سبک زندگی و موفقیت

چگونه هر کس را ترغیب کنیم که به ما کمک کند ؟ 

احتمالا شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید در بعضی مواقع از دیگران کمک بگیرید . در این مواقع می توانید از تکنیک های این مقاله کمک بگیرید .

چگونه هر کس را ترغیب کنیم که به ما کمک کند ؟

ترغیب کردن فرآیندی است که طی آن مخاطب را از نقطه بی‌اطلاعی به سوی توجه و بعد تفاهم، از تفاهم به تصمیم و در نهایت از تصمیم به اقدام عملی لازم حرکت می‌دهیم.دلایل خود را به شیوه‌ای آرام و متین، عاری از تواضع افراطی و همچنین بدون القای این حس که طرف مقابل‌تان نمی‌فهمد ارایه کنید. استدلال‌های خود را فراخور هر گروه مخاطبی به گونه‌ای متفاوت تنظیم کنید. هر چه از قبل در مورد مخاطبان خود بدانید بهتر می‌توانید سطح استدلال‌ها را متناسب با آنان طراحی کنید. روی نقاط اشتراک، ارزش‌ها، باورها و تجربیات مشترک، دست بگذارید تا احتمال ترغیب شدن مخاطب‌تان بالا رود. از چهره‌هایی که کلام‌شان خریدار و حرف‌شان برش دارد کمک بگیرد تا نظر مخاطب را به نفع موضع شما جلب کنند.

این تکنیک ها شامل موارد زیر می باشد :

1-زمان تقاضا 

اگر می خواهید از کسی در آینده دور کمک بگیرید ، باید هرچه زودتر او را در جریان بگذارید زیرا اگر او فرصت کمی تا زمان انجام دادن کار داشته باشد ، دچار استرس می شود ، کار در نظرش سخت جلوه خواهد کرد و احتمال دارد اصلا درخواست کمک شما را رد کند . از سمت دیگر اگر کار شما باید اضطراری و سریع انجام شود ، بهتر است از کسی کمک بگیرید که گرفتاری کمتری داشته باشد و وقتش آزاد باشد، با اینکار احتمال زیادی دارد که فرد به شما کمک کند . 

2-رابطه متقابل 

زمانی که ما چیزی را از کسی دریافت می کنیم ، هرچند ممکن است به آن چیز اصلا احتیاج نداشته باشیم ولی خود را مدیون آن فرد احساس می کنیم ؛ بنابراین اگر به فرد مورد نظر خود چیزی تقدیم کنید ، به احتمال زیاد او راضی خواهد شد به شما کمک کند . این هدایا حتما لازم نیست جنبه مادی داشته باشد ، می تواند وقتی باشد که به کسی اختصاص می دهید یا حتی تحسینی که از او به عمل می آورید باشد . 

3-بی تفاوتی حضار 

مطالعات نشان می دهند هرچه تعدادافرادی که می توانند به ما کمک کنند بیشتر باشد ، درصد کمتری از آنها برای این کار پیش قدم خواهند شد . این موضوع بی تفاوتی حضار نامیده می شود زیرا در این موارد همه حضار فقط تماشاگر بوده و هرکس وظیفه را به دیگری محول می کند ؛ بنابراین اگر می خواهید برای کاری از کسی کمک بگیرید به او یادآوری کنید که کسی را جز او ندارید زیرا اگر او فرض کند که فرد دیگری نیز می تواند به شما کمک کند ، احساس مسئولیت او کم شده و خود را از نظر وجدانی مسئول نمی داند . 

4-شرایط روحی 

 

طبق مطالعات انجام شده اگر آن فرد حال روحی خوبی داشته باشد، باید به روشنی کاری که می خواهید از او کمک بگیرید را توضیح دهید و او را مطمئن کنید که از انجام این کار خشنود خواهد شد . شما اگر کمکی که از او می خواهید نامشخص باشد و آن فرد نتایج آن را بد تصور کند، اگر خود او روحیه مثبتی هم داشته باشد ، برای انجام این کار نتیجه ای نخواهد داشت . به بیان ساده تر زمانی که فرد روحیه خوبی دارد ، علاقه ای ندارد این وضعیت خود را با نتایج بدی که تصور می کند از بین ببرد . از طرفی تحقیقات نشان می دهند که روحیه نامناسب فرد نیز می تواند اشتیاق او را برای کمک کردن افزایش دهد زیرا کمک کردن احساس خوبی را در فرد ایجاد می کند و افرادی که ناراحت هستند تمایل دارند به این شکل خود را خشنود سازند . به غیر از موارد استثنائی ، در بیشتر موارد باید کاری که از فرد می خواهید در نظر او ساده و ثمربخش باشد و به او یادآوری کنید که با کمکی که به شما می کند احساس مثبتی در او ایجاد می شود . پس اگر فرد از روحیه خوبی نیز برخوردار نیست حتما به او توضیح دهید که آنچه از او می خواهید سخت و پیچیده نیست و از انجام آن خشنود خواهد شد . در این زمینه می توانید از بهترین روانپزشک یا روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

5-بی تفاوتی همدلی 

اگر فرد فرض کند که شما به خاطر سهل انگاری یا اشتباه خود ، با مشکلی روبرو شده اید ، نسبت به مشکل شما بی تفاوت شده و احساس همدلی با شما نخواهد کرد و بعید است به شما کمک کند . اگر شما در به وجود آمدن مشکلتان نقشی نداشته باشید ، احتمال دارد افراد بیشتری به شما کمک کنند . به همین علت است که ما تمایل داریم به یک حیوان مجروح کمک کنیم زیرا می دانیم این حیوان در به وجود آمدن این وضعیت نقشی نداشته است ؛ بنابراین در این شرایط به فرد یادآوری کنید که در مشکلی که برایتان اتفاق افتاده تقصیری نداشته اید و عوامل خارجی باعث به وجود آمدن این مشکل شده اند . در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

6-شباهت 

ما به کسانی که از نظر اخلاقی و رفتاری به ما شباهت دارند علاقه داریم و تمایل داریم به آنها کمک کنیم . 

7-سازگاری و تداوم درونی 

تحقیقات خارق العاده ای در مورد حافظه و رفتار انسان صورت گرفته و این تحقیقات نشان می دهد بینش شخصی بر اساس سهولت یادآوری خاطرات شکل می گیرد . به عنوان مثال اگر از شما بخواهند تعداد دفعاتی که عجولانه عمل کرده اید را به یاد آورید و شما بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید ، در این شرایط خود را موقتا انسانی عجول تصور خواهید کرد و برعکس اگر آن رفتار به راحتی در ذهنتان نیاید خود را فردی می بینید که قبل از اقدام به کاری همه جنبه های آن را به دقت در نظر می گیرید . این را بدانید که ما همانطور عمل می کنیم که از خود انتظار داریم ؛ بنابراین اگر دید کسی را نسبت به خودش عوض کنید می توانید رفتار او را تغییر دهید . حالا ما می دانیم که سهولت یا سختی یادآوری خاطرات گذشته است که بینش یک فرد را تغییر می دهد . 

ال تصور کنید می خواهید شخصی که اضطراب شدیدی دارد را آرام کنید . برای این کار باید خاطره ای از گذشته را به او یاداوری کنید که او در آرامش بوده و از او بخواهید که آن ماجرا را به تفصیل توضیح دهد . با این کار تصویری از آن خاطره در ذهن او ایجاد می شود و می تواند آرام شود . دقیقا به همین دلیل است که وقتی بعضی از افراد شکست های گذشته شان را به یاد می آورند ، خود را فردی بازنده می بینند . حتی اگر موفقیت هایشان در گذشته بیشتر باشد ولی چون آنها فقط شکست های خود را به یاد می آورند باعث می شود خود را شخصی ناتوان تصور کنند ( در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید) . با استفاده از روش بالا به آسانی می توانید از فردی درخواست کمک کنید زیرا همانطور که گفتیم هرکس به شکلی رفتار می کند که از خود انتظار دارد . برای این کار کافی است به شکلی که گفتیم این تصور را در او ایجاد کنید که او فردی یاری رسان است . 

8-هدایت کردن از راه الگوسازی 

فهمیدن اینکه دیگران چه کارهای خیری انجام داده اند، ناخودآگاه فرد را برای کمک کردن تشویق می کند . در سال 1991 ایروین ساراسون و همکارانش به حدود 10000 دانش آموز دبستانی تصاویری از اهداکنندگان خون نشان دادند. دانش آموزانی که این تصاویر را دیده بودند 17درصد بیشتر از دانش آموزان دیگر برای اهدای خون داوطلب شدند . این مطالب نشان دهنده این است که بیان کردن الگوهای قابل قبول اجتماعی ، باعث افزایش حس نوع دوستی و کمک به یکدیگر می شود . 

9-عزت نفس 

طبق تحقیقات انجام شده در صورتی انسان ها برای کمک به دوستانشان علاقه نشان می دهند که موفقیت این دوست ، تهدیدی بر عزت نفس آنها نباشد . به همین علت است که بعضی افراد علاقه دارند به فردی بیگانه کمک کنند تا فردی آشنا یا فردی از اعضای خانواده . برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید مطمئن شوید فردی که از او کمک می خواهید شما را رقیب خود احساس نکرده و تهدیدی بر عزت نفس خود به شمار نیاورد. همچنین حسادت در هر سطحی که باشد می تواند از همکاری دیگران با شما جلوگیری کند حتی اگر در بین خانواده و رابطه خواهر برادرها باشد ( در این زمینه می توانید از بهترین مشاور خانواده سعادت آباد کمک بگیرید) پس سعی کنید تصور رقابت را به کلی حذف کنید . برای اینکار به جای این فکر که: ” به من کمک کن تا چیزی که من می خواهم را به دست آورم”، چنین فکری ایجاد کنید : “به من کمک کن تا به کمک هم این کار را به نفع خود انجام دهیم .”

10-قدرت مقاومت 

 

بیشتر مردم به این دلیل جواب منفی می دهند که علاقه دارند در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان دهند . پس به جای اینکه فقط یک یا دو بار از آن ها تقاضا کمک کنید درخواست خود را تا 6 مرتبه تکرار کنید . طبق تحقیقات 6 عددی جادویی است. بیشتر مردم وقتی حدود 6 بار از آنها درخواست شود پاسخ مثبت خواهند داد بنابراین آنقدر درخواست خود را مطرح کنید تا نظر مثبت خود را اعلام کنند . اگر تکنیک های این مقاله را به خوبی اجرا کنید به احتمال زیاد فرد مور نظرتان با شما همکاری کند ولی اگر باز هم برای کمک به شما علاقه ای نشان نداد ، به شما توصیه می کنیم پاداش یا دستمزدی برای او در نظر بگیرید یعنی به وضوح به او بگویید در برابر کاری که برای شما انجام می دهد چه منافع و مزایایی نصیبش می شود ، با این کار علاقه او به کمک کردن به شما بیشتر خواهد شد . 

 

کلام آخر 

 سرآغاز کلام باید جذاب و گیرا باشد؛ این زمانی است که مخاطب بالاترین درجه توجه را دارد و عقیده‌اش در انعطاف‌پذیرترین حد ممکن است. یکراست بروید سر اصل مطلب. مخاطبان شما وقتی برای تلف کردن ندارند. اگر زیاد مکث کنید هم توجه آنان و هم اعتبار خود را از دست خواهید داد.

اثبات راستی و درستی استدلال و موضع‌تان به تنهایی کافی نیست، باید منافعی را هم که مخاطب در صورت پذیرش موضع شما نصیبش می‌شود را ذکر کنید. از قبل نظرات و استدلال‌های مخالف را شناسایی کنید و یا حدس بزنید و دلایل رد آن‌ها را آماده و ارایه کنید. به محض این که دیدید مخاطب ترغیب شده از او بخواهید تا گامی عملی بردارد. تقاضای خود را واضح و مشخص بیان کنید. درخواستی کنید که شدنی باشد و مخاطب بتواند از عهده‌اش برآید. به وعده مبهم اکتفا نکنید، تعهد بگیرید. هر زمان که می‌توانید حتی ناچیزترین تعهدات را هم بپذیرید. در این زمینه می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت