سبک زندگی و موفقیت

رهایی از چاقی با تسلط بر ذهن

چند سال دیگر چرخه سخت رژیم گرفتن ، کاهش وزن و بازگشت دوباره وزن مان و سپس انتقاد از خود بابت شکست در حفظ وزن ایده آلمان را تکرار کنیم ؟ اطلاعات راجع به رژیم غذایی ، در همه جا موجود است : این اطلاعت را می توان در قفسه کتاب فروشی ها، مجلات ، تبلیغات تلویزیونی ، سایت های اینترنتی و از دهان خانواده و دوستان مشاهده کرد و شنید . تا اینجای کار می دانیم باید چه کاری انجام دهیم ؛ باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنیم ، از مصرف بیش از حد نمک پرهیز کنیم ، مصرف نوشیدنی های دارای شکر و غذاهای پرکالری را کاهش دهیم و می دانیم که باید بیشتر ورزش کنیم . با این حال آنچه که “میدانیم” و کاری که در نهایت “انجام” می دهیم دو مسئله کاملا متفاوت از یکدیگر است . اگر مسئله به همین سادگی بود که باید “کمتر بخوریم و تحرک بیشتری داشته باشیم ” چرا تا به حال در این حوزه به موفقیت دست نیافته ایم ؟ چیزی بین ما و اهداف رژیم غذایی و ورزشمان وجود دارد ، آن چیز “روانشناسی” نامیده می شود .این مقاله در خصوص ایجاد پلی روی شکاف روانی موجود در بین ” کاری که می خواهیم انجام دهیم” و ” کاری که در واقع انجام می دهیم ” می باشد . بهترین دکتر روانشناس سعادت آباد آماده ارائه خدمات به شما در این زمینه است.

دو عادت افراطی 

ببینید کدام یک از این عادت های رفتاری را در خودتان تایید می کنید ؟ 

1-تلاش در جهت فرار 

هر چه بیشتر در پی اجتناب و یا خلاصی از شر افکار، احساسات و ولع های ناخوشایند خود باشیم، آن ها قدرت بیشتری پیدا می کنند . به علاوه تلاش برای فرار کردن از این احساسات ، آن انرژی را که می تواند صرف کاری پر نشاط و اصیل شود ، ذره ذره تحلیل می برد . تصور کنید ایده رهایی از چاقی فعلی و کم کردن 10 کیلوگرم را در سر دارید . این بدان معناست که تا زمانی که این مقدار وزن را کاهش ندهیم ، احساس نارضایتی می کنیم . یا به عبارت دیگر ، تمام روزهایی که در آن رژیم می گیریم، احساس می کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم . اکنون اجازه دهید در نظر بگیریم که در کاهش وزن خود موفق عمل کرده ایم .”حالا خوب شدم!وزن مناسبی دارم .” ولی بعد از آن چه خواهد شد؟ چه انگیزه ای داریم تا کاهش وزن را حفظ کنیم؟ دکتر روانشناس در سعادت آباد آماده ارائه خدمات مشاوره ای به شما در این زمینه است.

اجتناب ، در بلند مدت نوعی انگیزه بخش ناکارامد است . روش های اجتنابی اغلب در کوتاه مدت موثر واقع می شوند ولی نهایتا  زندگی ما را از ما می گیرید . دیر یا زود خواهان چیزهای بیشتری خواهیم بود . باز می خواهیم به سوی چیز دیگر بدویم. اگر می خواهیم به یک زندگی اصیل دست یابیم ، به جای دور شدن از احساسی مانند احساس گناه و یا فکری مانند “به اندازه کافی خوب نبودن” باید به سمت چیزهای مهم زندگی حرکت کنیم . آیا شما نیز از رژیم و ورزش استفاده می کنید تا از احساسات ناخوشایند خود اجتناب کنید ، یا نه ، برای رژیم و ورزش خود دلیل دیگری دارید . حقیقت این است که همه ما اندکی به خاطر اجتناب از احساس گناه دست به رژیم غذایی و یا ورزش می زنیم . این موضوع مشکل ساز نیست . زمانی مشکل ساز می شود که تلاش برای فرار ، بر زندگی چیره شود . 

2-پذیرش خود بر اساس ظاهر و جنبه های بیرونی 

 

 اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم همه ما دوست داریم جذاب به نظر برسیم . اگر می خواهیم وزن کم کنیم ، تا حدی به خاطر این است که می خواهیم دیگران از ظاهر ما خوششان بیاید . دنبال خوش اندام بودن به خودی خود مشکل ساز نیست ، بلکه زمانی به یک مشکل تبدیل می شود که برای اینکه بتوانیم نسبت به درون خود احساس خوبی پیدا کنیم ، باید حتما در ظاهر هم خوب به نظر برسیم . بزرگترین مشکل در ایجاد پذیرش بر اساس ظاهر و جنبه های بیرونی خود این است که حساسیت بیش از حد نسبت به ظاهر خود و پرداختن به آن باعث نمی شود که زندگی ما غنی تر و کامل تر شود . افرادی که در رسیدن به ظاهری که خواهان آن هستند و پنهان کردن نشانه های پیری موفق عمل می کنند ، اغلب در مورد زندگی خود احساس خوبی ندارند . آن ها در واقع احساس بدتری پیدا خواهند کرد . تمام صحبت ما برای ایجاد یک رویه میانه است .

ما پیشنهاد نمی کنیم که کاری به کار خود نداشته باشید ، لباس های نخ نما یا بدقواره بپوشید و دست از خودآرایی بردارید. ما می گوییم تمرکز بیش از حد روی ظاهر جسمی و تلاش زیاد برای اینکه دیگران شما را فردی جذاب بدانند ، به احتمال زیاد در طولانی مدت باعث می شود احساس بدتری پیدا کنید . دومین مشکلی که بر اثر تلاش برای ایجاد احساس خوب با استفاده از تمرکز بر روی ظاهر جسمی به وجود می آید این است که این کار زمان ارزشمند را از بین می برد و از دیگر مسائل مهم زندگی باز می مانید .ما برای خشنودی به چیز متفاوت تری نیاز داریم . باید فعالیت هایی را پیدا کنیم که به ما احساس خوشی و هدفمندی بدهد . زمانی که تمرکز صحیحی روی زندگی داشته باشیم ، متعهد بودن نسبت به اهداف سلامتی و کاهش وزن کار ساده تری خواهد بود . کاهش وزن به کاری تبدیل می شود که به خاطر خودمان آن را انجام می دهیم ، نه به منظور اجتناب از احساس ناخوشایند و یا کسب تایید دیگران . در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس در سعادت آباد کمک بگیرید.

شناسایی چیزهایی که برایتان اهمیت دارد 

همه ما تا این جای کار میدانیم که چه اقداماتی ما را عمیقا راضی و خرسند نمی کند ، بنابراین بیایید به سراغ اقداماتی برویم که ما را عمیقا خشنود می کند . این سوالات را از خود بپرسید : چه چیزی برایتان حائز اهمیت است ؟ با این که این سوال ساده به نظر می رسد ، بسیاری از افراد پیدا کردن پاسخ قانع کننده را برای این سوال کار دشواری می دانند . اگر ده دقیقه وقت بگذارید و با دقت به آن فکر کنید ، می توانید رویدادهای پر استرس زندگی را مدیریت کنید ، عملکرد ذهنی خود را بهبود ببخشید ، روابط خود را با دیگران ارتقا دهید و با برخورداری از پذیرشی بیشتر نسبت به زندگی ، آن را تجربه کنید . پیدا کردن جواب این سوال به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهید . باور کردن این موضوع کار دشواری است . اما تحقیقات نشان می دهد که تمامی این مسائل را می توان از طریق اقدام برای توصیف آنچه برایتان اهمیت دارد یا به طور دقیق تر ، تایید ارزش ها تحقق ببخشید . سه ارزشی را که هم اکنون برایتان از بیشترین اهمیت برخوردارند انتخاب کنید . راجع به اینکه چرا هر یک از این ارزش ها برایتان حائز اهمیت است یک پاراگراف بنویسید . ارزش ها مانند : درستکاری ، وفاداری ، جذابیت جنسی ، قابل اعتماد بودن ، لذت بردن از غذا و نوشیدنی و… 

از ارزش های خود برای انتخاب اهداف و اقدامات خود استفاده کنید 

اقداماتی که می تواند شما را در مسیر ارزش ها قرار دهد را شناسایی کنید . ببینید آیا این اقدامات از نظر شما لذت بخش و یا معنی دار هستند یا خیر . اگر این طور نیستند ، اقدامات دیگری را جست و جو کنید . ارزش ها ما را به سمت یک اقدام خاص هدایت می کنند ولی تنها تجربه کردن است که به ما می آموزد کدام یک از این اقدامات برای ما مناسب تر هستند . ارزش “مراقبت از خود : فعال بودن و تناسب اندام داشتن” را در نظر بگیرید . تقریبا صدها شیوه برای به اجرا در آوردن این ارزش وجود دارد. می توانیم به باشگاه ورزشی برویم، یک برنامه پیاده روی یا دوچرخه سواری منظم داشته باشم و یا از شرکت کردن در یک کلاس یوگا لذت ببریم . معمولا استفاده از ذهن برای شناسایی و تشخیص  اقدام مناسب تقریبا غیرممکن است . شما نمی توانید با فکر کردن بفهمید که چه اقدامی مناسب تر است . اما می توانید ذهن خود را نسبت به تجربه کردن اقدامات باز نگه دارید تا تجربه عینی امور به شما بیاموزد که چه چیزی برای شما بهتر است چنین عملی تفاوت بنیادینی برای ما به وجود می آورد . 

لغزش و پس روی، انرژی برای حرکت رو به جلو 

 

در حوزه سلامتی ، لغزش و پسروی کاملا طبیعی است. با این حال لغزشی که باعث شود از ارزش های خود دور شویم ، مشکل ساز می شوند . برای مثال فرض کنید در طول تعطیلات 7 کیلوگرم وزن اضافه کرده ایم و در مورد آن احساس بدی داریم . خیلی طبیعی است که به خود بگوییم “واقعا هیچ فایده ای ندارد . خیلی واضح است که مراقبت از خود جز ارزش های من نیست ! من برای مراقبت از خودم هیچ ارزشی قائل نیستم” این نتیجه گیری اشتباه است . ارزش مراقبت از خود شما همچنان پابرجاست و میلیون ها روش وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به سمت ارزش خود حرکت کنید ، حتی اگر در دستیابی به یک هدف خاص و مشخص ناکام مانده باشید . نکته اینجاست که بدون توجه به اینکه چند بار شکست می خوریم ، این قدرت را داریم که دوباره به سمت ارزش های خود حرکت کنیم . از این قدرت برخورداریم که بگوییم ” کاری که می خواستم انجام دهم را دیگر انجام نمی دهم ، ولی همین جا کنار ارزش هایم می ایستم و در همان راستا کار دیگری را امتحان می کنم ” رضایتمندی از طریق ” همیشه در یک مسیر مشخص ماندن ” ، به وجود نمی آید، بلکه رضایتمندی وقتی ایجاد می شود که بارها و بارها شکست بخوریم اما دوباره به مسیر خود بازگردیم . 

کلام آخر 

در نهایت توجه داشته باشید که هرکدام از انسان ها ویژگی های شخصیتی متفاوت و شرایط زندگی متفاوتی دارند، در نتیجه برنامه درمان آن ها هم با یکدیگر فرق میکند. برخی افراد نیاز دارند تا ملاقات های بیشتری با مشاور خود داشته باشند و برخی با تعداد جلسات کمتری به نتیجه میرسند. یک روانشناس به شما کمک می کند تا برنامه درمانی با توجه به ویژگی ها و شرایط خود داشته باشید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت