روانشناسی

کامل گرایی در عقاید و باورهای خانواده

کامل گرایی در عقاید و باورهای خانواده

 

فرد کامل گرای فکری و فلسفی دارای عقاید، باورها و افکاری جزمی و قطعی است و درباره آن ها تعصبات خاصی دارد. این شخص برای عقاید خود و باورهایی که دیگران به وی تلقین کرده اند هیچ گونه حدو مرزی قائل نیست. باورهایش را حقیقت و واقعیت محض می داند و درک و احساس خود را قطعی می داند. او همواره به طورجزئی و دقیق از باورهای خود دفاع می کند.اگر این شخص از لحاظ قدرت اجتماعی در جایگاه برتر باشد، مخالفانش را به شدت مجازات خواهد کرد. این گونه افراد، انسان هایی با خصوصیات سلطه جویانه هستند که همیشه قصد دارند به نوعی خود را اثبات کنند. جهت پیشگیری از مشکلات خانواده از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

آن ها همیشه در کارزار ذهنی خویش در حال جنگیدن هستند و اگر صاحب قدرت و ثروت باشند، دیگر خود را سرور عالم می دانند و باورهای خود را برترین نظر در عالم هستی می دانند؛ تا حدی که کسی جرئت ندارد به آن ها اعتراض کند. ذهن آن ها مطلق گرای محض است و فکر می کنند در باورهای خود عالی ترین و بهترین اند و باید افکارشان را همه جا بسط و توسعه دهند؛ بدون آنکه متوجه عوارض و اشکالات ریشه ای اندیشه خود باشند.

در طول تاریخ، برخی افراد اندیشه های خود را جهان شمول می دانستند و درک خود را عین حقیقت و واقعیت تلقی می کردند. در نتیجه، با زور و قدرت، دیگران را قلع و قمع می کردند. آن ها می خواهند همه جا برتر شمرده شوند و در تمامی محافل از آن ها سخن به میان آید. این افراد به غیر از تفکرات خود، تحمل اندیشه و تفکری متفاوت یا مخالف را نداشتند؛ برای مثال، هیلتر ملت خود را جزء نژاد برتر جهان می دانست و به همین دلیل، به خودش اجازه داد که بر دنیا تسلط یابد.

افراد کامل گرا به تفکرات ذهنی خود پروبال می دهند و در ذهن خود آرمان سازی می کنند. در نتیجه با آن باورها و عقاید، روز را شب می کنند و شاد و غمگین می شوند؛ همچنین آن باورها را در زندگی شخصی خویش معنا سازی می کنند. نشانه می سازند و نشانه های کلامی و تصویری را تعبیر و تفسیر می کنند؛ همچنین این نشانه ها را در عروسی و عزا به کار می برند. با عقاید و باورهای خود با دیگران می جنگند و برای آنان کشته می شوند. این افراد باورهای خود را به ایدئولوژی ها و بکن و نکن ها و باید و نبایدهای امری تبدیل کرده و به شدت از آن ها دفاع می کنند. از سوی دیگر، باورها و عقایدشان را برترین می دانند و دیگران را برای پیروی نکردن از این تفکرات به اشکال گوناگون تنبیه می کنند؛ حتی گاه در برخی موارد، فرد کامل گرا به فکر و عقیده دیگران می چسبد و تعبیر و تفسیرهایی هم به آن ها اضافه می کند. در این اوقات، او به هیچ وجه حاضر نیست قدمی برای حذف این تفکرات بردارد.

این دیدگاه بر اساس گرایش شدید فرد به حالات من والدی است که احساس دانای کل بودن می کند و درباره همه چیز بدبین است. من والد در این شخصیت بسیار پررنگ است و من کودک، خودنمایی لازم و کافی ندارد. از سوی دیگر، بالغ فرد بسیار شکننده و آلوده به حالات منفی من والد است.

درجات

کمال گرایانه خفیف (1 تا 60) درصدی از انسان ها در حوزه باورها و عقاید خود روحیه کمال گرایانه دارند و اندیشه ها و احساساتی را از خود بروز می دهند که نشان از جاه طلبی کم آنان در عقایدشان دارد. به بیان دیگر، این رفتار موجب آزار و اذیت کسی نمی شود و به نوعی پذیرفتنی و تحمل شدنی هستند.

کامل گرایانه شدید (60 تا 100) اما عده ای از افراد درگیر ایدئولوژیهای جزمی و قطعی هستند و بیش از حد به اندیشه های خود بها می دهند؛ به نحوی که بیان آن دیدگاه ها، موجب آزار و محدودیت برای دیگران می شود. این طیف افراد به شدت خود را محق می دانند و حتی حاضرند دیگران را برای عقاید خود از بین ببرند.

 

خلاصه کامل گرایی در باورها و عقاید

1ـ این طیف افراد در باورها و عقاید خود قوانین خود ساخته، خشک، متعصبانه و سلطه جویانه دارند.

2ـ این دسته از افراد در بیان افکارو احساسات و باورهای خود، دارای انضباط و دیسیپلین عصبی هستند.

3ـ این دسته از افراد در باورها و بیان عقایدشان ایده آلیست، آرمان گرا، فانتزی و گاه به دور از واقعیت جامعه خود هستند.

4ـ این دسته از افراد در باورها و عقایدشان، دارای احساسات متضاد و منفی چون حقارت، تنهایی و روحیه ضداجتماعی هستند.

5ـ این افراد در لابه لای باورها و عقایدشان،همه چیز را در حد عالی ترین، بالاترین و بهترین می خواهند.

6ـ این دسته از افراد درباره عقاید و باورهای خود، تعصبات افراطی دارند.

7ـ در لابه لای عقاید و باورهای آن ها، شک ها و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

8ـ این افراد در بیان و ابراز عقایدشان، تند، عصبی و آشفته برخورد می کنند.

9ـ در بیشتر باورها و عقاید این افراد ترس، نگرانی و وحشت یافت می شود.

10ـ این طیف افراد همیشه از عقاید و باورهایشان بسیار ناراضی هستند.

برگرفته از کتاب کمال گرای یا کامل گرایی

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت