سبک زندگی و موفقیت

دلایل بی اعتمادی در رابطه

چرا برخی ها در رابطه نسبت به یکدیگر بی اعتماد می شوند؟ زندگی کردن در کنار یک شریک عاطفی که به او بی اعتماد باشید کار آسانی نیست. بی اعتمادی می تواند رابطه شما را به مرور زمان به سمت تخریب و نابودی بکشاند. فرد بی اعتماد دائماً می ترسد که نکند شریکش به او صدمه بزند یا با شخص دیگری وارد رابطه شود. این ترس ها و نگرانی ها آرامش و لذت یک رابطه را از بین می برد. بنابراین بهتر است دلایل بی اعتمادی افراد را بدانید و دنبال راه کارهایی برای این شرایط باشید.

بی اعتمادی در رابطه چه معنایی دارد؟

بی اعتمادی در رابطه یک اختلال روانی به شمار نمی آید اما در صورت شدید بودن آن می‌تواند زمینه‌ساز اختلالی همچون پارانویا باشد. بی اعتمادی به تدریج شور و صمیمیت و هیجان رابطه را از بین می برد و سبب انواع درگیری ها و پرخاشگری بین افراد می شود. نداشتن اعتماد به یکدیگر راه را برای کاهش سلامت روان و انواع بیماریهای جسمی را باز میکند. به نوعی افراد به جای اینکه هر روز در رابطه به فکر هم باشند و برای رشد یکدیگر تلاش کنند انرژی شان را صرف دعوا و بحث می کنند. کسانی که دچار بی اعتمادی میشوند همزمان ۵ نوع احساس ناخوشایند را تجربه می کنند:

شک: فرد بی اعتماد به هر نوع رفتار و حرکات طرف مقابل خود حساس می شود و آنها را مثل یک ذره بین می نگرد. چنین شخصی رفتارهای بی منظور شریکش را سوءبرداشت میکند و تصور می کند هر لحظه ممکن است مورد خیانت قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نشانه های خیانت همسر کلیک کنید.

ظن و گمان: کسی که به شریک اعتماد ندارد رابطه و افراد درون آن را دائماً مورد اتهام قرار می دهد و نشخوار فکری پیدا میکند که نکند در آینده از جانب او آسیب ببیند.

استرس و اضطراب: طبیعی است که شک و تردید زمینه ساز استرس در انسان میشود و حتی میتواند برای دردهای جسمانی هم ایجاد کند.

ترس: شخصی که یک رابطه ناسالم را تجربه می کند دائما ترس از دست دادن دارد به جای لذت بردن.

خود مراقبتی: گاهی خود مراقبتی می تواند جنبه منفی داشته باشد و حتی آفتی برای یک رابطه باشد چرا که فرد برای جلوگیری از صدمه دیدن شخص مقابل این کار را انجام می‌دهد.

نشانه های بی اعتمادی در رابطه

یک رابطه سالم بر پایه اعتماد دو طرف ایجاد میشود نه شک و سوءظن دائمی. برخی از رفتار هایی که نشانگر عدم اعتماد به شریک عاطفی است شامل موارد زیر هستند:

چک کردن تلفن

کسانی که مدام گوشی همسرشان را چک میکنند و حتی رمز و پسورد ای که دارد را نشانه ی خاص برداشت می کنند یعنی اعتمادی در رابطه شان وجود ندارد. هر فردی حریم خصوصی دارد و می‌خواهد دیگران هم به آن احترام بگذارند. این دیگران شامل همسر هم می شود. منظور این نیست که در زندگی مانند جاسوس رفتار کنید و هر چیزی را از شریکتان پنهان کنید بلکه باید حریم خصوصی یکدیگر را رعایت کنید. اگر ذهنتان را مسئله‌ای مشغول کرده لازم است که آن را با فرد مقابل درمیان بگذارید به جای اینکه مخفیانه بخواهید به گوشی او سرک بکشید. رفتار توهین آمیز ز و نوعی فضولی گفته می شود. اما اگر همان قدر راحت نیستید که بتوانید با همسرتان صحبت کنید یعنی رابطه شما چالش های جدی تری دارد.

به بدترین ها فکر می کنید

یکی از نشانه های دیگر بی اعتمادی این است که شما دائماً بدترین اتفاقات را در ذهنتان به تصویر می کشید. مثلاً وقتی همسرتان دیر به خانه می آید ذهن شما آن موقع می تواند بدترین دشمن تان باشد به این معنا که داستان‌های گوناگونی را زنجیروار برایتان بچیند و شما آن لحظه به بدترین اتفاقات ممکن فکر کنید. واقعیت این است که اگر کسی به همسرش اعتماد داشته باشد در بدترین شرایط هم او را بی گناه می داند.

حسادت های بی مورد

یکی دیگر از نشانه های بی اعتمادی این است که شما ناخواسته مردزهایی را برای رابطه تا مشخص میکنید. شاید برای برخی ها قابل پذیرش نباشد که همسرشان با شخصی از جنس مخالف حتی از بستگان تماس بگیرد یا پیامک دهد. در مواردی که شخصی بی اعتماد باشد حتی گفت و گوی رسمی همسرش با یک جنس مخالف را نوعی خطر برداشت می کند. اگر شریک تان به خاطر شما مجبور باشد با همکاران یا فامیل جنس مخالف هاش قطع رابطه کند به مرور زمان رابطه شما هم دوامی نخواهد داشت.

امتحان کردن

امتحان کردن نوعی توهین محسوب می شود. یادتان باشد اگر کسی بخواهد با شما بماند تمام وجودش را برای تان می گذارد. وقتی شما می خواهید نامزد یا همسرتان را امتحان کنید فقط آشوبی در رابطه تان برپا می کنید که پایانی ندارد. حتی اگر کسی شما را خیلی دوست داشته باشد با این رفتار تان ممکن است در مورد قطع رابطه تصمیم جدی بگیرد.

دلایل بی اعتمادی در رابطه

این که شما چرا در رابطه با شریکتان نمی توانید به او اعتماد کنید دلایل مختلفی دارد:

دوران کودکی

بهتر است بدانید که گاهی ریشه مسائل ما به دوران کودکی ما و طرد شدگی های آن زمان بر می گردد. افرادی که مخصوصاً دوره کودکی آسیب زایی را تجربه کردند مانند طلاق یا جدایی والدین از یکدیگر و یا گم شدن و هر مسئله دیگری، در صورتی که آن را حل نکرده باشند و به خودشناسی کافی نرسیده باشند با کلی زخم وارد رابطه می شوند و در نهایت به شریکشان بی اعتماد می‌شوند. این افراد ناخودآگاه با هر کسی که رابطه دارند دنبال سرنخ هایی برای شک و سوء ظن می گردند و هر رفتار نامزد یا همسرشان را فاجعه آمیز برداشت می کنند. آنها خودشان این آگاهی را ندارند که هنوز دوران کودکی حل نشده در رابطه های امروزشان تاثیر می گذارد. بهترین درمان برای چنین افرادی روانکاوی یا روان تحلیلی است.

کمبود عزت نفس

یکی از عوامل شک و تردید به شریک زندگی نداشتن عزت نفس و احساس ارزشمندی است. واقعیت این است انسانی که برای خودش ارزش قائل نیست و یک خودپنداره منفی دارد در ذهنش خودش را فردی حقیر و ناقص می بیند. بنابراین ممکن است ناخوداگاه رفتار های نشان دهد که ظاهراً فکر کند همسرش را دوست دارد یا به او غیرت دارد در حالی که مسئله چیز دیگری است. کسی که نسبت به جایگاه خودش شک و تردید دارد و خودش را یک انسان قابلی نمی بیند فکر میکند بقیه از او برتر هستند و اگر نامزد یا همسرش حتی با کسی صحبت رسمی دارد یعنی او را دوست ندارد.

مشکلات روابط پیشین

اتفاقات تلخ در رابطه های قبلی می تواند تاثیراتش را تا مدت زمان طولانی در روان فرد به جا بگذارد و حس نگرانی و ترس را به رابطه های بعدی هم انتقال دهد. اگر شما رابطه قبلی ناخوشایندی تجربه کرده اید که در آن مورد خیانت قرار گرفته یا طرد شده‌اید حتما نیاز است به خودتان فرصت دهید و تا مدت زمان مشخصی وارد رابطه جدید نشوید. در این فاصله زمانی توصیه میشود از یک مشاور کارآمد هم کمک بگیرید تا دلایل از دست دادن رابطه قبلی تان را متوجه شوید و این بار با آگاهی و روحیه بهتر، رابطه سالمی را تجربه کنید.

داشتن ترس های غیر منطقی

بیشتر افراد به این علت در رابطه عاطفی خود بی اعتماد هستند که ترسهای بی مورد و غیر منطقی خود را پر و بال داده اند. مثلاً وقتی همسرتان به ماموریت میرود ممکن است آنقدر افکارمنفی فضای فکری تان را گرفته باشد که دائماً ترس از خیانت او داشته باشید. یا وقتی شریکتان به تماس های تلفنی شما پاسخ نمی دهد ممکن است فکر کنید مشغول خوشگذرانی با شخص دیگری است حال آنکه ممکن است در حال رانندگی یا در یک جلسه کاری باشد.

کمال گرایی

یکی از دلایل بی اعتمادی کمال گرایی برخی از افراد است. یعنی توقع دارند یک رابطه عالی و بی عیب و نقص داشته باشند و اگر چیزی از حالت طبیعی خود خارج شود یعنی حتماً مسئله ای نگران کننده اتفاق افتاده است. این کمال گرایی به تدریج احساس آرامش و امنیت را از رابطه می گیرد و باعث می شود که در شرایط خاص هیجانی عمل کنید به جای آنکه منطقی دنبال راه حل باشید.

راهکارهایی برای کاهش بی اعتمادی در رابطه

کسی که دچار بی اعتمادی در رابطه شده، نمی‌تواند یک زندگی همیشگی و عادی با شریکش داشته باشد. این بی‌اعتمادی ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که سلامت روان انسان را تهدید کند. بنابراین کمک گرفتن از یک مشاور یا متخصص کس در این وضعیت ضروری است. با این حال راه هایی برای کاهش بی اعتمادی وجود دارد که موارد زیر را در بر می گیرند:

تقویت عزت نفس

کسی که خودش را فردی دوست داشتنی، جذاب و با ارزش می داند تصویر مثبتی از خویشتن پیدا می کند و دچار نگرانی هایی چون از دست دادن یا آسیب دیدن نمی شود. یک از عزت نفس سالم و قوی اساس یک رابطه عالی را تشکیل می دهد. رابطه ای که هر دو نفر برای خودشان ارزش قائل هستند می توانند به رشد و پیشرفت همدیگر کمک کنند. در حالیکه یک عزت نفس شکننده روز به روز بیشتر روان شریکش را آزرده می کند. پس اگر خودتان یا نامزدتان فکر می کنید عزت نفس بالایی ندارید حتماً به دنبال راه هایی برای تقویتش باشید.

کنار گذاشتن توقعات غیر منطقی

گاهی آنچه که می تواند بی اعتمادی را در شما تشدید کند این است که انتظار دارید همسرتان نیازهای شما را همچون یک کودک به سرعت برآورده کند. زندگی شما هرچقدر هم که عالی و ایده آل باشد باز هم نمی توانید صددرصد توقعات را از شریک تان داشته باشید. اگر مسئله ای در رابطه تان وجود دارد می توانید آن را بدون دغدغه و راحت با فرد مقابل در میان بگذارید به جای آن که هر روز دنبال مچ‌گیری باشید.

نشان دادن عشق و علاقه

هرچقدر بتوانید به دنبال راه هایی برای بالا بردن محبت و جلب اعتماد یکدیگر در زندگی باشید رابطه سالم تر و زیباتری را هم تجربه می‌کنید. در این مورد بهتر است خجالت را کنار بگذارید و خیلی راحت به شریکتان بگوید که چقدر دوستش دارید یا کدام یک از رفتار هایش را تحسین می کنید.

رهایی از وابستگی

به تصور برخی افراد هرچه در رابطه وابسته تر باشید یعنی یکدیگر را بیشتر دوست دارید حال آنکه وابستگی فقط می تواند ترس و تردید را در رابطه بیشتر کند. شما می توانید در یک رابطه سالم به فرد مقابل عشق برسید و با او خوش باشید اما وابستگی را باید کنار بگذارید. این را بدانید که گاهی محبت های بیش از حد هم نوعی باج دادن است و به دلیل وابستگی است.

درمان آسیب های دوران کودکی

پیشتر شما متوجه شدید که گاهی زخم هایی که در دوران کودکی خورده اید و در ذهنتان مانده می تواند خودش را به شکل بی اعتمادی در رابطه نشان دهد. از این رو توصیه می شود که این بار خیلی شفاف دوران کودکی خود را بررسی کنید و بفهمید که کجاها چه اتفاقاتی برای تان رخ داده یا حتی برای پدر و مادرتان. این واکاوی ها به کمک یک درمانگر عمیق تر انجام می شود.

کلام آخر

بی اعتمادی در رابطه مسئله ای نیست که خود به خود برطرف شود و اگر حل نشده باقی بماند به سایر ابعاد زندگی تعمیم پیدا می کند. اگر شما با نامزد یا همسرتان در مورد این موضوع دچار اختلاف هستید به این معنا که خودتان یا او به یکدیگر اعتماد لازم را ندارید توصیه می شود که حتماً از یک روانشناس و مشاور با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت