سبک زندگی و موفقیت

انگیزه درس خواندن

حتماً برایتان پیش آمده که موقع درس خواندن احساس خستگی و بی حوصلگی کنید یا اینکه از ادامه درس خواندن ناامید شوید. نداشتن انگیزه کافی یکی از مهمترین دلایل از دست دادن زمان است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا می خواهید شروع به درس خواندن کنید کوله باری از خستگی سراغتان می آید حتماً ادامه مقاله را دنبال کنید.

انگیزه چیست؟

دقت کرده اید که برخی اوقات برای انجام کارهایی مثل دیدن یک فیلم یا رفتن به طبیعت هر نوع خستگی و مشکلات را تحمل می کنید تا به هدف تان برسید. مثلا وقتی یک سریال جذاب را تماشا می‌کنید حتی اگر خسته هم باشید و خوابتان گرفته باشد باز هم سعی می کنید تا انتها آن را ببینید تا متوجه داستانش شوید. اما وقتی می خواهید شروع به درس خواندن کنید یا سر کلاس به صحبت های استاد گوش دهید بی حوصله می شوید. دلیل این تفاوت ها چیست؟ مسلماً یکی از اصلی ترین علتهای وقت گذاشتن ما برای کارهای مختلف انگیزه است. انگیزه همان نیرویی میباشد که انسان را وادار می کند تا به اهدافش برسد و برای رسیدن به آنها تلاش کند. اگر می خواهید بدانید که آیا انگیزه دارید یا خیر به نشانه های افراد بی انگیزه توجه کنید:

معمولاً کارهای خود را نصف و نیمه انجام میدهند

تکالیف و مسئولیت هایی را که وظیفه شان است انجام نمی دهند

وقتی در حین کار به مشکلی بر می خورند آن را رها میکنند به جای آنکه به دنبال حل کردن باشند

قادر نیستند برای خودشان تصمیم بگیرند

همیشه منتظر کمک بقیه هستند

با بی دقتی و بی توجهی وظایفشان را انجام میدهند

برای انجام ندادن هر کاری به دنبال توجیه خود هستند

نمی توانند برای کارهای آینده شان برنامه ریزی صحیحی داشته باشند

غالباً رویا پردازی می کنند به جای اینکه دست به کار شوند

هیچ وقت داوطلب برای انجام کاری نمی شوند

راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

اینکه برخی ها حوصله درس خواندن ندارند اتفاق عجیبی نیست که نتوان آن را کنترل کرد اما بی انگیزگی یک حس ناخوشایند است که نیروی زیادی برای جنگیدن با آن می خواهد. بی انگیزگی می تواند باعث شود که شما علیرغم زمان زیادی که برای درس خواندن می گذارید و کلاس های مختلفی که شرکت می کنید نتیجه مطلوب را نگیرید. این بی انگیزگی برای دانش آموزان و دانشجویان بسیار ناامید کننده است. پس باید به دنبال راه هایی برای مقابله با آن باشید. برخی از روش های افزایش انگیزه شامل موارد زیر می شوند:

دلیل به تعویق انداختن مطالعه را بدانید

برای برطرف کردن هر مشکلی ابتدا باید دلیل ایجاد شدن آن را بدانید. اینکه شما حوصله درس خواندن برای چند روز به طور موقت را ندارید ممکن است احساس زودگذر باشد و بعد از مدتی به حالت عادی خود برگردید اما اگر مدت زمانی است که تا فکر درس و مدرسه و دانشگاه به سرتان می آید اعصابتان خورد میشود، بهتر است در کنار هر روشی از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید. شاید دلیل آن کمبود اعتماد به نفس شما یا ناامیدی شما در رسیدن به اهداف تان باشد و حتی می‌تواند اضطراب و افسردگی هم یکی دیگر از دلایلش باشد. منتظر نباشید که اوضاع خود به خود بهتر شود. بهتر است خودتان اولین قدم را برای کاوش در مورد دلایل بی انگیزگی پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر با بی ارادگی در درس خواندن کلیک کنید.

برنامه ریزی داشته باشید

ذهنی که آشفته است و تمرکز ندارد و هر لحظه بر یک موضوعی تکیه می کند آرامش هم نخواهد داشت. برنامه ریزی این آشفتگی ها را از ذهنتان بیرون می کند. کسانی که میخواهند برای آزمون های مهم مانند کنکور درس بخوانند توصیه می شود که حتماً برنامه ریزی کند و شرایط خاص خود را هم در نظر بگیرند. شما میتوانید از یک جدول زمان بندی شده استفاده کنید و به خودتان قول دهید که هر برنامه ای را که انجام داده اید را بنویسید. این کار باعث می‌شود که دیگر به صورت ناگهانی با حجم زیادی از کارهای نکرده روبرو نشوید. برنامه ریزی شما را آسانتر و سریعتر به هدفتان میرساند.

استراحت داشته باشید

انسان همیشه دونده، بالاخره یک روزی کم می آورد. اگر بخواهید مدام و پشت سر هم ساعت های طولانی مطالعه کنید و یا برنامه های فشرده داشته باشید و حتی روزهای تعطیلات و آخر هفته ها هم جدی درس بخوانید قطعاً خسته می شوید. توصیه می‌شود که بعد از هر یک ساعت مطالعه، زمان کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه را به استراحت اختصاص دهید. در این فاصله کوتاه می‌توانید پیاده‌روی کنید، ورزش سبک انجام دهید یا اینکه به یک موسیقی گوش دهید. شما با استراحت بدنتان و ذهنتان را شارژ می کنید.

 

داشتن یک الگو

مطمئنا هر یک از شما رشته تحصیلی متفاوتی دارید و در آینده قصد دارید به هدفتان برسید اما اگر در این راه از یک الگو استفاده کنید انگیزه بیشتری می گیرید. فرض کنید کسی که در رشته پزشکی درس می خواند یکی از مشهورترین پزشکان جهان را می تواند به عنوان الگویی برای خودش قرار دهد و بیوگرافی او را مطالعه کند تا انرژی بیشتری برای رسیدن به آرزوهای داشته باشد. افراد موفق و سرشناس سبک زندگی خاصی داشته اند و شما متوجه می شوید که چه افکار و رفتار هایی داشتند تا توانستند به خواسته هایشان برسند. البته یک الگو لزوما نیازی نیست که فرد مشهوری باشد بلکه می تواند از نزدیک ترین افراد زندگی تان یا حتی یک استاد موفق باشد.

ایجاد خلاقیت

همین که بتوانید در درس خواندن تان خلاقیت داشته باشید و حتی موضوعات خسته کننده را برای خودتان جذاب کنید در افزایش انگیزه شما نقش زیادی دارد. گاهی بعضی از موضوعات پیچیده و سخت هستند یا اینکه ذهن تان نسبت به دریافت آن علاقه است. در این گونه شرایط میتوانید از طنز استفاده کنید یا با کاربردی کردن آن خودتان درس را جذاب کنید. این را بدانید که همیشه تمام درس های مدرسه یا دانشگاه نمی توانند برای شما جالب و متنوع باشند.

سعی کنید مطالب را درک کنید

یکی از راه های ایجاد انگیزه فهمیدن است نه حفظ کردن تنها. در واقع فهم یک متن خیلی مهمتر از حفظ کردن آن است. هرچقدر بتوانید ارتباط مفاهیم را متوجه شوید موضوع برای تان جذاب تر می شود.

مطالعه مرتب و منظم

اگر بتوانید ساعات مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که هر روز سر ساعت مشخصی باشد هم خودتان به آن برنامه عادت می کنید و هم اینکه انگیزه تان بیشتر میشود. به همین علت است که دوره‌های کوتاه تحصیلی یادگیری طرفداران بیشتری دارد چرا که باعث یادگیری بهتر و سریعتر می شود.

شرایط فعلی تان را بپذیرید

این کاملاً طبیعی است که برخی اوقات حوصله درس خواندن و یادگیری نداشته باشید و شاید ترجیح دهید یک روز را بی دلیل برای خود تعطیل کنید و به کارهای مورد علاقه تان بپردازید. انگیزه چیزی نیست که همیشه و هر لحظه باید با یک فرد باشد. ممکن است وقتی مشغول درس خواندن برای یک آزمون مهم یا کنکور هستید برخی اوقات ناامید شوید و فکر کنید که هرگز به خواسته‌تان نمیرسید یا افکار مختلفی به ذهنتان هجوم بیاورند که بقیه بهتر از شما عمل می کنند و…. اینها بخشی از فرآیند در خواندن هستند مهم این است که بتوانید احساسات و افکار فعلی تان را بپذیرید و به دنبال راه هایی برای حفظ انگیزه تان باشید. توصیه می شود که اگر افکار مزاحم بیشتر روزها به ذهنتان خطور می کند حتماً از یک روانشناس یا درمانگر با تجربه کمک بگیرید.

تمرین مغز

مغز انسان مانند یک ماهی شد و هر چقدر که از آن بیشتر استفاده شود کارایی آن هم بالاتر میرود. برای اینکه مغز تان را به چالش بکشید حتی اگر در حال تحصیل هم نیستید می توانید از انواع جدول ها، پازل، معما یا روزنامه های مختلف استفاده کنید. هرچقدر که مغز اطلاعات جدید و متنوع تری دریافت کند قوی تر و انعطاف پذیر تر می شود و بهتر می توان از آن برای آموزش و یادگیری استفاده کرد.

مطالعه گروهی

انجام فعالیت به صورت جمعی در بالا بردن انگیزه انسان بسیار تاثیر گذار است. مثلاً اگر حوصله ورزش کردن ندارید با رفتن به باشگاه ها یا گروه های کوهنوردی انگیزه بیشتری می گیرید تا اینکه بخواهید به تنهایی آن کار را انجام دهید. درس خواندن هم دقیقاً همین گونه است. وقتی وارد محیط های دانشگاهی یا کتابخانه های مختلف می شوید و در آنجا تعداد زیادی از افراد را می بینید که در حال مطالعه هستند انگیزه شما هم بیشتر می شود. علاوه بر این می توانید از یک دوست یا همکلاسی که اهدافی مانند شما دارد استفاده کنید و با هم زمان های مشخصی را برای به اشتراک گذاشتن مطالب بگذارید.

یادگیری فعال

یادگیری غیر فعال به این معناست که شما داده ها و اطلاعات را گردآوری می کنید اما هیچ استفاده ای از آنها ندارید. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده یادگیری فعال بهترین انگیزه برای درس خواندن است. مثلاً وقتی درس می خوانید میتوانید جنبه های کاربردی آن را در زندگیتان پیدا کنید و یا ممطالعات دیگری در کنار آن داشته باشید. همچنین شما می‌توانید از دوستان و اساتید خود در آن مورد مشورت بگیرید. به هر حال یک موضوع هرچقدر هم که سخت یا خسته کننده باشد اگر بتوانید آن را کاربردی بیاموزید برای تان جذاب می شود.

تجسم خلاق

یکی از مواردی که قبلا اشاره شد این بود که ذهن تان را کنترل کنید. وقتی ذهن شما قبل از انجام رساندن کاری پیشاپیش صحنه شکست را برای خودش تجسم می کند تمام امیدش را از دست میدهد. بنابراین یکی از اساسی ترین راههای حفظ انگیزه این است که بتوانید ذهنتان را کنترل کنید و نقشه موفقیت را برای خودتان ترسیم کنید. تجسمات ذهن انسان در احساسات او تاثیر مستقیمی دارد. تجسم کردن به شما قدرت می دهد تا در واقعیت هم همان کارها را انجام دهید.

دوری از حواس پرتی ها

این روزها رسانه‌های اجتماعی بخش زیادی از زندگی انسان ها را به خود مشغول کرده است. خیلی از افراد حین مطالعه موبایل خود را روشن گذاشته و گروه های مختلف یا شبکه های اجتماعی را چک میکنند. شاید جالب باشد بدانید که فضای مجازی آنقدر تنوع دارد که انسان نمیتواند متوجه شود چقدر از وقتش را در آن صرف میکند. ممکن است شما ببرای چک کردن یک گروه وارد این شبکه ها شوید و بعد بفهمید که دو ساعت از وقت‌تان رفته است. تا آنجا که می‌توانید عوامل حواس پرتی را از میزمطالعه خود دور کنید. به غیر از موبایل، سر و صداهای محیط اطراف و… هم می‌توانند در تمرکز شما تاثیر بگذارند.

افزایش عزت نفس

شاید برای این موضوع کمی عجیب باشد اما بهتر است بدانید افرادی که عزت نفس و احساس ارزشمندی کمی دارند برای شروع مطالعه و درس خواندن انگیزه کمتری خواهند داشت. عزت نفس به معنای میزان اهمیتی دست و احترامی است که فرد برای خودش قائل است. فردی با عزت نفس پایین خودش را لایق رسیدن به موفقیت نمی داند بنابراین عوامل گوناگون می توانند مانعی برای اهدافش شوند. عزت نفس بالا می تواند برای هر جنبه ای از زندگی شما راهگشا باشد و علاوه بر انگیزه درس خواندن، زمینه های گوناگونی را برای موفقیت تان فراهم کند. بنابراین اگر انگیزه درس خواندن ندارید علت آن می تواند مربوط به مسائل دیگری باشد.

از یک مشاور تحصیلی یا روانشناس کمک بگیرید

در کنار روش هایی که هر فردی برای بالا بردن انگیزه خودش استفاده می کند کمک گرفتن از راهنمایی های یک روانشناس تحصیلی بسیار مفید است چرا که میتوانید به راحتی به دلایل بی انگیزگی خود پی ببرید و از آن طرف با برنامه ریزی هایی که می شود علاقه شما به دست خواندن چند برابر شود. شما میتوانید از انواع مشاوره های تحصیلی آنلاین یا حضوری در این زمینه استفاده کنید. روانشناسان و مشاوران ما در کلینیک همراه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت