سبک زندگی و موفقیت

کنکور دارم ولی عاشق شدم

برخی افراد اهداف بزرگی برای آینده خودشان دارند و دوست دارند پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند. آنها ممکن است با شور و رغبت برای درس خواندن و موفقیت در کنکور تلاش کنند اما ناخواسته موانعی سر راهشان قرار بگیرد. یکی از این موانع می‌تواند ارتباط عاطفی و عاشق شدن در سال کنکور باشد. این اتفاق در دوران کنکور می‌تواند ذهن و روان را درگیر کند و تمرکز را از فرد بگیرد. نکته قابل توجه این است که فرد هنوز در سن مناسب ازدواج نیست و با این وابستگی عاطفی، ممکن است شانس موفقیت را از دست بدهد. حال سوال این است که در این شرایط چه کاری می‌توان کرد؟ برای رسیدن به پاسخ ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

تاثیر عشق بر درس خواندن چیست؟

تجربه عشق برای انسان همیشه خوشایند است اما لازم است به زمان آن هم توجه کنید. عشق در دوران مدرسه می‌تواند تمام تمرکز انسان را بگیرد و مانع موفقیت او بشود و حتی زمینه‌ساز مسائل عاطفی بسیاری گردد. به همین علت تاثیر عاشقی بر درس خواندن بدون پیامد نیست. اگر در دوران کنکور عاشق شوید مسائلی مانند بی‌انگیزگی و عدم تمایل به درس خواندن، افت تحصیلی، خیال بافی‌های بی‌پایان، عدم تمرکز، دوری از خانواده، پرخاشگری و تغییر در رفتار، عذاب وجدان به علت نتیجه ضعیف، تصمیمات اشتباه و کارهای نادرست و احتمال خودکشی و افکار مخرب به سراغتان می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “انگیزه درس خواندن” کلیک کنید.

 

عشق و عاشقی در سال کنکور

سال کنکور مهمترین و سرنوشت سازترین دوران تحصیل یک دانش آموز محسوب می‌شود و کوچک‌ترین دغدغه یا مشغله ذهنی می‌تواند یک سال او را بگیرد. شما در این دوران به بیشترین آرامش فکری و تمرکز حواس نیاز دارید. از سوی دیگر با توجه به شرایط سنی تان ممکن است احساسات درونی برخی اوقات به شما چیره شده و کمی از مسیر منطقی دور شوید. تصمیماتی که در این زمان می‌گیرید تاثیرات عمیقی بر زندگی آینده‌تان می‌گذارد. یکی از آنها همین رابطه عاطفی است. اگر شما تاکنون رابطه عاطفی را تجربه نکرده‌اید یا رابطه‌تان به پایان رسیده است بدانید که اکنون زمان مناسبی برای فکر کردن به آن نیست. را بدانید که شما مدت‌ها زمان آزاد دارید و می‌توانید در آن مواقع به این موضوعات فکر کنید. اگر قبلاً رابطه‌ای داشته‌اید و الان به پایان رسیده است مطمئناً ذهنتان پر از افکار منفی است و نمی‌توانید زندگی زیبایی برای خودتان تصور کنید. در این زمان‌ها برای اینکه از لحاظ عاطفی قوی‌تر شوید و دوباره به تمرکز برای درس خواندن برگردید توصیه می‌شود که حتماً از یک مشاور کمک بگیرید.

اما چنانچه در یک رابطه عاطفی هستید شرایط پیچیده‌تر است. اگر روابط شما چندان جدی نیست بهتر است آن را به پایان برسانید قبل از آنکه به درستان لطمه‌ای وارد شود اما اگر رابطه شما عمیق شده است و زمان‌هایی را برای دیدار و مکالمه با یکدیگر صرف می‌کنید بدانید که نمی‌توانید هم کنکور و هم رابطه عاطفی را با هم جلو ببرید. در این وضعیت قطعاً درس شما قربانی شرایط عاطفیتان می‌شود و شما در یک آزمون با رقبای جدی و سرسخت نمی‌توانید موفق شوید. یادتان باشد که این خودتان هستید که باید به خودتان کمک کنید. کسی نمی‌تواند انگیزه تحصیل را در شما ایجاد کند مگر آنکه خودتان بخواهید عواملی که مانع انگیزه و امیدتان برای آینده می‌شود را از راه بردارید.

 

دلیل عاشق شدن در سال کنکور

 

مهمترین عاملی که باعث عاشق شدن در دوران کنکور می‌شود شرایط سنی فرد است. دقیقاً در سن ۱۷ الی ۱۸ سالگی که دانش آموزان برای یک رقابت علمی فشرده آماده می‌شوند، عواطف و احساسات هم در اوج خود هستند. این شدت احساسات واکنش‌های هیجانی مغز نسبت به رویدادها می‌شود و از آنجایی که متاسفانه خیلی‌ها آموزش کافی در این زمینه ندیده‌اند باعث می‌شود که در این مسیر دست به بدترین انتخاب بزنند. بیشتر احساساتی که در سال کنکور افراد تجربه می‌کنند گاهی به دلیل استرس زیاد و احساسات خامی است که دارند. هرچند برای برخی‌ها عاشق شدن در دوران کنکور می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای تجربه اتفاقات بهتر در آینده. هرچند کاملاً متوجه این موضوع هستیم که عاشقی در دوران کنکور بسیار پیچیده است چرا که قلب و احساسات شما معنای آزمون و درس را نمی‌فهمد و دوست دارد که همه چیز را به خاطر معشوقش رها کند. اگر شریک عاطفی شما یک فردی هم سن و سال‌تان است گاهی می‌توانید با هم قرار بگذارید که در آن روز ۸ ساعت مطالعه کنید و تست‌ها و سوالات کنکور را بزنید تا روز زیبایی برای هر دویتان باشد. هر چند متاسفانه بیشتر احساساتی که در این سن اتفاق می‌افتد ناسالم است. مانند دانش آموزی که در سال کنکور عاشق استادش می‌شود. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که استاد رده علمی بالاتری دارد و دانش آموز دوست دارد خودش را در کنار او تصور کند و یا اینکه شوخی‌هایی که استاد برای رفع خستگی و بالا بردن روحیه ‌ها سر کلاس انجام می‌دهد جذاب باشد.

یکی دیگر از دلایل عاشق شدن در سال کنکور می‌تواند گوشه‌گیری و دوری از جمع‌ها و رابطه اجتماعی باشد. شخصی که می‌خواهد برای قبولی در کنکور را در خانه حبس کند و با کسی ارتباط نداشته باشد سلامت روانش را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین ماندن به تنهایی در خانه و داشتن وقت زیاد برای تنهایی باعث می‌شود که فرد زمان زیادی را افکارش کند که این عوامل می‌تواند باعث رویا پردازی و شکل‌گیری احساسات عمیق در او شود.

 

راهکاری برای عاشقی در دوران کنکور

تعداد زیادی از دانش آموزان با توجه به شرایط عاطفی که دارند باز هم نمی‌خواهند شکست تحصیلی داشته باشند و از درس عقب بمانند. بنابراین سوالشان این است که در این دوران حساس چگونه باید احساسات خود را مدیریت کنند و از چه راهکارهایی برای بهبود شرایط خود استفاده کنند؟ برخی از راهکارهای مناسب شامل موارد زیر است:

اهداف خود را تنظیم کنید

 

شما برای رسیدن به هر موفقیتی در زندگی نیاز به داشتن اهدافی دارید که انگیزه‌تان را برای ادامه مسیر چند برابر کند. بنابراین اگر می‌خواهید در تحصیل موفق شوید داشتن هدف است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. شما نباید یک گوشه‌ای بنشینید و منتظر باشید که اتفاق خارق‌العاده‌ای در زندگیتان بیفتد بلکه باید خودتان اولین قدم را هر چند نادرست بردارید. نمونه ای از هدف‌هایی که می‌توانید داشته باشید این است که بدانید می‌خواهید در چه رشته‌ای قبول شوید، چه رتبه‌ای مد نظرتان است و دوست دارید در آینده به چه جایگاهی برسید خودتان را در آن وضعیت تصور کنید. جالب است بدانید که تجسم کردن تاثیر شگرفی بر ذهن و احساسات انسان می‌گذارد و یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای رسیدن به خواسته‌ها است. شاید این مطلب را بارها در انواع کتب و سخنرانی‌های انگیزشی شنیده باشید اما تکراری بودن آن از اهمیت و واقعیت موضوع چیزی کم نمی‌کند.

موضوع را با اطرافیانتان در میان بگذارید

هنگامی که فردی تمرکزش را برای درس خواندن از دست داده است و از طرفی استرس شکست تحصیلی را دارد بهتر است موضوع عاشقی را با دیگران مطرح کند. البته حواستان به این باشد که مطرح کردن این مسئله نباید باعث قضاوت یا بدتر شدن حالتان شود. اگر تصور می‌کنید که دیگران احساسات شما را ممکن است به سخره بگیرند یا عصبانی شوند بهتر است از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود که شما به تدریج تمرکز بیشتری داشته باشید و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر زودتر به اهدافتان برسید. اما در هر حال اگر می‌خواهید در کنکور موفق شوید روال عادی زندگیتان را به خانواده خود بگویید مثلاً اینکه چه ساعت‌هایی درس می‌خوانید و چه مواقعی می‌خواهید به کتابخانه بروید.

آنقدر احساسی نباشید

احساسات میتوانند گاهی آنقدر انسان را درگیر کنند که مانع هرگونه تفکر عقلانی و منطقی در او شوند. این احساسات حتی می‌توانند ذهن انسان را در دست بگیرند و اولویت او را به موضوعات دیگر بدهند. در این مرحله است که لازم است خودتان را جمع و جور کنید و روی اهدافتان متمرکز شوید و بدانید که چه چیزهایی اکنون در زندگیتان مهم هستند. اگر به شدت احساسی برخورد کنید، شکست عشقی سخت‌تری هم خواهید خورد.

تغییر کانون توجه

برای اینکه بتوانید کم کم از فرد مورد نظر فاصله بگیرید و تمرکزتان را روی درستان بگذارید لازم است که توجه خود را تغییر دهید یعنی موضوعات دیگری را وارد زندگی‌تان کنید. مثلاً می‌توانید از موسیقی‌های شاد و آرامبخش استفاده کنید اما حواستان باشد که به آهنگ‌های احساسی گوش ندهید چرا که باعث درگیر شدن دوباره ذهنتان می‌شود. علاوه بر این لازم است زمان‌هایی را به عنوان اوقات فراغت برای بودن در کنار خانواده و جمع‌های دوستانه بگذرانید. حواستان باشد که هرگز در مورد موضوعات عاشقی خود با دوستانتان صحبت نکنید چرا که گاهی آنها می‌توانند با نظرات اشتباهشان چندین برابر شما را از مسیر اهدافتان دورتر کنند.

نگاه به آینده

گاهی با خودتان بیندیشید که آیا درس خواندن و موفقیت در کنکور برای آینده‌تان مفید است یا فکر کردن به عاشقی و گذاشتن قرارهای عاشقانه؟ این را بدانید هنگامی که منطق انسان فعالتر می‌شود احساسات و هیجانات شدیدش کمتر می‌گردد. پس هر چقدر شما در مورد آینده تان با خودتان شفاف‌تر باشید، راه بهتری را هم انتخاب می‌کنید.

افزایش خودباوری و اعتماد به نفس

وقتی باور دارید که می‌توانید به هدف‌هایتان برسید و موفق شوید اعتماد به نفستان هم چند برابر می‌شود. این را بدانید که دانش آموزان دیگری هم بودند که در دوران کنکورعاشق شدند اما توانستند که بر احساسات خود غلبه کنند و بهترین نتیجه را بگیرند. پس شما تنها نیستید. اگر دیگران توانستند شما هم می‌توانید فقط باید رابطه و احساساتتان را مدیریت کنید.

 

کلام پایانی

اگر میخواهید در کنکور موفق شوید، بدانید که گاهی عوامل مختلفی می‌توانند ذهن شما را مشغول کنند. معمولا اگر استرس فردی زیاد باشد ذهن برای رهایی از کنکور یا به تعویق انداختن آن دنبال بهانه می‌گردد و یکی از آنها می‌تواند وابستگی یا مسائل عاطفی باشد که ناخواسته برایتان پیش می‌آید. از سوی دیگر شرایط سنی هم می‌تواند به این عوامل دامن بزند و انتخاب درست را از انسان بگیرند. اگر دنبال رتبه برتر شدن در کنکور هستید بدانید که باید تمام توجهتان فقط به درس باشد اما چنانچه رابطه عاشقانه‌ای دارید در نهایت دانشگاه و رتبه ایده آل نصیبتان نمی‌شود مگر اینکه در انتخاب خود تجدید نظر کنید. هرچند شرایط شما قابل درک است چرا که بین ذهن و قلبتان درگیر شده‌اید. بنابراین توصیه می‌شود در کنار هر راهکاری از یک مشاور تحصیلی دلسوز و با تجربه کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس جهت دریافت نوبت