سبک زندگی و موفقیت

علل بددهنی دیگران و شیوه های مقابله با آن

حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که به راحتی به دیگران ددهنی می‌کنند و برای آن کلی بهانه می‌آورند. بد دهنی یکی از رفتارهای مخرب است که تاثیرات ناخوشایندی روی دیگران می‌گذارد و می‌تواند سبب افسردگی و اضطراب در شخص قربانی شود. با توجه به اهمیت این موضوع در مقاله امروز به بررسی دلایل بد دهنی و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم.

 

بددهنی نشانه چیست؟

بددهنی ارتباط مستقیمی با وضعیت زندگی و خانواده فرد دارد. به این معنا که در خانواده‌ای که افراد با یکدیگر با احترام برخورد می‌کنند و در بحرانی‌ترین شرایط سعی می‌کنند خونسردی خود را حفظ کنند شخص یاد می‌گیرد که با بددهنی تنها به خودش توهین کرده است اما وقتی والدین برای کوچک‌ترین جر وبحث به یکدیگر فحاشی می‌کنند مطمئناً فرزند هم می‌آموزد همان رفتارها را در آینده با دیگران تکرار کند. عادت به بد دهنی باعث می‌شود که فرد در زندگی زناشویی با همسرش هم سر هر چیزی دعوا راه بیندازد و فحاشی کند. اگر همسرش هم فردی بد دهن باشد ممکن است این رفتارها را ایراد نداند. نکته مهم این است که چه شما اعتقاد داشته باشید یا نه بد دهنی فتاری ناپسند و  زشت شمرده می‌شود و به راحتی از ذهن شخص قربانی پاک نمی‌شود. اگر شما هم چنین مسئله ای با همسرتان دارید توصیه می شود از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

علل بددهنی

 

بد دهنی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

خشم و عصبانیت

بددهنی یکی از نشانه‌های خشم و عصبانیت در افراد است و کسانی که مدیریت آن را نیاموخته‌اند به راحتی هنگام عصبانیت شروع به فحاشی به دیگران می‌کنند و شخصیت آنها را زیر سوال ببرند. آنها ممکن است بعد از مدتی پشیمان شوند اما واقعیت این است که این رفتار آنها در حافظه بلند مدت دیگران می‌ماند و از این به بعد شخصیت آنها بر اساس  حرف‌هایی که موقع عصبانیت می‌زدند تعیین می‌شود.

کمبود اعتماد به نفس

غالباً کسانی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند به راحتی شروع به بد دهنی می‌کنند چرا که آن احساس حقارت در درون باعث می‌شود که همیشه دیگران را مقصر بدانند و فکر کنند که حقشان پایمال شده است. این افراد تصور می‌کنند که با فحاشی می‌توانند بقیه را تحت تاثیر قرار دهند و اهدافشان را پیش ببرند.

 نداشتن مهارت‌های ارتباطی

متاسفانه برخی‌ها شیوه‌های صحیح مهارت ارتباطی را یاد ندارند چیزی از مهارت‌های زندگی نمی‌داند. بنابراین ممکن است برای رساندن منظور خود و یا جلب توجه دیگران سریعا فحاشی کنند. مهارت ارتباطی چیزی است که افراد باید آن را از دوران کودکی بیاموزند تا در مواقع بحرانی بتوانند به جای دعوا و پرخاشگری از حل مسئله استفاده کنند و اوضاع را آرام کنند. اگر شما هم کودکی دارید می توانید در این زمینه از مشاور کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

عقده حقارت

برخی اوقات دلیل بددهنی دیگران می‌تواند به علت عقده حقارت باشد. مثلاً در خانواده‌هایی که پدر و مادر بین فرزندانشان فرق می‌گذارند چنین رفتاری در بلند مدت می‌تواند باعث عقده حقارت در فرزند قربانی شود چرا که فکر می‌کند همیشه مورد ظلم واقع شده است و بقیه حقش را خورده‌اند. شما هم برای مسائل خانوادگی خود می توانید از بهترین مشاور خانواده کمک بگیرید.

عدم امنیت

زمانی که افراد احساس می‌کنند نمی‌توانند بر دیگران و محیط مسلط باشند برای نشان دادن احساس قدرت و کنترل آنها از فحاشی استفاده می‌کنند. بنابراین در محیطی که فرد احساس کند امنیتی ندارد و یا قرار است دیگران از او سوء استفاده کنند پیش از هر چیزی سعی می‌کنند خودش را فردی بد دهن نشان دهد.

مشکلات روانی

گاهی اوقات بد دهنی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای فرد به اختلالات روانی همچون اختلال شخصیت خودشیفته یا اختلال شخصیت مرزی باشد. علاوه بر این برخی از اختلالات دیگر همچون افسردگی هم می‌تواند سبب پرخاشگری و بددهنی شود. در چنین شرایطی ابتدا باید این اختلالات توسط یک روانپزشک تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد. در این زمینه می توانید از روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نمونه‌هایی از بددهنی و آزار کلامی

بددهنی و فحاشی به دیگران می‌تواند به صورت گوناگونی رخ دهد که نمونه‌های واضح آن شامل:

اذیت کردن و شوخی: یکی از رایج‌ترین موارد آزار کلامی این است که برخی‌ها سعی می‌کنند  توهینشان را در قالب کلمات و شوخی به دیگران انتقال دهند. هرچند کلامشان صرفاً شوخی است اما باعث آزار و اذیت دیگری شده است.

بی اهمیتی: گاهی اوقات افرادی هستند که با بی‌توجهی به فرد مقابل و بی‌اعتنایی به حرف‌هایش باعث آزار و اذیتش می‌شوند.

مرتب جابجا شدن: گاهی ممکن است شما بخواهید در مورد موضوعی صحبت کنید و شخص مقابل فورا سعی کند بحث را عوض کند و  موضوع را به سمتی که می‌خواهد پیش ببرد.

قضاوت و انتقاد: برخی افراد سعی می‌کنند که همیشه از دیگران ایراد بگیرند و هرجور شده چیزی پیدا کنند تا اعتماد به نفسش را خدشه‌دار کنند.

تحقیر کردن: متاسفانه این رفتار تحقیر کردن در بین برخی زن و شوهرها جود دارد و سعی می‌کنند از آن به عنوان ابزاری برای کنترل همسرشان استفاده کنند.

متهم کردن: افرادی که عادت به اتهام زدن دارند همیشه می‌خواهند با زدن برچسب یا مقصر دانستن دیگری برای کارهای خودشان بهانه بیاورند و شخص مقابل را گناهکار.

شستشوی مغزی: برخی‌ها تمایل دارند تا با پرسیدن سوالات مختلف شما را به شک بیندازند و بر افکارتان تاثیر بگذارند و به نوعی شستشوی مغزی انجام دهند.

اسم گذاشتن: اسم گذاشتن و برچسب زننده روی دیگران از بدترین راه‌های فحاشی به شخص است.

نادیده گرفتن نظرات و مسخره کردن: از جمله روش‌های بد دهنی بی‌اهمیتی به نظرات دیگران و یا مسخره کردن آنها است.

یادآوری اشتباهات: برخی‌ها با یاد آوردن اشتباهات گذشته‌تان عی می‌کنند قدرت را به دست بگیرند.

تهدید کردن: یکی دیگر از راه‌های بد دهنی ترساندن و تهدید فرد است.

سرزنش: کسی که دیگران را برای کوچک‌ترین رفتارها مورد انتقاد قرار می‌دهد به نوعی قصدش بددهنی و آزار اوست.

سو استفاده کردن: برخی از بالا دستی‌ها معمولاً از زیردستان خود سو استفاده می‌کنند و این کار را به صورت آزار کلامی انجام می‌دهند.

 

روش‌های مقابله با بددهنی

 

اگر شما مورد بد دهنی شخصی قرار گرفته‌اید مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

به حرف‌های فرد بد دهن توجه نکنید: اولین راه برای مقابله این است که اهمیتی به حرف‌های فرد بد دهن ندهید و بدانید که این حرف‌ها تنها نشان دهنده شخصیت و عقده درونی اوست.

از خودتان دفاع کنید: اگر فردی رفتاری زننده نشان داده است به او بگویید که این نوع حرف زدنش را نمی‌پسندید و اگر می‌خواهد با شما رابطه داشته باشد باید به این شکل رفتار کردنش پایان دهد. توجه داشته باشید که دفاع کردنتان باید محترمانه و مقتدرانه باشد.

از دیگران کمک بگیرید: اگر فردی که با شما بد دهنی کرده است شخصی است که با او رودرواسی دارید بهتر است از یکی از نزدیکانش کمک بگیرید و بخواهید که در مورد این رفتارش به او هشدار دهد.

دوری کردن: گاهی اوقات بهتر است در مقابل یک فرد بد دهن از محیط دور شوید تا بیشتر از این تشنج ایجاد نکند. ممکن است برخی‌ها بعد از بد دهنی شروع به کتک کاری و آزار فیزیکی هم کنند. اینجاست که شما باید هوشیار باشید و از چنین افرادی دوری کنید.

 

کلام پایانی

بد دهنی یکی از رفتارهای زشت و ناپسند است که تاثیرات وحی و روانی زیادی بر شخص قربانی می‌گذارد. بددهنی می‌تواند طیف زیادی از رفتارها را در بر بگیرد و حتی شامل توهین به عقاید یا فرهنگ شخص باشد. اگر شما هم مورد آزار چنین رفتاری قرار گرفته‌اید توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری مسئله‌تان را با یک روانشناس حرفه‌ای هم در میان بگذارید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت