سبک زندگی و موفقیت

چرا از خواهرم متنفرم؟

برخی از افراد رابطه بسیار مسالمت آمیز و صمیمانه‌ای با خواهر و برادران خود دارند اما این امر در همه یکسان نیست. برخی‌ها هستند که با خواهر یا برادرشان مشکلات جدی دارند نمی‌توانند با آنها بسازند. اگر شما هم فکر می‌کنید که از خواهرتان متنفر هستید و هیچ وقت نمی‌توانید با او رابطه خوبی برقرار کنید بدانید که خیلی‌ها ممکن است مثل شما باشند  اما سوال این است که چرا این نفرت از خواهر می‌گیرد و چه کاری می‌توان برای آن کرد؟

 

تنفر از خواهر

کینه و نفرت از خواهر یا برادر ممکن است برای هر فردی رخ دهد.  این کینه و نفرت اگر مورد توجه قرار نگیرد و فرد برای آن کاری انجام ندهد احتمال دارد که حتی بیشتر هم شود. برخی‌ها متاسفانه آنقدر مشکلات جدی با خواهر یا برادرشان دارند که حتی پس از جدایی از آنها به دلایلی چون ازدواج یا مهاجرت ترجیح می‌دهند که قطع رابطه کنند و یا در سختی‌ها و گرفتاری‌ها از او حمایتی نکنند. برخی از خواهرها و برادرها حتی به خاطر رقابت یا حسادت ممکن است از خانواده‌ها جدا شوند. این را بدانید که احساساتی چون خشم یا نفرت می‌تواند در بین اعضای خانواده یا هر فردی شکل بگیرد و شما در این مورد تنها نیستید.

 

چرا از خواهرم متنفرم

نفرت از خواهر گاهی می‌تواند مربوط به دوران کودکی باشد و از همان زمان در وجود انسان ریشه دوانده باشد و حتی تا بزرگسالی هم ادامه پیدا کرده باشد. متاسفانه اگر نفرت از خواهر ادامه پیدا کند در بزرگسالی می‌تواند منجر به فاصله‌های طولانی و جدایی شود. مهم‌ترین دلایل نفرت از خواهر شامل موارد زیر است:

توجه والدین

 

متاسفانه گاهی اوقات دلایل نفرت از خواهر می‌تواند توجه والدین به یکی از آنها باشد. زمانی که والدین به یکی از فرزندان توجه بیشتری می‌کند بذر کینه و نفرت در دیگری کاشته می‌شود. اگر والدین نتوانند به اندازه به فرزندان خود محبت کنند بین آنها حسادت و رقابت شکل می‌گیرد و این امر می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. هر فرزندی حتی اگر باهوش‌تر یا بهتر از دیگری باشد والدین نباید فرزند دیگرشان را فراموش کنند.

حسادت

زمانی که والدین یا حتی اطرافیان  به یک خواهر توجه بیشتری کنند و او را از لحاظ زیبایی یا هوش برتر توصیف کنند مطمئناً در دیگری حسادت شکل می‌گیرد. در این شرایط فرد دیگر احساس می‌کند بی ارزش است یا به اندازه کافی خوب نیست که همین عامل می‌تواند باعث جنگ و درگیری شود. روانشناسان معتقدند که والدین باید نقاط قوت و ویژگی‌های خوب هر دو فرزندشان را بیان کنند و هرگز به خاطر بالا بردن دیگری فرزند دیگرشان را تحقیر نکنند.

سو استفاده

اگر شما خواهری داشته‌اید که سعی می‌کرده در موقعیت‌های مختلف از شما سوء استفاده کند یا قبلاً به شما آسیبی زده باشد به مرور از او نفرت پیدا می‌کنید. مخصوصاً اگر در این وضعیت خودتان را قربانی احساس کرده باشید و بابت این مسئله هیچ وقت با او صحبت نکرده باشید.

شخصیت‌های در حال تکامل

گاهی دلیل نفرت از خواهر یا برادر می‌تواند متفاوت شدن عقاید شما به مرور زمان باشد. یعنی وقتی که شما و خواهرتان به دلایلی از لحاظ فکری یا سلیقه‌ای با هم متفاوت باشید در این شرایط رابطه صمیمانه و عمیقی را نمی‌توانید تجربه کنید  و حتی ممکن است دوری و جدایی از یکدیگر را ترجیح دهید.

عوامل استرس‌زا

برخی اوقات عدم توانایی در کنترل محرک‌های بیرونی می‌تواند شما را تحت فشار قرار دهد و بر رابطه شما با دیگران تاثیر بگذارد. بنابراین عدم مدیریت برخی شرایط خاص می‌تواند در احساسات شما بر دیگران اثرگذار باشد.

بدرفتاری

اگر از دوران کودکی همیشه بر سر مسائل جزئی با خواهر خود دعوا می‌کرده‌اید و یا اینکه همیشه رفتارهای نامناسبی با شما داشته یا حتی کوچک‌ترین کارهای شما را به دیگران گزارش می‌کرد مسلماً احساس بدی هم به او پیدا کرده‌اید. مخصوصاً اگر کسی هم در دعواهای شما دخالت کرده باشد و حق را به خواهرتان داده باشد.

ارزش‌های خانوادگی

رفتارهای والدین و ارزش‌های خانوادگی شما در رابطه شما با خواهر یا برادرتان نقش مهمی دارد. مثلاً چنانچه دعوا یا پرخاشگری در محیط خانواده امری طبیعی جلوه کند رابطه بین خواهر و برادرها با یکدیگر متفاوت از خانواده‌هایی است که به ارزش‌های هم احترام می‌گذارند. اگر افراد خانواده برای هم وقت بگذارند و با هم صحبت کنند مشکلاتشان غیر قابل حل باقی نمی‌ماند و اینگونه خودش را به شکل احساسات خشم آلود نشان نمی‌دهد.

فرافکنی احساسات

گاهی اوقات دلیل نفرت از خواهر می‌تواند به دلیل فرافکنی احساسات شما نسبت به او باشد. یعنی خودتان بدون آنکه متوجه باشید ناراحتی که از کسی یا موضوعی دارید را بر سر او خالی کنید به دلیل آنکه نتوانسته‌اید عصبانیتتان را کنترل کنید.

 

چگونه با تنفر از خواهر مقابله کنیم؟

 

نفرت از خواهر می‌تواند مشکلات جدی‌تری در زندگی آینده‌تان ایجاد کند. بنابراین راه‌هایی برای مقابله با آن اهمیت زیادی دارد:

مدتی از او فاصله بگیرید

اگر تصور می‌کنید که با خواهرتان نمی‌توانید کنار بیایید و روبرو شدن با او سبب تشدید مشکلات اعصاب خوردی هر دویتان می‌شود بهتر است کمی به یکدیگر زمان بدهید تا به کارها و رفتارهای خود بیشتر فکر کنید. در این شرایط شما می‌توانید وضعیت فعلی را تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید این احساس خصومت یا عدم محبت بین شما از کجا نشئت گرفته است. شاید متوجه شوید که رابطه شما با خواهرتان به رفتارهای والدینتان برمی‌گردد که در این حالت بهتر است باب صحبت را با آنها باز کنید.

رفتار والدین را درک کنید

اگر تصور می‌کنید که پدر مادر شما خواهرتان را بیشتر از شما دوست دارند و همین امر باعث احساس نفرت از او شده است بهتر است که دلیل رفتار والدین خود را جویا شوید. شاید آنها این کار را غیر عمد می‌کنند و انگیزه بدی ندارند.

از رقابت با خواهر خود دست بردارید

به این فکر کنید که هر کسی ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قوتی دارد و هیچکس بدون ایراد نیست. بنابراین اگر فکر می‌کنید در برخی زمینه‌ها خواهر یا برادرتان از شما قوی‌تر است لازم است گاهی به توانایی‌های خود فکر کنید و بدانید که مسیر رشد و استعداد شما از او کاملاً جداست و موفقیت یا پیشرفت دیگری نمی‌تواند سد راهی برای شما ایجاد کند.

حد و مرزهایی را مشخص کنید

رابطه خود با خواهرتان را ارزیابی کنید و متوجه شوید که کجاها این رابطه آسیب زا شده است یعنی در چه شرایطی احترام یکدیگر را حفظ نکرده‌اید یا شروع به سرزنش همدیگر کرده‌اید. رابطه‌ای که با هر بار دیدار شما حالتان بد می‌شود قطعاً به سلامت جسمی و روانی‌تان آسیب زده‌اید.

 

سخن پایانی

اگر رابطه شما با خواهرتان مسالمت آمیز نیست بهتر است که دست از توجیه کردن یا مقصر جلوه دادن او بردارید و به دنبال راهی برای درمان باشید. طبق نظر روان تحلیلگران خشم و نفرت بی‌دلیل و غیرمنطقی می‌تواند دلایل عمیق و ریشه‌ای داشته باشد که نیاز به واکاوی دارد. این نوع خشم اگر درمان نشود می‌تواند شما را به سمت و سویی ببرد که باعث تصمیمات بدتر در زندگی‌تان شود.  پس اگر به دنبال راهکاری جدی برای بهبود رابطه خود با خواهرتان هستید توصیه می‌شود که حتماً از یک روانشناس و مشاور خانواده کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت