سبک زندگی و موفقیت

نشانه های سم زدایی عاطفی

شاید تاکنون نام سم زدایی عاطفی را شنیده باشید. همانطور که می‌دانید آسیب‌ها و تروماهای دوران کودکی می‌تواند در بزرگسالی و در ایجاد اختلالات روانی تاثیرگذار باشد. نحوه درمان این نوع آسیب‌ها در کودکی با توجه به فشاری که به افراد وارد شده است متفاوت می‌باشد. گاهی این مسائل می‌تواند در ازدواج و آینده فرد هم مداخلاتی ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” چگونه جراحت های عاطفی را التیام ببخشیم” را مطالعه کنید.

 

اختلالات مختلف در دنیا و سم زدایی عاطفی

هر شخصی می‌تواند در طول عمر دچار اختلالات مختلفی شود. یکی از اختلالاتی که تاکنون در مورد آن بحث‌های زیادی شده است مشکلات عاطفی و جنسی می‌باشد. برخی از افراد به خاطر آسیب‌ها و تروماهایی که در دوران کودکی تجربه کردند دچار مشکلات عاطفی و جنسی می‌شوند. ورزش کردن می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. علاوه بر آن شما می‌توانید از کمک دکتر روانشناس و رواندرمانگران در سعادت آباد هم استفاده کنید. هر چقدر بتوانید این نوع مشکلات عاطفی را زودتر تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید حال بهتری هم خواهید داشت.

 

علائمی که نشان می‌دهد به سم زدایی عاطفی نیاز دارید

مهمترین علائمی که حاکی از نیاز شما به سم زدایی عاطفی می‌باشد شامل موارد زیر است:

خلق و خوی شما غیر قابل پیش‌بینی است

گاهی اوقات ممکن است دچار بدخلقی و رفتارهای ناخوشایندی با دیگران شوید و شاید آن را به پای مسائلی همچون جر و بحث با دیگران یا فشار کاری بدانید اما احتمال دارد که منبع اصلی درد شما در ضمیر ناهوشیارتان باشد. وقتی ناخودآگاه فعال می‌شود شما دیگر دلیلی برای احساس و رفتار خود نمی‌توانید پیدا کنید. به همین دلیل می‌باشد که خلق و خوی غیرقابل پیش‌بینی شما نشان می‌دهد که به سم زدایی عاطفی احتیاج دارید.

با عدم تعادل خلقی و استرس سر و کار دارید

گاهی اوقات اتفاقاتی در زندگیتان رخ می‌دهد و شما را در یک حالت احساسی ناشی از غم یا بی حالی شدید قرار می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که این احساسات از جایی می‌آیند که شما بی‌خبر هستید یا برای مدت‌های طولانی ادامه پیدا می‌کنند بدانید که چیز عمیق‌تری در وجودتان است.

در حفظ روابط عاشقانه مشکل دارید

خیلی از افرادی که نتوانستند رابطه عاطفی عمیق و صمیمانه‌ای را تجربه کنند گاهی می‌تواند به دلیل آسیب‌هایی باشد که توسط مراقبان آنها در دوران کودکی وارد شده است و به دنبال درمان آن نرفتند. گاهی فرد مقابل می‌تواند ما را یاد والدینمان بیندازد. سبک دلبستگی شما چه از نوع ایمیل یا ناایمن باشد به فرزند پروری پدر و مادر در دوران کودکی برمی‌گردد. کسانی که وابستگی از نوع نا ایمن دارند ناخودآگاه به سوی کسانی می‌روند که به دلیل آسیب‌هایی که از دوران کودکی خورده‌اند همان الگوی ناسالم را تکرار می‌کنند. اگر بتوانید این آسیب‌های عمیق را شناسایی کنید به سمت روابط عاطفی سالم می‌روید.

شما خواب نیستید

برخی از افراد دچار مشکلات خواب می‌شوند و شاید آن را به پای مسائلی همچون مشکلات جسمانی یا تغذیه بگذارند در حالی که احتمال دارد عواملی همچون نشخوار فکری و دغدغه‌های زیاد مانع خوابیدن شده است. وقتی درون شما سرشار از زخم‌های عاطفی و عوامل استرسی گوناگون باشد با کوچک‌ترین جرقه می‌تواند شما را به لرزه در بیاورد. در این زمینه می توانید از دکتر روانشناس در سعادت آباد کمک بگیرید.

کمبود مواد غذایی دارید

 

برخی مواقع کمبود مواد غذایی می‌تواند در ایجاد احساسات پردازش نشده و استرس هم نقش داشته باشند. طبق تحقیقات استرس در یل زندگی می‌تواند مضر باشد به این دلیل که برنامه‌ریزی ناهوشیار ایجاد کرده که می‌تواند همه چیز را حتی زمانی که در شرایط آرامی هستید بعد جلوه دهد. در واقع تجربیات ناخوشایند کودکی می‌تواند باعث تغییر ساختار عصبی و آمادگی برای جنگ یا فرار شود.

نمی‌توانید تمرکز کنید

مشکلات تمرکز هنگامی اتفاق می‌افتد که در ذهن خود مسائل گوناگونی دارید. با این حال احتمال دارد به دلیل عدم تمرکز خود نتوانید علت سمزدایی عاطفی را متوجه شوید. بنابراین اگر چیزی درون خود دارید که بابت آن احساس سنگینی دارید وقت آن رسیده که سم زدایی را شروع کنید. تمرکز شما با بهبود حال روحی و عاطفی‌تان بهتر می‌شود.

شما واقعاً ناراضی هستید

هنگامی که زندگی طبق خواسته‌تان پیش نمی‌رود احساس نارضایتی و حتی ممکن است در مواقعی افسردگی کنید. این احساسات می‌تواند به آن دلیل باشد که هنوز نتوانسته‌اید آنها را پردازش کنید. قطعاً تروماهای دوران کودکی و حتی بزرگسالی و حس طرد شدگی می‌تواند آرامش را از شما سلب کند و باعث شود که احساس بدبختی کنید. بنابراین اگر گاهی اوقات بدون دلیل احساس ناراحتی می‌کنید و نمی‌دانید منشا آن کجاست خود می‌تواند نشانه سم زدایی عاطفی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از دکتر روانشناس در سعادت آباد برای مشاوره افسردگی کمک بگیرید.

نتیجه‌ای نگرفته‌اید

گاهی اوقات ممکن است برای درمان زخم‌های عاطفی خود شروع به نوشتن خاطرات کرده باشید یا از انرژی درمانی و روش‌های مدیتیشن کمک گرفته باشید اما هنوز نتیجه‌ای نمی‌بینید. شما به یک رویکرد جامع و منسجم نیاز دارید. واقعیت این است که ضمیر ناخودآگاه چیزی نیست که به این راحتی خودش را نشان دهد وقتی هم که پنهان بماند زندگی و افکار شما را در اختیار می‌گیرد.

شما تنها و منزوی هستید

گاهی اوقات ممکن است حتی در جمع باشید و دور و برتان افراد زیادی باشد اما باز هم تنها باشید. به این منظور که دیگران ندانند شما چه حالی دارید. احساس تنهایی یکی از علائم مشکلات عاطفی و افسردگی می‌باشد. گاهی اوقات هم ممکن است خودتان نخواسته باشید کسی در کنارتان باشد و سکوتتان را بشکند.

شما عصبانی هستید

وقتی درون شما پر از مشکلات عاطفی و احساسات سمی است مطمئناً با کوچک‌ترین چیزی ممکن است از کوره در بروید و عصبانی شوید. البته باید مراقب خشم خود باشی چرا که احتمال دارد کسانی را ناراحت کنید که هر روز در زندگی با آنها سر و کار دارید و دوستشان دارید و در این مواقع است که جبران کردن کار راحتی نیست.

احساس غرق شدن می‌کنید

هنگامی که از خواب برمی‌خیزید حس می‌کنید که کارهای زیادی روی هم تلنبار شده و احساس فشار شدیدی دارید. حتی اگر شما از بار کاری خود بکاهید و وظایف زیادی را از لیستتان حذف نمایید باز هم احساس خستگی و فشار می‌کنید. شما حتی مطمئن نیستید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید اما با این حال دلتان نمی‌خواهد از رختخواب بیرون بیایید.

 

چگونه احساس رهایی کنیم؟

 

آیا می‌دانید که بیشتر مشکلات ناشی از سلامت جسمانی شما به علت مشکلات روحی و عاطفی می‌باشد؟ بنابراین اولین گام برای سلامتی جسمانی این است که به مسائل روحی و عاطفی خود توجه کنید و دنبال درمان عمیقی برای آن باشید. شما در این زمینه می‌توانید از متخصصان روانشناسی بالینی و روانپزشک در سعادت آباد کمک بگیرید. برای بهبودی حال خود نیازی به تمرین‌های فیزیکی روانی دارید. یعنی اینکه همزمان باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و به سراغ روان درمانی بروید. اگر در اطرافیان خود کسانی را دیده‌اید که با وجود مسائل و مشکلاتشان همچنان لبخند می‌زنند شاید به این دلیل باشد که فقط می‌خواهند از کنار مسائل عبور کنند و به دنبال راهکاری عمیق نیستند. بنابراین اگر می‌خواهی واقعاً از بار مشکلات در زندگی خود بکاهید و حال خوبی را تجربه کنید وقت آن رسیده است که به دنبال برنامه سم زدایی عاطفی بروید.

 

کلام پایانی

حقیقت این است که زمانی که انسان از خاطرات تلخ گذشته یا ضربات روحیش صحبت می‌کند اعصاب سمپاتیک یا خودکار او نمی‌تواند واقعیت را از غیر واقعیت تشخیص دهد و بدن با به یاد آوردن آن اتفاقات حافظه جدیدی ایجاد می‌کند که در نتیجه ضربه روحی عمیق‌تر می‌شود. یکی از درمان‌هایی که در این زمینه موثر است شناخت درمانی یا رفتار درمانی شناختی و همچنین روان تحلیلی می‌باشد. علاوه بر این در برخی از اوقات می‌توان از متخصص روانپزشک و دارودرمانی کمک گرفت. تیم متخصصان و مشاوران ما در گروه روانشناسی همراه در سعادت آباد آماده ارائه خدمات به شما هستند.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت