ های مورد استفاده کودکان می باشد.

صورتی:

نشان دهنده ی نیاز به عشق و قدردانی می باشد و مورد علاقه ی دختران می باشد.

سبز:

رنگ کسانی است که می خواهند متفاوت باشند، طبیعت را دوست دارند و هنرمند و باهوش هستند.

زرد:

زرد نیز هوش و طبیعتی آفتابی را نشان می دهد.

وضعیت قرار گرفتن نقاشی بر روی صفحه

حال، نوبت وضعیت قرار گرفتن نقاشی روی برگه می شود، به طور واضح، سمت چپ صفحه، مربوط به گذشته و رشد می باشد. این قسمت همچنین مرتبط با مادران می باشد. سمت راست مربوط به علاقه به آینده و نیاز به ارتباط برقرار کردن می باشد. این قسمت مربوط به پدران است.

کودکی که نقاشی خود را با اندازه مناسبی بر روی صفحه می کشد، فرد متعادل و در امنیتی می باشد، در حالیکه، در مقابل، شکل های کوچک کشیده شده در پایین یا نزدیک به پایین صفحه، یا نزدیک به گوشه، احساس بی کفایتی یا ناامن بودن را بیان می کند.

نقاشی های کودکان چه احساساتی را نشان می دهند؟

احساسات زیادی را می توانید از نقاشی های کودک خود برداشت کنید، اما تا زمانی که کودک فرصت نکرده نقاشی خود را برای شما توضیح دهد، با چیزهایی که خودتان تصور می کنید گمراه نشوید. گرچه، محققان دریافته اند که نکاتی در نقاشی وجود دارد که می توانند احساس واقعی کودکان را نشان دهند.

  • نقاشی هایی همراه با جزئیات و با دقت ممکن است نشان دهنده ی کودکی باشد که احساس می کند نیاز است بیش از حد تلاش کند.
  • نشانه های پر رنگ، به ویژه اگر نزدیک به هم باشند، می تواند علامت استرس، احساسات قوی، عزم راسخ یا عصبانیت باشد، در حالیکه نشانه های کمرنگ تر ممکن است نشان دهنده ی روحیه ی لطیف تری باشد.
  • کیفیت خط نیز می تواند مهم باشد. شکلی که با خطوط کم رنگ، موّاج و شکسته کشیده شود، نشان دهنده ی کودکی مردد و ناامن می باشد که به نظر می رسد به هنگام نقاشی کشیدن در حال فکر کردن است. در مقابل، خطوط پررنگ، پیوسته و آزادانه نشان دهنده ی اعتماد به نفس و احساس امنیت می باشد.
  • به هنگام کشیدن شکل ها، اندازه ، و اندازه نسبی شکل های کشیده شده، قابل توجه می باشد و شکل های برجسته تر و یا مهم تر، بزرگتر نقاشی می شوند.

گاهی اوقات، عدم وجود دست در نقاشی، نشان دهنده ی کودکانی غیر تهاجمی و ترسو می باشد، در حالیکه اغراق در اندازه ی دست ها،  در صورتی که نقاشی از چهره خود کودک باشد، نشان دهنده ی تمایلات پرخاشگرایانه می باشد. به همین صورت، پاهای ریز نماد عدم امنیت – یعنی اساسی ناپایدار می باشد.

کودک بی پروا:

شکل های بزرگ، بدون گردن، و عدم تقارن اندام ها.

کودک مضطرب:

ابرها، باران، پرنده های در حال پرواز، چهره های بدون چشم

کودک خجالتی:

شکل های کوتاه، بدون دهان یا بینی ، اندام های کوچک و دستها نزدیک به بدن.

نقاشی کودک خجالتی

کودک عصبانی:

دستها و دندانهای بزرگ، دستای دراز، چشمهای لوچ

کودک ناامن:

شکل های هیولاوار، سرهای ریز، بدون دست و شکل های کج

تحلیل احساسات کودک از روی نقاشی

چگونه می توان نقاشی های کودکان را تشویق کرد؟

یادگیری تفسیر و رمزگشایی نقاشی های کودکان، می تواند برای شما به عنوان یک والد، بسیار مفید باشد. گرچه، باید سعی کنید این فعالیت خلاقانه را نیز تشویق کنید. تجربیات هنری به کودکان کمک می کنند که در حدو حدود مشخصی، مستقل شوند و این برای آنها فرصتی برای نشان دادن ایده های خود، بر روی کاغذ یا دیگر قالب ها فراهم می کند.

مهم تر از همه، بیان خلاقانه به کودکان اجازه می دهد که در جادوی تخیلات خود که در واقع همان کودکی ست، رها شوند. در اینجا، چیزهایی وجود دارند که شما می توانید برای تشویق کودکان به بیشتر نقاشی کردن انجام دهید:

تشویق کودکان به نقاشی
  • هنر را به جزء ثابت بازی تبدیل کنید. به آنها ابزارهای مختلف نقاشی مانند ماژیک، مداد رنگی، مداد ضخیم و ماژیک های وایت برد بدهید. کیسه های کاغذی را برش دهید تا روی آنها نقاشی کنند. گاهی اوقات چسباندن کاغذ روی میز به کودکان کمک می کنند که نقاشی خود را بدون حرکت کردن کاغذ بکشند.
  • نیازی به دستورالعمل نیست. به کودک خود اجازه دهید، آزمایش کند، جست و جو کند و خلاقیت خود را به شیوه ی خاص خود بیان کند. این کودک مستقل نیاز به احساس اعتماد به نفس، شایستگی و باهوشی دارد.
  • به جای تمرکز بر نتیجه ی کار، به روند کار دقت کنید. به جای اینکه فقط موفقیت کودک خود را تحسین کنید، در فرایند نقاشی او شرکت کنید. به او در کشیدن چیزهای دشوار کمک کنید یا با هم رنگهای مناسب برای خانه ی درختی را انتخاب کنید.
  • از هنر برای کمک به بیان احساسات قوی کودک خود استفاده کنید. اگر کودک شما احساس عصبانیت می کند، به او کمک کنید که چنین احساساتی را با کشیدن یک تصویر بسیار عصبانی بیان کند.
  • هنر و نوشته ی کودک خود را به نمایش بگذارید. با این کار کودک متوجه می شود که کار او ارزشمند و با اهمیت است.
0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت