سبک زندگی و موفقیت

کودک درون

شاید تاکنون برایتان این سوال پیش آمده باشد که کودک درون چیست چگونه در انسان تاثیر می‌گذارد. حقیقت این است که کودک درون بخشی از ذهن فرد است که  نمایانگر سختی‌ها و حتی خوشی‌هایی است که در دوران کودکی داشته است. کودک درون هر احساسی که دارد آن را به راحتی بیان می‌کند اگر بخواهد بخندد یا گریه کند ‌ بی پرده آن را نشان می‌دهد. خلاقیت و شادی انسان وابسته به همین کودک درون است. برای آشنایی بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

 

کودک درون چیست؟

یکی از روانشناسانی که اولین بار در مورد کودک درون صحبت کرد اریک برن بود. اریک برن اعتقاد دارد که درون همه انسان‌ها سه بخش کودک، والد و بالغ وجود دارد. کودک درون قسمتی از وجود انسان گفته می‌شود که سبب می‌شود به نوعی شخص کودک وار رفتار کند. جامعه معمولاً از انسان می‌خواهد که این کودک را سرکوب کند اما نادیده گرفتن این بخش از کودک درون سبب خشکی روح و فرسودگی انسان می‌شود و به تدریج حس نشاط از زندگی را می‌گیرد. به اعتقاد روانشناسان با رشد کودک درون بخش‌های دیگر جودی انسان به تعادل می‌رسد. اختلالاتی همچون اضطراب افسردگی و.. به دلیل آسیب این بخش است. اگر شما هم چنین مسائلی دارید، می توانید از بهترین روانشناس سعادت آباد کمک بگیرد.

بیشتر بزرگسالان نمی‌دانند که بخشی به نام کودک درون در وجودشان نهفته است. بنابراین فکر می‌کنند که زندگی همیشه باید به حالت یکنواخت و خشک جلو برود. عدم رشد این قسمت باعث مشکلاتی در روابط عاطفی و انسانی می‌شود. یک فرد بالغ و پخته باید این کودک درون را به رسمیت بشناسد و برای آن تلاش کند. اگر شما هم در روابط خود دچار مسئله هستید، می توانید از بهترین مشاوران آنلاین در سعادت آباد کمک بگیرید.

 

انواع کودک درون

سه نوع کودک درون وجود دارد که شامل موارد زیر است:

کودک درون طبیعی

این کودک درون همانطور که از نام آن پیداست کودکی بوده است که ر دو سال اول زندگیش والدین پاسخگو و در دسترسی داشته است که به نیازهای او فوراً پاسخ می‌دادند. اگر هم ناکامی تجربه کرده است این ناکامی بهینه بوده است.  این نوع کودکان از سوی مراقب ترک نشدند. کودک درون طبیعی شاد و سالم است و اگر هیجان منفی داشته باشد آن را به شیوه‌ای سازنده بروز می‌دهد.

کودک درون سازگار

کودک درون سازگار تحت نظارت و کنترل والدین است و سعی می‌کند طبق خواسته‌های آنها رفتار کند.  دوست داشتن والدین چنین کودکی بی قید و شرط نیست یعنی در صورتی کودک را دوست دارند که نیازهای آنها را برآورده کند. این کودک هدفش جذب رضایت و تایید بزرگسالان است. کودک درون سازگار هرچند رفتارهای اجتماعی و آداب و رسوم آن را به خوبی به جا می‌آورد مانند تنهایی دستشویی رفتن سلام کردن احترام به حقوق دیگران اما باید جانب تعادل رعایت شود چرا که سازگاری بلند مدت می‌تواند سبب سرکوب احساسات منفی شود. برای دریافت خدمات مشاوره برای کودک، می توانید از بهترین مشاور کودک سعادت آباد کمک بگیرید.

کودک درون پرخاشگر

این کودک می‌خواهد با جیغ و داد و فریاد به خواسته‌هایش برسد و اگر در موضع قدرت نباشد ر طور شده می‌خواهد خشمش را تخلیه کند. کودک پرخاشگر دقیقاً برعکس کودک سازگار است و هر کاری که او را از آن نهی کنند سعی می‌کند همان را انجام دهد. این افراد در کودکی خود یاد می‌گیرند که برای رسیدن به خواسته‌هایشان باید جنجال راه بیندازند. اگر این سبک رفتار تغییر نکند رد تا بزرگسالی چنین رفتارهایی نشان می‌دهد.

 

انواع تعاملات با کودک، والد و بالغ

بالغ- بالغ: در این رابطه هر دو نفر منطقی هستند و احساسات و عاطفه دخالت چندانی ندارد. مثلاً زمانی که با یک پزشک در مورد بیماری صحبت می‌کنیم چنین ارتباطی داریم. در این لحظات افراد یاد می‌گیرند که باید منطقی و پخته صحبت کنند و کودکانه صحبت کردن جایز نیست.

والد -کودک: در چنین روابطی ک نفر بخش والد و فرد دیگر بخش کودکش را وارد می‌کند. شاید شما هم تاکنون چنین تجربه‌ای داشته‌اید  زمانی که می‌خواهید با فردی منطقی صحبت کنید اما او قانع نمی‌شود و همچنان رفتارهای کودکانه نشان می‌دهد. حتی می‌تواند شما را کلافه کند.

بالغ- والد: این رابطه به این معناست که دی می‌خواهد منطقی صحبت کند اما طرف مقابل سعی می‌کند رفتارهای سختگیرانه و مستبدانه نشان دهد و یا دائماً از شما انتقاد کند. مثلاً شما در جمعی می‌خواهی سخنرانی کنید اما یک نفر آنجا دائم از شما ایراد می‌گیرد و نقدتان می‌کند.

والد- والد: در این ارتباط هر دو نفر می‌خواهند با یکدیگر همچون یک بزرگسال صحبت کنند صحبت به راحتی پیش می‌رود اما زمانی که یکی از افراد والد کنترل کننده داشته باشد آن موقع احتمال دارد بحثشان به دعوا ختم شود.

شناخت کودک درون چگونه انجام می‌شود؟

کودک درون صورت‌های گوناگونی خودش را نشان می‌دهد. مثلاً زمانی که در طبیعت قدم می‌زنید و به صدای پرندگان گوش می‌دهید،  آواز می‌خوانید می‌رقصید کودک درون فعال شده است. به نوعی هر نوع ازیگوشی و شیطنتی که بزرگسالان انجام می‌دهند ندای کودک درونشان است. شاید از نظر برخی‌ها این رفتارها از سن و سال آنها گذشته باشد اما واقعیت این است که هر کسی باید کودک درونش را بشناسد و در جای مناسب آن را بروز دهد. وقتی به بچه‌ها نگاه می‌کنید که چگونه الا و پایین می‌پرند و احساسشان را بروز می‌دهند بدون آنکه به چیزی فکر کنند لذت می‌برید. یک بزرگسال هم باید به خودش اجازه دهد کودک درونش را فعال کند. پدربزرگی که با نوه‌هایش شهربازی می‌رود و کنار آنها می‌دود و بازی می‌کند یعنی کودک درونش هنوز زنده است. در زندگی مشترک و روابط بین زوجین هم کودک درون باید فعال باشد. برای مشاوره با بهترین روانشناس خانواده سعادت آباد کلیک کنید.

 

چگونه می‌توان کودک درون را فعال کرد؟

 

برای ارتباط با کودک درون باید احساسات خود را آزاد کنید به این معنا که همیشه قرار نیست شاد باشید گاهی می‌توانید بهانگی را عصبانی یا غمگین باشید. این را بدانید که سرکوب احساسات یعنی بخشی از وجودتان را نادیده گرفته‌اید راه‌های فعال کردن کودک درون:

قدرت بازی کردن را جدی بگیرید: موفق‌ترین افراد بزرگسال کسانی هستند که می‌توانند کودک درون خود را رشد دهند. گاهی شما هم به عنوان یک بزرگسال نیاز به بازی و تفریح دارید و قرار نیست زندگی شما همیشه خشک و جدی پیش برود.

به احساسات خود اهمیت بدهید: برای فعال کردن کودک درونتان باید احساساتتان را بشناسید و به آنها اجازه بروز دهید. به این معنا که مانی که اتفاقی برایتان می‌افتد از خودتان بپرسید که اکنون چه احساسی دارید؟

به انتقادهای درونی خود توجه کنید: گاهی افراد آنقدر درگیر انتقاد درونی خودشان می‌شوند که کودک درونشان را از یاد می‌برند. مثلاً موقعی که می‌خواهند کاری انجام دهند یا لباسی بپوشند ممکن است دائم منتقد درونشان به آنها گوشزد کند که کارها از سنشان گذشته است.

 

کلام پایانی

بر دنیای امروز بسیاری از افراد احساسات خودشان را بروز نمی‌دهند و حتی سعی می‌کنند که در تنهایی خود هم بر چهره‌شان نقاب بزنند.در حالی که شما می‌توانید خودتان باشید، به سبک دلخواه خود زندگی کنید شور و حرارت داشته باشید و گهگاهی به طبیعت بروید و با کودکان بازی کنید. اما اگر ل‌هاست که از دنیای کودک درونتان فاصله گرفته‌اید در کنار هر راهکاری، توصیه می‌شود از یک روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

0/5 (0 Reviews)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس جهت دریافت نوبت