سبک زندگی و موفقیت

عذرخواهی به روش صحیح 

فرض کنید شما کار اشتباهی انجام داده داده اید و از این بابت ناراحت و پشیمان اید و قول می دهید که دیگر این کار اشتباه را انجام ندهید . اگر با قول دادن شما اوضاع رو به راه شود بسیار عالیست؛ ولی همه می دانیم که بعضی وقت ها موضوع به این راحتی نیست و تنها با ابراز تاسف ، کارها درست نمی شود . پس اجازه دهید به شما بگوییم چگونه از علم روانشناسی استفاده کنید تا بتوانید زودتر مورد بخشش قرار بگیرید . البته بدانید استراتژی هایی که برای درخواست بخشش از همسرتان به خاطر حقه ای که به او زده اید کاربرد دارد، متفاوت با استراتژی است که برای دیر رسیدن به سر قرار ملاقات با رئیستان به علت گیر افتادن در ترافیک به کار می گیرید . در رابطه با همسر عذرخواهی و بخشش به صورت دیگری است. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

عذرخواهی به روش صحیح 

در مواردی که عوامل خارجی باعث به وجود آمدن مشکل شده اند و شما تقصیر نداشته اید به شکل زیر عمل کنید: 

تحقیقات نشان داده است اگر تشخیص داده شود که عذر شما به خاطر وقایعی است که خارج از حیطه اختیار شماست ، راحت تر پذیرفته می شود تا اینکه شما باعث به وجود آمدن اشتباهی شده اید . مثلا اگر فقط بگویید که : “من در به وجود آمدن این مشکل نقشی نداشته ام ” یا  “فراموش کرده ام”  به احتمال زیاد با این جملات فقط طرف مقابل را عصبانی تر می کنید ولی اگر تصادف چندین ماشین در اتوبان یا پنچر شدن اتومبیلتان باعث تاخیرتان شده باشد ، دلیل موجه تری برای بخشیدن شما محسوب می شود . این امر به این علت است که هیچکس دوست ندارد حس کند مورد سوءاستفاده قرار گرفته یا فکر کند که شما به او اهمیتی نمی دهید . پس اگر عوامل خارجی را مقصر جلوه دهید از عصبانیت طرف مقابلتان می کاهید .اگر شما هم چنین مسئله ای دارید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

شما باید شخص را مطلع کنید که به دلیل عوامل خارجی این اشتباه را انجام داده اید . باید به او خاطر نشان کنید که تمام تلاشتان را برای انجام مسئولیتی که بر عهده شما بوده انجام داده اید ولی تلاشتان نتیجه ای نداشته است . 

مثلا اگر دلیل تاخیر شما ترافیک سنگین بوده باشد ، باید بگویید که پیش بینی این ترافیک را می کردید و زودتر راه افتاده بودید ولی ترافیک بیش از حد معمول بود و شما انتظار این ترافیک سنگین را نداشته اید . این را به یاد داشته باشید شما باید صادقانه و دقیق باشید . 

در مواردی که شما مسبب اصلی مشکل به وجود آمده شناخته شدید ، می توانید از تکنیک های زیر کمک بگیرید:

مرحله اول: مسئولیت پذیری، طلب بخشش و راست گویی 

در این قسمت، برخلاف وضعیت قبل ، مسئولیت پذیری در قبال اعمالتان بسیار اهمیت دارد . در اینجا شما نباید پای عوامل خارجی را وسط بکشید . شما باید خودتان مسئولیت را قبول کنید تا بتوانید اوضاع را بهتر کنید. شما باید احساس عزت نفس را دوباره در او زنده کنید . او باید بداند مورد سوءاستفاده قرار نگرفته و با احساساتش بازی نشده است . به خاطر اشتباهی که مرتکب شده اید از او عذر خواهی کنید . با وجود اینکه این عبارت به تنهایی کافی نیست اما در عین حال برای استراتژی کلی ما در زمینه طلب بخشش الزامی است . عذرخواهی خود را از صمیم قلب و با صداقت انجام دهید . اگر شما باطنا از کاری که انجام داده اید پشیمان دنباشید احتمال دارد دوباره آن را تکرار کنید و این شخص را بیشتر دچار اندوه و ناراحتی کنید . در این زمینه می توانید به صورت آنلاین و تلفنی از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

مرحله دوم : پشیمانی و مجازات 

 

این مرحله یکی از مراحل مهم این رویه است که به شخص نشان می دهد شما از کار خود پشیمان اید و می خواهید تاوان اعمالتان را بپردازید و تنبیه شوید . اگر شما به او اجازه دهید که هر طور می خواهد شما را مجازات کند به نفع شماست . به این دلیل که احتمال دارد اصلا شما را مجازات نکند یا در مجازات شما تخفیف قائل شود. او می خواهد به عنوان یک انسان این حق را داشته باشد که شما را مجازات کند . این حق را به او بدهید تا مورد بخشش قرار گیرید . برای این کار می توانید اینطور شروع کنید : ” می دانم کاری که انجام داده ام اشتباه بوده است. شما کاملا حق دارد که از من ناراحت باشید . من با تمام وجود می خواهم که تاوان اشتباهم را بپردازم .” 

تحقیقات نشان داده است که حتی اگر در دادگاه پشیمانی خود را بیان نکنید احتمال اینکه مجازات شدیدتری برای شما در نظر بگیرند افزایش می یابد . شما باید اظهار پشیمانی کنید تا موازنه برقرار شود ، وگرنه مجازاتی که برای شما تعیین می شود توازن را برقرار خواهد کرد .

در شرایط بسیار بد می توانید با استفاده از تکنیک زیر سریعا عصبانیت فرد مورد نظر را کاهش دهید . شما باید در اینجا پا را فراتر برده و به او شدیدترین مجازاتی که تصور می کنید را پیشنهاد دهید . در این شرایط او مجبور می شود شما را از این پیشنهاد منصرف کند زیرا حس می کند چنین مجازات سختی برای شما عادلانه نیست . زمانی که او سعی می کند شما را از پیشنهادتان منصرف کند ، مجبور است قبول کند آنچه شما انجام داده اید آنقدرها هم که او فکر می کرده اشتباه نبوده است . اگر شما هم تاکنون در شغل خود به چنین مسائلی برخورد کرده اید می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

مرحله سوم: عدم تکرار و توضیح 

به او بگویید که دیگر چنین کاری را تکرار نخواهید کرد . قسمتی از نگرانی او به این دلیل است که نمی تواند رفتار شما را پیش بینی کند و احتمال می دهد در آینده این خطا را انجام دهید ولی اگر شما به او اطمینان دهید که دیگر چنین اشتباهی را تکرار نخواهید کرد ، تا حد زیادی از نگرانی او را کم می کنید . حالا زمان آن رسیده است که دلیل انجام این کار نادرست را به او توضیح دهید. البته باید توضیح شما عقلانی و قابل قبول باشد . توضیحاتی مانند : ” نمیدانم چرا این اتفاق افتاد ” یا ” در آن لحظه ذهنم به درستی کار نمی کرد ” به هیچ وجه از نگرانی های او کم نمی کند . بهترین راه برای توضیح رفتارتان این است که آن را ناشی از ترس عنوان کنید . در زندگی خصوصی و شغلی شما با فردی مواجه هستید که یک انسان است و همه انسان ها ترس را می فهمند . بنابراین عباراتی مانند جملات زیر می تواند تاثیرگذار باشد : 

-من مجبور شدم دروغ بگویم چون می ترسیدم شما من را اخراج کنید .

-ترسیدم اگر حقیقت را بگویم از من متنفر شوید . 

در این شرایط رفتار شما بیشتر ناشی از ترس و هراس قلمداد می شود تا رفتاری خیانت آمیز بنابراین او رفتار شما را ناشی از ضعف شما دانسته و به این شکل احساس غرور دوباره در او زنده می شود و توازن برقرار می گردد. 

مرحله چهارم: انکار منفعت یا لذت 

در آخر باید به وی نشان دهید از کاری که کرده اید هیچ گونه لذت یا منفعتی عایدتان نشده است . به یاد داشته باشید که کلید بخشش در موازنه مجدد رابطه نهفته است . شما اگر به هر شکلی منفعتی نصیبتان شده باشد مجبورید تاوان بیشتری برای رو به راه شدن اوضاع بپردازید . اگر منفعتی هم به شما رسیده، هیچ گاه آن را بازگو نکنید .مثلا سخنان شما باید این چنین باشد: “رابطه ای که با او داشتم خیلی مزخرف بود” یا حتی “حتی ذره ای از پولی که دزدیه بودم را نتوانستم استفاده کنم”. این روش حس ترحم او را برمی انگیزد .حالا شما باید منتظر گذشت زمان باشید تا همه چیز به جای خود برگشته و زندگی شما دوباره به حالت سابق برگردد . 

روش زیر که “کلی گویی” نامیده می شضود برای تمام کسانی است که بدون فکر صحبت می کنند و بلافاصله از گفته خود پشیمان می شوند کاربرد دارد . 

حضوری 

شما اگر کسی را با صحبت های خود برنجانید همیشه با گفتن “شوخی کردم” نمی توانید ناراحتی او را از دلش بیرون آورید . در این شرایط باید سریعا از تکنیک کلی گویی استفاده کنید . مثلا فرض کنید شما با یکی از همکارانتان بحث می کنید و ناگهانناخواسته به او می گویید : ” تو فردی بی عرضه و بی لیاقت هستی.” بعد از اینکه این حرف را زدید باید سریعا اثر مخرب آن را کنترل کنید پس باید در ادامه بگویید : ” … به همراه همه افرادی که در این شرکت کار می کنند .” ما زمانی از گفته های فردی ناراحت می شویم که آن را تنها نختص خود بدانیم اما زمانی که این گفته خطاب به جمع باشد و همه را شامل شود ، از اثرات آن کم می شود . در این حالت همکار شما به جای اینکه از شما ناراحت شود احتمالا تصور خواهد کرد که فشار کاری بر روی شما زیاد بوده و نیاز به استراحت دارید.

 

کلام آخر 

در این مقاله تلاش کردیم از فواید عذرخواهی آگاهتان کنیم و توصیه کنیم معذرت‌خواهی اصولی و درست را یاد بگیرید تا تمام سوتفاهمات برطرف شده و صمیمت در روابطتان جاری شوددر نهایت، عذرخواهی کردن زمانی ارزشمند است که شما واقعا از رفتار خود پشیمان شده و دلجویی را به درستی انجام دهید. اما چنانچه فرد مقابل با تمام احترام و ارزشی که شما برایش خرج کرده‌اید، نسبت به پذیرش عذرخواهی شما مقاومت نامعقولی داشت، دیگر مقصر شما نیستید! در این راستا می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت