سبک زندگی و موفقیت

افسردگی دوران نامزدی

افسردگی به حالتی گفته می‌شود که فرد دچار احساسات غم و اندوه، کاهش انرژی و بی‌میلی نسبت به همه چیز است. افسردگی حالت‌های مختلفی دارد و در هر دوره‌ای از زندگی حتی برای اتفاقات خوشایند هم می‌تواند رخ دهد مانند مهاجرت یا ازدواج یا زایمان. یکی از انواع افسردگی، افسردگی در دوران نامزدی می‌باشد که می‌تواند با عدم رضایت از رابطه، نگرانی برای آغاز زندگی مشترک و ترس از ازدواج همراه باشد. برای آشنایی بیشتر با افسردگی دوران نامزدی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

افسردگی در دوره نامزدی

یکی از احساساتی که افراد در دوران عقد و نامزدی تجربه می‌کنند اضطراب و افسردگی است. مطمئناً شروع زندگی مشترک نگرانی‌هایی دارد و شما باید آماده برای تغییرات بزرگ باشید. گاهی ممکن است شکست‌هایی که در اطرافیان یا دوستانتان در رابطه‌هایشان می‌بینید روی ارتباط شما با شریکتان تاثیر بگذارد. علاوه بر این چنانچه مسائلی در رابطه شما ایجاد شود و حل نشده باقی بماند می‌تواند در ایجاد چنین احساسی نقش داشته باشد. برای دریافت خدمات مشاوره در زمینه افسردگی می توانید از دکتر روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

 

نشانه های افسردگی در دوران نامزدی

 

افسردگی در دوران نامزدی نشانه‌هایی دارد که هر کسی با توجه به شرایطش آن را تجربه می‌کند. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

مشکل در تمرکز

کسانی که دچار افسردگی در این دوران هستند ممکن است مسائلی در تمرکز حواس پیدا کنند که بر ارتباطاتشان با فرد مقابل هم تاثیر بگذارد. همچنین عدم تمرکز حواس در زمینه تحصیلی و شغلی هم مسائلی ایجاد می‌کند. به نوعی افسردگی می‌تواند زندگی روزمره آنها را تحت شعاع قرار دهد و باید پیش از آنکه دیر شود برای آن کاری انجام دهند. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

افکار منفی

کسانی که در دوران افسردگی نامزدی هستند مطمئناً نمی‌توانند لذتشان را از رابطه مانند دیگران داشته باشند و برای آینده زندگی مشترک خود استرس و نگرانی‌های زیادی دارند و افکار منفی دست از سرشان بر نمی‌دارد. در واقع این نوع افراد احساس بی‌ارزشی و عدم کفایت دارند و نمی‌توانند در مواجهه با چالش‌ها مقاوم باشند. این وضعیت می‌تواند در روابط با شریک عاطفی و خانواده شان تاثیرگذار باشد و چالش هایی ایجاد کند. چنانچه این مسائل برای شما هم به وجود آمده، می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

تغییر در رفتارها

کسانی که با افسردگی دوران نامزدی روبرو می‌شوند نمی‌توانند ارتباط سازنده و راحتی با شریکشان داشته باشند. در واقع افرادی که افکار منفی دارند نسبت به همسرشان سوءظن دارند و فکر می‌کنند که نمی‌توانند زندگی زیبا و عاشقانه‌ای در کنارش بسازند. این افراد ممکن است حوصله انجام خیلی کارها را نداشته باشند و به نوعی دچار کندی شوند. به این معنا که نسبت به تفریح و بیرون رفتن با شریکشان بی‌رغبت شوند و ترجیح دهند که در خانه بنشینند. مطمئناً این تغییرات می‌تواند در روابط اجتماعی و ارتباط سالم آنها با همسرشان تاثیر بگذارد.

احساس غم و اندوه

کسانی که در دوران نامزدی دچار افسردگی می‌شوند دائماً احساس بی‌انرژی بودن و غم دارند و از رابطه‌شان حتی اگر مشکلی هم نداشته باشد راضی نیستند. این افراد دیگر مثل گذشته از کارهای مورد علاقه‌شان لذت نمی‌برند و نسبت به همه چیز بی‌تفاوت می‌شوند. این امر باعث می‌شود که به تدریج انگیزه و امیدشان را برای زندگی از دست بدهند.

 

دلایل افسردگی دوران نامزدی

افسردگی در دوران عقد نوعی افسردگی به شمار می‌رود که برخی‌ها با آن وبرو می‌شوند. دلایل افسردگی می‌تواند موارد زیر باشد:

عدم آمادگی ذهنی

ازدواج مهم‌ترین و سرنوشت سازترین انتخاب هر فرد است که روی تمام جوانب زندگی او تاثیر می‌گذارد. هنگامی که یکی از افراد آمادگی لازم برای آغاز یک زندگی مشترک را  در خودش ایجاد نکند احتمالاً در این دوران دچار احساسات غم و اندوه یا افسردگی می‌شود. این شرایط مخصوصاً برای کسانی پیش می‌آید که هنوز در سن ازدواج نیستند یا سرشان شلوغ است و کلی دغدغه و مسئله دیگر در زندگی‌شان دارند که نمی‌توانند همزمان با ازدواج آن را مدیریت کنند.

تجربیات منفی گذشته

خیلی از اوقات دخترها و پسرهایی که شکست عشقی خورده اند یا تجربیات ناخوشایندی از ارتباطات قبلی و حتی ازدواج‌های اطرافیان دارند در مورد زندگی مشترک خود دچار شک و تردید می‌شوند و نمی‌توانند نگاه مثبتی به آن داشته باشند. برخی از اوقات نگرانی‌ها و اضطراب‌ها می‌تواند به افسردگی در دوره نامزدی منجر شود و شور و انگیزه را برای ادامه رابطه بگیرد.

انتظارات بیش از اندازه

برخی مواقع یکی از افراد ممکن است توقعاتی داشته باشد که در رابطه برآورده نشده باشد و آن را به حساب بی‌محبتی و بی‌توجهی شریکش بگذارد. این مسئله می‌تواند به دلیل تصورات ایده‌آلی که فرد از زندگی آینده‌اش داشته و واقعیت‌های زندگی پیش رو باشد. اگر این وضعیت نتواند حل شود می‌تواند منجر به چالش‌های روانی بیشتری در دوران نامزدی شود و حتی رابطه را به سمت شکست ببرد.

نزدیکی زمان ازدواج

در دوران عقد افراد از آنجا که مسئولیت زیادی دارند و باید خودشان را برای مراسم عروسی و ازدواج آماده هنر درگیر استرس می‌شوند. مواردی همچون خرید جهیزیه، برگزاری مراسم و غیره که هزینه‌هایی دارد و اگر فردی آماده نباشد یا از حمایت همسرش برخوردار نباشد می‌تواند باعث افسردگی شود.

 

 راه‌های کاهش افسردگی دوران نامزدی

 

افسردگی چه به صورت موقت یا بلند مدت در دوران نامزدی باشد می‌تواند مشکلات ارتباطی با همسرتان ایجاد کند. بنابراین بهتر است به دنبال راهکارهایی برای  بهبود آن باشید.

دوری از توقعات غیرمعمول

زندگی مشترک و آغاز آن زیبایی‌هایی دارد که در عین حال چالش‌هایی هم خواهد داشت. متاسفانه برخی از دختران یا حتی پسران تفکرات رویایی در مورد رابطه و زندگی‌شان دارد که با واقعیت همخوانی ندارد. پیش از هر چیز بهتر است انتظارات خودتان را مشخص کنید و بدانید که هر نوع توقعی که داشته باشید به هر حال یک رابطه دو نفره هست و شما هم باید متقابلاً کارهایی برای شخص انجام دهید. بنابراین راهکار مناسب این است که خواسته‌های معقولانه‌ای از ازدواج و رابطه خود داشته باشید و با همکاری هم سعی کنید مسائلی که پیش می‌آید را حل کنید.

صحبت و گفتگو با نامزدتان

در دوران نامزدی ممکن است هر دو نفر استرسی داشته باشند که حتی منجر به جر و بحث در رابطه شود. این را بدانید که اگر بخواهید سکوت کنید و چیزی نگویید مسائلتان بدتر می‌شود. بنابراین بهتر است با نامزدتان در مورد آنچه اذیتتان می‌کند صحبت کنید. حتی اگر دچار اضطراب یا افسردگی هستید راحت آن را با او در میان بگذارید. به هر حال شما قرار است در روزهای خوشی و هم سختی در کنار هم باشید.

 به خودتان برسید

خیلی از افراد ممکن است آنقدر درگیر رابطه با شریکشان و برگزاری مراسم ازدواج باشند که دیگر مثل گذشته به خودشان و نیازهایشان توجه نکنند. ما می‌توانید در دوران نامزدی هم مثل گذشته به تغذیه، ورزش، استراحت و فعالیت‌های لذت بخش با دوستانتان ادامه دهید. علاوه بر این بهتر است در این دوران به خواب خودتان توجه کنید تمرین‌های آرامبخش پیش از خواب را انجام دهید. همچنین هدف‌هایتان را برای زندگی مشخص کنید و اگر در دوران تحصیل یا در شرایط کاری هستید برای ارتقا یا موفقیت خود تلاش کنید. انجام ورزش‌هایی مثل یوگا می‌تواند تاثیرات مثبتی از لحاظ روحی و روانی بر شما بگذارد. فعالیت‌های ورزشی با هورمونهایی که ترشح می‌کنند در کاهش افسردگی نقش زیادی دارند.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز با افسردگی دوران نامزدی آشنا شده‌اید. این مسئله می‌تواند برای هر فردی در هر شرایطی رخ دهد و چنانچه نشانه‌های آن را در خود می‌بینید لازم است آنها را جدی بگیرید.  برای افسردگی دوران نامزدی توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری از یک مشاور و درمانگر حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت