سبک زندگی و موفقیت

رسانه اجتماعی و تاثیر آن بر سلامت روان

در دنیای امروز استفاده از رسانه‌های اجتماعی بین نوجوان‌ها و جوان‌ها و حتی کودکان و سالمندان افزایش یافته است. این رسانه‌ها می‌توانند منبع مهمی برای گرفتن اطلاعات و اخبار به روز باشند اما در عین حال استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند سبب اضطراب، افسردگی یا گوشه‌گیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

نقش رسانه‌های اجتماعی در سلامت روان

انسان ذاتاً تمایل به اجتماع دارد و داشتن ارتباطات تاثیر چشمگیری بر سلامت روان و نشاط او دارد. ارتباط اجتماعی می‌تواند استرس و افسردگی را کم کند و با ایجاد احساس امنیت به آرامش شما کمک کند. از طرف دیگر عدم ارتباطات اجتماعی می‌تواند سلامت روح و روان ،را به مخاطره بیندازد. این روزها خیلی از افراد برای ارتباط با یکدیگر و حتی دوستانشان از رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک اسنپ چت یا یوتیوب و غیره استفاده می‌کنند. هرچند رسانه‌های اجتماعی فواید زیادی دارند اما نمی‌توانند جای ارتباطات افراد در دنیای واقعی را بگیرند. انسان برای هش هورمون‌های استرس‌زا و افزایش سلامت و نشاطش به دیگران نیاز دارد. از سوی دیگر تماس با دیگران تنها از طریق رسانه‌های اجتماعی سبب انزوا و گوشه‌گیری می‌شود که می‌تواند اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که ساعت‌های زیادی را صرف وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنید دانید که وقتش رسیده است عادت‌های خودتان را تغییر دهید و در زندگیتان تعادل ایجاد کنید. در این زمینه می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

جنبه‌های مثبت تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان

رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود که شما با خانواده و دوستانتان در کل دنیا بتوانید تعامل داشته باشید. با دوستان و افراد جدید و کسانی که علایقی همانند شما دارند آشنا شوید. همچنین رسانه‌های اجتماعی  می‌توانند به شما در افزایش آگاهی کمک کنند. شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید دنبال حمایت عاطفی یا اجتماعی باشید. علاوه بر این کسانی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند یا مشکل دسترسی به برخی خدمات را دارند این مسئله آنها با استفاده از دنیای رسانه تا حدی حل می‌شود. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث یادگیری و منبع اطلاعاتتان باشند. وقتی شما بتوانید به کل دنیا دسترسی داشته باشید و با مردم زیادی در سطح جهان تعامل کنید درک و آگاهی و بینش بهتری به زندگی پیدا می‌کنید.

 

جنبه‌های منفی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان

 

تاثیر شبکه‌های اجتماعی از بعد منفی عامل نگرانی خیلی از افراد شده است که مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

عدم کفایت در مورد زندگی یا ظاهرتان

متاسفانه یکی از منفی‌ترین عواملی که رسانه‌های اجتماعی بر روان انسان می‌گذارند این است که فرد به مرور زمان از ظاهر خودش و زندگیش ناامید و ناراضی می‌شود. حتی اگر بداند که آنچه در رسانه اجتماعی وجود دارد ظاهریست اما باز هم نمی‌تواند  این تاثیر را نادیده بگیرد. برخی از افراد با ظاهر یا ثروت خودشان در این نوع شبکه‌های اجتماعی فخر فروشی می‌کنند و در مخاطبین احساس ناامنی ایجاد می‌شود از اینکه مانند آنها نیستند. این احساسات می توانند به تدریج زندگی روزمره شما را مختل کنند که برای درمان می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

ترس از دست دادن

عامل دیگری که می‌تواند تاثیر منفی رسانه‌های اجتماعی را نشان دهد ترس از دست دادن است. این شبکه‌های اجتماعی دائماً به شما القا می‌کنند که دیگران زندگی بهتری از شما دارند و بقیه هر روز در حال پیشرفت کردن و ترقی هستند و شما جا مانده‌اید.

انزوا و گوشه‌گیری

تحقیقات مختلفی در دانشگاه‌های دنیا نشان داده است که استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که افراد آن را به زندگی در دنیای واقعی ترجیح دهند و به آن اعتیاد پیدا کنند. این عامل به تدریج سبب کاهش بهزیستی و سلامت روان تنهایی می‌شود. به این نکته توجه کنید که این نوع تغییرات یک روزه و یک شبه در انسان اتفاق نمی‌افتد بلکه تاثیرات خودش را ه مرور زمان نشان می‌دهد.  مخصوصاً خانواده‌هایی که فرزند نوجوان دارند این نوع رفتارهای گوشه‌گیری به دلیل استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی را در آنها می‌بینند. در این زمینه می‌توانید از دکتر مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

اضطراب و افسردگی

انسان‌ برای سلامت روان نیاز به حضور در اجتماع و دنیای واقعی دارند و هیچ چیزی مانند تماس‌های چهره به چهره و حضوری نمی‌تواند اضطراب و افسردگی او را کم کند. برعکس هر چقدر فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به حضور در جمع‌ها و دورهمی‌های دوستانه و فامیلی ترجیح دهد اضطراب و افسردگی او هم بیشتر می‌شود. برای درمان افسردگی می توانید از بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

زورگویی سایبری

برخی از نوجوانان و جوان‌ها گزارش دادند که در شبکه‌های اجتماعی شاهد کلاهبرداری و سو استفاده‌های مختلفی بودند. گاهی عشق‌های مجازی از طریق این نوع فضا شکل می‌گیرد که برخی‌ها به راحتی از نوجوانان سوء استفاده می‌کنند حتی در ازای آن اخاذی هم می‌کنند. بنابراین والدینی که فرزند نوجوان دارند باید حتماً بر رفتارهای او نظارت داشته باشند  تا افسردگی یا اضطراب فرزندشان باعث نشود که به این فضاها پناه ببرد. در این زمینه توصیه می‌شود که حتماً از مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرند.

خودجذبی

گذاشتن عکس‌ها و سلفی‌های زیاد و افکار و عقاید مختلف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سبب می‌شود که نوعی خودمحوری نامناسب شکل بگیرد که خود می‌تواند فرد را از دنیای واقعی و روابط سالم دور کند.

 

 راهکار بهبود تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان

 

مهمترین راه برای کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی توجه به موارد زیر است:

کاهش زمان استفاده

طبق مطالعات انجام شده کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مدت نیم ساعت در روز سبب کم شدن مشکلات خواب و بیداری افسردگی اضطراب و تنهایی می‌شود. نیازی نیست که اینترنت را کلاً در زندگی خود حذف کنید همین که زمان استفاده از آن را کاهش دهید کافی است. شما می‌توانید برنامه‌ای را هم برای مدت زمان استفاده خود از فضاهای مجازی تعیین کنید اینکه چه ساعتی در روز وارد شوید و چه مواقعی گوشی خود را کاملاً خاموش کنید و کنار بگذارید. این کار را می‌توانید برای فرزندتان هم انجام دهید.

تمرکز خود را تغییر دهید

اگر بتوانید برای کار و زندگیتان انگیزه جدیدی تعریف کنید قطعاً کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روید. هر چقدر شما بتوانید با دوستانتان رفت و آمد کنید و ارتباطات خود را با دیگران افزایش دهید، زمان‌های بیشتری را در طبیعت بگذرانید، ه باشگاه و پیاده‌روی بروید یا کتاب و موسیقی گوش کنید کمتر هم به سراغ موبایل خود می‌روید. گاهی اوقات می‌توانید به جای رفتن در فضای مجازی به عزیزتان زنگ بزنید و با او صحبت کنید.

 شکرگزار باشید

اگر به زندگی خود نگاه بکنید چیزهای زیادی دارید که می‌توانید بابت آنها سپاسگزار باشید. یک دفتر شکرگزاری داشته باشید و تمام اتفاقات مثبت زندگی خود را یادداشت کنید حتی این امر می‌تواند برای موارد جزئی باشد. این قدردانی می‌تواند احساس آرامش و نشاط به شما دهد. طعاً همه شما روزهایی در زندگی داشته‌اید که ناامید شده‌اید یا فکر می‌کردید که بن‌بست رسیده‌اید اما بالاخره توانستید از آن عبور کنید. مرور همین اتفاقات خوشایند می‌تواند حالتان را خوب کند و به شما یاد دهد که در زمان  کنونی زندگی کنید.

سخن پایانی

در مقاله امروز با تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان آشنا شده‌اید. نکته مهم این است که بتوانید حضور خود را در این فضاها به حداقل برسانید. اگر هم فرزندی دارید که به این فضای مجازی عادت کرده است و نمی‌تواند آن را کنار بگذارد حتماً از یک مشاور و روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت