سبک زندگی و موفقیت

روانشناسی زرد چیست؟

روانشناسی زرد اصطلاحی است که برای افرادی استفاده می‌شود که بدون تجربه و تخصص برخی موضوعات را در فضای مجازی یا کتاب‌ها منتشر می‌کنند. این افراد می‌خواهند با روش‌های غیرحرفه‌ای بر مردم تاثیر بگذارند. این روزها مخصوصاً خیلی از مربیان موفقیت سعی می‌کنند حال خوب را به مردم تجویز کنند بدون آنکه راهکار یا روش درمانی به کار ببرند. به نوعی روش‌های روانشناسی زرد از رویکرد علمی تبعیت نمی‌کند.  برای آشنایی بیشتر با روانشناسی زرد در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

روانشناسی زرد چیست؟

چرا روانشناسی زرد نوعی روانشناسی کوچه و بازاری است که در مورد رفتار و باورهای انسان صحبت‌های غیرعلمی می‌کند. بهتر است بدانید که مدعیان روانشناسی زرد معتقدند که صحبت‌های آنها زیربنای علمی دارد در حالی که تنها محتوای کاذب و مصنوعی و ساخته و پرداخته ذهنشان است که هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند. این روزها روانشناسی زرد طرفداران خاصی در اینستاگرام و فضای مجازی پیدا کرده است. افراد معمولاً به علت عدم آگاهی چنین مدعیانی را باور کرده و اعتقاد دارند که موضوعات آنها کاملاً منطقی و علمی است. واقعیت این است که روانشناسی زرد فقط می‌خواهد به مخاطبان خود حس و حال خوب و انگیزشی دهد اما شما تصور کنید که اگر فردی دچار مشکلات خانوادگی باشد و مسئله او عمیق و ریشه‌ای باشد  آیا با روانشناسی زرد و حرف‌های انگیزشی زندگیش بهتر می‌شود؟ در این زمینه می‌توانید از بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

حتی روانشناسی زرد می‌خواهد برای مشکلات پیچیده و ریشه افراد راهکارهای ساده و کوتاه مدت ارائه کند که کاملاً غیر ممکن است  تغییری در فرد ایجاد شود.

انواع روانشناسی زرد

چند نمونه از روانشناسی زرد شامل موارد زیر می‌شود:

کتاب‌های خودیاری: منظور کتاب‌هایی است که زمینه علمی ندارند و تنها با باورهای کاذب می‌خواهد در افراد تغییراتی ایجاد کند. مثلاً اگر شما افسردگی داشته باشید آیا می‌توانید ادعا کنید که با خواندن یک کتاب انگیزشی یا مربوط به موفقیت حالتان بهتر می‌شود. قطعاً این چنین نخواهد بود بلکه شما باید برای درمان افسردگی مراحل درمانی خود را زیر نظر یک روانشناس با تجربه طی کنید. برای درمان افسردگی می‌توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

اینترنت یا کانال‌های یوتیوب: گاهی اوقات مطالبی که در اینترنت کانال‌های مختلف نوشته شده است توسط افراد غیر متخصص و ناآگاه طراحی شده است که حتی ممکن است به خاطر زرق و برق یا رنگ و لعابی که می‌دهند مخاطبانی را جذب کنند در حالی که فرد هیچ تغییری نمی‌کند. این را بدانید که فضای مجازی پر از اشخاصی است که مدعی تخصص و اطلاعات هستند در حالی که اینگونه نیست و شما باید هوشیار باشید.

پادکست برنامه‌های تلویزیونی یا مصاحبه: گاهی برخی از برنامه‌ها توسط افرادی اجرا می‌شود که هیچگونه تخصصی در روانشناسی ندارند و حتی شاید یک کتاب علمی هم در این زمینه نخوانده‌اند.

روانشناسی زرد چه تفاوتی با روانشناسی واقعی دارد؟

 

اگر شما کتاب‌های علمی روانشناسی را خوانده باشید متوجه می‌شوید که با روانشناسی زرد قطعاً مشابه نیستند و تفاوت‌های زیادی دارند. مهمترین تفاوت‌ها شامل:

خودتان می‌توانید هر کاری انجام دهید

روانشناسی زرد به مردم چنین باورهایی القا می‌کند که شما می‌توانید هر کاری که بخواهید انجام دهید یا همان زندگی را که دوست دارید ترسیم کنید. در واقع آنها شرایط و موقعیت ندگی یا خانوادگی و شخصی فرد را نادیده می‌گیرند و تنها عامل شکست‌ها را مربوط به ناکارآمدی فرد می‌دانند. اما چنین صحبت‌هایی در روانشناسی علمی به هیچ عنوان درست نیست چرا که شرایط و موقعیت‌های بیرونی و یا خانوادگی و حتی دوران کودکی فرد نقش زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت او دارد. مثلاً اینکه شما در دوران کودکی چگونه تربیت شده‌اید یا والدین شما چه نوع سبک فرزند پروری را در پیش می‌گرفتند تاثیر خودش را در ارتباطات فعلی شما و حتی تربیت فرزند خودتان تاثیر می‌گذارد. در این زمینه می‌توانید از بهترین روانشناس کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

در زمانی کوتاه می‌توانید دستاوردهای عظیم داشته باشید

روانشناسی زرد می‌خواهد نشان دهد که شما تنها با فکر کردن در مورد موفقیت می‌توانید به دستاوردهای بزرگی برسید. این یکی از جدی‌ترین آسیب‌های روانشناسی زرد محسوب می‌شود در حالی که روانشناسی علمی چنین اعتقادی ندارد. مثلاً اگر کسی دچار مسائل خانوادگی جدی باشد چگونه می‌تواند با روانشناسی زرد نتایج خاصی کسب کند. وقتی فضای خانوادگی و جو آن متشنج است قطعاً روانشناسی زرد کمکی نمی‌کند مگر اینکه شخص از مشاور خانواده کمک بگیرد. اگر شما هم چنین مسئله‌ای دارید توصیه می‌شود از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

خیال پردازی و رویا بافی بی دلیل

برخی از روانشناسان مثبتگرا یا انگیزشی می‌خواهند اشخاص را درگیر تجسم و رویا بافی‌های بیهوده کنند و نوعی اعتماد به نفس کاذب ایجاد کنند. اما بهتر است بدانید که گر فردی دچار کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس نباشد این مسئله او به دوران کودکی اش برمی‌گردد و به هیچ عنوان با روانشناسی زرد تغییری نخواهد کرد. در روانشناسی علمی این نوع خوش‌بینی‌های غیرمنطقی بالعکس افراد را از موفقیت و تلاش باز می‌دارد.

 

روانشناسی زرد چه مضراتی دارد؟

 

روانشناسی زرد شاید باعث شود که تا مدتی کوتاهی انگیزه بگیرید و به دنبال بهتر کردن کار یا حرفه خود باشید اما نتایج آن بلند مدت و تضمینی نیست. مهمترین مضرات روانشناسی زرد به شرح زیر است:

گمراه کننده است: به این معنا که راهکار علمی ارائه نمی‌دهد و تنها سعی می‌کند همان باورهای خوشبینانه را ایجاد کند.

با باورها و ارزش‌های دینی خیلی از افراد همخوان نیست. مثلاً برخی مدعیان روانشناسی زرد راهکارهایی را برای جذب همسر ا موارد این چنینی بیان می‌کنند که ممکن است متضاد عقاید مذهبی فرد باشد.

به فکر سود و منفعت مادی هستند: مدعیان روانشناسی زرد معمولاً مخاطبان خود را  که هیجان می‌آورند که اگر می‌خواهند یک شبه پولدار شوند یا به موفقیت برسند باید در کارگاه‌های آنها که هزینه‌های هنگفتی دارد شرکت کند یا دوره‌های آنها را خریداری کند.

استفاده از روانشناسی زرد و جایگزین کردن آن به جای درمان علمی: برخی افراد بر این باور هستند که نیازی نیست درمان‌های بالینی روانشناسی را طی کنند همین که چند کتاب بخواند یا فکر مثبت کنند اتفاقات خوبی برایشان می‌افتد.

بی‌نتیجه ماندن فرد: وانشناسی زرد تنها می‌تواند دل فرد را برای چند ساعت یا چند روز خوش کند بدون آنکه شخص به خودشناسی برسد یا نتیجه واقعی بگیرد.

کلام پایانی

این را بدانید که شاید وقتی در فضای مجازی سیر می‌کنید موضوعات روانشناسی زرد و استادان این رشته برایتان جذاب باشند اما اگر شما مسئله‌ای مانند اضطراب یا وسواس و حتی هر مشکلی که دارید هرگز با روانشناسی زرد حل نمی‌شود بلکه باید از روانشناس و مشاور با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. در این زمینه می‌توان از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت