سبک زندگی و موفقیت

دلزدگی زناشویی

در اوایل زندگی مشترک همه چیز عالی و عاشقانه به نظر می‌رسد و افراد برای همدیگر هر کاری حاضرند انجام دهند. آنها عشق و محبت رمانتیکی را تجربه می‌کنند و تصور می‌کنند که همه چیز تا آخر این گونه پیش می‌رود اما نمی‌دانند که زندگی زناشویی هم نیاز به حفظ و مراقبت دارد. دقیقاً مانند یک گیاهی که برای زنده ماندن به آبیاری روزانه نیاز دارد رابطه عاطفی هم نیازمند رسیدگی است. اما گاهی اوقات رابطه صمیمانه در زندگی مشترک رو به سردی می‌رود و اصطلاحاً دل زدگی زناشویی پیش می‌آید.

 

دلزدگی زناشویی چیست؟

دلزدگی زناشویی یعنی کاهش دلبستگی عاطفی می‌باشد که شامل مواردی همچون بی‌توجهی به همسر، سرد شدن عاطفی و افزایش احساس بی‌تفاوتی نسبت به او می شود. دل زدگی زناشویی اصطلاحی است که برای فرونشاندن آتش یک عشق و یا ایجاد خستگی و فرسودگی به کار می‌رود. هنگامی که زن و مرد با یکدیگر در رابطه صمیمی می‌شوند و هر کدام با مجموعه‌ای از رویاها و انتظارات وارد زندگی زناشویی می‌شوند ممکن است پس از مدتی تصور کنند که انتظاراتشان برآورده نشده است و در نتیجه با دلزدگی زناشویی روبرو شوند. از سوی دیگر مشاوران دل زدگی زناشویی را نوعی دیدگاه منفی و ناخوشایند نسبت به یکدیگر از جهات مختلف در زندگی تعریف کرده‌اند.

نشانه های دلزدگی زناشویی

دلزدگی زناشویی می‌تواند به شکل‌های مختلفی خودش را بروز دهد که معمولاً شامل موارد زیر است:

نشانه‌های جسمی

تنگی نفس، افزایش و کاهش وزن، بی‌اشتهایی یا اشتهای زیاد، دردهای ناحیه شکم، سردردهای مزمن و خستگی و حالت کسالت از جمله آن هستند.

نشانه‌های عاطفی

از نشانه‌های عاطفی می‌توان به مواردی همچون ناامیدی، بی‌انگیزگی، احساس پوچی و بی‌هدفی، بی‌ارزشی، نبود حامی در زندگی و منفی‌نگری اشاره کرد. همچنین افراد احساس دوست نداشته شدن دارند و در رابطه‌شان بدگمانی و تردید جای اطمینان را گرفته است. آنها ممکن است احساس کنند که از سمت خانواده همسر طرد شده‌اند و درک نمی‌شوند. می‌توان گفت افرادی که دل زده هستند رغبتی به همسرشان ندارند و دیگر امیدی برای حل مشکلاتشان نخواهند داشت. علاوه بر این دلزدگی زناشویی می‌تواند آنها را به سمت انواع بیماری‌های روانی همچون اضطراب و افسردگی سوق دهد.

دیگر نشانه‌های دلزدگی زناشویی

مانند قبل احساس یا علاقه‌ای به همسرتان نشان نمی‌دهید

مانند اوایل زندگی به خواسته‌های هم توجه نمی‌کنید

شور و اشتیاقی برای حرف زدن در مورد آینده و برنامه‌ریزی برای آن ندارید

وقت گذرانی با همسرتان یا خانواده او برایتان خسته کننده است

ترجیحتان این است که با خانواده یا دوستان خودتان وقت بگذرانید و با آنها به تفریح بروید

در ذهنتان آرزو می‌کنید که ای کاش فرد دیگری را به عنوان همسر انتخاب کرده بودید

احساس می‌کنید هیچ وجه اشتراکی با همسرتان ندارید و مسیر او کاملاً از شما جداست

نسبت به همسرتان احساس نارضایتی یا عصبانیت دارید

مانند گذشته برایش احترام یا ارزشی قائل نیستید خواسته‌هایش برایتان در اولویت نیست

اگر مدت‌ها با همسرتان در خانه یا بیرون باشید با هم حرف نمی‌زنید و دیگر با او درد و دل نمی‌کنید

اعتماد بینتان از بین رفته است و کوچک‌ترین حرف‌های شما باعث جر و بحث می‌شود

اگر هم دعوایی بینتان باشد نه شما و نه همسرتان برای آشتی قدم نمی‌گذارید

مانند گذشته دیگر میلی به رابطه جنسی ندارید و سرد شده‌اید یا رابطه جنسی سطحی و کوتاه مدتی دارید

از معاشقه و در آغوش گرفتن همسرتان لذت نمی‌برید

برای همدیگر کادو نمی‌خرید و مناسبت‌هایی مانند روز تولد و یا سالگرد ازدواج را فراموش می‌کنید

جملات عاشقانه‌ای بین شما و همسرتان رد و بدل نمی‌شود

با کوچک‌ترین اتفاقی فورا عصبانی می‌شوید و او را مقصر می‌دانید

 

علت دلزدگی زناشویی

 

 

عوامل متعددی می‌توانند باعث دلزدگی زناشویی شوند که برخی از آنها موارد زیر را در بر می‌گیرد:

توقعات نابجا از همسر

وقتی که درخواست‌های نامعقول بین زن و مرد وجود داشته باشد و آنها خواسته باشند که همسرشان تمام نیازهایشان را برآورده کند طبیعتاً منجر به سردی و دلزدگی زناشویی می‌شود. این در حالی است که فرد مقابل هم فکر می‌کند که شما او را درک نمی‌کنید و فقط می‌خواهید طبق خواسته‌های خودتان رفتار کنید.

ازدواج توام با استرس و نارضایتی

گاهی اوقات افراد به خاطر اصرار والدین و فشارهای اطرافیان مجبور می‌شوند که تن به ازدواج دهند. حتی برخی‌ها ممکن است که فرد دیگری را برای ازدواج می‌خواستند اما با مخالفت خانواده خود روبرو شدند و مجبور شدند که ازدواج ناخواسته‌ای داشته باشند. بنابراین در چنین روابطی عشق و علاقه وجود ندارد و این زندگی ممکن است زن و مرد را به جایی برساند که نسبت به هم سرد شوند.

تفاوت علایق شما با همسرتان

گاهی ممکن است که علایق همسرتان به گونه‌ای باشد که سرگرمی‌ها و تفریحاتی را انتخاب کند که شما اصلاً مورد پسندتان نیست. اگر شما اهداف و علایق مشابهی نداشته باشید تفاهم کمتری خواهید داشت و ارتباط با همسرتان برایتان دشوارتر خواهد شد. همین دلیل به مرور زمان مهر و محبت شما و همسرتان کمتر می‌شود.

کمرنگ شدن ارتباط عمیق و معنادار

مفید با همسر برای داشتن یک رابطه پایدار و سرشار از محبت لازم است. اگر مدتی است که نتوانستید با همسرتان در مورد آینده و اهداف مشترکتان صحبت کنید یا اینکه با او در مورد خواسته‌ها و هر آنچه که ناراحتتان می‌کند حرف بزنید بدانید که با یکدیگر ارتباط عمیقی ندارید. سکوت بین شما و همسرتان فاصله‌تان را بیشتر می‌کند و شما را از هم دورتر می کند.

چشم پوشی از اهداف خود به خاطر دیگران

اگر که شما از خوسته‌های خود به خاطر همسرتان چشم پوشی کرده باشید و او را همیشه در هر زمینه‌ای مقدم بر خودتان بدانید این ایثار و از خود گذشتگی بیش از حد انتظار و توقع زیادی ایجاد می‌کند. سرکوب نیازهای خودتان به تدریج سبب سردی و خستگی می‌شود. این را بدانید که در رابطه باید حد تعادل را رعایت کنید به همان اندازه که به نیازهای همسرتان می‌رسید برای خودتان هم وقت بگذارید.

از سرگرمی‌ها دوری کرده‌اید

اگر شما سرگرمی و تفریح نداشته باشید و هر روز در فشار کار و زندگی به سر ببرید مطمئناً نوعی فرسودگی و خستگی روانی را در درونتان تجربه می‌کنید و انگیزه‌ای هم برای زندگی کردن ندارید. داشتن ورزش و سرگرمی در زندگی باعث می‌شود که از یکنواختی بیرون بیایید و روحیه بیشتری هم برای ارتباط با اطرافیان داشته باشید.

تجربه خیانت در زندگی

بدترین اتفاقی که می‌تواند باعث دلزدگی زناشویی شود و برگشت از آن به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست خیانت است. حتی اگر فرد مقابل همسرش را به خاطر خیانت ببخشد باز هم آن سردی و ناامیدی را که احساس کرده است به راحتی نمی‌تواند به حالت اول برگرداند. چرا که افراد در این مواقع احساس می‌کنند برای همسرشان جذاب و دوست داشتنی نیستند و او فرد دیگری را ترجیح داده است.

 

درمان دلزدگی زناشویی

 

راهکارهای زیر می‌تواند برای کاستن از دل زدگی زناشویی موثر باشند:

توقعات منطقی

زن و شوهر باید از همدیگر در زندگی خواسته‌های منطقی و معقولی داشته باشند و نباید بیشتر از توان همدیگر انتظار داشته باشند. مثلاً یک زن نباید انتظار ذهن خوانی از شوهرش داشته باشد و بگوید که او باید متوجه باشد که من چه احساسی دارم و چه کاری باید انجام دهد. راهش این است که از ابراز احساس در زندگی نترسید و راحت حرف‌هایتان را به همسرتان بزنید.

حل مشکلات جنسی

گاهی عدم رضایت از رابطه جنسی می‌تواند باعث سردی و دلزدگی زوجین از یکدیگر شوند. در این شرایط بهتر است که حتماً از یک متخصص کمک بگیرید و با او در مورد مشکلات جنسی خود صحبت کنید. علاوه بر این بهتر است که کمالگرایی را در روابط جنسی کنار بگذارید و از دیدن فیلم‌های پورن که باعث مقایسه کردن آنها با همسرتان می‌شود خودداری کنید.

پیراستگی و حفظ ظاهر

در زندگی مشترک خود لازم است گاهی به چهره خودتان و نحوه لباس پوشیدنتان تنوع بدهید تا از یکنواختی در بیایید و روحیه خودتان هم بهتر شود. رعایت نظافت و بهداشت در رابطه زناشویی بسیار اهمیت دارد و اگر کسی به ظاهر و آراستگی خود بی‌توجه باشد مطمئناً همسرش هم از او فاصله می‌گیرد.

عدم مقایسه همسر

هرگز در زندگی همسرتان را با دیگری مقایسه نکنید. این عامل می‌تواند حتی اگر در ابتدای رابطه هستید مشکلات جدی ایجاد کند و دلیل اصلی دلزدگیتان شود. این را بدانید که شما تنها ظاهر دیگران را می‌بینید در حالی که هر کسی عیب‌ها و نقص‌هایی دارد و هیچکس انسان کاملی نیست. بنابراین روی نقاط قوت همسرتان تکیه کنید و آنها را به خود یادآوری کنید.

مراجعه به روانشناس

اگر می‌خواهید که برای زندگی خود قدمی بردارید بهتر است که حضور یک مشاور با تجربه را جدی بگیرید. یک مشاوره می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را بدهد و کمکتان کند که در ادامه مسیر چگونه با مشکلات برخورد کنید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت