سبک زندگی و موفقیت

فرق اختلال دوقطبی نوع ۱ و نوع ۲

گاهی اوقات افراد ممکن است دچار تفاوت‌هایی در حالت‌های هیجانی و عاطفی خود شوند و احساساتشان ناخواسته بالا یا پایین شود. مثلاً لحظاتی ممکن است احساس نشاط زیادی کنید اما چند ساعت بعد حالت‌هایی از غم و ناراحتی سراغتان بیاید. جالب است بدانید که در روانشناسی اختلالی به نام اختلال دو قطبی وجود دارد که افراد چنین احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. اختلال دو قطبی خود به چند نوع اختلال دو قطبی یک و اختلال دو قطبی دو تقسیم بندی می‌شود. برای  کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت‌های این دو اختلال با یکدیگر با ما همراه باشید.

 

اختلال دو قطبی نوع یک چگونه است؟

جهت تشخیص این اختلال لازم است که شخص حداقل یک دوره مانیا داشته باشد. افرادی که درگیر این اختلال هستند می‌توانند افسردگی هم داشته باشند یا داشته باشند. نشانه‌های دوره مانیا می‌تواند آنقدر حاد باشد که حتی فرد نیاز داشته باشد که در بیمارستان بستری شود رفتارهای مانیک یا شیدایی به صورت بی‌قراری، ناتوانی در تمرکز کردن، احساس شادی زیاد، رفتارهای خطرناک، اختلالاتی در خواب و بیداری و انرژی بیش از حد نمایان می‌شود. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

اختلال دو قطبی نوع دو چگونه است؟

یکی از ختلالات رایج روانی اختلال دو قطبی نوع دو است. در این حالت فرد دوره‌های مانیا و افسردگی را دارد اما این دوره مانیا کامل نمی‌شود و کمتر از دوره شیدایی است که به آن هایپومانیا می‌گویند.  در این اختلال معمولاً دوره‌هایی از افسردگی فرد را آزار می‌دهد. نشانه‌های هایپرمانیا تکانشگری، پرحرفی، بالا رفتن انرژی و بیدارخوابی زیاد و خود بزرگ‌پنداری است. نشانه های افسردگی در اختلال دو قطبی نوع دو شامل کاهش انرژی، ناامیدی بی‌میلی و بی‌رمقی تغییراتی در خواب و اشتها، بی‌تفاوت شدن نسبت به علایق گذشته و کاهش تمرکز است. دلیل اختلال دو قطبی معمولاً ترکیب عوامل ژنتیک و محیط می‌باشد. طبق مطالعات و تحقیقات کسانی که در خانواده‌هایی دارای اختلال دوقطبی به دنیا آمده‌اند بیشتر مستعد این اختلال در آینده هستند.

آیا اختلال دو قطبی نوع ۲ در کودکان هم وجود دارد؟

طبق نظر روانپزشکان و متخصصان این اختلال در کودکان هم می‌تواند به وجود بیاید. اما مسئله اینجاست که تشخیص این اختلال در کودکان کمی سخت است به این دلیل که کودکان نمی‌توانند احساسات و افکار خود را مانند بزرگسالان به راحتی بیان کنند. کودکان دو قطبی علائم زیر را نشان می‌دهند:

تحریک پذیری: به این معنا که در برابر هر محرک کوچکی زود واکنش نشان می‌دهند تحریک می‌شوند.

تغییرات خلقی مکرر: یعنی کودک ممکن است  تغییرات خلقی بین مانیا و افسردگی نشان دهد.

بیش فعالی: رفتارهای حاکی از بی‌قراری و ناتوانی در نشستن یکجا دارند.

رفتارهای پرخطر: کودک ممکن است بدون اجازه بزرگسالان دست به کارهای خطرناک بزند.

افکار خودکشی: این اتفاق می‌تواند مخصوصاً برای نوجوانان در دوره‌های افسردگی رخ بدهد.

اگر شما هم فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است دچار اختلال دو قطبی باشد توصیه می‌شود از بهترین روانشناس کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

 

تفاوت اختلال دوقطبی نوع ۱ و اختلال دو قطبی نوع ۲ چیست؟

 

این دو اختلال در شدت و مدت دوره‌های شیدایی یا مانیک متفاوت می‌باشند. اختلال همراه است. دوره‌های مانیا شامل تحریک پذیری و خلق و خوی بالا است که معمولاً یک هفته به طول می‌انجامد و نشانه‌هایی همچون حواس پرتی، پرش افکار، خود بزرگ پنداری، بیدار ماندن پرحرفی و افزایش فعالیت روانی حرکتی دارد. این افراد احتمال دارد دوره‌های افسردگی را هم داشته باشند اما برای تشخیص ضروری نیست. در مقابل اختلال دوقطبی نوع ۲ دوره‌های افسردگی و هایپومانیا همراه می‌باشد. هایپومانیا از مانیا شدت کمتری داشته و علائم آن همان علائم مانیاست با این تفاوت که شدت کمتری داشته و در کار یا زندگی فرد مداخلات جدی ایجاد نمی‌کند. البته بهتر است بدانید که تفاوت اصلی اختلال دو قطبی نوع ۱ و ۲ در دوره‌های مانیک می‌باشد. اختلال دو قطبی نوع ۱ دوره‌های مانیا دارد ولی اختلال دو قطبی نوع ۲ دوره‌های افسردگی و هایپومانیا دارد. لازم به ذکر است که هر دو اختلال می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر زندگی انسان بگذارد. بنابراین تشخیص و درمان این دو اختلال به عهده روانپزشک متخصص و با تجربه است. در این زمینه می‌توانید از بهترین روانپزشک سعادت آباد کمک بگیرید.

چه عواملی سبب اختلال دو قطبی می‌شود؟

برخی از نظریه‌ها تاکید می‌کنند که تغییرات غیر نرمال در مغز انسان به هم خوردن تعادل برخی نورون‌های شیمیایی در مغز می‌تواند عامل ایجاد اختلال دو قطبی باشد. اگر کسی خواهر یا برادر یا والد درگیر اختلال دو قطبی داشته باشد خودش هم مستعد این اختلال خواهد بود. محققان همچنان در حال پیدا کردن ژن‌های اختلال دو قطبی هستند. با این حال تحقیقات دیگری نشان داده است که عواملی همچون استرس مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی و یا تروما و وقایع ناخوشایند برای زندگی می‌تواند در ایجاد اختلال دو قطبی نقش داشته باشند. این تجربیات می‌تواند مواردی همچون فوت غیر منتظره عزیزان یا غفلت و سو استفاده جسمی و جنسی در دوران کودکی باشد.

درمان اختلال دو قطبی

معمولاً روانپزشکان برای درمان اختلال دوقطبی از دارودرمانی و روان درمانی استفاده می‌کنند. داروهایی که غالباً برای این بیماران استفاده می‌شود داروهای تثبیت کننده خلق و خو هستند که یکی از آنها لیتیوم نام دارد. البته این داروها عوارضی همچون سوء هاضمه کم کاری تیروئید و درد مفاصل هم دارد. برای درمان دوره‌های مانیک هم از داروهای ضد سایکوتیک استفاده می‌شود. روانپزشکان معمولاً برای هر دارویی ابتدا از دوزهای کمتر شروع می‌کنند تا متوجه شوند که فرد چقدر بهبود یافته است. هرچند اگر مراجعی شرایط خاصی همچون بارداری یا مشکلات جسمانی دیگری دارد باید حتماً آن را به روانپزشک خود اطلاع دهد.

یکی دیگر از راهکارهای درمان استفاده از روان درمانی است. روان درمانی شامل تغییر افکار و احساسات منفی مراجع و علاوه بر آن آموزش و راهنمایی است. درمان شناختی رفتاری یکی از درمان‌های اساسی برای این اختلال است هر چند درمان‌های جدیدتری مانند درمان ریتم بین فردی و اجتماعی و خانواده محور هم توسط متخصصان طراحی شده است تا روند بهبود افراد سریعتر پیش برود. بهترین درمان زمانی نتیجه می دهد که از خانواده فرد هم کمک گرفته شود. در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید.

 

کلام پایانی

در مقاله امروز متوجه تفاوت اختلال دو قطبی نوع ۱ و ۲ شده اید. به این نکته توجه کنید که با شاهده چند نشانه نمی‌توان به فردی برچسب دو قطبی زد. چرا که تشخیص این اختلال به عهده روانشناس بالینی با تجربه است. اگر شما هم نشانه‌هایی از این اختلال را در خودتان یا اطرافیان مشاهده کرده‌اید می‌توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت