ازدواج

ضرورت ازدواج

 ضرورت ازدواج

 

آنچه زندگی انسان را از سایر موجودات خاکی و حتی فرشتگان مجزا می سازد، “توانایی انتخاب “ است.هرفردی در زندگی با انواع و اقسام انتخاب ها روبه رو می شود.انتخاب دوست،رشته ی تحصیلی،دانشگاه و غیره،ولی مهم ترین انتخاب هرانسانی در دوران زندگیش،انتخاب همسر است.اگر می خواهید ازدواج خوبی داشته باشید باید با مشاوره ازدواج انتخاب خود را بررسی نمایید تا در جریان زندگی به آه و افسوس گرفتار نشوید،باید بیشتر به نوع انتخابتان توجه کنید.

اما مهم ترین اصل قبل از انتخاب همسر،اصل ضرورت ازدواج است.اینکه آیا ازدواج ضروری است؟آیا زمانی که جوان مشغول به تحصیل است ازدواج ضرورت دارد؟چرا برخی می گوین ضرورت دارد برخی می گویند نه؟در اینجا بهتر است کلمه ی ضرورت معنا شود.ضرورت یعنی چیزی که باید باشد.به عبارتی،وقتی چیزی ضروری شد،دیگر نمی توان برای آن جانشینی تصور کرد.

مثلاًبرای زنده ماندن،هوا ضرورت دارد،از این رو نمی توان به جای هوا،آب نوشید.بنابراین،ضرورت در ازدواج به این معناست که فرد چاره ای جز ازدواج ندارد.پس نخستین اصل،ضرورت ازدواج است.

دومین اصل برای ازدواج خواستگاری است و اولین گام در خواستگاری،آشنایی طرفین با هم می باشد.ضمناًچنانچه می دانیم از مهم ترین ملاک ها در امر ازدواج،“جذابیت ظاهری”طرفین است.

جذابیت ظاهری به معنای زیبایی بیش از حد نیست؛بلکه همان چیزی است که عوام می گویند قیافه طرف به دل می نشیند.چنانچه این شرط حاکم باشد و هردو از ظاهر یکدیگر رضایت داشته باشند آن موق سوال های بعدی یا ملاک های بعدی مطرح می شود.گرچه ملاک های دیگری مثل ایمان،اصالت خانوادگی،و اخلاق مهم هستند ولی فقدان شرط جذابیت می تواند در آینده سبب نارضایتی گردد.البته کسانی که زیبایی ظاهری در انتخاب همسر اصل اساسی قرار می دهند باید بدانند سخت در اشتباه اند.یا به قول ویل دورانت اگر ازدواج صرفاًبه خاطر زیبایی و علایق به اصطلاح عشقی صورت گیرد،معمولاًبا شکست مواجه خواهد شدو آشفته خواهد گشت.

از بکار بردن جمله ی “قیافه طرف برای من مهم نیست،

بلکه چیزهای دیگر مهم هستند”بپرهیزید.چرا که قیافه ی

همسرتان باید به دلتان بنشیند.

 

درمورد انتخاب همسر دو دیدگاه وجود دارد.دیدگاه اول معتقد است انتخاب همسر بر اساس شباهت ها صورت می گیرد و دیدگاه دوم انتخاب همسر را براساس تفاوت ها می داند.درمورد شباهت ها،به این صورت است که فرد تمایل دارد با کسی ازدواج کند که از نظر ظاهر،خانواده،طبقه اجتماعی،شغل،محل سکونت و غیره تا حدودی به خودش شبیه باشد “کبوتر با کبوتر باز با باز،کند همجنس با همجنس پرواز.”.درمورد تفاوت ها،فرد تمایل دارد با کسی ازدواج کند که مکمل خودش باشد.مثلا فرد کم رو و خجالتی دوست دارد با فردی ازدواج کند که اجتماعی و اهل آداب معاشرت باشد.یا پسری که خانواده ی پرجمعیتی دارد دوست دارد با دختری ازدواج کند که از خانواده ی کم جمعیت است.

درمورد اینکه کدام یک از این دو نوع ازدواج دوام و رضایت بیشتری دارند،نتیجه قطعی وجود ندارد.ولی تجربیات تعدادی از مشاورین و برخی منابع ،ازدواج نوع اول (شباهت ها)را با دوام تر می دانند.

بنابراین لازمه ی داشتن یک جامعه سالم،خانواده سالم و لازمه ی داشتن یک خانواده سالم،ازدواج موفق و با مشاوره است و اولین شرط ازدواج موفق،انتخاب صحیح می باشد.

 

مرکز مشاوره گروه همراه –  سعادت آباد 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت