سبک زندگی و موفقیت

مقایسه و سرخوردگی 

مقایسه. این همان چیزی است که عزت نفس شما را پایین می آورد شاید پروفایل کسی را در اینترنت ببینید، شاید یک همکار، بهترین دوستتان ، یک فرد مشهور در تلویزیون ، یا حتی یک غریبه را که از خیابان می گذرد بعد چیزی در آنها پیدا کنید و با خودتان مقایسه کنید .گاهی داشته های آنها را با خودتان مقایسه می کنید، گاهی هم کاری را که الان انجام می دهند و یا در آینده انجام خواهند داد . شاید هم ظاهرتان را مقایسه کنید. چیزی که آگاهانه یا ناآگاهانه اتفاق می افتد این است: شما خودتان را متقاعد می کنید که آنها چیزی بیشتر از شما دارند .تصور می کنید هرگز نمی توانید مثل آنها باشید. در دنیایی که بیشتر داشتن، بیشتر بودن و بیشتر کار کردن مهم است ، مقایسه واقعا حال آدم را بد می کند . 

 

چطور این مشکل را حل کنیم ؟ 

هرگز و هرگز به شما نخواهیم گفت که خودتان را با بقیه مقایسه نکنید؛ فقط باید بتوانید آن را کنترل کنید . احتمالا هر روز پست های زیادی را در این مورد در رسانه های اجتماعی می بینید .اینترنت پر شده از نقل قول های انگیزشی که به شما می گویند رمز خوشحالی مقایسه نکردن خودتان با دیگران است؛ اما یادتان باشد مقایسه هم بخشی از تجربه های انسان است . ما قرار است با هم یاد بگیریم چطور آن را کنترل کنیم . مقایسه زندگی تان با زندگی کسانی که در شبکه های اجتماعی هستند اصلا منصفانه نیست . قبول کنید بیشتر وقت ها مقایسه ای که می کنید ناقص است . شما دارید تمام زندگی خودتان را با لحظات کوتاهی که مردم برای نشان دادن در شبکه های اجتماعی گلچین کرده اند مقایسه می کنید . 

در واقع مقایسه به ما اینگونه القا می کند : چیزی که ما دنبالش هستیم را کس دیگری دارد؛ پس ما نمی توانیم به آن برسیم .مواظب داستان هایی که در ذهنتان می سازید و مقایسه هایی که می کنید باشید .ببینید چه موضعی گرفتید . وقتی خودتان را با بقیه مقایسه می کنید ، بیشتر وقت ها بازنده هستید . کمتر پیش می آید که غرق در فکر مقایسه خودتان با دیگران باشید و بگویید:”خیلی خوشحالم که زندگی/ بدن / خانه /یا رابطه ام خیلی عالی است و حتی از چیزی که او دارد هم بهتر است.” شاید گاهی هم اینطور فکر کنید ، اما نه همیشه .به علاوه برای اینکه اعتماد به نفس و رضایت درونتان را افزایش دهید دنبال پیدا کردن نقص ها و کمبود های بقیه نباشید . این روش چندان سالمی برای تقویت عزت نفس نیست . اگر شما هم چنین مسئله ای دارید توصیه می شود از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

از موفقیت خودتان لذت ببرید

 

تا به حال چند بار به موفقیت های خودتان فکر کرده و به خاطر رسیدن به آنها به خودتان افتخار کرده اید؟ فقط یک لیست از موفقیت های اصلی خود بنویسید . به عبارت دیگر ، شاید وسوسه شوید بنویسید : “من ترفیع گرفتم چون جانشین از قبل تعیین شده این مقام ارشد بودم” اما در عوض بنویسید : “من ترفیع گرفتم.” فقط این مهم است که بگویید کاری را انجام داده اید یا انجام نداده اید. هیچ توضیح اضافه ای ندهید و هیچ عذری هم نیاورید . لازم نیست بگویید چطور به موفقیت نام برده در لیست دست یافته اید . در ضمن، این لیست محدود به موفقیت های بزرگ نمی شود . لازم نیست متخصص فیزیک نجومی باشید . از موفقیت های خود در دوران راهنمایی و فارغ التحصیلی تان از دبیرستان شروع کنید . شاید بچه دار شده اید، یا بچه ای را به فرزندی گرفته اید، برای زندگی به شهر دیگر رفته باشید ، سیگار را ترک کرده باشید ، به یک بچه کوچک دستشویی رفتن را یاد داده باشید (کار کوچکی محسوب نمی شود). هیچ کاری آنقدر کوچک نیست که نتوانید آن را در این لیست عنوان کنید . 

حالا به بخش جالب کار می رسیم. تمرین کنید تا بتوانید به خودتان افتخار کنید . خانم ها معمولا خیلی خوششان نمی آید به خودشان مغرور شوند . یکی از مهم ترین دلایلش هم این است که فکر می کنند غرور همان خودشیفتگی یا خود نمایی است . با خود می گویند هیچ کس زنی را دوست ندارد که خودش را دست بالا می گیرد . بهتر است کوچک بمانیم و امنیت داشته باشیم . نباید جلب توجه کنیم .( در این مورد مقاله سندروم دختر خوب را مطالعه کنید) منظور ما این نیست لیست موفقیت هایتان را در فیس بوک پست کنید یا حتی آنها را برای کسی تعریف کنید .اگر انجام آن برایتان سخت است ، این روش را امتحان کنید :

تصور کنید که هیچ کس به غیر از خودتان از لیست موفقیت هایتان خبر ندارد . کسی آن را پیدا نمی کند ؛ اما اگر فرضا به دلیلی نامعلوم کسی آن را پیدا کند ، واکنشی نشان نخواهد داد . به عبارت دیگر ، به خاطر این تمرین هم که شده کسی شما و لیستتان را قضاوت نمی کند . لیست موفقیت هایتان به غیر از خودتان برای کسی مهم نیست . بعد به لیستتان نگاه کنید و از خودتان بپرسید” “من این همه کار را کردم؟” . تمام. یادتان باشد هیچ توضیحی ندهید یا عذری نیاورید  . نگویید چرا فلان کار را در لیست انجام داده اید .در ادامه بگویید:”من همه این کار را کردم و به خود افتخار می کنم.” برای یک دقیقه این کار را انجام دهید .یادتان باشد کسی نمی داند  شما چه کار می کنید . این لیست و احساس غرورتان فقط و فقط برای شماست . 

احتمالا در تمام مدت زندگی خود فکر می کردید موفقیت های دیگران بهتر از موفقیت های شما هستند . حالا وقت آن رسیده که شخصا و از نزدیک نگاهی به دستاوردهای خودتان بیاندازید . در واقع به خودتان افتخار کنید که توانسته اید به اینجا برسید ، چون شما موفق شده اید .به خودتان اجازه دهید در افکار خوشایند غرق شوید و از موفقیت های خود لذت ببرید . این کار کمک می کند تا کم کم مقایسه هایی را که باعث تضعیف روحیه تان می شوند کنترل کنید . 

چیزی را که می توانید کنترل کنید 

 

شاید شما در طول روز تلنگرهایی را که به شما می گویند کافی نیستید را تجربه کرده باشید .گاهی این تلنگرهای کوچک جمع می شوند و بعد سرتان را درد می آورند . هرکدام از آنها به تنهایی نمی توانند آسیب چندانی بزنند، اما به مرور زمان جمع می شوند و حتما می توانند حال عمومی شما را خراب کنند . از همه مهم تر، حسی را که نسبت به خودتان دارید خدشه دار می کنند. در زندگی کسانی هستند که باید آنها را حذف کنیم . خیلی افراد هستند که در مقایسه بهتر از شما هستند و حرص شما را در می آورند ، اما مسلما نمی توانید از شر همگی آنها خلاص شوید . به همه کسانی که ممکن است در محدوده دوستی شما باشند فکر کنید . شاید دختری باشد که در بخش دیگری کار می کند . اگر این مردم روی اعصابتان هستند ، اگر در کنار آنها احساس ناکافی بودن دارید ، پس دورشان را خط بکشید . به خودتان مجوز این کار را بدهید . 

روشن است نمی توانید هرکسی را که در مقایسه بهتر از شماست و حرص شما را در می آورد حذف کنید . در عوض فکر کنید چه چیزهایی هستند که موقع مقایسه اعصاب شما را به هم میریزند ولی شما می توانید آنها را کنترل کنید ( در این زمینه می توانید از روانپزشک و روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید).  هر محرک عصبی ای ، چه کوچک چه بزرگ ، بر حسی که در کل نسبت به خودتان دارید تاثیر می گذارد . به علاوه ، کمی فکر کنید و ببینید چه چیزی را منبع الهام بخش خود می دانید ؟ عکس قدیمی خود را به در یخچال چسبانده اید که چه شود؟ منظور آن عکسی است که در آن بیست کیلو وزنتان کمتر از امروزتان است . چنین عکسی واقعا به شما انگیزه می دهد که کمتر بخورید ؟ به نظرتان باعث نمی شود بدن امروزتان را با بدنی که در گذشته داشته اید مقایسه کنید و احساس بدی داشته باشید؟ تعریف واقعی “منبع الهام بخش” این است: چیزی که احساس یا فکری را در شما به وجود بیاورد . وقتی به دنبال چیزی می گردید که منبع الهام بخش شما باشد ، می خواهید افکار خوب بیافرینید . هدف این است که منبع الهام بخش خود را بشناسید و بدانید چه کار می کنید تا دم به تله ندهید . 

این سوالات سخت را از خودتان بپرسید :

-بیش از همه خودتان را با چه چیزی یا چه کسی مقایسه می کنید ؟

-چه تغییراتی می توانید در خودتان ایجاد کنید و به آنها متعهد بمانید ؟ منظور تغییراتی هستند که کمک می کنند در دام مقایسه گرفتار نشوید.

-لیستی از موفقیت های خود را تهیه کنید . 

-چیزی هست که آن را “الهام بخش” بنامید اما در واقع احساس بدتری به شما بدهد ؟ در این مورد چه کاری از دستتان بر می آید ؟ 

 

کلام آخر 

مقایسه قدرت زیادی دارد و می تواند شادی شما را از بین ببرد . ترک این عادت کار بسیار سختی است؛ اما شما قطعا آنقدر قدرت دارید که مقایسه هایتان را کنترل کرده و آنها را به مسیری که می خواهید هدایت کنید . در این راستا می توانید از یک روانشناس حرفه ای کمک بگیرید . 

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت